Narzędzia SEO -płatne i bezpłatne?
Aktualnie na rynku jest wiele narzędzi, które można wykorzystać przy SEO. Część z nich jest płatna, część dostępna bez opłat, niektóre udostępnione bezpośrednio przez Google. Poniżej lista kilku najważniejszych i najbardziej popularnych.
Narzędzia przydatne SEO od Google.
Google Search Console
Jest to prawdopodobnie najbardziej istotne narzędzie w temacie SEO. Google Search Console to system udostępniony przez Google dający ogrom możliwości pod kątem zbierania danych na temat stanu strony, jej widoczności, oceny w oczach Google, a także w jakimś stopniu komunikacji z wyszukiwarką. Google Search Console jest narzędziem bezpłatnym. Aby móc z niego skorzystać musimy jedynie dodać w panelu stronę internetową, na temat której chcemy zbierać informację oraz przejść weryfikację udowadniając, że jesteśmy jej właścicielem lub mamy prawdo do zbierania danych na jej temat. W samym narzędziu możemy sprawdzić stan indeksacji naszej strony, w tym poszczególnych podstron, przesłać mapę witryny, aby ułatwić i przyśpieszyć indeksację, dowiedzieć się, jakie błędy boty Google znalazły w obrębie naszego portalu, w tym pod kątem działania na urządzeniach mobilnych, poprawności implementacji danych strukturalnych, szybkości wczytywania i działania ze spełnieniem parametrów związanych z Core Web Vitals. Narzędzie pozwala także na sprawdzenie statystyk na temat liczby wyświetleń naszej strony w wynikach wyszukiwania w danym okresie, na poszczególne słowa kluczowe czy konkretnych podstron, a także liczbę kliknięć w te wyniki przez użytkowników. To oczywiście tylko część możliwości Google Search Console, które jest rozbudowanym i regularnie rozwijanym narzędziem.
Google Analytics
Google Analytics to kolejne bezpłatne narzędzie od Google, które przydaje się nie tylko w temacie SEO, ale w przypadku wszystkich działań marketingowych związanych ze stroną czy sklepem internetowym. Dzięki Google Analytics poznasz wiele danych dotyczących Twojej strony i użytkowników, którzy z niej korzystają. W dużym uproszczeniu, wskazując na podstawowe funkcje, Google Analytics pozwala na sprawdzenie danych na temat ruchu w danym przedziale czasu, który chcemy sprawdzić. Zobaczymy tam dane na temat liczby użytkowników i sesji na stronie, dowiemy się skąd najczęściej do nas trafiają i jak się zachowują będąc już na stronie – które podstrony oglądają, jak dużo czasu na nich spędzają, czy realizują cele i w jakich miejscach dochodzi do określonych zdarzeń. Część z tych danych możemy zobaczyć od razu po podłączeniu narzędzia, niektóre wymagają dodatkowych konfiguracji. Podłączenie narzędzia Google Analytics jest dość proste. Do wielu systemów dostępne są gotowe rozwiązania, gdzie trzeba tylko wkleić określony przez narzędzie kod, w pozostałych przypadkach należy dodać krótki kod śledzący w kodzie strony internetowej.
Google Tag Manager
Google Tag Manager, nazywany często w skrócie GTM, to narzędzie świetnie uzupełniające Google Analytics. Pozwala na skonfigurowanie śledzenia określonych zdarzeń na stronie jak np. klikniecie w link, uruchomienie filmu, przesłanie formularza, przejście do określonej części strony itd. Takie zdarzenia można potem w Google Analytics zdefiniować jako nasze cele i badać ich realizację przez użytkowników trafiających na stronę z określonego kanału.
Google PageSpeed Insights
To narzędzie pozwalające na wykonanie testu wydajności i szybkości działania oraz uruchamiania strony internetowej. Dzięki Google PageSpeed Insights możemy zobaczyć, jak Google ocenia wydajnosć strony, a także sprawdzić jakie działania zaleca nam wykonać, aby strona działała szybciej, a także lepiej spełniała wymagania Google dotyczące jej dostępności dla użytkowników i wygody działania. Narzędzie pokazuje także wyniki związane z Core Web Vitals – wskaźników opracowanych przez Google, by lepiej pokazać przystosowanie strony do użytkowników pod kątem wygody z korzystania z portalu.
