Pozycjonowanie i Google Ads z wykorzystaniem słów kluczowych. Czym kierować się przy ich wyborze?

Słowa kluczowe - Czym kierować się przy ich wyborze?

Spis treści

Jedną z najważniejszych kwestii przy planowaniu efektywnej kampanii reklamowej jest dobór odpowiednich słów kluczowych. To one definiują ofertę firmy i to dzięki nim internauta trafi na tę, a nie inną stronę internetową. Przyjrzyjmy się rodzajom i sposobom doboru odpowiednich fraz, tak by pozycjonowanie oraz Google Ads przynosiły oczekiwane efekty.

Podstawą jest zrozumienie, czym w ogóle są słowa kluczowe (ang. Keywords). Wbrew pozorom i podawanej nazwie, nie zawsze są to pojedyncze wyrazy. Są to też grupy słów, które tworzą określoną frazę stosowaną do wyszukania danej informacji w internecie. Dotyczy to bezpośrednio wyszukiwarek internetowych i tego, co użytkownicy w nie wpisują.

Słowa kluczowe zamieszcza się w treściach wprowadzanych na strony. Mogą nimi być zarówno frazy zamieszczone w nagłówkach, jak i zdania użyte w opisach. Ich ulokowanie także ma duże znaczenie dla skuteczności realizowanych działań – pozycja w tekście uzależniona jest od istotności danej frazy oraz jej rodzaju.

Podział słów kluczowych a ich konkurencyjność.

Frazy wpisywane w pola wyszukiwarek mogą być różne w zależności od użytkownika i jego stopnia zainteresowania danym tematem lub zakupem. Z tego względu słowa kluczowe dzieli się na różne rodzaje:

Frazy ogólne – dotyczą szerokiego zakresu produktów czy usług. Przeważnie klient wpisuje je w początkowym etapie szukania, gdy jeszcze nie wie, czego dokładnie potrzebuje i na co zwracać uwagę. Może to być na przykład słowo „spodnie”.

Frazy brandowe – związane są z konkretną marką. Może to być jej nazwa czy slogan pojawiający się w reklamach. Użytkownik wpisuje je, gdy zna daną firmę i szuka informacji konkretnie na jej temat. Przykładem może być słowo „Wrangler”.

Frazy szczegółowe (inaczej rozszerzone) – składają się z dwóch lub trzech słów, które precyzyjniej określają to, czego szuka klient. Użytkownik wpisujący tego typu frazy jest już bliżej podjęcia ostatecznej decyzji i zakupu. Frazą rozszerzoną będzie na przykład zwrot „długie spodnie”.

Frazy lokalne – określają dokładne miejsce bądź region, w którym dana rzecz czy punkt występuje. Wpisywane są w wyszukiwarki w celu znalezienia czegoś w lokalizacji określonej przez użytkownika. Przykładem jest fraza „Wrangler Warszawa”.

Frazy długiego ogona (inaczej niszowe lub long tail) – są to najbardziej rozwinięte słowa kluczowe, które składają się z kilku wyrazów i szczegółowo opisują daną rzecz lub usługę. Stosowane są przez osoby zainteresowane zakupem konkretnego produktu, najbardziej zdecydowane. Taka fraza może brzmieć na przykład „spodnie długie Wrangler Warszawa Mokotów”

Wybór rodzaju słów kluczowych stosowanych w pozycjonowaniu uzależnia się głównie od zamierzonego celu. Inne działania podejmuje się przy nastawieniu na sprzedaż, a inne przy kreowaniu wizerunku marki.

Znaczenie ma też konkurencyjność fraz kluczowych, czyli ich popularność w wyszukiwarkach. Wpływa na nią nie tylko liczba konkurentów czy klientów, ale też branża i sezonowość. Latem truskawki cieszą się większym zainteresowaniem, więc producentom mrożonych owoców trudniej wówczas wykonać pozycjonowanie, a już zwłaszcza przy użyciu ogólnych fraz. Liczba zapytań o ich produkty w wyszukiwarkach wzrośnie dopiero w okresie jesienno-zimowym.

Im większa konkurencyjność, tym więcej środków trzeba przeznaczyć na promocję. Wśród najdroższych branż można wymienić na przykład hosting, pożyczki, odzież, opony oraz ubezpieczenia.

Dobór słów kluczowych w praktyce.

Wybierając frazy do pozycjonowania czy kampanii Google Ads, można kierować się własnymi spostrzeżeniami, badaniami lub stworzonymi w tym celu programami i narzędziami. Jednak na samym początku warto ustalić, czym nasz produkt może wyróżnić się spośród innych albo na co najbardziej chcemy zwrócić uwagę odbiorców.

