Mity na temat pozycjonowania
Pozycjonowanie stron internetowych to temat wokół którego narosło bardzo dużo mitów. O to kilka z nich, które warto obalić.
Stronę wystarczy raz zoptymalizować
Można trafić na tezę, ze wystarczy raz przeprowadzić optymalizacje strony, wrzucić tekst i to wystarczy żeby strona była już zawsze dobrze widoczna. Być może znajdą się pojedyncze przypadki gdzie to zadziałało, natomiast w zdecydowanej większości to się nie uda. Pozycjonowanie strony to stały proces, który nie kończy się nawet gdy osiągniemy bardzo dobre pozycje. Po pierwsze dlatego, że zazwyczaj ktoś będzie chciał nas wyprzedzić i będzie długo rozwijał swój serwis żeby tego dokonać, a po drugie sama wyszukiwarka Google, regularnie aktualizuje swoje algorytmy i wymagania do których trzeba dostosować serwis by utrzymać pozycje.
Pozycjonowanie stron internetowych jest łatwe
Pozycjonowanie stron to długi, szeroki i skomplikowany proces. Google zwraca uwagę na setki czynników oceniając dany portal, dotyczą one akceptów typowo technicznych jak wczytywanie i ładowanie portalu, meta dane, dane strukturalne, przystosowanie do urządzeń i dostępność dla wszystkich użytkowników, ale także treści na stronie, renoma portalu, polecenia. Bardzo trudno jest zadbać o wysoką jakość wszystkich tych czynników w krótkim czasie. Oczywiście zdarzają się przypadki w mniej konkurencyjnych branżach, gdzie dobrze zrobiona strona sama po czasie pojawia się na dobrych pozycjach – wynika to zazwyczaj z tego, że konkurencja niewiele robi lub tej konkurencji po prostu nie ma. W większości przypadków samo uruchomienie strony to zdecydowanie za mało i potrzeba przemyślanych działań, dobrej strategii i wiedzy by te dobre pozycje osiągnąć. Pozycjonowanie stron nawet dla doświadczonych specjalistów SEO bywa wyzwaniem, gdy w bardzo konkurencyjnych branżach wiele stron ze sporymi budżetami walczy o dobre pozycje na te same słowa kluczowe.
Im więcej treści na stronie, tym lepiej
Oczywiście teksty na stronie, szczególnie z odpowiednim nasyceniem słów kluczowych są bardzo istotne, natomiast sama treść nie jest gwarantem sukcesu. Tym bardziej gwarantem nie jest po prostu napisanie jak najdłuższego tekstu na stronę www. Krótka, ale dobrze napisana treść – odpowiedniej budowy, wzbogacona o odpowiednie słowa kluczowe, może znacznie lepiej rankować i ściana tekstu zawierających tysiące słów bez konkretnego planu i ładu. Przy tworzeniu contentu warto skupić się przede wszystkim na jakości treści i na tym, by przekazać wartościowe informacje. Należy też pamiętać, że pozycjonowanie to znacznie więcej niż sama treść, która jest dobrym punktem wyjścia, ale na tym praca się nie kończy.
Wyniki pozycjonowania można zagwarantować
Cały czas w branży pozycjonowania stron www znajdzie się osoby, która na etapie rozmowy handlowej i negocjacji gwarantują osiągnięcie konkretnych wyników. Zawsze w takiej sytuacji powinny pojawić się wątpliwości. Pozycjonowanie to praca, która związana jest ze środowiskiem i oprogramowaniem zewnętrznym, które należy do Google i tylko oni mają do niej pełny dostęp i są w stanie coś zagwarantować. Oczywiście specjalista SEO czy Agencja SEO może i powinna gwarantować konkretnie wykonaną pracę na stronie, czy pod kątem tworzenia treści i linkowania. Nikt w tej branży nie powinien gwarantować osiągniecia konkretnych pozycji w wynikach wyszukiwania na dane słowa kluczowe w danym czasie.
Linkowanie wystarczy
Można usłyszeć głosy, że w trakcie pozycjonowania stron www wystarczy kupować dużo linków i to wystarczy. Bywają też firmy, które na takiej strategii się opierają. Czasem gdy firma tworząca stronę wykonała bardzo dobrą pracę pod kątem technicznego przygotowania i właściciel strony sam stworzył wartościowe treści, to samo linkowanie może przynieść jakieś efekty. Zazwyczaj jednak potrzeba podejścia holistycznego. Aby skuteczne pozycjonowanie stron było możliwe musimy pracować nad wszystkimi potrzebnymi aspektami. Dobre treści na stronie są tak samo istotne jak linkowanie, to samo dotyczy optymalizacji technicznej portalu.
