Przyjazne adresy URL – jak je tworzyć?

Przyjazne adresy URL – jak je tworzyć

Spis treści

Prawidłowo skonstruowany URL bardzo pomaga w optymalizacji serwisu pod kątem SEO. Jeśli chcesz wiedzieć, jak tworzyć przyjazne adresy URL, przeczytaj ten wpis. Znajdziesz tu 7 zasad, które otworzą Twojej stronie drogę na najwyższe pozycje w wynikach Google.

URL to adres strony internetowej (z ang. Uniform Resource Locator), który pełni bardzo ważne funkcje. Wskazuje, na jakiej stronie znajduje się użytkownik (lub robot indeksujący wyszukiwarki) i pomaga odnaleźć się w strukturze serwisu. Prawidłowo prowadzone działania SEO zawsze obejmują audyt i ewentualną optymalizację adresów URL.

Co składa się na adres URL?

Z czego składa się każdy URL? Z trzech zasadniczych części. Są to protokół, domena i ścieżka. Niektóre URL-e mają dodatkowe ozdobniki, na przykład parametry zapytania (po znaku „=”) lub odnośniki/kotwice do fragmentów strony (po znaku „#”).

Podstawowe i przykładowe dodatkowe elementy składowe adresów URL.

W przypadku sklepów internetowych lub firm z branży usługowej niemal zawsze mamy do czynienia z protokołem https. Powoli, ale sukcesywnie zastępuje on starszą wersję, http. Protokół https oznacza, że strona korzysta z certyfikatu TLS/SSL i szyfruje wysyłane przez użytkownika dane.

Co to jest przyjazny URL?

Przyjazny URL to adres, który jest możliwie krótki, dobrze zoptymalizowany pod SEO i czytelny dla użytkownika. Portale, które dbają o SEO, tworzą URL-e tak zwięzłe, że bardzo łatwo je zapamiętać, a później podzielić się nimi, na przykład w social mediach. Spójrz na poniższe przykłady przyjaznych adresów URL:

https://www.homebook.pl/inspiracje/salon

https://www.zalando.pl/obuwie-meskie/

https://www.mediaexpert.pl/outlet/outlet-telewizory-i-rtv

Okazuje się jednak, że wystarczy chwila nieuwagi, a URL stanie się nieprzyjazny. Ten typ rozpoznasz już na pierwszy rzut oka. Nieprzyjazny URL to adres, który jest bardzo długi i nieczytelny, w zasadzie nic niemówiący użytkownikowi. Może zawierać ciąg losowych znaków, różne znaki specjalne i mieszać ze sobą małe i wielkie litery. Wybrałem kilka przykładów z wielu nieprzyjaznych URL-i, które można spotkać w sieci:

https://www.deichmann.com/PL/pl/shop/sportowe/sportowe-akcesoria/sportowe-akcesoria-plecaki/00006002088706/bordowy*plecak*Go*2*Backpack.prod?filter-targetGroup=fv_targetgroup_gents&positionInList=1&fromCategoryDetail=true

https://www.zooplus.pl/shop/psy/karma_dla_psa_sucha/wolf_of_wilderness/pakiety_probne/559691?zootopia_rec=true&cn=initial&si=8&pn=web_home&pr=container_1&strategy=50769220&rk=1-12&slot=1&pi=559691&rri=51028a9c-6597-4652-977d-a64abc300737

https://tech.wp.pl/bill-gates-i-jego-firma-maja-problemy-zawinilo-poleganie-na-rosji,6846578072263488a

Dlaczego przyjazne URL-e są ważne

Być może pomyślisz, że najważniejsza jest treść podstrony, pomysłowe opisy, czy wreszcie same produkty/usługi, które oferujesz. W kwestii podjęcia decyzji zakupowej te czynniki rzeczywiście mają ogromne znaczenie. Jednak nowoczesne agencje SEO podchodzą do pozycjonowania kompleksowo i uważają, że tworzenie właściwych URL-i to ważny etap pracy nad projektem.

