Nie lubisz czekać? Nic dziwnego. Jeśli prowadzisz biznes w sieci, wiesz, że tu nie można sobie pozwolić na stanie w miejscu. Sukces zależy od podejmowania odważnych i dynamicznych działań. A jednak większość przedsiębiorców – tych dużych i tych małych – bez słowa skargi czeka na efekty pozycjonowania. Dlaczego? Bo ta cierpliwość się opłaca!
Jeśli zastanawiasz się nad rozpoczęciem współpracy z agencją SEO i chcesz wiedzieć, po jakim czasie zobaczysz pierwsze efekty, w tym artykule znajdziesz odpowiedź. Przeczytasz tu o czynnikach, które mają wpływ na postrzeganie Twojej strony przez algorytmy Google. Dowiesz się też, dlaczego na niektóre rezultaty wystarczy poczekać tydzień, a na inne – pół roku lub nawet dłużej.
Gotowy? W takim razie zapraszam do lektury! Jeżeli nasuną Ci się jakieś pytania, pamiętaj, że zawsze możesz umówić się ze mną na bezpłatną konsultację.
Efekty pozycjonowania, czyli o co w tym wszystkim chodzi
Zanim przejdę do meritum, słowo wyjaśnienia. W Adboosters mówiąc o efektach pozycjonowania, mamy na myśli zarówno poprawę pozycji strony, jak i wzrost konwersji. Interesuje nas przede wszystkim kilka poniższych czynników.
- Jak poprawia się widoczność Twojej strony?
- Ile produktów sprzedałeś?
- Ile usług zrealizowałeś?
- Ile razy Twój telefon zadzwonił?
- Ile formularzy z prośbą o kontakt otrzymałeś?
To prawda, że wiele agencji skupia się na szczegółowych diagramach, które pokazują wzrost ogólnej liczby słów kluczowych w TOP 50, TOP 10 lub TOP 3, poprawę pozycji na wybrane wyrażenia albo wzrost liczby wyświetleń i współczynnika CTR. Nie mamy nic przeciwko takim zestawieniom i sami również regularnie je analizujemy, ale wiemy, że poprawa pozycji strony to przede wszystkim środek prowadzący do realizacji celu, czyli konwersji.
Dlatego powtórzę: pisząc o rezultatach pozycjonowania, mam na myśli zarówno poprawę widoczności strony, jak również konwersję.W końcu chodzi o to, ile zarobisz, prawda? Wynika to m.in. ze strategii, jaką przyjmujemy w czasie pracy nad projektem. Warto jednak pamiętać, że na wyniki sprzedażowe oddziaływają również inne czynniki, takie jak np. ceny w Twoim sklepie czy czas reakcji na zapytania od klientów, na co jako agencja SEO nie mamy wpływu.
Ile czasu potrzeba, żeby działania SEO przyniosły efekty?
Żeby gołym okiem dostrzec efekty działań SEO, zwykle trzeba poczekać około kilku miesięcy.
W tym czasie roboty indeksujące Google zdążą zauważyć optymalizację on-site i przeanalizować nowy content. Jest to także czas potrzebny na to, by algorytmy przyjrzały się zachowaniu użytkowników, którzy odwiedzają witrynę. CTR, czas spędzony na stronie, współczynnik odrzuceń i zgodność z intencją wyszukiwania – wszystko to jest przez Google skrupulatnie badane i ma wpływ na widoczność.
Poza tym kilka miesięcy zwykle wystarczy, żeby działania prowadzone w ramach content marketingu dotarły do przedstawicieli grupy docelowej. Chodzi m.in. o artykuły publikowane na popularnych w sieci serwisach.
- Uwaga! Obecnie niemal w każdym sektorze działa firma, która walczy o topowe pozycje w Google. Jeśli więc jakaś agencja SEO oferuje Ci wyjątkowe rezultaty w niezwykle krótkim czasie, zastanów się, czy chcesz wierzyć w takie cuda. Długoterminowe podejście do pozycjonowania jest zdecydowanie bardziej racjonalne i… uczciwe.
Możesz się zastanawiać czy wspomniane kilka miesięcy dotyczy też Twojej branży. Czy pierwsze rezultaty mogą pojawić się szybciej? A może trzeba będzie poczekać jeszcze dłużej?
Niewiele stron w ciągu pierwszego roku działalności trafia na pierwszą stronę Google. Według badań Ahrefs tym, którym się to udaje zajmuje to zazwyczaj między 61 a 128 dni:
Żeby zrozumieć zależności rządzące SEO, przeczytaj o czynnikach, które wpływają na efekty pozycjonowania. Podzieliłem je na dwie grupy: 1) te, na które nie masz żadnego wpływu i 2) te, które zależą wyłącznie od Ciebie.
