Przyjazne adresy URL – jak je tworzyć?

  • Michał Gawlik
  • 5 min. czytania

Prawidłowo skonstruowany URL bardzo pomaga w optymalizacji serwisu pod kątem SEO. Jeśli chcesz wiedzieć, jak tworzyć przyjazne adresy URL, przeczytaj ten wpis. Znajdziesz tu 7 zasad, które otworzą Twojej stronie drogę na najwyższe pozycje w wynikach Google.

URL to adres strony internetowej (z ang. Uniform Resource Locator), który pełni bardzo ważne funkcje. Wskazuje, na jakiej stronie znajduje się użytkownik (lub robot indeksujący wyszukiwarki) i pomaga odnaleźć się w strukturze serwisu. Prawidłowo prowadzone działania SEO zawsze obejmują audyt i ewentualną optymalizację adresów URL.

Co składa się na adres URL?

Z czego składa się każdy URL? Z trzech zasadniczych części. Są to protokół, domena i ścieżka. Niektóre URL-e mają dodatkowe ozdobniki, na przykład parametry zapytania (po znaku „=”) lub odnośniki/kotwice do fragmentów strony (po znaku „#”).

Z czego składa się adres URL
Podstawowe i przykładowe dodatkowe elementy składowe adresów URL.

W przypadku sklepów internetowych lub firm z branży usługowej niemal zawsze mamy do czynienia z protokołem https. Powoli, ale sukcesywnie zastępuje on starszą wersję, http. Protokół https oznacza, że strona korzysta z certyfikatu TLS/SSL i szyfruje wysyłane przez użytkownika dane.

Co to jest przyjazny URL?

Przyjazny URL to adres, który jest możliwie krótki, dobrze zoptymalizowany pod SEO i czytelny dla użytkownika. Portale, które dbają o SEO, tworzą URL-e tak zwięzłe, że bardzo łatwo je zapamiętać, a później podzielić się nimi, na przykład w social mediach. Spójrz na poniższe przykłady przyjaznych adresów URL:

https://www.homebook.pl/inspiracje/salon

https://www.zalando.pl/obuwie-meskie/

https://www.mediaexpert.pl/outlet/outlet-telewizory-i-rtv

Okazuje się jednak, że wystarczy chwila nieuwagi, a URL stanie się nieprzyjazny. Ten typ rozpoznasz już na pierwszy rzut oka. Nieprzyjazny URL to adres, który jest bardzo długi i nieczytelny, w zasadzie nic niemówiący użytkownikowi. Może zawierać ciąg losowych znaków, różne znaki specjalne i mieszać ze sobą małe i wielkie litery. Wybrałem kilka przykładów z wielu nieprzyjaznych URL-i, które można spotkać w sieci:

https://www.deichmann.com/PL/pl/shop/sportowe/sportowe-akcesoria/sportowe-akcesoria-plecaki/00006002088706/bordowy*plecak*Go*2*Backpack.prod?filter-targetGroup=fv_targetgroup_gents&positionInList=1&fromCategoryDetail=true

https://www.zooplus.pl/shop/psy/karma_dla_psa_sucha/wolf_of_wilderness/pakiety_probne/559691?zootopia_rec=true&cn=initial&si=8&pn=web_home&pr=container_1&strategy=50769220&rk=1-12&slot=1&pi=559691&rri=51028a9c-6597-4652-977d-a64abc300737

https://tech.wp.pl/bill-gates-i-jego-firma-maja-problemy-zawinilo-poleganie-na-rosji,6846578072263488a

Dlaczego przyjazne URL-e są ważne

Być może pomyślisz, że najważniejsza jest treść podstrony, pomysłowe opisy, czy wreszcie same produkty/usługi, które oferujesz. W kwestii podjęcia decyzji zakupowej te czynniki rzeczywiście mają ogromne znaczenie. Jednak nowoczesne agencje SEO podchodzą do pozycjonowania kompleksowo i uważają, że tworzenie właściwych URL-i to ważny etap pracy nad projektem.

Jeśli zadbasz o konstruowanie przyjaznych adresów URL, z pewnością odniesiesz liczne korzyści. Najważniejsze to:

  • Wyższa pozycja w wynikach organicznych. Czytelność URL to jeden z czynników, który biorą pod uwagę roboty indeksujące wyszukiwarek. Algorytm Google sprawdza m.in. to, czy adres jest logicznie powiązany z zawartością strony.
  • Wyższy CTR (współczynnik klikalności). Czytelne URL zdecydowanie szybciej zdobywają zaufanie internautów. Jeśli spoglądając na adres, użytkownik otrzymuje jasną informację o treści podstrony, jest duża szansa, że ją odwiedzi.
  • Brak problemów z UX. Poruszanie się po logicznie uporządkowanym serwisie z dobrymi URL-ami to czysta przyjemność. Jeśli o zadbasz o ten element, odwiedzający Twoją stronę szybciej znajdą interesujące ich produkty lub informacje.
  • Wzrost linkowania zewnętrznego. Internauci chętniej dzielą się linkami, które są krótkie i czytelne. Mogą je zamieścić na swojej stronie lub w social mediach. To sposób na pozyskanie dobrych, wiarygodnych linków z zewnątrz.