Jeśli zadbasz o konstruowanie przyjaznych adresów URL, z pewnością odniesiesz liczne korzyści. Najważniejsze to:

  • Wyższa pozycja w wynikach organicznych. Czytelność URL to jeden z czynników, który biorą pod uwagę roboty indeksujące wyszukiwarek. Algorytm Google sprawdza m.in. to, czy adres jest logicznie powiązany z zawartością strony.
  • Wyższy CTR (współczynnik klikalności). Czytelne URL zdecydowanie szybciej zdobywają zaufanie internautów. Jeśli spoglądając na adres, użytkownik otrzymuje jasną informację o treści podstrony, jest duża szansa, że ją odwiedzi.
  • Brak problemów z UX. Poruszanie się po logicznie uporządkowanym serwisie z dobrymi URL-ami to czysta przyjemność. Jeśli o zadbasz o ten element, odwiedzający Twoją stronę szybciej znajdą interesujące ich produkty lub informacje. 
  • Wzrost linkowania zewnętrznego. Internauci chętniej dzielą się linkami, które są krótkie i czytelne. Mogą je zamieścić na swojej stronie lub w social mediach. To sposób na pozyskanie dobrych, wiarygodnych linków z zewnątrz.

Jak tworzyć przyjazne URL – 7 zasad

Mogę uczciwie napisać, że tworzenie przyjaznych adresów URL nie jest trudne. Wystarczy kierować się kilkoma zasadami, których trzymają się specjaliści SEO.

1) Kontroluj liczbę zagnieżdżeń i katalogów

To pierwsza i jedna z najważniejszych kwestii, choć nadal wywołuje wiele pytań. Dlaczego? Ponieważ w branży SEO nie ma rozwiązań jednoznacznie dobrych i jednoznacznie złych. Z jednej strony specjaliści radzą, aby link odzwierciedlał strukturę serwisu. Z drugiej strony zalecają dążenie do jak najkrótszych i możliwie prostych adresów. Różnica w obu podejściach jest widoczna gołym okiem.

Przykłady:

  1. Link prowadzący użytkownika od domeny do produktu, przez wszystkie katalogi: https://www.mediaexpert.pl/telewizory-i-rtv/telewizory/telewizor-samsung-led-qe65q77b-qled-uhd-120hz-hdr10-tv-2022.
  2. Link maksymalnie uproszczony, pomijający wszystkie zagnieżdżenia: https://www.komputronik.pl/komputery-do-gier.

Obie wersje zaznaczyłem na zielono, ponieważ w gruncie rzeczy oba adresy mogą być dobre. Jak to możliwe? Jak zwykle trzeba znaleźć złoty środek i dostosować strategię tworzenia adresów URL do złożoności serwisu

Sklepy internetowe, w których architektura menu nie jest zbyt skomplikowana, często umieszczają w adresie ścieżkę zawierającą nazwy wszystkich katalogów. Podobnie wygląda to na stronach, które powstały na długo, zanim firma zaczęła inwestować w pozycjonowanie. 

Jednak gdy chodzi o działania SEO na rzecz rozbudowanego i wielopoziomowego sklepu, w którym jeden produkt występuje w różnych katalogach, rozsądniejsze wydaje się korzystanie z niezagnieżdżonych, krótkich URL-i.

2) Umieszczaj słowa kluczowe z umiarem

To bardzo dobrze, że tworząc adres URL, chcesz umieścić w nim słowa kluczowe. Warto wybrać takie, które mają wartość i dobrze opisują treść podstrony. Uważaj przy tym, aby nie przesadzić. Upychanie w adresie URL wielu słów kluczowych przyniesie efekt odwrotny do zamierzonego. Może nawet doprowadzić do obniżenia pozycji w wynikach organicznych.

Przykłady:

  1. przykladowastrona.pl/najlepszy-architekt-wnętrz-warszawa – fraza kluczowa umieszczona w sposób nienaturalny;
  2. przykladowastrona.pl/odziez-meska/spodnie-jeansy-levi-najlepsza-cena-outlet-opinie – wiele różnych, sztucznie umieszczonych fraz kluczowych;
  3. przykladowastrona.pl/copywriting/usluga-copywriting – ta sama fraza kluczowa umieszczona dwa razy;
  4. przykladowysklep/buty/sportowe/do-biegania – dobrze skonstruowana architektura kategorii i właściwe słowa kluczowe w adresie URL.

Umieszczanie odpowiednich słów kluczowych w adresie ma wiele zalet. Widzi je użytkownik i od razu wie, że trafił na właściwą stronę. Z kolei Google może także skorzystać z prawidłowo zastosowanych na stronie breadcrumbs (tzw. okruszki) na bazie adresu URL i wyświetlić je w wynikach wyszukiwania, jak na poniższym screenie.