Czynniki, na które nie masz wpływu
Wzrost konwersji bezpośrednio wynika z lepszej widoczności w wynikach organicznych. Jednak czas potrzebny na pojawienie i utrzymanie się w TOP 10 lub TOP 3 na wybrane frazy zależy od rozmaitych okoliczności.
Początkowa kondycja i widoczność strony
Klienci rozpoczynają współpracę z naszą agencją na różnych etapach swojej e-działalności. Niektórzy dopiero budują stronę internetową, a inni – próbują „rozkręcić” witrynę, która ma już jakąś historię. Z tego powodu punktem wyjścia dla działań SEO zawsze jest dokładny audyt techniczny strony.
- Jeśli witryna jest zoptymalizowana, działa na CMS-ie zgodnym ze współczesnymi standardami i można ją w miarę łatwo rozbudować, efekty pozycjonowania zauważysz szybciej.
- Jeśli strona jest technologicznie przestarzała, może się okazać, że najlepszą opcją będzie jej gruntowna przebudowa. Poświęcenie odpowiedniej ilości czasu i środków na prace optymalizacyjne nie przyniesie wzrostu konwersji z dnia na dzień, ale pozwoli zbudować solidny fundament dla przyszłych działań.
To samo można powiedzieć o początkowej widoczności na określone frazy.
- Strona, która w ogóle nie jest widoczna w Google (posiada wiele niezindeksowanych URL-i lub brakuje na niej contentu), ale ma dobrą historię, może pojawić się w TOP 20 dość szybko. Wystarczy odpowiednio ją skonfigurować i wypełnić wartościową treścią.
- Strona, która jest już widoczna na niektóre słowa w TOP 10, może wymagać więcej czasu, żeby przebić silną konkurencję i wejść na te same frazy do TOP 3.
Konkurencyjność wybranych słów kluczowych
Niektóre frazy są bardziej konkurencyjne od innych i osiągnięcie efektu wymaga więcej czasu. Poniżej opiszę przykład.
- Fraza „laptopy gamingowe” miesięcznie otrzymuje niemal 15 000 zapytań, a średni koszt reklamy CPC to 2,19 zł. To branża, w której topowe pozycje zajmują najwięksi gracze na rynku (Media Expert, RTV Euro AGD, Allegro, X-Kom itd.). Wniosek: rozwijanie sklepu z laptopami dla graczy będzie wymagało od Ciebie współpracy z doświadczoną agencją SEO, sporej cierpliwości i niemałego budżetu.
- Fraza „klatki kennelowe dla psów” jest znacznie mniej popularna. Każdego miesiąca szuka jej średnio około 90 internautów, a CPC dla tego słowa to 0,93 zł. Wniosek: jeśli Twoja firma produkuje lub sprzedaje takie meble, to współpracując z naszą agencją, szybko zauważysz wzrost konwersji.
Zmienność algorytmów Google
W przypadku sprzedaży stacjonarnej tworzenie przekazu, który trafi do określonej grupy odbiorców, opiera się na czytelnych zasadach. Agencje marketingowe prowadzą kampanie reklamowe m.in. na podstawie wyników badań nad naszą psychologią. W końcu pewne zachowania od tysięcy lat pozostają niezmienne.
Z Google jest zupełnie inaczej. Żeby dostosować się do preferencji użytkowników, algorytm najpopularniejszej wyszukiwarki świata podlega ciągłym aktualizacjom. W ciągu roku firma wprowadza setki, a nawet tysiące drobnych modyfikacji. A raz na jakiś czas silnik otrzymuje zupełnie nowe funkcjonalności.
Co to oznacza dla branży SEO? Rozwiązania, które sprawdzały się pół roku temu, dziś mogą nie dawać zadowalających rezultatów. Konieczność dostosowania się do wymagań Google sprawia, że jeszcze większego znaczenia nabiera doświadczenie specjalistów SEO.
Zuzanna Trychoń – Key Account Manager w Adboosters mówi:
Pozycjonując strony naszych klientów, działamy w środowisku zewnętrznym. Wiemy, że wyszukiwarka nie dopasuje się do naszych oczekiwań – to my musimy dostosować się do wyszukiwarki, która w różnych latach kładła nacisk na odmienne parametry witryny.
Dla Google wiek ma znaczenie
Wiek domeny, rzecz jasna. Im starsza domena, tym lepiej oceniają ją algorytmy Google. Oznacza to, że właściciele nowych stron muszą uzbroić się w cierpliwość. Zanim wyszukiwarka im „zaufa” i zacznie prezentować konkretne URL-e w wynikach organicznych, może minąć kilka miesięcy.
Planowany zasięg kampanii reklamowej
Chociaż to klient decyduje o tym, jaki zasięg kampanii reklamowej wybrać, postanowiłem umieścić ten czynnik właśnie tu, w gronie faktorów niezależnych od nas. Dlaczego? Ponieważ charakter działań marketingowych jest ściśle związany z daną branżą. Poniżej prezentuję przykłady.
