Dlaczego pozycjonowanie tyle kosztuje i czy warto na nim oszczędzać?

Koszt pozycjonowania
Spis treści

Czy przeglądając wyceny otrzymane z różnych agencji SEO, zastanawiałeś się „dlaczego tak drogo”? A może nawet zadałeś to pytanie, wpisując je w treść wiadomości zwrotnej? Cóż, jedno jest pewne – jeśli na co dzień masz do czynienia z branżą SEO, z pewnością niejeden raz próbowałeś taktownie i konstruktywnie wyjaśnić, że cena usługi wcale nie jest oderwana od rzeczywistości. Ten artykuł zbiera najważniejsze fakty w jednym miejscu i pokazuje, jakie są koszty pozycjonowania z punktu widzenia specjalistów.

Jeżeli należysz do grona przedsiębiorców, którzy szanują firmowy budżet i chcesz rozwijać swoją markę w sieci, naprawdę powinieneś przeczytać ten tekst. Dowiesz się, co wpływa na cenę pozycjonowania i poznasz jeden argument, który – mam nadzieję – przekona Cię do współpracy z naszą agencją.

Pozycjonowanie stron www, czyli machina złożona z wielu trybików

Porównanie pozycjonowania www do wielkiej machiny nie jest może sensu stricto doskonałe, ale dobrze oddaje złożoność procesu. Ten poziom skomplikowania dostrzegają szczególnie klienci, którzy próbowali działań na własną rękę. Bezpośrednie żądania w stylu: „Chcę być na pierwszym miejscu na to i to zapytanie” powoli odchodzą do lamusa, ponieważ wraz z rozwojem internetowej infrastruktury spełnienie wszystkich wymagań wyszukiwarki staje się dużo trudniejsze.

Obecnie specjaliści SEO wyjaśniają – a zgadza się to z oficjalnym stanowiskiem Google – że na wysokie wyniki w wynikach organicznych mają wpływ:

  • unikalny, wartościowy dla użytkownika i w miarę możliwości interaktywny lub multimedialny content;
  • zoptymalizowanie witryny pod względem technicznym (m.in. czas reakcji serwera, TTFB, responsywność itd.);
  • liczba naturalnych linków zewnętrznych, pochodzących z miarodajnych, bezpiecznych i cenionych przez internautów witryn.

Spełnienie powyższych założeń wymaga współpracy wielu różnych specjalistów, a niekiedy też usługodawców zewnętrznych. Kiedy więc agencja SEO przygotowuje wycenę pozycjonowania, musi wziąć pod uwagę szereg czynników. Najważniejsze z nich wymieniłem poniżej.

Pięć czynników, które wpływają na cenę pozycjonowania www

#1 Audyt techniczny i merytoryczny witryny oraz analiza konkurencji

Kto zna wroga i zna siebie, nie będzie zagrożony choćby i w stu starciach”, rzekł Sun Tzu w Sztuce Wojny. Chociaż nigdy nie zachęcamy do agresywnych działań SEO i ciosów poniżej pasa, nie ukrywamy też, że w wielu branżach konkurencja jest spora. Dlatego trzeba dobrze znać przeciwników oraz mocne i słabe strony swojej witryny. 

Dokładny audyt serwisu pod kątem technicznym oraz prześwietlenie opublikowanej na niej treści wymaga użycia dedykowanych narzędzi, które agencja SEO kupuje w formie subskrypcji. Twórcy oprogramowania zwykle specjalizują się w jednej wąskiej dziedzinie, dlatego kompleksowe działania wymagają korzystania z kilku programów jednocześnie

Ile kosztuje zdobycie rzetelnej wiedzy na temat kondycji swojej strony i na temat działań konkurencji? Przykładowe narzędzia:

  • Ahrefs, wykorzystywany do analizy technicznej i przeglądu linkowania zewnętrznego konkurencji, to wydatek ok. 17 000 zł rocznie.
  • Senuto, narzędzie do wyszukiwania słów kluczowych i monitoringu wybranych pozycji, to koszt ok. 5 000 zł rocznie.
  • Contadu, które przydaje się do planowania strategii content marketingowych, wymaga rocznej opłaty w wysokości ok. 3 500 zł.
Cenniki 3 narzędzi SEO
Przykładowe ceny popularnych narzędzi wykorzystywanych do pozycjonowania stron.
Źródło: ahrefs.com, senuto.com, contadu.com.

A przecież to nie koniec listy! Na rynku funkcjonuje wiele innych rozwiązań, które przydają się w czasie pozycjonowania. Rzecz jasna za wszystkie płaci się dość słono, ponieważ utrzymywanie i aktualizowanie baz danych nie jest ani łatwe, ani tanie. 

Bez dobrego narzędzia nie można liczyć na zadowalające rezultaty. Z tego powodu większość klientów rozumie, że koszt oprogramowania używanego w SEO jest uwzględniony w wycenie

Zakup subskrypcji i roboczogodziny poświęcone na audyty to zaledwie początek wydatków, jakie ponosi agencja SEO.