3) Sprawdź długość adresu 

Długość adresu URL jest bardzo ważna. Google radzi, aby URL-e nie były „zbyt długie”. Dlaczego i co to właściwie oznacza? Według testów przeprowadzonych przez Briana Deana istnieje zauważalny związek między krótszymi adresami URL a wyższą pozycją w wynikach organicznych. Jak wynika z poniższego wykresu, adresy z pozycji 1. mają średnio o 9,2 znaków mniej niż adresy z pozycji 10.

Większość adresów URL wyświetlanych na pierwszej stronie wyników organicznych ma 40-100 znaków, a średnia to 66. Możesz to zobaczyć na drugim wykresie.

Rzecz jasna żaden specjalista SEO nie poda dokładnej ilości znaków, jaka powinna znaleźć się w adresie URL. Chodzi raczej o trzymanie się sprawdzonej zasady: dla użytkowników i robotów skanujących najlepsze adresy to URL-e krótkie i czytelnie przedstawiające zawartość strony

4) Prawidłowo rozdzielaj słowa

Najdłuższe polskie słowo ma 32 litery, ale mało prawdopodobne, żebyś użył go w swoim adresie URL… O ile zdarzają się jednowyrazowe nazwy kategorii, o tyle nazwy produktu i wpisy blogowe potrzebują większej liczny słów. W czasie tworzenia przyjaznych URL-i do ich rozdzielania używaj tylko i wyłącznie dywizu „-”, nigdy spacji.

Przykłady:

  1. Tak wygląda adres zapisany z użyciem łącznika (dywizu): https://salonsnu.pl/blog/jaka-twardosc-materaca-dla-dziecka-wybrac;
  2. A tak URL, w którym użyto spacji: https://salonsnu.pl/blog/jaka%20twardosc%20materaca%20dla%20dziecka%20wybrac. Prawda, że nieczytelnie?

5) Pamiętaj o “znakach zakazanych”

Oprócz wspomnianej wyżej spacji lista znaków zakazanych obejmuje jeszcze: 

  • Wielkie litery.
  • Polskie znaki diakrytyczne.
  • Znaki specjalne, takie jak: ^, ~, #, %, {, }, |, \, [, ], `, <, >.

6) Jeśli to możliwe, wybieraj statyczną wersję adresu

Staraj się nie generować adresów URL z automatycznie przypisanymi, niepotrzebnymi parametrami lub końcówkami. Można do nich zaliczyć znaki wskazujące na język strony lub końcówki takie jak .html. Statyczne URL-e są przyjazne i lepiej odbierane przez użytkowników i wyszukiwarki.

7) Jak najszybciej włącz protokół SSL

Piszę o bezpieczeństwie na końcu, choć właściwie od tego trzeba zacząć. Tym bardziej że wdrożenie SSL nie wpływa na strukturę linków, więc nie może niczego „popsuć”. Certyfikat bezpiecznej transmisji zaszyfrowanego strumienia danych zmienia protokół z http na https i powoli staje się standardem, szczególnie w e-sklepach. Nie tylko użytkownicy patrzą na charakterystyczny symbol „kłódki”. Jest to także jeden z czynników rankingowych, które bierze pod uwagę Google.

Twórz wyłącznie przyjazne adresy URL

Po przeczytaniu powyższych podpowiedzi być może stwierdzasz, że warto coś poprawić w strukturze URL-i na swojej stronie. To świetnie, że chcesz, żeby adresy były przyjazne dla użytkowników i wujka Google. Pamiętaj jednak, że każda zmiana URL-a wymaga jego ponownej indeksacji.

Zanim więc zaczniesz małą rewolucję w CMS-ie, dobrze przemyśl wszystkie za i przeciw. Nagłe zmiany w architekturze portali, które funkcjonują wiele lat i mają tysiące zaindeksowanych podstron, bywają bolesne. Ponadto efekty działań SEO nie zawsze są widoczne z dnia na dzień. Oczywiście jeśli Twoja strona dopiero raczkuje, nie masz się czego obawiać.

Chcesz wiedzieć, czy adresy URL, z których korzystasz, są przyjazne? A może potrzebujesz pomocy w ich “oswojeniu” i edycji? Jeśli tak, skorzystaj ze wsparcia profesjonalistów z dobrej agencji SEO.

Michał Gawlik

Michał Gawlik

Zostaw komentarz.

Autor

Najnowsze wpisy

Bezpłatna Konsultacja Wycena
SEO

Bezpłatny audyt SEO + konsultacja

Nie czekaj, zacznij działać.