• Michał Gawlik
  • 5 min. czytania

Termin „konwersja” bardzo często występuje w kontekście oceny skuteczności kampanii marketingowych. Ponieważ jednak każdy właściciel strony oczekuje od odwiedzających innego działania, a witryny oferują odmienną funkcjonalność, więc różne akcje mogą być nazwane konwersją. W tym artykule przeczytasz więcej o tym bardzo ciekawym i ważnym dla SEO zagadnieniu.

Co to jest konwersja – definicja plus przykłady

O konwersji mówimy wtedy, gdy odbiorca reklamy/użytkownik wykonał określone działanie, które 1) było zamierzone przez właściciela strony i 2) przyniosło firmie zysk. Konwersją w marketingu internetowym mogą więc być:

  • jeśli prowadzisz sklep e-commerce – zakup towaru;
  • jeśli działalność Twojej firmy to usługi — wysłanie zapytania
  • jeśli stworzyłeś landing page dla kampanii reklamowej – wypełnienie formularza kontaktowego
  • jeśli budujesz bazę potencjalnych klientów – rejestracja/utworzenie konta lub zapisanie się do newslettera

W każdym z tych przypadków odpowiedź na pytanie: „Czym jest konwersja?” będzie nieco inna, ale zawsze chodzi o osiągnięcie jednorazowego celu, jaki przyświecał twórcy strony www.

Specjaliści w zakresie SEO często wskazują na potrzebę dobrego skonfigurowania konwersji. Oznacza to, że należy ustalić cele dla każdej z witryn, żeby później precyzyjnie mierzyć efekty. Ma to szczególne znacznie w przypadku firm, które prowadzą wiele kampanii reklamowych skierowanych do różnych grup docelowych, i to na różnych platformach.

Co jest lepsze – mikro czy makro konwersja?

Spodziewane działania ze strony użytkowników na stronie można podzielić na dwa rodzaje – mikro i makro konwersje. Kryterium podziału jest to, w jakiej mierze wejście w interakcję przyczyniło się do osiągnięcia głównego celu firmy. Praktyka pokazuje, że wiele mikro konwersji prowadzi do jednej marko konwersji.

Oto przykład: Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep internetowy z materacami do spania marki X. Co będzie makro konwersją? Akcja użytkownika polegająca na zakupieniu produktów z koszyka. Ale do tego celu prowadzi łańcuszek mikro konwersji, nierzadko rozłożonych w czasie. Najpierw potencjalny klient przechodzi z treści blogowej na stronę z produktami, pobiera udostępniane materiały, zapisuje się do newslettera i wreszcie dodaje produkt do koszyka. Ostatecznie płaci i ta marko konwersja jest skutkiem poprzedzających ją małych kroków.

Pamiętaj, że wiele zależy od celu Twojej firmy. Jeśli zarabiasz na publikowaniu w social mediach, kluczowe będzie dla Ciebie pozyskiwanie nowych subskrybentów, np. zapis do newslettera czy prośba o regularne powiadomienia. Z drugiej strony dla sklepu internetowego (jak w przykładzie powyżej) wpis na listę mailingową ma mniejsze znaczenie, ponieważ nadrzędny cel to dokonanie zakupu.

Każda konwersja w marketingu jest ważna

Błędem byłoby skupienie się wyłącznie na liczbie makro konwersji. Dlaczego?

Wróćmy do przykładu sklepu z materacami. Wyobraź sobie, że śledzisz tylko jeden typ konwersji, który uznałeś za najważniejszy – zakup produktów znajdujących się w koszyku. Jeśli przez miesiąc nie sprzedałeś nic (konwersja = 0), możesz dojść do wniosku, że sklep nie ma żadnej wartości! Tymczasem śledząc całą ścieżkę zakupową i przyglądając się również mikro konwersjom, możesz zobaczyć, jak dokładnie kształtują się zachowania użytkowników. Dowiesz się, w którym momencie procesu rezygnują i co trzeba zrobić, żeby zatrzymać ich na dłużej.

