Czym jest Google Trends i jak z niego korzystać?

Google Trends Darmowe narzędzia marketingowe
Spis treści

Aby prowadzić skuteczne działania marketingowe w Internecie, potrzebujemy dostępu do informacji na temat trendów panujących wśród użytkowników. Takie dane umożliwiają prowadzenie efektywnych kampanii, dostosowanych do potrzeb internautów m.in. w danym sezonie czy regionie.  Jednym z najbardziej popularnych narzędzi, dzięki któremu możemy analizować takie statystyki, jest Google Trends. Dowiedz się, w jaki sposób z niego korzystać, aby uzyskać przydatne i wartościowe informacje dla Twojej firmy.  

Co to jest Google Trends?

Czego poszukują internauci? Jakie treści zyskują na popularności, a jakie wychodzą już z mody? Kiedy zapytań w Twojej branży jest najwięcej, a kiedy najmniej? Znalezienie odpowiedzi na te i podobne pytania, to bardzo ważna kwestia, będąca podstawą do planowania skutecznych działań marketingowych. Jak zatem dotrzeć do interesujących Cię informacji? To bardzo proste! Z pomocą nadchodzi darmowe narzędzie Google Trends, służące do monitorowania trendów w sieci. Analizuje jakie zagadnienia są wyszukiwane przez użytkowników w Internecie, a następnie przedstawia dane w formie czytelnych wykresów. Co ciekawe, statystyki dostępne w narzędziu nie odnoszą się wyłącznie do fraz wpisywanych w samej wyszukiwarce Google, ale również m.in. w Google Grafika, Google Zakupy oraz serwisie YouTube. 

W jaki sposób korzystać z Google Trends? 

W przeciwieństwie do Planera Słów Kluczowych, Google Trends nie prezentuje konkretnych wartości liczbowych dotyczących zapytań – przedstawia jedynie tendencje w danym okresie lub regionie. Wartość 100 oznacza bardzo dużą popularność, natomiast wynik 0 świadczy o znikomym zainteresowaniu internautów lub braku danych. 

Aby rozpocząć korzystanie z Google Trends, nie musisz instalować żadnego programu na swoim komputerze. Wystarczy wejść na https://trends.google.pl, aby móc z pełni cieszyć się wszystkimi możliwościami, które oferuje to darmowe narzędzie. Już na stronie głównej widoczny jest pasek służący do wpisania interesującego nas słowa kluczowego lub tematu. Widok ten znany jest jako tryb „odkrywaj”, a wyniki dzielą się w nim na 4 główne sekcje. 

Zainteresowanie w ujęciu czasowym

Niemal natychmiast program prezentuje wszystkie informacje na temat zapytania w formie wykresu, na którym uwidocznione są wzrosty i spadki zainteresowania danym zagadnieniem. Nakierowanie kursora na krzywą umożliwia sprawdzenie wartości dotyczących trendów dla analizowanego wyrażenia. Domyślnie otrzymane dane pochodzą z ostatnich 12 miesięcy, ale w bardzo prosty sposób możemy ustawić preferowane przedziały czasowe. Podobnie z lokalizacją – automatycznie ustawiona jest Polska, ale można ją zmienić na inny kraj lub cały świat. 

Zainteresowanie według podregionu

W tej części dostępne są dane dotyczące zainteresowania danym tematem wśród użytkowników z uwzględnieniem podziału na województwa. Naprowadzenie kursora na konkretny region na mapie Polski, umożliwia sprawdzenie tendencji internautów, zależnie od ich lokalizacji. Obok natomiast widoczne są te same dane, ale w formie klasycznej listy z wykresami słupkowymi. 

Podobne tematy i zapytania

W kolejnych sekcjach prezentowane są informacje dotyczące tego, jakich innych tematów i fraz poszukiwali internauci, wpisujący analizowane przez Ciebie słowo kluczowe. Dane można wyświetlać według najpopularniejszych lub tych najbardziej zyskujących na popularności. 

Wszystkie prezentowane dane można pobrać na komputer lub udostępnić w mediach społecznościowych, m.in. na Facebooku oraz Twitterze. 

Jakie dodatkowe możliwości daje Google Trends? 

Poza możliwością szczegółowej weryfikacji interesującego Cię słowa kluczowego, czyli trybu „odkrywaj”, program oferuje również szereg innych, ciekawych i praktycznych funkcjonalności. Należą do nich dodatkowe opcje, takie jak:  

  1. Najpopularniejsze wyszukiwania – tryb ten umożliwia sprawdzenie zagadnień cieszących się największym zainteresowaniem w ściśle sprecyzowanym okresie lub w czasie rzeczywistym. Na przykład wynik z poniedziałku 04.04.2022 r. wyglądał następująco: 
  1. Rok w wyszukiwarce – ta funkcjonalność umożliwia analizę haseł najbardziej zyskujących na popularności względem poprzednich lat. Na przykład wynik z 2021 r. prezentował się tak: 
  1. Subskrypcje – dają możliwość bieżącego monitorowania interesujących Cię słów kluczowych. Dzięki tej opcji stałe śledzenie najważniejszych zagadnień nie stanowi już problemu. Wystarczy zdefiniować wyrażenia, które chcesz subskrybować, by móc na bieżąco reagować na zamieniające się trendy. 

Dlaczego warto używać Google Trends? 

Korzystanie z Google Trends w codziennej pracy niesie za sobą szereg korzyści. Trudno wyobrazić sobie bez niego prowadzenie działań marketingowych w Internecie. Co dokładnie umożliwi Ci to narzędzie od Google? 

  1. Bieżącą analizę trendów wśród internautów i możliwość szybkiego reagowania na nie.
  2. Dobór odpowiednich słów kluczowych do pozycjonowania i kampanii Google Ads.
  3. Weryfikację biznesowych planów na przyszłość.
  4. Modyfikację strategii działania firmy. 
  5. Poznanie branż oraz produktów sezonowych. 
  6. Weryfikację zainteresowania danym zagadnieniem w poszczególnych regionach. 
  7. Znalezienie tematów do tworzenia materiałów np. do social media i na bloga.  
  8. Analizę popularności brandów Twoich bezpośrednich konkurentów.

Narzędzie Google Trends daje dostęp do wielu ważnych informacji, przydatnych w rozwoju biznesu. Warto jednak pamiętać, że statystyki należy systematycznie analizować, a następnie umiejętnie je wykorzystywać.  Jeśli w natłoku codziennych obowiązków brakuje Ci czasu na szczegółową weryfikację tendencji użytkowników w Twojej branży, skontaktuj się z nami. Dedykowany specjalista zajmie się tym za Ciebie i przygotuje indywidualną propozycję współpracy, bazującą na najnowszych trendach! 

Zuzanna Trychoń

Zuzanna Trychoń

Key Account Manager w Adboosters. Od ponad 8 lat zajmuje się zarówno obsługą klienta, jak i tworzeniem treści związanych z marketingiem internetowym. Dba o budowanie relacji z klientami i koordynuje prowadzenie projektów, jednocześnie przekazując wiedzę na temat pozycjonowania.

Zostaw komentarz.

Bezpłatny audyt SEO + konsultacja

Nie czekaj, zacznij działać.