#2 Link Building i content marketing

Drugim czynnikiem kształtującym cenę jest wysiłek włożony w budowanie linkowania zewnętrznego. Celowo użyłem tu słowa „budowanie”, bo tworzenie skutecznego profilu linków przychodzących wykracza daleko poza przejrzenie aktualnych ofert na Whitepress lub Linkhouse i wybranie kilku pozycji z silnym DR. Link building to precyzyjna, wymagająca i bądź co bądź żmudna praca, bo czasy, w których rządziła tylko liczba linków, dawno odeszły w zapomnienie. 

Dziś bardzo liczy się również jakość. Obecne algorytmy Google nie pozostawiają wątpliwości, że link building musi opierać się na skrojonym na miarę profilu linkowania zewnętrznego, a same odnośniki mają pochodzić ze sprawdzonych, wiarygodnych i bezpiecznych serwisów.

Z tego powodu na efektywny link building składają się co najmniej trzy działania:

  • Koszty stworzenia i utrzymywania serwerów zapleczowych;
  • Czas poświęcony na wyszukiwanie i kontaktowanie się z serwisami, które mają wysoki autorytet w sieci i są skłonne opublikować artykuł reklamowy z linkiem wychodzącym;
  • Koszt napisania artykułu reklamowego oraz koszt publikacji – ten ostatni waha się od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych za jeden tekst. 

Warto przy tym wspomnieć, że cena za opublikowanie tekstu nie stanowi dochodu dla agencji SEO, ponieważ jest wynagrodzeniem należnym reklamodawcy za umieszczenie artykułu na swojej stronie. 

#3 Copywriting

Do rozbudowy contentu na stronie głównej, podstronach ofertowych oraz usługowych, wszelkich wymyślnych zakładkach lub kartach produktu, a także do rozwijania firmowego bloga i publikowania postów w social mediach potrzebna jest osoba, która przygotuje tekst, czyli copywriter.

Niektóre agencje SEO współpracują w tym zakresie z freelancerami, a inne korzystają ze stabilnego rozwiązania w formie outsourcingu. Jednak niezależnie od stosunków łączących agencję z copywriterami, trudno jest odejść od zasady: im większy wolumen treści jest potrzebny, tym drożej.

Stawki w branży są bardzo zróżnicowane. Na przykład przygotowanie jednego artykułu blogowego może kosztować 150-200 zł przy założeniu, że chodzi o standardową branżę. Jeśli firma działa w wąskiej specjalizacji lub próbuje zdominować jakąś niszę, kwoty wydane na tworzenie artykułów bez wątpienia będą być kilka razy większe.

#4 Optymalizacja on-site

Funkcjonalność techniczna strony to jedna z najistotniejszych spraw, którym przygląda się dobra agencja SEO. „Lekkość” poszczególnych modułów, ich responsywność oraz elementy sprzyjające pozytywnemu odbieraniu przez użytkownika znacznie zwiększają szanse na zajęcie topowych miejsc w wynikach organicznych

Czy o tym wiedziałeś? Wielu specjalistów uważa, że gdy strona jest jeszcze młoda, trafne linkowanie z zewnątrz dodaje jej skrzydeł, ale wraz z rozwojem witryny większego znaczenia nabierają kwestie techniczne i optymalizacja contentu on-site.

Wszystkie działania z zakresu optymalizacji on-site mają tylko jedną wadę – są czasochłonne. SEOwiec potrzebuje czasu na przemyślenie, wprowadzenie i sprawdzenie każdej zmiany. Niekiedy nawet drobne modyfikacje wiążą się z dopisaniem lub wykreśleniem setek linijek kodu.

Ponadto im mniej popularny system zarządzania treścią, tym więcej czasu potrzeba na analizę problemu i znalezienie rozwiązania, dlatego pozycjonowanie stron zbudowanych na WordPress lub Prestashop będzie tańsze niż promowanie serwisów postawionych na mocno customowych wersjach CMS-a.

Ile to wszystko kosztuje? Za roboczogodzinę specjalisty trzeba zapłacić od 150 do nawet 500 zł, zależnie od poziomu jego umiejętności. Rzecz jasna każdy chciałby, żeby SEOwiec poświęcał na dany projekt więcej niż jedną czy dwie godziny w miesiącu, jednak łatwo można policzyć, że przy budżecie na poziomie kilkuset złotych trudno będzie spełnić to założenie.

Wykres przedstawia średnią stawkę w dolarach za godzinę pracy specjalisty SEO z podziałem na regony.
Źródło: ahrefs.com/blog/seo-pricing/

Warto zwrócić uwagę także na doświadczenie specjalisty, logicznym jest, a dane to potwierdzają, że doświadczeni specjaliści SEO kosztują więcej. Doświadczenie daje bezpieczeństwo i pewność, że osoba, która zajmie sie stroną wie co robi.

Wykres przedstawia zależność pomiedzy latami doświadczenia w SEO, a stawką za godzinę pracy specjalisty.
Źródło: ahrefs.com/blog/seo-pricing/

#5 Mnóstwo prac dodatkowych, czyli troubleshooting

Poza wszystkim, co znajduje się w typowym harmonogramie SEO, zdarzają się incydenty, którymi trzeba się zająć od ręki. Zepsuty formularz kontaktowy lub problem z opcją powiększenia zdjęcia w sklepie internetowym? A może nieaktualne dane dotyczące godzin otwarcia w święto? Albo konieczność dodania opisu biograficznego dla nowego pracownika w zakładce „O nas”? 

