Pozycjonowanie strony

Sprawdź
Darmowa wycena

Pozycjonowanie - co to takiego?

Pozycjonowanie stron internetowych to prowadzenie szeregu działań mających na celu zdobycie jak najlepszych pozycji w wyszukiwarkach – przede wszystkim wyszukiwarce Google – na wybrane frazy (słowa kluczowe).Ponad dwadzieścia lat temu rozpoczął się proces przenoszenia części naszego życia i aktywności do internetu. Dla konsumentów jest to ogromne ułatwienie – wiele rzeczy można zrobić bez wychodzenia z domu, natomiast dla firm jest to szansa dotarcia do milionów klientów, nawet tych na drugim końcu świata. Z biegiem lat coraz więcej przedsiębiorców dostrzega te możliwości i coraz trudniej jest się przebić, wyróżnić, dotrzeć do kupujących. Kanałów komunikacji, marketingu jest wiele: media społecznościowe (Facebook, Instagram, Twitter), e-mail marketing, wizytówki internetowe, katalogi, blogi czy wyszukiwarki internetowe (przede wszystkim Google). I to właśnie tutaj, w większości przypadków, drzemie największa siła, największy potencjalny ruch dla naszej strony oraz największa konwersja. W wyszukiwarce Google, bo to na niej przede wszystkim się skupimy, można znaleźć się na dwa sposoby: za pomocą płatnej kampanii Google Ads oraz w organicznych wynikach wyszukiwania – to  (przeważnie) 10 bezpłatnych wyników na każdej stronie Google, których kolejność zależy od wielu czynników. Przykład takich wyników poniżej.
Grupa ludzi pracujących

Przykład wyników wyszukiwania w Google

Zrzut ekranu wyników w wyszukiwarce Google z opisem

Ok 93% użytkowników internetu w Polsce korzysta z wyszukiwarki Google, to powoduje, że wyniki wyszukiwania, to bardzo atrakcyjne miejsce, przynoszące bardzo duży ruch na stronę czy sklep. Warto mieć też świadomość, że już w tym momencie ok. 60% ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych. Z roku na rok coraz więcej firm, prowadzi działania mające na celu zdobycie jak najlepszych pozycji w wyszukiwarkach na interesujące ich frazy – i te działania właśnie nazywamy pozycjonowaniem.

Co na to same wyszukiwarki?

Tak jak ustaliliśmy: pozycjonowanie, to działania, które mają na celu osiągnięcie jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce na daną frazę, słowo kluczowe. Google zachęca nas do tego, by dostosować swoją stronę do jego wymagań, a także podpowiada nam jak to zrobić np. za pomocą wskazówek dla webmasterów zamieszczonych na ich stronie. Dlatego nieprawdą i mitem jest, że Google jest całkowicie przeciwna pozycjonowaniu. Oczywiście jest wiele działań, które są stosowane, a kalifornijski potentat ich nie popiera lub nawet się im sprzeciwia, ale generalnie zachęca do tego, by pracować nad swoją stroną, swoimi działaniami marketingowymi i dążyć do tego, by być na wysokich pozycjach. Przechodząc przez kursy od Google związane z podstawami marketingu internetowego lub reklamy swojej firmy, możemy trafić na poradę mówiącą, by zatrudnić specjalistę SEO, który pomoże zoptymalizować stronę lub sklep.

Twórcom algorytmów wyszukiwania zależy przede wszystkim na wzbudzeniu większej kreatywności w Sieci wśród jej aktywnych użytkowników. Na ocenę strony internetowej składa się przeszło 200 zróżnicowanych czynników podlegających nieustannej ocenie i indeksacji przez wspomniane algorytmy. Warto zwrócić również uwagę, że pewne rozwiązania w tym zakresie zaadaptowały inne wyszukiwarki pokroju Bing czy Yahoo. Dlatego stosując się do wytycznych Google, można uzyskać pewne korzyści także w wynikach wyszukiwania innych wyszukiwarek internetowych. Optymalizacja dla choćby Microsoftowego Bing stanowi jednak zupełnie osobny temat wart objaśnienia przy innej okazji.

Z czego składa się pozycjonowanie?

Upraszczając trochę cały proces i parafrazując delikatnie Grzegorza Mogilewskiego z jednego z odcinków Marketingu w Sieci w TVN, możemy powiedzieć, że jest min. 5 fundamentów, na których przede wszystkim musimy się skupić.