Google Lighthouse
To bezpłatne narzędzie wbudowane w przeglądarkę Chrome. Dzięki Google Lighthouse możemy przeprowadzić test strony, który wskaże nam przygotowanie jej w oczach Google w takich zakresach jak: wydajność (uwzględniając Core Web Vitals), dostępność, sprawdzone metody/dobre praktyki, SEO oraz PWA (Progressive web app).
Google Trends
Google Trends to narzędzie, które pozwala sprawdzić popularność i sezonowość określonych słów kluczowych. Narzędzie przedstawia wykresy związane z liczbą wyszukiwań danej frazy w danym okresie i na określonym obszarze. Pozwala to zaplanować działania i zrozumieć różnicę w ruchu generowanym przez dane frazy np. w różnych porach w roku.
Google Planer słów kluczowych
Google Keyword Planner jest częścią usługi i narzędzia do realizacji kampanii Google Ads. Może być przydatny także w procesie SEO, szczególnie gdy nie mamy dostępu do zaawansowanych płatnych narzędzi, a potrzebujemy listy słów kluczowych popularnych wśród użytkowników wyszukiwarki Google. Narzędzie pozwala na wpisanie interesującego nas zakresu fraz kluczowych i pokazuje dane na temat wyszukiwanych haseł powiązanych z nimi.
Looker Studio (dawniej Google Data Strudio)
Looker Studio to narzędzie, które pomaga uporządkować dane z różnych miejsc, jak arkusze i inne narzędzia. Narzędzie dzięki integracjom może zaciągać dane z bezpłatnych narzędzi jak Google Search Console czy Google Analytics, a także płatnych jak Senuto czy Ahrefs. Zebrane dane możemy przedstawić poprzez czytelne wykresy i tabele. Dane w raportach będą się automatycznie aktualizowały z podłączonych arkuszy czy narzędzi.
Google Rich Results Test – Test wyników z elementami rozszerzonymi
Google udostępnia także narzędzie pozwalające sprawdzić poprawność dodania rozszerzonych danych strukturalnych na stronie w stanie rzeczywistym. Jest to element narzędzia Google Search Console, ale dostępny bez rejestracji i logowania pod adresem – https://search.google.com/test/rich-results
Zewnętrzne Narzędzia SEO
Ahrefs
Ahrefs to jedno z najpopularniejszych i najbardziej rozbudowanych narzędzi SEO, przy czym też jedno z najdroższych. Pomimo wysokiej ceny wiele agencji SEO i specjalistów SEO decyduje się na zakup dostępu do tego programu, ponieważ zakres zbieranych danych i testów możliwych do przeprowadzenia jest bardzo szeroki. Ahrefs jest także autorem parametru DR (Domain rating), popularnego wskaźnika oceniającego moc strony pod kątem prowadzących do niej linków. Do narzędzia regularnie dodawane są nowe funkcjonalności, można w nim przeprowadzić np. automatyczny audyt SEO strony, natomiast jego głównym atutem od zawsze były dane dotyczące backlinków pomiędzy stronami.
Senuto
Senuto to polskie narzędzie, którego głównym zdaniem jest codzienne sprawdzanie pozycji stron w wynikach wyszukiwania Google na wszystkie regularnie wpisywane tam słowa kluczowe. Baza słów kluczowych narzędzia jest cały czas poszerzana, a samo narzędzie regularnie zyskuje nowe funkcjonalności związane np. z tworzeniem treści na stronę, planowaniem contentu itd. Senuto jest narzędziem płatnym.
Majestic
Majestic to drugie bardzo popularne narzędzie związane z gromadzeniem danych na temat backlinków – odnośników pomiędzy stronami. Majestic opiera się na swoim autorskim wskaźniku TF – TrustFlow, który na bazie prowadzących linków do strony stara się ocenić poziom zaufania do tego portalu.
