Co to jest long tail SEO i jak wpływa na konwersje?

Long tail
Spis treści

Prawie 92% wszystkich wyszukiwań w internecie bazuje na długim ogonie słów kluczowych, czyli long tail SEO. Jest to strategia, którą z pewnością warto wziąć pod uwagę, opracowując plan marketingowy dla swojej firmy. Jeżeli chcesz się dowiedzieć, co to jest long tail SEO i jak wpływa na konwersje, przeczytaj ten artykuł!

Long tail SEO – co to jest i jakie mogą być przykłady fraz z długiego ogona?

Wyszukiwania long tail SEO to nic innego jak rozbudowane wyrażenia ogólne. Bazują na minimum 3-4 wyrazach. Możesz je bardzo łatwo wyszukać. Wystarczy, że wpiszesz dowolną frazę generyczną (1-2 wyrazową) w Google, np. „złoty naszyjnik”. 

Wyszukiwanie fraz long tail SEO w Google. Źródło: www.google.com
Wyszukiwanie fraz long tail SEO w Google. Źródło: www.google.com

Jeżeli zależy Ci na bardziej precyzyjnych wyszukiwaniach, skorzystaj z dowolnego narzędzia do keyword researchu, np. Ahrefs, Ubersuggest, Semstorm, Semrush lub Senuto.

Słowa z długiego ogona w Senuto wyszukasz w mniej niż minutę. W tym celu wpisz odpowiednią frazę (np. „złoty naszyjnik”). Następnie w sekcji Filtry zaznacz opcję Niszowe słowa kluczowe. Dzięki temu będziesz mógł zweryfikować mało popularne frazy (zazwyczaj long tail SEO), które mają poniżej 50 wyszukiwań. Tego typu keyword research jest idealnym rozwiązaniem w przypadku podstron ofertowych oraz blogowania dla początkujących serwisów e-commerce.

Wyszukiwanie fraz long tail SEO w Senuto. Źródło: app.senuto.com
Wyszukiwanie fraz long tail SEO w Senuto. Źródło: app.senuto.com

Jaki wpływ na konwersje w witrynie mają frazy long tail SEO?

Frazy long tail SEO wyróżniają się nieco większym współczynnikiem konwersji od fraz krótkich (jedno- lub dwuwyrazowych), inaczej nazywanych generycznymi (ogólnymi). W przypadku long tail SEO jest to konwersja na poziomie 36%.

Rodzaje zapytań wpisywanych w wyszukiwarkę – long tail SEO to nie jedyne wyszukiwania!

Poniżej przedstawiamy rodzaje zapytań wpisywanych w wyszukiwarkę.

Fat head

Termin „fat head” odnosi się do najczęściej wpisywanych fraz w wyszukiwarkach, które stanowią dużą część wszystkich zapytań. Są to ogólne, jedno- lub dwuwyrazowe frazy, np. „pozycjonowanie WordPress” lub „telefon Samsung”. 

Z uwagi na ich wysoką popularność, konkurencja jest znacząca. Jednak jeżeli Twoja witryna zarankuje na wybrane wyrażenia, ruch na Twojej stronie będzie mógł osiągnąć nawet powyżej kilkudziesięciu tysięcy wyszukiwań miesięcznie w kontekście wyłącznie jednej frazy.

Obrazuje to słowo „kosmetyki”, wyszukiwane 40 500 razy miesięcznie.

Frazy fat head w Senuto. Źródło: app.senuto.com
Frazy fat head w Senuto. Źródło: app.senuto.com

Ogólne zapytania mogą nie przynieść konkretnego, docelowego ruchu, jednak sprawdzają się doskonale pod kątem budowania pozytywnego wizerunku marki w sieci oraz uzyskiwania udziałów rynkowych.

Chunky middle

„Chunky middle” to termin w SEO, opisujący bardziej specyficzne frazy niż „Fat head”, ale nadal ze stosunkowo wysokim wolumenem wyszukiwań. Dobrymi przykładami są m.in.:

Konkurencja w tym segmencie jest niższa niż w przypadku „fat head”, ale wyższa niż w kontekście „long tail”. Optymalizując swoją stronę pod kątem średnio konkurencyjnych fraz, możesz przyciągnąć docelowych użytkowników z wyższym prawdopodobieństwem dokonania konwersji.