Jak tworzyć przyjazne URL – 7 zasad

Mogę uczciwie napisać, że tworzenie przyjaznych adresów URL nie jest trudne. Wystarczy kierować się kilkoma zasadami, których trzymają się specjaliści SEO.

1) Kontroluj liczbę zagnieżdżeń i katalogów

To pierwsza i jedna z najważniejszych kwestii, choć nadal wywołuje wiele pytań. Dlaczego? Ponieważ w branży SEO nie ma rozwiązań jednoznacznie dobrych i jednoznacznie złych. Z jednej strony specjaliści radzą, aby link odzwierciedlał strukturę serwisu. Z drugiej strony zalecają dążenie do jak najkrótszych i możliwie prostych adresów. Różnica w obu podejściach jest widoczna gołym okiem.

Przykłady:

  1. Link prowadzący użytkownika od domeny do produktu, przez wszystkie katalogi: https://www.mediaexpert.pl/telewizory-i-rtv/telewizory/telewizor-samsung-led-qe65q77b-qled-uhd-120hz-hdr10-tv-2022.
  2. Link maksymalnie uproszczony, pomijający wszystkie zagnieżdżenia: https://www.komputronik.pl/komputery-do-gier.

Obie wersje zaznaczyłem na zielono, ponieważ w gruncie rzeczy oba adresy mogą być dobre. Jak to możliwe? Jak zwykle trzeba znaleźć złoty środek i dostosować strategię tworzenia adresów URL do złożoności serwisu.

Sklepy internetowe, w których architektura menu nie jest zbyt skomplikowana, często umieszczają w adresie ścieżkę zawierającą nazwy wszystkich katalogów. Podobnie wygląda to na stronach, które powstały na długo, zanim firma zaczęła inwestować w pozycjonowanie.

Jednak gdy chodzi o działania SEO na rzecz rozbudowanego i wielopoziomowego sklepu, w którym jeden produkt występuje w różnych katalogach, rozsądniejsze wydaje się korzystanie z niezagnieżdżonych, krótkich URL-i.

2) Umieszczaj słowa kluczowe z umiarem

To bardzo dobrze, że tworząc adres URL, chcesz umieścić w nim słowa kluczowe. Warto wybrać takie, które mają wartość i dobrze opisują treść podstrony. Uważaj przy tym, aby nie przesadzić. Upychanie w adresie URL wielu słów kluczowych przyniesie efekt odwrotny do zamierzonego. Może nawet doprowadzić do obniżenia pozycji w wynikach organicznych.

Przykłady:

  1. przykladowastrona.pl/najlepszy-architekt-wnętrz-warszawa – fraza kluczowa umieszczona w sposób nienaturalny;
  2. przykladowastrona.pl/odziez-meska/spodnie-jeansy-levi-najlepsza-cena-outlet-opinie – wiele różnych, sztucznie umieszczonych fraz kluczowych;
  3. przykladowastrona.pl/copywriting/usluga-copywriting – ta sama fraza kluczowa umieszczona dwa razy;
  4. przykladowysklep/buty/sportowe/do-biegania – dobrze skonstruowana architektura kategorii i właściwe słowa kluczowe w adresie URL.

Umieszczanie odpowiednich słów kluczowych w adresie ma wiele zalet. Widzi je użytkownik i od razu wie, że trafił na właściwą stronę. Z kolei Google może także skorzystać z prawidłowo zastosowanych na stronie breadcrumbs (tzw. okruszki) na bazie adresu URL i wyświetlić je w wynikach wyszukiwania, jak na poniższym screenie.

Słowa kluczowe w URL
Zrzut ekranu z wyników wyszukiwarki Google ze wskazaniem ścieżki do podstrony.

Sprawdź długość adresu

Długość adresu URL jest bardzo ważna. Google radzi, aby URL-e nie były „zbyt długie”. Dlaczego i co to właściwie oznacza? Według testów przeprowadzonych przez Briana Deana istnieje zauważalny związek między krótszymi adresami URL a wyższą pozycją w wynikach organicznych. Jak wynika z poniższego wykresu, adresy z pozycji 1. mają średnio o 9,2 znaków mniej niż adresy z pozycji 10.

Krótsze URL
Wykres przedstawiający związek między krótszymi adresami URL a wyższą pozycją w wynikach organicznych

Większość adresów URL wyświetlanych na pierwszej stronie wyników organicznych ma 40-100 znaków, a średnia to 66. Możesz to zobaczyć na drugim wykresie.