Warto wczuć się w rolę klienta i pomyśleć, jak on mógłby dotrzeć do nas przy pomocy wyszukiwarki. Można też spytać innych, jak szukaliby danych usług czy rzeczy w Google. Pozwoli to nam poznać różne opinie i uzyskać bardzo cenne wskazówki. Frazy kluczowe powinny udzielać odpowiedzi na frazy wpisywane w wyszukiwarki przez potencjalnych klientów.

Pomocne są też różne narzędzia dostępne w internecie, które badają częstotliwość wyszukiwania danych fraz i wyświetlają najbardziej lub najmniej konkurencyjne słowa kluczowe, ułatwiając pozycjonowanie. Oprócz tego niektóre narzędzia podpowiadają nam też propozycje najlepszych, najbardziej niszowych fraz, pod które powinniśmy pozycjonować nasze działania.

Narzędzia, które ułatwiają dobór słów kluczowych.

W internecie można znaleźć zarówno darmowe, jak i płatne narzędzia, z których warto skorzystać, dobierając słowa kluczowe do swojego produktu lub działalności. Poznajmy lepiej niektóre z nich:

Planer słów kluczowych – jedno z najpopularniejszych narzędzi dostarczanych przez Google, z którego można korzystać za darmo, ale po zalogowaniu się na dowolne konto Google Ads. Planer pozwala poznać propozycje fraz, które podpowiada na podstawie informacji podanych przez nas w krótkim formularzu informacyjnym dotyczącym strony, produktu/usługi i kategorii. Oprócz tego możemy też sprawdzić, jak często internauci wyszukują konkretne frazy.

SurferSEO – proste w obsłudze narzędzie, dzięki któremu można przeglądać i analizować m.in. występowanie słów kluczowych w tekstach na stronie. Dzięki niemu można również dowiedzieć się, ile razy dana fraza powinna pojawić się w artykule czy jakich słów w nim używać. Korzystanie z narzędzia jest płatne, ale twórcy Surfera stworzyli również bezpłatne rozszerzenie do przeglądarki Chrome (Keyword Surfer), które pozwala otrzymać informacje między innymi o popularności konkretnego hasła i o podobnych frazach.

Google Trends – bezpłatne narzędzie, dzięki któremu możemy poznać popularność wybranego słowa kluczowego lub tematu na przestrzeni nawet kilku lat wstecz. Oczywiście znajdziemy tam też informacje o aktualnych trendach wyszukiwań w danym regionie, kategorii czy nawet rodzaju wyszukiwarki. Google Trends zapisuje wyniki w czasie rzeczywistym, dlatego jest szczególnie przydatne przy prowadzeniu branż, w których trendy zmieniają się bardzo dynamicznie.

Answer The Public – narzędzie do wizualnego wyszukiwania słów kluczowych, a także pomysłów na tematy. Po wpisaniu wybranej frazy kluczowej pojawiają się propozycje pytań, które internauci wpisują w wyszukiwarkę. System dzieli je według początkowych słów, którymi mogą być na przykład „co”, „gdzie”, „który” czy „dlaczego”. W ten sposób możemy szybko poznać propozycje tematów, na które warto tworzyć treści.

Senuto – jedno z najpopularniejszych płatnych narzędzi w Polsce do analizy widoczności i badania słów kluczowych. Pozwala sprawdzić na jakie frazy dana strona – nasza lub konkurencji – wyświetla się w tym momencie i jak często są one wyszukiwane. Dokładając do tego bazę słów kluczowych, w którą Senuto jest wyposażone, otrzymujemy narzędzie, które w wielu przypadkach pozwoli nam stworzyć dobrą listę fraz do pozycjonowania lub kampanii reklamowej.

Test przed ostateczną decyzją.

Wybrane słowa kluczowe warto przetestować, zanim rozpoczniemy czasochłonne pozycjonowanie. Można to zrobić przeprowadzając kampanię Google Ads, a następnie analizując statystyki strony w Google Analytics w tym samym czasie. W ten sposób sprawdzimy, które słowa kluczowe wzbudziły największe zainteresowanie, a które doprowadziły do konwersji na stronie. Co więcej, będziemy mieć podgląd na inne frazy wpisywane przez internautów i być może zaczniemy je wykorzystywać przy pozycjonowaniu sklepu lub strony.

Doboru słów kluczowych nie warto przeprowadzać na szybko. Lepiej dobrze przeanalizować wszystkie propozycje, by znaleźć te, które pomogą nam osiągnąć zamierzony cel. Lepiej zrobić to raz i porządnie, niż po kilku miesiącach powtarzać całe pozycjonowanie od początku.

Jeżeli masz wątpliwości czy dobrane słowa kluczowe do Twojej strony są najlepszym możliwym wyborem, skorzystaj z naszego bezpłatnego Audytu SEO wraz z konsultacją.

Redakcja Adboosters

Redakcja Adboosters

Zostaw komentarz.

Bezpłatny audyt SEO + konsultacja

Nie czekaj, zacznij działać.