Wyraźnie widać, że mikro konwersje są tak samo ważne, jak te makro. Jedne nie mogą istnieć bez drugich i dlatego w czasie optymalizacji witryny trzeba mieć oczy szeroko otwarte. Jeśli chcesz mieć pewność, że nie przegapisz żadnej ważnej kwestii, nawiąż współpracę z agencją SEO, która pomoże Ci w optymalizacji konwersji.

Czym jest współczynnik konwersji?

Pisząc w tym temacie, nie sposób pominąć jeszcze jednego niezbędnego terminu. Chodzi o współczynnik konwersji, nazywany też jako wskaźnik konwersji. Liczba ta pokazuje procentowy stosunek konwersji do wszystkich unikalnych odsłon strony.

Wysoki współczynnik konwersji oznacza, że użytkownik reaguje na skierowaną do niego kampanię reklamową w zamierzony sposób. Z kolei niski alarmuje, że grupa docelowa oczekuje innego działaniu lub z reklamą, produktem albo witryną jest coś nie tak.

Google Analytics – narzędzie do pomiaru wskaźnika konwersji

Królem wśród narzędzi do pomiaru konwersji na swojej stronie jest Google Analytics. Ten kombajn big data pozwala bardzo precyzyjnie mierzyć współczynnik konwersji, choć używanie go wymaga doświadczenia. Na naszym blogu znajdziesz poradnik dla początkujących użytkowników GA, który warto przeczytać.

Mierzenie konwersji z GA rozpoczyna się od konfiguracji celów. Narzędzie pozwala na wybór co najmniej jednej reguły dla danej strony:

  • Miejsce docelowe. Konwersją jest kliknięcie w URL do określonej podstrony
  • Czas trwania. Konwersja zostanie uznana, jeśli użytkownik spędzi na stronie określoną ilość czasu
  • Strony/ekrany na sesję. Konwersja nastąpi, gdy użytkownik wyświetli określoną liczbę podstron lub ekranów serwisu
  • Zdarzenie. Tutaj konwersją może być np. odtworzenie zamieszczonego filmu. Reguła ta zwykle wymaga wdrożenia dodatkowego narzędzia Google Tag Manager, więc polecana jest bardziej doświadczonym osobom
  • Cel inteligentny. To cel związany z konwersją w Google Ads

Zadbaj o optymalizację współczynnika konwersji

Ilość konwersji i jej wskaźnik wyrażony w procentach w dużej mierze zależy od branży, rozmachu działalności w sieci, rozpoznawalności marki i wielu innych czynników. Oczywiście zawsze można zrobić coś lepiej. Dlatego poza mierzeniem liczby konwersji na swojej stronie internetowej warto zainteresować się tematem optymalizacji witryny. Wiele działań można wykonać samemu, a inne – bezpieczniej jest zlecić specjalistom z agencji SEO.

Michał Gawlik
Michał Gawlik

Szukasz wiedzy?

Przeczytaj artykuły
z naszego bloga
message ikona

Dowiedz się co możemy zrobić dla Twojej strony lub sklepu.
Wypełnij formularz i skorzystaj
z bezpłatnej konsultacji.

Tomasz Nawrocki

Co o nas mówią?

Poznaj opinie
naszych klientów

To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.

Doskonała
gwiazdki
Na podstawie 33 opinii
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!

Sklep Julia logo

Magdalena Cieczko

sklep-julia.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!

Danuta Organic Concept

Danuta Mierzejewska

Organic Concept
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Profesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!

Adrian Serocki Sportpag

Adrian Serocki

Sportpag / Zezoon
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Współpracowałem z Adboosters i jestem zadowolony. Mnóstwo optymalizacji zostało wykonanych na mojej stronie. Pozycje wielu fraz kluczowych poszybowały do top10 a ogólna widoczność serwisu zwiększyła się. Kontakt z firmą bezproblemowy. Raporty zawsze na czas. Współpracowałem wcześniej z dużymi agencjami i nie byłem zadowolony, do adboosters zawsze można podjechać lub zadzwonić i zawsze otrzymałem merytoryczną odpowiedź na moje pytania.
Adrian Zadorecki Kursy Pierwszej pomocy

