Dlaczego pozycjonowanie stron jest działaniem cyklicznym?

Dlaczego pozycjonowanie stron jest działaniem cyklicznym
Spis treści

Czy spotkałeś się kiedyś z propozycją jednorazowej optymalizacji strony internetowej? Usługi, która rzekomo miała przynieść doskonałe rezultaty raz na zawsze, a przynajmniej na bardzo długi czas? W tym artykule przeczytasz, dlaczego taką ofertę zazwyczaj należy włożyć między bajki.

Nasz zespół postanowił zebrać najważniejsze argumenty przemawiające za tym, że pozycjonowanie to działanie cykliczne. Mam nadzieję, że ta wiedza w pigułce pomoże Ci dostrzec, że walka o najwyższe pozycje w SERP-ach wcale nie jest prosta, a bez wsparcia doświadczonej agencji SEO, można łatwo tę wojnę przegrać.

Pozycjonowanie stron jako proces ciągły – nasze argumenty

Po pierwsze, konkurencja nie śpi

Konkurencyjność to jeden z podstawowych czynników wpływających na efekty i skalę działań SEO. Różne branże są pod tym względem bardziej lub mniej zajadłe, jednak dla niemal każdego produktu lub usługi można znaleźć ofertę, która rywalizuje ceną, jakością lub dopasowaniem do użytkownika.

Musisz wiedzieć, że konkurencja nie tylko istnieje. Firmy, z którymi rywalizujesz, też podejmują działania związane z SEO, a niejednokrotnie bardzo agresywnie walczą o pierwsze miejsca w wynikach organicznych. Może się nawet okazać, że przeznaczają na to więcej środków niż Ty, są na rynku dłużej lub wykorzystują narzędzia, których bez pomocy agencji, nie jesteś w stanie zastosować.

Wykres przedstawia historię pozycji dla frazy "buty sportowe" w Google dla okresu 2 lat. Każdy kolor to inna strona interentowa i jej pozycje na tę frazę w tym czasie.
Źródło: Ahrefs.com
Wykres przedstawia historię pozycji dla frazy „buty sportowe” w Google dla okresu 2 lat. Każdy kolor to inna strona interentowa i jej pozycje na tę frazę w tym czasie.
Źródło: Ahrefs.com

Wniosek: Jeśli przestaniesz inwestować w pozycjonowanie stron, prędzej czy później, wyprzedzi Cię konkurencja – jest to tylko kwestia czasu.

Po drugie, przyzwyczajenia i zachowania użytkowników wciąż się zmieniają

Idea pozycjonowania stron opiera się na dostarczaniu wyników, które odpowiadają na intencje i potrzeby użytkowników. Jednak co zrobić, gdy przyzwyczajenia i zachowania klientów się zmieniają? Wymaga to korygowania kursu i dostosowania działań SEO do nowych warunków.

Przykładem może być „przesiadka” wielu internautów na urządzenia mobilne. Obecnie lwia część zapytań, szczególnie tych związanych z researchem przedzakupowym, pochodzi ze smartfonów i tabletów. Wymaga to skupienia się na responsywności strony i regularnej optymalizacji jej treści pod urządzenia mobilne. 

Wykres przedstawia jak zmieniał się udział urządzeń mobilnych w ruchu internetowym w ostatnich 10 latach.
Źródło: Digital 2024 Global Overview Report – datareportal.com

Warto wspomnieć również o potencjale wyszukiwania głosowego. Korzystając z Asystenta Google, Alexy lub Siri, użytkownicy naturalnie generują tzw. zapytania long-tail. Możesz wykorzystać ten trend, jednak aby było to możliwe, potrzebujesz wsparcia specjalistów z agencji SEO.

Wniosek: Rezygnacja z pozycjonowania może sprawić, że Twoja strona zostanie w tyle – nie będzie dobrze widoczna w nowych wersjach przeglądarek lub na zapytania, które w danej chwili zyskują na popularności.

Po trzecie, algorytm wyszukiwarki jest intensywnie udoskonalany

Lata pracy w tej branży przyzwyczaiły mnie, że tylko jedno jest niezmienne – to, że  algorytm Google podlega ciągłym zmianom. Praca robotów najpopularniejszej wyszukiwarki świata od lat jest udoskonalana, aby precyzyjnie i w jak najkrótszym czasie zrozumieć intencje zapytania. 

Chociaż ogólna tendencja jest oczywista (Google dąży do prezentowania wiarygodnych treści dopasowanych do potrzeb użytkownika), diabeł tkwi w szczegółach. Aktualizacje algorytmu zawsze wiążą się z mniejszymi lub większymi niespodziankami, a niekiedy także ze spadkiem pozycji na wybrane słowa kluczowe.

Lista oficjalnych, dużych aktualizacji algorytmów w 2023 roku.
Źródło: https://status.search.google.com/
Lista oficjalnych, dużych aktualizacji algorytmów w 2023 roku.
Źródło: https://status.search.google.com/

Wniosek: Może się okazać, że po kolejnej zmianie algorytmu widoczność Twojej strony nagle spadnie. Bez wsparcia agencji SEO trudno Ci będzie szybko zareagować i odbudować widoczność.