Treść na stronie – Słynne i powtarzane jak mantra “Content is king”. Nie przez przypadek ten temat poruszamy jako pierwszy – jeżeli na stronie nie ma treści, lub nie ma w niej słów kluczowych, na które portal chce się pojawić, to z jakiego powodu wyszukiwarka miałaby wybrać tę stronę? Wszystko zaczyna się od treści. Google od zawsze bardzo dużą uwagę przykuwa do tego, jakie teksty znajdują się na stronie, mam wrażenie, że w ostatnich latach nawet się to jeszcze nasiliło. Widać to choćby po dużych znanych sklepach internetowych, na których jeszcze kilka lat temu było znacznie więcej grafiki i produktów niż treści, a teraz w większości kategorii i produktów mamy bardzo długie teksty. Istotną kwestią, o której należy pamiętać, jest unikalność tego co zamieszczamy na naszej stronie – wszystkie treści powinny być naszego autorstwa lub przez nas zlecone.

W żadnym wypadku nie można kopiować tekstów z innych stron, oczywiście ze względów prawnych także, ale w tym wypadku przede wszystkim ze względu na naszą widoczność. Duplikowane, kopiowanie treści z innych miejsc w żaden sposób nie będą dla Google atrakcyjne i posiadając takie teksty nie będziemy dobrym kandydatem do wysokich pozycji – w oczach wyszukiwarki nie odpowiadamy w interesujący sposób na zapytanie czy problem internauty. Warto pamiętać także o tym, by teksty były dobre nie tylko dla robotów wyszukiwarek, ale przede wszystkim angażowały i podobały się użytkownikom. Z roku na rok Google także lepiej rozumie kontekst i tematykę całego tekstu, więc poza głównymi frazami oczekuje także tych, które są zbliżone w tej tematyce i czasem konieczne, by dany tekst ocenić jako wysokiej jakości, eskpercką treść.

Jakość strony – Duże znaczenie ma to, w jaki sposób jest skonstruowana strona – jak szybko się otwiera i działa, czy jest dobrze zoptymalizowana (Swoją stronę można przetestować za pomocą Page Speed Insight od Google oraz śledzić dane w Google Search Console – oczywiscie znajdziemy tam tylko część istotnych danych). Optymalizację przeprowadzamy na kilka sposobów. Przede wszystkim należy zadbać o sprawny, przejrzysty kod źródłowy strony. Ogromną rolę odgrywa także jakość serwera, na którym postawiono witrynę – chodzi głównie o jak najkrótszy czas reakcji na żądanie ze strony użytkownika. Nie warto również przesadzać z ilością grafik i ich rozmiarami, a także innymi wizualnymi ulepszeniami wydłużającymi czas wczytywania strony. Sposób nawigacji po kategoriach i przeglądanie zawartości witryny powinno być przygotowana z myślą o jak najłatwiejszym użytkowaniu. Na plus może zadziałać zastosowanie danych strukturalnych (Rich Snippets), które ułatwiają Google zrozumienie i przekazanie użytkownikom danych na stronie

SEO – to prawdopodobnie najczęściej pojawiające się słowo w temacie pozycjonowania. To skrót w języku angielskim – search engine optimization – po polsku optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek internetowych. Jest to proces, który polega na jak najlepszym dopasowaniu strony do wymagań wyszukiwarki – ustawienie odpowiednich meta tagów (title, description, nagłówków Hx, atrybutów ALT itp.), wewnętrznego linkowania, ułożenie drzewka kategorii, przyjaznych adresów URL itd.

Mobilność strony i sposób indeksowania treści – coraz więcej internautów korzysta z mobilnej wersji wyszukiwarki Google i zasobów Sieci. Smartfony skutecznie wypierają komputery, a projektanci wyszukiwarek internetowych dostrzegli ten trend jako pierwsi. Jeśli strona internetowa posiada należycie zoptymalizowaną stronę z myślą o urządzeniach mobilnych, możemy liczyć na wyższe pozycji w wynikach wyszukiwania. Warto także wskazać dokładnie algorytmom wyszukiwarki, która treść powinna podlegać indeksowaniu, a jakie kategorie należy wyłączyć z tego procesu. W tym momencie znacznie częściej strony (przede wszystkim nowe) są skanowane przez boty mobilne niż desktopowe, a wyniki w wyszukiwarce Google mogą różnić się w zależności od tego, na jakim urządzeniu wpisujemy daną frazę. 

Renoma naszej strony, zaufanie do niej, linkowanie – Kiedy docieramy do momentu, gdy treści na naszej stronie są wartościowe, a sama witryna działa sprawnie, jest przejrzysta i zoptymalizowana, to Google zwraca uwagę na to, czy internauci nas lubią, co o nas mówią. Wyszukiwarki oceniają, jak dużo linków prowadzi do naszej strony, skąd one wychodzą – czy z godnych zaufania i dobrych witryn, czy wręcz przeciwnie. W utopijnej wizji życia społecznego w internecie wg Google byłyby to tylko naturalne odnośniki do stron i łatwo byłoby ocenić, kto kogo poleca i dlaczego. Tak oczywiście nie jest. Wiedząc jak ważny jest to aspekt w selekcjonowaniu wyników w wyszukiwarce, wiele firm linkuje swoje witryny, w związku z tym samemu nie prowadząc takich działań, bardzo trudno jest być widocznym na wysokich pozycjach.