Czytelne url
Wykres przedstawiający liczbę znaków adresów URL wyświetlanych na pierwszej stronie wyników organicznych

Rzecz jasna żaden specjalista SEO nie poda dokładnej ilości znaków, jaka powinna znaleźć się w adresie URL. Chodzi raczej o trzymanie się sprawdzonej zasady: dla użytkowników i robotów skanujących najlepsze adresy to URL-e krótkie i czytelnie przedstawiające zawartość strony.

4) Prawidłowo rozdzielaj słowa

Najdłuższe polskie słowo ma 32 litery, ale mało prawdopodobne, żebyś użył go w swoim adresie URL… O ile zdarzają się jednowyrazowe nazwy kategorii, o tyle nazwy produktu i wpisy blogowe potrzebują większej liczny słów. W czasie tworzenia przyjaznych URL-i do ich rozdzielania używaj tylko i wyłącznie dywizu „-”, nigdy spacji.

Przykłady:

  1. Tak wygląda adres zapisany z użyciem łącznika (dywizu): https://salonsnu.pl/blog/jaka-twardosc-materaca-dla-dziecka-wybrac;
  2. A tak URL, w którym użyto spacji: https://salonsnu.pl/blog/jaka%20twardosc%20materaca%20dla%20dziecka%20wybrac. Prawda, że nieczytelnie?

5) Pamiętaj o “znakach zakazanych”

Oprócz wspomnianej wyżej spacji lista znaków zakazanych obejmuje jeszcze:

  • Wielkie litery.
  • Polskie znaki diakrytyczne.
  • Znaki specjalne, takie jak: ^, ~, #, %, {, }, |, \, [, ], `, <, >.

6) Jeśli to możliwe, wybieraj statyczną wersję adresu

Staraj się nie generować adresów URL z automatycznie przypisanymi, niepotrzebnymi parametrami lub końcówkami. Można do nich zaliczyć znaki wskazujące na język strony lub końcówki takie jak .html. Statyczne URL-e są przyjazne i lepiej odbierane przez użytkowników i wyszukiwarki.

7) Jak najszybciej włącz protokół SSL

Piszę o bezpieczeństwie na końcu, choć właściwie od tego trzeba zacząć. Tym bardziej że wdrożenie SSL nie wpływa na strukturę linków, więc nie może niczego „popsuć”. Certyfikat bezpiecznej transmisji zaszyfrowanego strumienia danych zmienia protokół z http na https i powoli staje się standardem, szczególnie w e-sklepach. Nie tylko użytkownicy patrzą na charakterystyczny symbol „kłódki”. Jest to także jeden z czynników rankingowych, które bierze pod uwagę Google.

Przyjazne url
Zrzut ekranu przedstawiający fragment wyników w wyszukiwarce Google ze wskazaniem na https w adresie URL

Twórz wyłącznie przyjazne adresy URL

Po przeczytaniu powyższych podpowiedzi być może stwierdzasz, że warto coś poprawić w strukturze URL-i na swojej stronie. To świetnie, że chcesz, żeby adresy były przyjazne dla użytkowników i wujka Google. Pamiętaj jednak, że każda zmiana URL-a wymaga jego ponownej indeksacji.

Zanim więc zaczniesz małą rewolucję w CMS-ie, dobrze przemyśl wszystkie za i przeciw. Nagłe zmiany w architekturze portali, które funkcjonują wiele lat i mają tysiące zaindeksowanych podstron, bywają bolesne. Ponadto efekty działań SEO nie zawsze są widoczne z dnia na dzień (sprawdź artykuł: Dlaczego na efekty pozycjonowania trzeba poczekać?). Oczywiście jeśli Twoja strona dopiero raczkuje, nie masz się czego obawiać.

Chcesz wiedzieć, czy adresy URL, z których korzystasz, są przyjazne? A może potrzebujesz pomocy w ich “oswojeniu” i edycji? Jeśli tak, skorzystaj ze wsparcia profesjonalistów z dobrej agencji SEO.

Michał Gawlik
Michał Gawlik

Szukasz wiedzy?

Przeczytaj artykuły
z naszego bloga
message ikona

Dowiedz się co możemy zrobić dla Twojej strony lub sklepu.
Wypełnij formularz i skorzystaj
z bezpłatnej konsultacji.

Tomasz Nawrocki

Co o nas mówią?

Poznaj opinie
naszych klientów

To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.

Doskonała
gwiazdki
Na podstawie 33 opinii
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!

Sklep Julia logo

Magdalena Cieczko

sklep-julia.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!

Danuta Organic Concept

Danuta Mierzejewska

Organic Concept
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Profesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!