Wysokie pozycje zawsze w max 3 miesiące
Efektów pozycjonowania zależne są od wielu czynników. Na czas osiągnięcia dobrych wyników wpływa kondycja strony w momencie rozpoczęcia prac, trudność słów kluczowych, liczba i jakość stron konkurencyjnych. Osiągniecie dobrej widoczności strony w wynikach wyszukiwania jest możliwe po 3 mies. jednak nie jest niczym nadzwyczajnym sytuacja, gdy trwa to np. 6, 9 czy 12 miesięcy lub nawet więcej. Zazwyczaj szybsze efekty osiąga się w przypadku pozycjonowania lokalnie, ze względu na mniejszą konkurencję. W przypadku pozycjonowania na cały kraj, czy pozycjonowania sklepu internetowego należy nastawić się na stały i dłuższy proces, oraz zakładać że na pierwsze większe efekty trzeba będzie poczekać kilka miesięcy.
Pozycjonowanie jest tanie
W związku z tym, że pozycjonowanie strony to proces, który składa się z wielu elementów, które wymagają dużych nakładów pracy i inwestycji to nie jest to proces tani. Skuteczne pozycjonowanie stron wymaga dobrego audytu SEO, pozyskania wartościowych linków (które mogą być płatne – jak linki sponsorowane), dobrej optymalizacji strony (która często wymaga wiele godzin pracy programisty), dobrych treści na stronie, w których nie brakuje odpowiednich słów kluczowych. To wszystko wymaga wiele godzin pracy od programistów, copywriterów, a także specjalistów SEO, którzy to dobrze zaplanują i przeanalizują. Do tego dochodzą koszty pozyskania odpowiednich odnośników, narzędzi analitycznych i diagnostycznych. Satysfakcjonujące efekty pozycjonowania są możliwe, gdy wszystkie aspekty są zrobione na odpowiednim poziomie, przez doświadczonych specjalistów, dlatego wiążą się z inwestycjami. Im większy budżet tym więcej pracy można wykonać w danym okresie, a to często pozwala na szybsze osiągniecie wysokich wyników. Inwestując w pozycjonowanie stron warto zadbać, żeby firma SEO zadeklarowała konkretne czynności i pracę którą wykona.
Rozliczanie za efekt jest korzystne
Pozycjonowanie strony rozliczane za efekt to często pułapka dla klientów, pomimo że na pierwszy rzut oka wydaje się być inaczej. Po pierwsze warto zwrócić uwagę na zapisy w umowie – niestety bywają agencje, które mają umowy sporządzone w taki sposób, ze wymagany efekt do płatności jest osiągany już w momencie rozpoczęcia umowy lub bardzo prosty do osiągniecia. Przez co niewiele zmienia się w temacie widoczności strony ruchu, a płatność jest już wymagana. Pozycjonowanie stron za efekt jest często zależne tez od fraz, które wybierane są w taki sposób, aby osiągniecie dobrej widoczności było bardzo proste ze względu na niewielką konkurencję, a osiągniecie celu nie przekłada się na wartościowy ruch.
Praca za efekt nakłada bardzo dużą presję na firmę, która realizuje zlecenie, co wbrew pozorom nie jest dobre dla żadnej ze stron. Osoba, która pozycjonuje daną stronę nie ma zapewnionych środków na inwestycję i realizację usługi, wiec stara się w jak najkrótszym czasie i po kosztach doprowadzić do spełnienia warunków np. za pomocą niskiej jakości treść, słabych linków do serwisu. Takie podejście wiąże się ze sporym ryzykiem wykonania czynności, które teoretycznie mają szansę w krótkim terminie przynieść jakiś efekt, ale długofalowo mogą wyrządzić sporo szkód.
Największe szanse na skuteczne pozycjonowanie stron mamy gdy Specjalista SEO posiada odpowiedni komfort pracy nad projektem. Może wykonać szczegółowy i zaawansowany audyt SEO i analizę konkurencji, ułożyć na podstawie tych danych przemyślaną strategię działania. Może zaplanować odpowiednie działania w temacie liczby pozyskanych odnośników, napisanych wartościowych treści czy zaplanować wystarczająco czasu na regularne optymalizacje strony, a wszystko oparte na konkretny budżet, który zna i ma dyspozycji na następne tygodnie.