- Salon fryzjerski (jeśli mowa o jednym, dwóch lokalach, a nie dużej sieci) zawsze będzie odpowiadał kryteriom pozycjonowania lokalnego. Efekty będą dostrzegalne szybciej.
- Sklep internetowy z wyposażeniem siłowni nigdy nie będzie ograniczał się do jednego tylko regionu. Tutaj celem jest pozycjonowanie ogólnopolskie, a może nawet SEO z wykorzystaniem potencjału rynków zagranicznych. Na efekty trzeba będzie poczekać dłużej, ponieważ wraz ze wzrostem skali, rośnie liczba firm, które oferują ten sam produkt.
Konkurencja nie śpi
Ostatnim czynnikiem, na który nie masz najmniejszego wpływu, są działania konkurencji.
W niektórych branżach wyścig o pierwsze miejsca nigdy nie się kończy. Z kolei niszowe sektory, szczególnie działalności usługowe, rządzą się zupełnie innymi prawami. Zwykle tam, gdzie pojawia się wąska specjalizacja, konkurencja przerzedza się, a na efekty pozycjonowania czeka się krócej.
Granice budżetu – czynnik, który zależy wyłącznie do Ciebie
Większy budżet to większe możliwości – chyba nikogo nie trzeba o tym przekonywać. Jeśli Twoja firma chce wygrać walkę o klienta, budżet powinien być wprost proporcjonalny do oczekiwań. Pozwoli to na stworzenie zdywersyfikowanego profilu back linków, a także rozbudowę witryny o wartościowe treści.
Współczesne firmy, które traktują Internet jako główne źródło pozyskiwania klientów, traktują wydatki na pozycjonowanie jako inwestycję.
- Czy wiesz, że…? Na naszym blogu znajdziesz artykuł o tym, ile kosztuje pozycjonowanie www. Odpowiadamy tam m.in. na pytanie o to, jaką kwotę uznaje się w branży za absolutne minimum.
Tak, to prawda, że znacznie szybszy wzrost wskaźnika konwersji uzyskasz, płacąc za Google Ads. Wcale nie twierdzimy, że rezygnacja z Adsów to dobre wyjście, jednak poleganie wyłącznie na płatnych reklamach może się okazać drogą donikąd.
Bez solidnego fundamentu w postaci dobrze zoptymalizowanej strony klienci, a wraz z nimi widoczność witryny, mogą szybko zniknąć – wystarczy, że raz nie zapłacisz faktury za Adsy.
Współpraca z agencją SEO – przykładowa estymacja efektów
Jak może wyglądać oczekiwanie na efekty pozycjonowania? Żeby lepiej to wyjaśnić, posłużę się przykładem. Załóżmy, że zaczynamy pracę dla małego sklepu internetowego, który sprzedaje sprzęt i akcesoria dla wędkarzy.
Miesiące | Realizowane działania | Wpływ na konwersję |
1-2 |
| Widoczność witryny i liczba transakcji pozostają bez zmian. |
3-4 |
| Google dopiero rozpoczyna indeksowanie nowych podstron, więc widoczność pozostaje bez zmian. Wyższej jakości content sprawia, że dotychczasowi odwiedzający chętniej dokonują zakupów, jednak nadal są to drobne kwoty. |
5-6 |
| Strona zaczyna pojawiać się w wynikach organicznych, więc odwiedza ją coraz więcej osób. Dobre parametry techniczne i ciekawe opisy produktów sprawiają, że widać pierwsze efekty pozycjonowania. |
7-12 |
| Wzrost widoczności na frazy long-tail sprawia, że Google coraz silniej kojarzy domenę z krótszymi frazami sprzedażowymi.Każdego miesiąca można obserwować wzrost konwersji bez konieczności płacenia za dodatkowe Adsy. |
To przykładowe zestawienie dowodzi, że „nie od razu Rzym zbudowano”. Osiąganie zadowalających wyników w pozycjonowaniu wymaga cierpliwości i przemyślanej strategii.
Piotr Bort – Doradca Klienta i Specjalista SEO w Adboosters mówi:
Nasi klienci z reguły są świadomi tego, że efekty pozycjonowania zależą od branży, w której działają, i od dostępnego budżetu. Jednak nie zawsze wiedzą, jak rozdysponować środki. Nasza agencja analizuje działania konkurencji i tworzy strategię SEO w taki sposób, żeby optymalnie wykorzystać każdą złotówkę i przyczynić się do szybkiego wzrostu konwersji.
Cierpliwość popłaca!
Jak widać, cierpliwość to cecha bardzo potrzebna w biznesie. Chociaż płatne reklamy są sposobem na konwersję „tu i teraz”, nigdy nie powinny stanowić substytutu przemyślanych działań on-site i off-site. Znacznie lepsze rezultaty da pozycjonowanie strony we współpracy z doświadczoną agencją, taką jak nasza. To inwestycja, która z pewnością się opłaca.