Adrian Serocki Sportpag

Adrian Serocki

Sportpag / Zezoon
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Współpracowałem z Adboosters i jestem zadowolony. Mnóstwo optymalizacji zostało wykonanych na mojej stronie. Pozycje wielu fraz kluczowych poszybowały do top10 a ogólna widoczność serwisu zwiększyła się. Kontakt z firmą bezproblemowy. Raporty zawsze na czas. Współpracowałem wcześniej z dużymi agencjami i nie byłem zadowolony, do adboosters zawsze można podjechać lub zadzwonić i zawsze otrzymałem merytoryczną odpowiedź na moje pytania.
Adrian Zadorecki Kursy Pierwszej pomocy

Adrian Zadorecki

Kursy pierwszej pomocy Adrian Zadorecki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Polecam współpracę z Adboosters. Wysoki poziom świadczenia usług. Po prawie dwuletniej współpracy z dużą i „znaną” firmą, odetchnęłam z ulgą. Świetny kontakt, dużo własnej inicjatywy. Dobro klienta na pierwszym miejscu. Polecam!
Anna Kmieć Grenbud

Anna Kmieć

Grenbud
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Działamy z naszym sklepem już od wielu miesięcy i widoczność wzrosła bardzo mocno. Jeszcze 2 lata temu sklepu nie było widać w Google prawie wcale, teraz wyświetla się na wysokich pozycjach na kilkaset fraz, co przełożyło się na ruch i liczbę zamówień. Przy pozycjonowaniu trzeba mieć trochę cierpliwości, ale przy tej współpracy od początku szło to w dobrym kierunku i to był dobrze zainwestowany czas.
logo darmaroffice

Mariusz Klosak

DarmarOffice.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Pan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.

Euro Podatki

Anna Konwińska

Euro Podatki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Sprawnie, szybko i fachowo. Potrzebowaliśmy pomocy w SEO, ponieważ ustawienia trochę się zapętliły. Problem został szybko usunięty i naprawiony i co najważniejsze firma nie kryła się ze swoją wiedzą. Odpowiadali na wszystkie pytania i tłumaczyli, to ważne w naszym przypadku, kiedy stronę prowadzimy sami i tylko w sytuacji alarmowej możemy liczyć na wsparcie. teraz wiele rzeczy wydaje się łatwiejsze. Polecamy,.
Grafy

Przemysław Graf

Grafy w Podróży
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.

Wojciech Guła

Serwis GSM
Poprzednie Następne
Firmy, które nam zaufały
Fale Loki Koki Logo
Cortez
lokikoki logo
Miko Coffe
Spidweld
DPV Logistic Logo
maxmedia logo
Mrozbike
Mamakarmi

Co osiągnęliśmy?

Zobacz nasze case study
Poprzednie Następne
Łóżeczko dziecięce

Sklep-julia.pl

Jak działania SEO podniosły sprzedaż o 177% w sklepie internetowym? 
Cel był ambitny – prześcignąć nie tylko bezpośrednich konkurentów klienta, ale również takich gigantów, jak: Allegro, IKEA, Smyk, Ceneo czy OLX. Po wielu miesiącach intensywnych działań udało nam się osiągnąć wysokie i stabilne pozycje na szereg konkurencyjnych i trudnych wyrażeń kluczowych. 
dowiedz się więcej
Rower

Mrozbike

Imponujący wzrost ruchu organicznego o 558% w sklepie rowerowym.
Naszym wspólnym celem było podniesienie ogólnej widoczności sklepu zarówno jeśli chodzi o rowery jak również o części i akcesoria rowerowe wybranych producentów. Chcieliśmy także zwiększyć widoczność sklepu na rynku lokalnym w Bydgoszczy. Sprawdź jak to zrobiliśmy.
dowiedz się więcej
Cortez

Cortez

Wzrost liczby wyrażeń w TOP10 o 4400% - jak to możliwe?
Główne wyzwania, przed którymi stanęliśmy, obejmowały brak widoczności na kluczowe frazy dla potencjalnych franczyzobiorców, silną konkurencję ze strony dużych marek jak Żabka czy Carrefour, słaby profil linkowy oraz ograniczenia prawne w promocji. Jak sobie z tym poradziliśmy?
dowiedz się więcej
Materiały biurowe

DarmarOffice.pl

Droga od prawie zerowej widoczności do tysięcy użytkowników w sklepie internetowym.
Jak na trudność branży i budżet, jakim dysponowaliśmy osiągnęliśmy naprawdę imponujące rezultaty. Znaczna poprawa widoczności sklepu przyniosła wielu nowych użytkowników, których obecność z kolei przełożyła się na wzrost wyników sprzedażowych.
dowiedz się więcej
Poproś o wycenę i dowiedz się jak możemy zwiększyć widoczność
Twojej strony lub sklepu e-commerce.

Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.

    Michał Maliszewski