Liczy się tylko pierwsza pozycja w wyszukiwarce
Oczywiście zdobycie pierwszych pozycji wśród najważniejszych słów kluczowych daje największe szanse na spory ruch i sukces, natomiast nie tylko pierwsza pozycja się opłaca. Można wygenerować bardzo fajny ruch z 2, 3, 4 czy nawet 6 pozycji w wynikach wyszukiwania. W większości wypadków widoczność na pozycjach dalszych niż pierwsza strona wyników wyszukiwania nie generuje zbyt dużego ruchu, natomiast jest wiele fraz, które są na tyle popularne, ze widoczność na np. 6 pozycji może wygenerować większy ruch niż widoczność na 10 innych fraz na pierwszym miejscu. Tutaj można jeszcze rozmawiać o tym jaką konwersję generują dane zapytania w wyszukiwarce, bo czasem te mniej wyszukiwane dają większą szansę na sprzedaż ze względu na użytkownika z bardziej sprecyzowanymi potrzebami, ale to też nie jest regułą. Każdy przypadek warto przeanalizować indywidualnie, natomiast jest wiele przypadków, gdzie dalsze pozycje na pierwszej stronie wyszukiwarki potrafią wygenerować bardzo wartościowy ruch.
Dobra treść sama się obroni
Wśród właścicieli stron czy blogów zdarzają się głosy i opinie, że wystarczy, ze regularnie przez miesiące czy lata będą dodać wartościową treść na stronie i do wystarczy do dobrej widoczności. Być może czasem tak – gdy np. konkurencja jest bardzo mała, blog czy strona nie najgorzej wykonana a linki pojawią się naturalnie. W większości przypadków to jednak nie wystarczy. Wysokiej jakości treści na stronie są świetnym punktem wyjścia, ale warto też sprawdzić czy Google w ogóle te treści widzi i je indeksuje, jak je indeksuje, czy strona nie zawiera błędów, luk w zabezpieczeniach, czy poruszanie się po niej jest proste i w pełni możliwe. Google zwraca uwagę na wiele czynników poza samą treścią i jeżeli inne strony poruszały te same zagadnienia, to czasem nawet lepsza treść może być na niższych pozycjach. Dodatkowo lepsza to pojęcie mocno subiektywne, autorzy treści często mają zdanie, ze ich treść jest pełniejsza, lepiej i ciekawiej opisuje zagadnienie, ale dla wyszukiwarek może być zupełnie inaczej.
Pozycjonowanie jest nielegalne – Google jest przeciwne pozycjonowaniu
Przez lata narastał mit mówiący o tym, że pozycjonowanie stron to oszukiwanie wyszukiwarki Google. Google samo dzieli się informacjami na temat tego jak optymalizować Google i spełniać wymagania algorytmów, oczywiście w pewnym zakresie. Takie informacje można znaleźć we wskazówkach i materiałach dla deweloperów. Oczywiście są działania, które są przeciwne zaleceniom, określane często jako Black Hat SEO, część z nich do dziś uważane jest za bardzo skuteczne. Poza pewnym zakresem, któremu Google się sprzeciwia wyszukiwarka zachęca do optymalizacji strony i w wielu publikacjach np. w kursie internetowe rewolucje od Google pojawia się informacja, gdzie Google zaleca zatrudnić specjalistę SEO lub skorzystać z pomocy specjalisty SEO.
Mity o SEO poruszamy też w artykule – Jakie są najpopularniejsze mity o SEO? Obalamy błędne przekonania na temat pozycjonowania
Google News
Google News to agregator wiadomości, treści z wielu serwisów internetowych. Narzędzie zbiera dane i świeże publikacje z milionów stron, a potem wyświetla je w uporządkowany sposób użytkownikom w zależności od zakresu ich zainteresowań. Jest to miejsce, gdzie wiele stron informacyjnych, czy portali z regularnie dodawanymi wpisami chce się znaleźć, by zdobyć jeszcze większy ruch z wyszukiwarki Google.
Google Trends
Google Trends to portal od Google przedstawiający dane na temat zapytań wpisywanych przez internautów w wyszukiwarce ich popularności w czasie – możemy dowiedzieć się, jakie są trendy w sieci, które zapytania zyskują, a które tracą na popularności. Dodatkowo dane możemy sprawdzać z podziałem na region. Informacje pozyskane z tego systemu mogą być przydatne przy układaniu strategii na pozycjonowania strony.
YouTube
Coraz więcej firm uruchamia własne kanały na YouTube, robi to też wiele użytkowników indywidualnych. Treści na portalu jest już bardzo dużo, walka o liczbę odsłon trwa, jest wiele fraz, które są częściej wpisywane w wyszukiwarce YouTube niż Google. Pozycjonowanie na YouTube staje się coraz bardziej popularne.