Istotne: Warto mieć świadomość, że nie każda agencja SEO i nie każdy freelancer pomogą klientowi w niewielkich poprawkach czy drobnych zmianach na stronie. Spora część firm z branży ogranicza się wyłącznie do działań, wpływających bezpośrednio na pozycjonowanie strony. W Adboosters podchodzimy do współpracy partnersko – jeśli możliwości techniczne oraz budżetowe na to pozwalają, pomagamy klientom nawet w drobnych rzeczach, takich jak poprawa banerów czy formularza kontaktowego. Stawiamy na to, aby dbać o kondycję strony kompleksowo.

To wszystko jest potrzebne do skutecznego pozycjonowania, a jednocześnie – wymaga czasu, przeliczonego na roboczogodziny programistów lub deweloperów. Nieuniknione jest więc doliczenie tego do wyceny usług agencji SEO.

Pięć wymienionych czynników to fundamenty dobrego pozycjonowania stron www. 

Czy agencja, która proponuje Ci rewelacyjne efekty za 500 zł miesięcznie, jest w stanie pieczołowicie zadbać o każdy z opisanych przeze mnie aspektów? Innymi słowy: czy za 500 zł miesięcznie można zapłacić za kilkanaście godzin pracy specjalistów SEO, programistów, web deweloperów, copywriterów oraz ekspertów od link buildingu i Google Ads? Chciałbym, żeby tak było, ale – bądźmy szczerzy – żyjemy w zupełnie innej rzeczywistości.

Pozycjonowanie strony lub sklepu z Adboosters – za co tak naprawdę płacisz?

W Adboosters zajmujemy się pozycjonowaniem na poważnie. Oznacza to, że nie obiecujemy złotych gór za bezcen – podajemy realne, rynkowe ceny i gwarantujemy rzetelną realizację każdej z usług. Stawiamy na wysoką kulturę organizacyjną, długoterminowe działania zorientowane na użytkownika i SEO, które zawsze się sprawdza.

Za co płacisz w Adboosters?

  • Za lata doświadczenia naszych SEOwców. Nowe i eksperymentalne rozwiązania testujemy na swoich stronach, a nie na witrynach klientów. Dzięki temu płacisz wyłącznie za sprawdzone działania, które przynoszą efekty.
  • Za wysokiej jakości linki zewnętrzne, pochodzące z domen zweryfikowanych i docenianych przez Google. Bardzo starannie analizujemy każdą złotówkę wydaną na link building, bo wiemy, jak ważny jest on z punktu widzenia SEO.
  • Za tworzony przez współpracujących z nami copywriterów miarodajny i wartościowy content, który buduje wiarygodność i autorytet Twojej marki.
  • Za cenną pracę naszych programistów i web deweloperów, którzy potrafią szybko implementować zmiany i błyskawicznie reagować w sytuacjach kryzysowych.
  • Za techniczne i merytoryczne wsparcie na każdym etapie współpracy. 

Ile zapłacisz? Swego czasu mówiliśmy, że absolutnym minimum na działania SEO jest tysiąc złotych netto. To prawda, że niektórzy z naszych klientów płacą za pozycjonowanie właśnie tyle. Jeśli jednak mowa o efektywnym SEO dla portalu, który ma sporą konkurencję i równie duże aspiracje, taka kwota może okazać się zdecydowanie zbyt niska. 

Szczegółową wycenę podajemy dopiero po rozmowie z klientem. Gdy poznamy Twoją branżę, aktualny stan techniczny strony, planowaną ilość działań, zasięg i cele marketingowe, będziemy w stanie rozmawiać o konkretach.

Dlaczego warto z nami współpracować?

Ponieważ współpracując z nami, wiesz, za co płacisz – w cenie usługi masz wysoką jakość i pełne zaangażowanie dynamicznego zespołu specjalistów, ale także szczegółowe raportowanie naszej pracy i wyników. Możesz dołączyć do grona zadowolonych klientów Adboosters. Napisz wiadomość lub zadzwoń i rozpocznij owocną współpracę z agencją, która zna się na rzeczy.

Piotr Bort

Piotr Bort

Doradca klienta biznesowego i specjalista SEO w jednym. Od ponad 10 lat związany z branżą marketingu internetowego - pracował w największych polskich agencjach SEO, gdzie zdobywał doświadczenie, pozwalające skutecznie pozycjonować strony klientów. W Adboosters doradza w jakie kanały najlepiej zainwestować, by biznes klienta rozkwitał i przynosił oczekiwane zyski. Ma doświadczenie we współpracy z dużymi znanymi markami jak również lokalnymi przedsiębiorcami, którzy chcą docierać do klientów za pośrednictwem Internetu.

Zostaw komentarz.

Bezpłatny audyt SEO + konsultacja

Nie czekaj, zacznij działać.