

Nie lubisz czekać? Nic dziwnego. Jeśli prowadzisz biznes w sieci, wiesz, że tu nie można sobie pozwolić na stanie w miejscu. Sukces zależy od podejmowania odważnych i dynamicznych działań. A jednak większość przedsiębiorców – tych dużych i tych małych – bez słowa skargi czeka na efekty pozycjonowania. Dlaczego? Bo ta cierpliwość się opłaca!
Jeśli zastanawiasz się nad rozpoczęciem współpracy z agencją SEO i chcesz wiedzieć, po jakim czasie zobaczysz pierwsze efekty, w tym artykule znajdziesz odpowiedź. Przeczytasz tu o czynnikach, które mają wpływ na postrzeganie Twojej strony przez algorytmy Google. Dowiesz się też, dlaczego na niektóre rezultaty wystarczy poczekać tydzień, a na inne – pół roku lub nawet dłużej.
Gotowy? W takim razie zapraszam do lektury! Jeżeli nasuną Ci się jakieś pytania, pamiętaj, że zawsze możesz umówić się ze mną na bezpłatną konsultację.
Zanim przejdę do meritum, słowo wyjaśnienia. W Adboosters mówiąc o efektach pozycjonowania, mamy na myśli zarówno poprawę pozycji strony, jak i wzrost konwersji. Interesuje nas przede wszystkim kilka poniższych czynników.
To prawda, że wiele agencji skupia się na szczegółowych diagramach, które pokazują wzrost ogólnej liczby słów kluczowych w TOP 50, TOP 10 lub TOP 3, poprawę pozycji na wybrane wyrażenia albo wzrost liczby wyświetleń i współczynnika CTR. Nie mamy nic przeciwko takim zestawieniom i sami również regularnie je analizujemy, ale wiemy, że poprawa pozycji strony to przede wszystkim środek prowadzący do realizacji celu, czyli konwersji.
Dlatego powtórzę: pisząc o rezultatach pozycjonowania, mam na myśli zarówno poprawę widoczności strony, jak również konwersję.W końcu chodzi o to, ile zarobisz, prawda? Wynika to m.in. ze strategii, jaką przyjmujemy w czasie pracy nad projektem. Warto jednak pamiętać, że na wyniki sprzedażowe oddziaływają również inne czynniki, takie jak np. ceny w Twoim sklepie czy czas reakcji na zapytania od klientów, na co jako agencja SEO nie mamy wpływu.
Żeby gołym okiem dostrzec efekty działań SEO, zwykle trzeba poczekać około kilku miesięcy.
W tym czasie roboty indeksujące Google zdążą zauważyć optymalizację on-site i przeanalizować nowy content. Jest to także czas potrzebny na to, by algorytmy przyjrzały się zachowaniu użytkowników, którzy odwiedzają witrynę. CTR, czas spędzony na stronie, współczynnik odrzuceń i zgodność z intencją wyszukiwania – wszystko to jest przez Google skrupulatnie badane i ma wpływ na widoczność.
Poza tym kilka miesięcy zwykle wystarczy, żeby działania prowadzone w ramach content marketingu dotarły do przedstawicieli grupy docelowej. Chodzi m.in. o artykuły publikowane na popularnych w sieci serwisach.
Uwaga! Obecnie niemal w każdym sektorze działa firma, która walczy o topowe pozycje w Google. Jeśli więc jakaś agencja SEO oferuje Ci wyjątkowe rezultaty w niezwykle krótkim czasie, zastanów się, czy chcesz wierzyć w takie cuda. Długoterminowe podejście do pozycjonowania jest zdecydowanie bardziej racjonalne i… uczciwe.
Możesz się zastanawiać czy wspomniane kilka miesięcy dotyczy też Twojej branży. Czy pierwsze rezultaty mogą pojawić się szybciej? A może trzeba będzie poczekać jeszcze dłużej?
Niewiele stron w ciągu pierwszego roku działalności trafia na pierwszą stronę Google. Według badań Ahrefs tym, którym się to udaje zajmuje to zazwyczaj między 61 a 128 dni:
Żeby zrozumieć zależności rządzące SEO, przeczytaj o czynnikach, które wpływają na efekty pozycjonowania. Podzieliłem je na dwie grupy: 1) te, na które nie masz żadnego wpływu i 2) te, które zależą wyłącznie od Ciebie.
Wzrost konwersji bezpośrednio wynika z lepszej widoczności w wynikach organicznych. Jednak czas potrzebny na pojawienie i utrzymanie się w TOP 10 lub TOP 3 na wybrane frazy zależy od rozmaitych okoliczności.
Klienci rozpoczynają współpracę z naszą agencją na różnych etapach swojej e-działalności. Niektórzy dopiero budują stronę internetową, a inni – próbują „rozkręcić” witrynę, która ma już jakąś historię. Z tego powodu punktem wyjścia dla działań SEO zawsze jest dokładny audyt techniczny strony.
To samo można powiedzieć o początkowej widoczności na określone frazy.
Niektóre frazy są bardziej konkurencyjne od innych i osiągnięcie efektu wymaga więcej czasu. Poniżej opiszę przykład.
W przypadku sprzedaży stacjonarnej tworzenie przekazu, który trafi do określonej grupy odbiorców, opiera się na czytelnych zasadach. Agencje marketingowe prowadzą kampanie reklamowe m.in. na podstawie wyników badań nad naszą psychologią. W końcu pewne zachowania od tysięcy lat pozostają niezmienne.
