

Termin „konwersja” bardzo często występuje w kontekście oceny skuteczności kampanii marketingowych. Ponieważ jednak każdy właściciel strony oczekuje od odwiedzających innego działania, a witryny oferują odmienną funkcjonalność, więc różne akcje mogą być nazwane konwersją. W tym artykule przeczytasz więcej o tym bardzo ciekawym i ważnym dla SEO zagadnieniu.
O konwersji mówimy wtedy, gdy odbiorca reklamy/użytkownik wykonał określone działanie, które 1) było zamierzone przez właściciela strony i 2) przyniosło firmie zysk. Konwersją w marketingu internetowym mogą więc być:
W każdym z tych przypadków odpowiedź na pytanie: „Czym jest konwersja?” będzie nieco inna, ale zawsze chodzi o osiągnięcie jednorazowego celu, jaki przyświecał twórcy strony www.
Specjaliści w zakresie SEO często wskazują na potrzebę dobrego skonfigurowania konwersji. Oznacza to, że należy ustalić cele dla każdej z witryn, żeby później precyzyjnie mierzyć efekty. Ma to szczególne znacznie w przypadku firm, które prowadzą wiele kampanii reklamowych skierowanych do różnych grup docelowych, i to na różnych platformach.
Spodziewane działania ze strony użytkowników na stronie można podzielić na dwa rodzaje – mikro i makro konwersje. Kryterium podziału jest to, w jakiej mierze wejście w interakcję przyczyniło się do osiągnięcia głównego celu firmy. Praktyka pokazuje, że wiele mikro konwersji prowadzi do jednej marko konwersji.
Oto przykład: Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep internetowy z materacami do spania marki X. Co będzie makro konwersją? Akcja użytkownika polegająca na zakupieniu produktów z koszyka. Ale do tego celu prowadzi łańcuszek mikro konwersji, nierzadko rozłożonych w czasie. Najpierw potencjalny klient przechodzi z treści blogowej na stronę z produktami, pobiera udostępniane materiały, zapisuje się do newslettera i wreszcie dodaje produkt do koszyka. Ostatecznie płaci i ta marko konwersja jest skutkiem poprzedzających ją małych kroków.
Pamiętaj, że wiele zależy od celu Twojej firmy. Jeśli zarabiasz na publikowaniu w social mediach, kluczowe będzie dla Ciebie pozyskiwanie nowych subskrybentów, np. zapis do newslettera czy prośba o regularne powiadomienia. Z drugiej strony dla sklepu internetowego (jak w przykładzie powyżej) wpis na listę mailingową ma mniejsze znaczenie, ponieważ nadrzędny cel to dokonanie zakupu.
Błędem byłoby skupienie się wyłącznie na liczbie makro konwersji. Dlaczego?
Wróćmy do przykładu sklepu z materacami. Wyobraź sobie, że śledzisz tylko jeden typ konwersji, który uznałeś za najważniejszy – zakup produktów znajdujących się w koszyku. Jeśli przez miesiąc nie sprzedałeś nic (konwersja = 0), możesz dojść do wniosku, że sklep nie ma żadnej wartości! Tymczasem śledząc całą ścieżkę zakupową i przyglądając się również mikro konwersjom, możesz zobaczyć, jak dokładnie kształtują się zachowania użytkowników. Dowiesz się, w którym momencie procesu rezygnują i co trzeba zrobić, żeby zatrzymać ich na dłużej.
Wyraźnie widać, że mikro konwersje są tak samo ważne, jak te makro. Jedne nie mogą istnieć bez drugich i dlatego w czasie optymalizacji witryny trzeba mieć oczy szeroko otwarte. Jeśli chcesz mieć pewność, że nie przegapisz żadnej ważnej kwestii, nawiąż współpracę z agencją SEO, która pomoże Ci w optymalizacji konwersji.
Pisząc w tym temacie, nie sposób pominąć jeszcze jednego niezbędnego terminu. Chodzi o współczynnik konwersji, nazywany też jako wskaźnik konwersji. Liczba ta pokazuje procentowy stosunek konwersji do wszystkich unikalnych odsłon strony.
Wysoki współczynnik konwersji oznacza, że użytkownik reaguje na skierowaną do niego kampanię reklamową w zamierzony sposób. Z kolei niski alarmuje, że grupa docelowa oczekuje innego działaniu lub z reklamą, produktem albo witryną jest coś nie tak.
Królem wśród narzędzi do pomiaru konwersji na swojej stronie jest Google Analytics. Ten kombajn big data pozwala bardzo precyzyjnie mierzyć współczynnik konwersji, choć używanie go wymaga doświadczenia. Na naszym blogu znajdziesz poradnik dla początkujących użytkowników GA, który warto przeczytać.
Mierzenie konwersji z GA rozpoczyna się od konfiguracji celów. Narzędzie pozwala na wybór co najmniej jednej reguły dla danej strony:
Ilość konwersji i jej wskaźnik wyrażony w procentach w dużej mierze zależy od branży, rozmachu działalności w sieci, rozpoznawalności marki i wielu innych czynników. Oczywiście zawsze można zrobić coś lepiej. Dlatego poza mierzeniem liczby konwersji na swojej stronie internetowej warto zainteresować się tematem optymalizacji witryny. Wiele działań można wykonać samemu, a inne – bezpieczniej jest zlecić specjalistom z agencji SEO.
To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.
Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!
Współpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!
Profesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!
Pan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.
Współpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.
Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.