Adrian Zadorecki

Kursy pierwszej pomocy Adrian Zadorecki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Polecam współpracę z Adboosters. Wysoki poziom świadczenia usług. Po prawie dwuletniej współpracy z dużą i „znaną” firmą, odetchnęłam z ulgą. Świetny kontakt, dużo własnej inicjatywy. Dobro klienta na pierwszym miejscu. Polecam!
Anna Kmieć Grenbud

Anna Kmieć

Grenbud
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Działamy z naszym sklepem już od wielu miesięcy i widoczność wzrosła bardzo mocno. Jeszcze 2 lata temu sklepu nie było widać w Google prawie wcale, teraz wyświetla się na wysokich pozycjach na kilkaset fraz, co przełożyło się na ruch i liczbę zamówień. Przy pozycjonowaniu trzeba mieć trochę cierpliwości, ale przy tej współpracy od początku szło to w dobrym kierunku i to był dobrze zainwestowany czas.
logo darmaroffice

Mariusz Klosak

DarmarOffice.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Pan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.

Euro Podatki

Anna Konwińska

Euro Podatki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Sprawnie, szybko i fachowo. Potrzebowaliśmy pomocy w SEO, ponieważ ustawienia trochę się zapętliły. Problem został szybko usunięty i naprawiony i co najważniejsze firma nie kryła się ze swoją wiedzą. Odpowiadali na wszystkie pytania i tłumaczyli, to ważne w naszym przypadku, kiedy stronę prowadzimy sami i tylko w sytuacji alarmowej możemy liczyć na wsparcie. teraz wiele rzeczy wydaje się łatwiejsze. Polecamy,.
Grafy

Przemysław Graf

Grafy w Podróży
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.

Wojciech Guła

Serwis GSM
Poprzednie Następne
Firmy, które nam zaufały
Fale Loki Koki Logo
Cortez
lokikoki logo
Miko Coffe
Spidweld
DPV Logistic Logo
maxmedia logo
Mrozbike
Mamakarmi

Co osiągnęliśmy?

Zobacz nasze case study
Poprzednie Następne
Łóżeczko dziecięce

Sklep-julia.pl

Jak działania SEO podniosły sprzedaż o 177% w sklepie internetowym? 
Cel był ambitny – prześcignąć nie tylko bezpośrednich konkurentów klienta, ale również takich gigantów, jak: Allegro, IKEA, Smyk, Ceneo czy OLX. Po wielu miesiącach intensywnych działań udało nam się osiągnąć wysokie i stabilne pozycje na szereg konkurencyjnych i trudnych wyrażeń kluczowych. 
dowiedz się więcej
Rower

Mrozbike

Imponujący wzrost ruchu organicznego o 558% w sklepie rowerowym.
Naszym wspólnym celem było podniesienie ogólnej widoczności sklepu zarówno jeśli chodzi o rowery jak również o części i akcesoria rowerowe wybranych producentów. Chcieliśmy także zwiększyć widoczność sklepu na rynku lokalnym w Bydgoszczy. Sprawdź jak to zrobiliśmy.
dowiedz się więcej
Cortez

Cortez

Wzrost liczby wyrażeń w TOP10 o 4400% - jak to możliwe?
Główne wyzwania, przed którymi stanęliśmy, obejmowały brak widoczności na kluczowe frazy dla potencjalnych franczyzobiorców, silną konkurencję ze strony dużych marek jak Żabka czy Carrefour, słaby profil linkowy oraz ograniczenia prawne w promocji. Jak sobie z tym poradziliśmy?
dowiedz się więcej
Materiały biurowe

DarmarOffice.pl

Droga od prawie zerowej widoczności do tysięcy użytkowników w sklepie internetowym.
Jak na trudność branży i budżet, jakim dysponowaliśmy osiągnęliśmy naprawdę imponujące rezultaty. Znaczna poprawa widoczności sklepu przyniosła wielu nowych użytkowników, których obecność z kolei przełożyła się na wzrost wyników sprzedażowych.
dowiedz się więcej
Poproś o wycenę i dowiedz się jak możemy zwiększyć widoczność
Twojej strony lub sklepu e-commerce.

Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.

    Michał Maliszewski