Kilka lat temu wystarczyło stworzyć kilka stron i zamieścić na nich kilka tysięcy linków do swojej strony, by zwiększyć pozycję, Google oczywiście zorientowało się, że takie działania są prowadzone i rozpoczęła wojnę z pozycjonerami stosującymi te metody – np. nakładając kary na dane strony, po których w ogóle nie były widoczne. Teraz bardziej niż na karach wyszukiwarki skupiają się na dopracowaniu swoich algorytmów, by jeszcze lepiej ocenić jakość odnośników prowadzących do danej witryny, a to doprowadziło do tego, że linkowanie jest znacznie trudniejsze niż dawniej, nie wystarczy być widocznym w katalogach, a trzeba przygotować znacznie lepszą i bardziej rozwiniętą strategię działania. Znaczenie ma to, na jakiej stronie znajduje się link oraz w jakiej części; w jaki sposób został tam zamieszczony oraz co znajduję się wokół niego, ostatecznie istotne jest także to jak wiele takich odnośników jest.

Jak pozycjonować stronę?

Dzięki pozycjonowaniu i osiągnięciu dobrych pozycji w wyszukiwarce możemy bardzo poprawić ruch na naszej stronie czy sklepie, dzięki temu zwiększyć sprzedaż i wyniki finansowe. Ta branża, metody, algorytmy wyszukiwarek, to środowisko, które rozwija się od wielu lat i to z dużą prędkością. Żeby zająć się tym odpowiednio, nie popełniać błędów i nie narażać się na efekty odwrotne od zamierzonych, należy się do tego naprawdę dobrze przygotować. Można to robić na wiele sposób: korzystać ze szkoleń, ukończyć kursy od Google, czytać aktualności na stronach branżowych lub blogi z poradami jak nasz, zapoznać się ze wskazówkami od webmasterów – po prostu rozwijać się w tym kierunku.Wiem, że prowadząc sklep internetowy czy innego rodzaju działalność gospodarczą nie jest łatwo znaleźć wystarczająco czasu na to, by się tym zająć, w takiej sytuacji warto skorzystać z pomocy np. dobrej agencji zajmującej się marketingiem w internecie. Przed nawiązaniem współpracy warto zwrócić uwagę na to, czy mamy do czynienia z osobami kompetentnymi. Jedną z czynności, o którą warto zabiegać przed nawiązaniem współpracy to audyt strony, którą dana firma ma się zająć – dowiedzmy się wcześniej, czy dana firma potrafi zlokalizować nasze problemy i jaki ma plan na ich naprawienie oraz dalsze działania z witryną. 

Nie czekaj, daj się znaleźć.

Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji i Audytu SEO strony lub sklepu. Dowiedz się, co konkurencja robi lepiej i jakie masz szansę zwiększyć ruch i sprzedaż.

FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Pozycjonowanie stron internetowych to prowadzenie szeregu działań mających na celu zdobycie jak najlepszych pozycji w wyszukiwarkach – przede wszystkim wyszukiwarce Google – na wybrane frazy (słowa kluczowe).

Pierwszym krokiem potrzebnym m.in. do ułożenia efektywnej strategi jest przeprowadzenie Audytu SEO. Oczywiście, aby cały proces mógł ruszyć, należy mieć aktywną, działająca stronę, natomiast przygotowania i układanie planu można rozpocząć wcześniej.

Budżet potrzebny do pozycjonowania danej strony lub sklepu zależy od kilku kwestii m.in. od branży i trudności słów kluczowych, obszaru działania, wielkości strony, dotychczasowych działań i obecnej kondycji serwisu. Kwoty mogą wahać się od kilkuset złoty do kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Na to jak szybko będą widoczne efekty działań, wpływa wiele czynników m.in. historia działań na stronie i historia domeny, konkurencyjność branży, zasięg działania i rynek docelowy, aktualny stan strony i jakość treści. W związku z tym w przypadku niektórych stron efekty zobaczymy już w okolicach 3-4 miesiąca, w przypadkach gdzie pracy do wykonania jest więcej, a strona jest młoda, może to być np. 6 miesiąc pracy.

Statystyki mówią, że tak. 73% internautów zadeklarowało kupowanie online w Polsce w 2020 r., 89% klientów rozpoczyna proces zakupowy od wyszukiwarki internetowej, a 93% z nich wybiera wyszukiwarkę Google.