Po czwarte, wciąż pojawiają się nowe produkty, usługi i rozwiązania

Jeśli nie od dziś prowadzisz firmę, dobrze wiesz, że rynek dynamicznie się rozwija – dotyczy to praktycznie każdej branży. Żeby strona www odzwierciedlała te zmiany i pozostawała konkurencyjna, trzeba ją aktualizować zarówno pod kątem merytorycznym, jak i technicznym. 

Na przykład każdego roku pojawiają się nowe zapytania, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarce. Oznacza to, że strategia SEO musi być na tyle elastyczna i dynamiczna, by skutecznie reagować na zmiany. Dopasowanie do nowości pojawiających się na rynku przekłada się na lepszą widoczność i zwiększenie konwersji.

Wniosek: Jeśli zaprzestaniesz pozycjonowania, możesz stracić szansę na doskonałe działania promocyjne w obszarach, które dopiero pojawiają się na rynku.

Po piąte, popularność słów kluczowych się zmienia

Słowa kluczowe mają określoną popularność. Niektóre frazy są „na fali” w określonych miesiącach, np. w okresie przedświątecznym, gdy ludzie szukają prezentów, przepisów czy dekoracji. Zjawisko to nie ogranicza się tylko do świąt – różne pory roku i wydarzenia specjalne mogą wpływać na to, jakie słowa kluczowe są najbardziej poszukiwane w danych momentach.

Grafika pokazuje sezonowość fraz "choinka" i "rower".
Żródło: Senuto.com
Grafika pokazuje sezonowość fraz „choinka” i „rower”.
Żródło: Senuto.com

Jednorazowe działania optymalizacyjne zwiększą ogólną widoczność domeny, ale wykorzystanie trendów wymaga czegoś więcej. Trzymanie ręki na pulsie oznacza m.in. stałą analizę danych z dostarczanych przez narzędzia analityczne oraz śledzenie zachowań i preferencji użytkowników. Tak kompleksowe podejście pozwala na skuteczne wykorzystanie trendów w strategii SEO.

Wniosek: Jedynie długoterminowa współpraca ze specjalistami daje pewność, że działania SEO w pełni wykorzystują popularność słów kluczowych.

Po szóste, budowanie wizerunku eksperta wymaga czasu

Algorytm Google przykłada ogromną wagę do autorytetu domen i promuje witryny uznawane za eksperckie, przydatne dla użytkownika. 

Zuzanna Trychoń – Key Account Manager w Adboosters

Nie da się jednoznacznie określić, ile czasu potrzeba, żeby zbudować wizerunek eksperta i wygrać walkę o topical authority w danej dziedzinie. Nawet jeśli już po kilku miesiącach działań on-site i off-site widać efekty, nie można się zatrzymywać. Droga na szczyt SERP-ów wymaga cierpliwości, planowania i systematyczności.

Współpracując z agencją SEO przez dłuższy czas, możesz spełnić wysokie wymagania wyszukiwarki. Pod okiem ekspertów zbudujesz naturalny profil linków przychodzących, stworzysz merytoryczny content i zyskasz zaufanie Google.

Wniosek: Żeby zdobyć zaufanie Google,  należy regularnie publikować treści i pozyskiwać wartościowe odnośniki do strony, ale to nadal może nie wystarczyć. Jest dużo więcej czynników wpływających na to, jak Google postrzega dany serwis. Cały ten proces wymaga dużego nakładu czasu i pracy. 

Po siódme, linki zewnętrzne czasami się traci

Wiarygodność linków przychodzących do domeny jest jednym z ważniejszych czynników rankingowych, ale linki te można stracić. Właściciel portalu reklamowego może usunąć artykuł, edytować podstronę lub zakończyć działalność. 

Wniosek: Jeśli przestaniesz inwestować w pozycjonowanie, nie tylko nie zastąpisz takich linków nowymi – możesz nawet w ogóle nie wiedzieć, że coś straciłeś!

Po ósme, Google docenia aktualne treści

Eksperci Google jednoznacznie wskazują, że algorytm wyszukiwarki chętniej prezentuje strony, które są regularnie aktualizowane. Zmiany mogą obejmować dodawanie nowych artykułów, modyfikacje już istniejących treści lub dodawanie do nich najnowszych informacji.

Regularne działania optymalizacyjne stanowią dla robotów Google sygnał, że strona może utrzymać zainteresowanie i zaangażowanie odwiedzających. To z kolei zwiększa jej szanse na pojawienie się wysoko w wynikach wyszukiwania. 

Piotr BortDoradca Klienta i Specjalista SEO w Adboosters

Jednorazowe nasycenie strony merytorycznym contentem na temat produktów lub usług sprawi, że Google zauważy witrynę. Jeśli jednak celem jest walka o najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, potrzeba czegoś więcej. Naszym klientom oferujemy systematyczną rozbudowę treści. Takie rozwiązanie odpowiada intencjom użytkownika i pozwala dynamicznie reagować na trendy.