Screaming Frog
Screaming Frog to narzędzie do skanowania strony internetowej i zbierania danych, a także błędów związanych z parametrami technicznymi istotnymi dla SEO. Narzędzie sprawdza np. meta tagi title i description, nagłówki Hx, budowę adresów URL, duplikowanie treści, strony z błędami 404, przekierowania między podstronami itd. Użytkownik dostaje listę Adresów URL ze wskazaniem błędów. Narzędzie bada do 500 adresów URL bezpłatnie.
SurferSEO
Rozbudowane narzędzie do oceny jakości tekstów na stronie pod kątem SEO. Program służy także do planowania treści, daje konkretne porady jak optymalizować już obecną treść, a także edytor treści, który na etapie pisania daje określone wskazówki dotyczące słów kluczowych, które warto użyć. Surfer jest narzędziem płatnym.
SiteBulb
Następne narzędzie pozwalające na szczegółowe przeskanowanie strony pod kątem błędów technicznych z zakresu SEO. Pozwala szybko dowiedzieć się, jakie błędy występują na podstronach i pozwala przeskanować ich wiele jednocześnie, co przy sprawdzaniu ręcznym zajęłoby dużo czasu. Warto pamiętać, ze narzędzie wyłapuje błędy przez algorytmy, więc poinformuję na o tym, że na jakiejś stronie brakuje określonych danych jak np. meta description, lub że taki opis jest zbyt długi. Jest to bardzo przydatne i oszczędza czas, jednak narzędzie nie wyłapie wszystkich błędów i warto mimo wszystko z czasem przejrzeć wszystkie strony ręcznie.
GTmetrix
Zewnętrze narzędzie do sprawdzenia szybkości ładowania strony, jej wydajności, czasu odpowiedzi serwera, sprawdzenia jakie zasoby są ładowane najdłużej i najmocniej obciążają stronę, a także wydłużają jej wczytanie. Narzędzie jest częściowo bezpłatne.
Answer The Public
Narzędzie bezpłatne do kilku zapytań dziennie. Answer The Public jest bardzo przydatne przy tworzeniu planowaniu treści na stronę. Po wpisaniu konkretnej frazy pozwala sprawdzić jakie rozwinięcia tych słów kluczowych są wpisywane przez użytkowników, jakie pytanie w tym temacie są zadawane, a także jakie pokrewne zapytania są używane.
Dodatek do Chrome Nofollow
To wtyczka do Chrome, która ułatwia pracę specjalistom SEO. NoFollow oznacza na stronie wszystkie linki wewnętrzne i zewnętrze. Dodatkowo oznacza je na różny sposób w zależności od tego, czy posiadają jakieś dodatkowe oznaczenia jak np. nofollow czy nie.
Wtyczki do WordPress
W związku z tym, że zdecydowana większość stron internetowych jest oparta o CMS WordPress, poniżej kilka popularnych wtyczek przydatnych do SEO dla tego systemu. Z tymi dodatkami Pozycjonowanie WordPress może być trochę łatwiejsze.
Rank Math SEO
Rank Math SEO to rozbudowana wtyczka, która zawiera wiele funkcjonalności wspierających proces SEO. Z jej pomocą można ustawić na podstronach i we wpisach meta dane description i title, edytować pliki robots.txt i .htacces, wygenerować mapę strony, dodać podstawowe dane strukturalne czy skonfigurować funkcje przyśpieszające indeksowanie podstron.
Yoast SEO
Yoast SEO to konkurencyjna wtyczka dla Rank Math SEO, zawierająca podobny zakres funkcjonalności. Jest to dodatek starszy i chyba nadal bardziej popularny. Dzięki niemu również stworzymy mapę strony, edytujemy pliki robots.txt i .htacces, dodamy meta tagi, a także stworzymy wzór uzupełniania meta danych na podstronach i we wpisach automatycznie w sytuacji gdy nie będą dodane ręcznie.
Wtyczki optymalizujące Cache
Do stron na WordPress często przydają się dodatkowe wtyczki przyśpieszające stronę, optymalizujące CSS czy dodające Cache. Szczególnie przydają się przy stronach zbudowanych na gotowych szablonach i builderach, które zazwyczaj posiadają sporo dodatkowego kodu, który obciąża stronę. Przykładem takiej wtyczki jest np. LiteSpeed Cache.