Z Google jest zupełnie inaczej. Żeby dostosować się do preferencji użytkowników, algorytm najpopularniejszej wyszukiwarki świata podlega ciągłym aktualizacjom. W ciągu roku firma wprowadza setki, a nawet tysiące drobnych modyfikacji. A raz na jakiś czas silnik otrzymuje zupełnie nowe funkcjonalności.
Co to oznacza dla branży SEO? Rozwiązania, które sprawdzały się pół roku temu, dziś mogą nie dawać zadowalających rezultatów. Konieczność dostosowania się do wymagań Google sprawia, że jeszcze większego znaczenia nabiera doświadczenie specjalistów SEO.
Pozycjonując strony naszych klientów, działamy w środowisku zewnętrznym. Wiemy, że wyszukiwarka nie dopasuje się do naszych oczekiwań – to my musimy dostosować się do wyszukiwarki, która w różnych latach kładła nacisk na odmienne parametry witryny.
Wiek domeny, rzecz jasna. Im starsza domena, tym lepiej oceniają ją algorytmy Google. Oznacza to, że właściciele nowych stron muszą uzbroić się w cierpliwość. Zanim wyszukiwarka im „zaufa” i zacznie prezentować konkretne URL-e w wynikach organicznych, może minąć kilka miesięcy.
Chociaż to klient decyduje o tym, jaki zasięg kampanii reklamowej wybrać, postanowiłem umieścić ten czynnik właśnie tu, w gronie faktorów niezależnych od nas. Dlaczego? Ponieważ charakter działań marketingowych jest ściśle związany z daną branżą. Poniżej prezentuję przykłady.
Ostatnim czynnikiem, na który nie masz najmniejszego wpływu, są działania konkurencji.
W niektórych branżach wyścig o pierwsze miejsca nigdy nie się kończy. Z kolei niszowe sektory, szczególnie działalności usługowe, rządzą się zupełnie innymi prawami. Zwykle tam, gdzie pojawia się wąska specjalizacja, konkurencja przerzedza się, a na efekty pozycjonowania czeka się krócej.
Większy budżet to większe możliwości – chyba nikogo nie trzeba o tym przekonywać. Jeśli Twoja firma chce wygrać walkę o klienta, budżet powinien być wprost proporcjonalny do oczekiwań. Pozwoli to na stworzenie zdywersyfikowanego profilu back linków, a także rozbudowę witryny o wartościowe treści.
Współczesne firmy, które traktują Internet jako główne źródło pozyskiwania klientów, traktują wydatki na pozycjonowanie jako inwestycję.
Czy wiesz, że…? Na naszym blogu znajdziesz artykuł o tym, ile kosztuje pozycjonowanie stron. Odpowiadamy tam m.in. na pytanie o to, jaką kwotę uznaje się w branży za absolutne minimum. Dlaczego pozycjonowanie tyle kosztuje i czy warto na nim oszczędzać?
Tak, to prawda, że znacznie szybszy wzrost wejść na stronę uzyskasz, płacąc za Google Ads. Wcale nie twierdzimy, że rezygnacja z Adsów to dobre wyjście, jednak poleganie wyłącznie na płatnych reklamach może się okazać drogą donikąd.
Bez solidnego fundamentu w postaci dobrze zoptymalizowanej strony klienci, a wraz z nimi widoczność witryny, mogą szybko zniknąć – wystarczy, że raz nie zapłacisz faktury za Adsy.
Jak może wyglądać oczekiwanie na efekty pozycjonowania? Żeby lepiej to wyjaśnić, posłużę się przykładem. Załóżmy, że zaczynamy pracę dla małego sklepu internetowego, który sprzedaje sprzęt i akcesoria dla wędkarzy.
Miesiące | Realizowane działania | Wpływ na konwersję |
1-2 |
| Widoczność witryny i liczba transakcji pozostają bez zmian. |
3-4 |
| Google dopiero rozpoczyna indeksowanie nowych podstron, więc widoczność pozostaje bez zmian. Wyższej jakości content sprawia, że dotychczasowi odwiedzający chętniej dokonują zakupów, jednak nadal są to drobne kwoty. |
5-6 |
| Strona zaczyna pojawiać się w wynikach organicznych, więc odwiedza ją coraz więcej osób. Dobre parametry techniczne i ciekawe opisy produktów sprawiają, że widać pierwsze efekty pozycjonowania. |
7-12 |
| Wzrost widoczności na frazy long-tail sprawia, że Google coraz silniej kojarzy domenę z krótszymi frazami sprzedażowymi.Każdego miesiąca można obserwować wzrost konwersji bez konieczności płacenia za dodatkowe Adsy. |
To przykładowe zestawienie dowodzi, że „nie od razu Rzym zbudowano”. Osiąganie zadowalających wyników w pozycjonowaniu wymaga cierpliwości i przemyślanej strategii.
Nasi klienci z reguły są świadomi tego, że efekty pozycjonowania zależą od branży, w której działają, i od dostępnego budżetu. Jednak nie zawsze wiedzą, jak rozdysponować środki. Nasza agencja analizuje działania konkurencji i tworzy strategię SEO w taki sposób, żeby optymalnie wykorzystać każdą złotówkę i przyczynić się do szybkiego wzrostu konwersji.
Jak widać, cierpliwość to cecha bardzo potrzebna w biznesie. Chociaż płatne reklamy są sposobem na konwersję „tu i teraz”, nigdy nie powinny stanowić substytutu przemyślanych działań on-site i off-site. Znacznie lepsze rezultaty da pozycjonowanie strony we współpracy z doświadczoną agencją, taką jak nasza. To inwestycja, która z pewnością się opłaca.
To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.
Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!
Współpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!
Profesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!
Pan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.
Współpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.
Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.