Jednorazowa optymalizacja SEO – czy to działa?

Po przeanalizowaniu naszych argumentów zapewne jeszcze wyraźniej dostrzegasz, że pozycjonowanie stron to proces ciągły. Bądźmy szczerzy: w większości wypadków jednorazowa optymalizacja SEO to za mało.

Jeśli jakaś agencja oferuje Ci tak zwane złote góry i doskonałe efekty za jednorazową opłatą, zastanów się, czy te obietnice mają pokrycie i omów swoje wątpliwości z fachowcami. Możesz na przykład skorzystać z darmowej konsultacji w Adboosters.

Prawdziwe pozycjonowanie stron internetowych wymaga 1) czasu, 2) wiedzy, 3) doświadczenia, 4) zaangażowania i 5) wykorzystywania odpowiednich narzędzi. Właśnie takie podejście oferujemy naszym klientom.

Pozycjonowanie strony w Adboosters, czyli cykliczne działania SEO w praktyce

Jak wyglądają cykliczne działania SEO w Adboosters? W porozumieniu z klientem tworzymy strategię SEO, a następnie konsekwentnie ją realizujemy. Dzięki temu pozycjonowanie strony jest skuteczne i efektywne.

Na początku opracowujemy harmonogram prac on-site, który określa strategię działania z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Taki plan obejmuje m.in. listę stron do opisania i zoptymalizowania pod konkretne słowa kluczowe, tematy artykułów publikowanych w części blogowej lub poradnikowej. W ten sposób dbamy o spójność contentu i możemy na bieżąco reagować na zmieniające się trendy oraz potrzeby użytkowników. Na tym etapie planujemy także zmiany techniczne, które należy wprowadzić w serwisie w następnych tygodniach, aby jak najlepiej spełniał wymagania i standardy Google.

Ważnym elementem cyklicznych działań SEO jest też strategia linkbuildingowa. Podobnie jak w przypadku treści on-site, również w tej dziedzinie planujemy z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Takie podejście pozwala nam systematycznie budować wartościowy profil linków przychodzących, a to z kolei doskonale wpływa na widoczność strony w wynikach wyszukiwania.

Cezary Krzemkowski – SEO Link Building Specialist w Adboosters

Linki prowadzące do domeny muszą pochodzić ze sprawdzonych stron, które mają odpowiedni potencjał z punktu widzenia SEO. W miarę możliwości warto inwestować w linki z serwisów, które tematycznie nawiązują do profilu firmy. Pozyskanie kilkuset odnośników z wątpliwych domen jest możliwe, ale zwykle przynosi więcej szkody niż pożytku. Zdecydowanie lepsze rezultaty daje długoterminowa strategia linkbuildingowa. Tu nie ma drogi na skróty – liczy się przede wszystkim jakość i regularność.

Ostatnimi, ale równie istotnymi elementami naszych działań SEO są analityka i raportowanie. Korzystamy z profesjonalnych narzędzi, dzięki którym regularnie monitorujemy zachowania użytkowników odwiedzających witrynę oraz ruch generowany przez wyszukiwarkę. To pozwala nam na bieżąco modyfikować działania SEO, aby systematycznie poprawiać pozycję fraz, które mają największy potencjał sprzedażowy.

Zainwestuj w dobre SEO i zobacz efekty

Czy nasze argumenty przekonały Cię, że warto potraktować pozycjonowanie jako inwestycję długoterminową? Mam nadzieję, że tak! Pamiętaj o powodach, dla których warto kontynuować współpracę z agencją SEO. Podsumuję je poniżej.

  1. Twoja konkurencja też walczy o najwyższe miejsca w SERP-ach, a raz pozyskane linki zewnętrzne nie są wieczne.
  2. Stale zmieniają się: rynek, przyzwyczajenia użytkowników, wykorzystywane technologie, a nawet brzmienie fraz kluczowych i ich popularność.
  3. Google regularnie aktualizuje algorytm wyszukiwarki i docenia strony, które robią podobnie, dbając o systematyczną rozbudowę contentu.

Jak widać, rezygnacja z działań SEO po kilku miesiącach lub zaraz po osiągnięciu wymarzonej pozycji to duży błąd. Znacznie lepiej jest współpracować z doświadczoną agencją i cierpliwe rozwijać autorytet domeny. Takie działania może i zajmą więcej czasu, ale w dłuższej perspektywie przyniosą upragnione zyski.

Michał Maliszewski

Michał Maliszewski

W Adboosters obejmuje stanowisko Sales Managera. Od ponad 5 lat zajmuje się doradztwem w zakresie doboru odpowiedniej strategii marketingowej zarówno dla sklepów internetowych jak i małych lokalnych biznesów. Swoje doświadczenie zdobywał w największych agencjach SEO w Polsce, dzięki odpowiedniej analizie oraz doborze trafnych rozwiązań pomógł już wielu biznesom rozwinąć działalność w internecie.

Zostaw komentarz.

Bezpłatny audyt SEO + konsultacja

Nie czekaj, zacznij działać.