Przykład fraz chunky middle w Google. Źródło: www.google.com
Przykład fraz chunky middle w Google. Źródło: www.google.com

Long tail SEO

Termin „long tail” w SEO odnosi się do bardzo specyficznych zapytań, które są zazwyczaj dłuższe i mają niższy wolumen wyszukiwań, np.:

  • „czarne buty sportowe męskie”,
  • „buty sportowe męskie czarne skórzane”,
  • „buty Nike czarne męskie sportowe”,
  • „buty sportowe Reebok czarne męskie”,
  • „buty sportowe czarne męskie Allegro”,
  • „buty sportowe Adidas czarne męskie”,
  • „buty trekkingowe zimowe męskie sportowe czarne 4F”.
Przykłady fraz rzadko wyszukiwanych z rodziny long tail SEO w Senuto. Źródło: app.senuto.com
Przykłady fraz rzadko wyszukiwanych z rodziny long tail SEO w Senuto. Źródło: app.senuto.com

Osoby wpisujące tego typu zapytania są zazwyczaj na ostatnim etapie ścieżki zakupowej. Sprawia to, że long tail SEO okazują się najbardziej wartościowe m.in dla sprzedawców e-commerce, którzy chcą zwiększyć zyski relatywnie niskim kosztem.

Dlaczego warto zdecydować się na pozycjonowanie z długiego ogona? – long tail SEO w praktyce!

Zalety wykorzystywania strategii long tail SEO:

  • Więcej kliknięć od użytkowników – statystyki Smartinsights podają, że wyszukiwania long tail SEO generują o 3-6% więcej kliknięć niż frazy generyczne, ze względu na to, że są bardziej konkretne. Dzięki temu użytkownicy, którzy je wyszukują, chcą odwiedzić daną stronę i ewentualnie dokonać zakupu (jeżeli oferta będzie adekwatna ceną do jakości.
  • Możliwość szybszego wypozycjonowania strony – frazy kluczowe z długiego ogona są mniej konkurencyjne, ponieważ mają mniej wyszukiwań. Ich pozycjonowaniem interesują się zazwyczaj mniejsze firmy. Pozwala to sprawnie uzyskać przewagę konkurencyjną dla stron WWW, które dopiero rozpoczynają przygodę z SEO.
  • Wartościowy ruch z Google lub innych wyszukiwarek – wyszukiwania z długiego ogona oznaczają najwyższej jakości ruch, jaki tylko możesz pozyskać. W tym przypadku użytkownicy są zdecydowani na konkretny produkt i szukają go w Google, aby dokonać zakupu. Dla porównania, frazy generyczne (1-2 wyrazowe) służą do zapoznania się z tematem, a rzadziej do podjęcia konwersji.

3 najlepsze narzędzia do wyszukiwania fraz long tail SEO

Jakie są najlepsze narzędzia do wyszukiwania fraz long tail SEO?

Ahrefs

Ahrefs to jedno z czołowych narzędzi w branży SEO oferujące najbardziej precyzyjne funkcje analityczne. Wyniki w tym instrumencie można posortować na kilkadziesiąt różnych sposobów i dobrać frazy z odpowiednią trudnością pozycjonowania (KD – Keyword Difficulty), zgodnie z DR Twojej domeny.

Wyszukiwanie fraz long tail SEO w Ahrefs. Źródło: app.ahrefs.com
Wyszukiwanie fraz long tail SEO w Ahrefs. Źródło: app.ahrefs.com

Zidentyfikujesz tutaj w kilka minut frazy long tail SEO konkurencji, wyselekcjonujesz własne wyrażenia i sprawdzisz, jak to wszystko wygląda w SERP-ach. Należy jednak pamiętać, że Ahrefs należy raczej do tych najdroższych spośród narzędzi SEO, choć przechodząc przez weryfikację własności strony z pomocą Google Search Console, można otrzymać wiele informacji bezpłatnie.

Senuto

Senuto to narzędzie SEO zaprojektowane specjalnie z myślą o polskim rynku, natomiast twórcy regularnie wdrażają nowe opcje na rynki zagraniczne. Instrument oferuje funkcję badania słów kluczowych, która pozwala na odkrycie fraz „long tail” związanych z Twoją niszą. Wprowadzając główne słowo kluczowe, otrzymasz setki powiązanych propozycji fraz, które możesz wykorzystać w swojej strategii content marketingowej.

Keyword research w Senuto. Źródło: app.senuto.com
Keyword research w Senuto. Źródło: app.senuto.com

Ubersuggest

Ubersuggest to narzędzie stworzone przez Neila Patela. Jego głównym założeniem jest bycie kilkadziesiąt procent tańszym od SEMRush oraz Ahrefs. W konsekwencji pakiet Lifetime kupisz tutaj już od 600 zł. Bardzo podobne funkcjonalności do Senuto. Jeżeli działasz na rynkach zagranicznych i interesuje Cię dodatkowo monitoring witryny – jest to odpowiednie rozwiązanie.

Keyword research w Ubersuggest. Źródło: app.neilpatel.com
Keyword research w Ubersuggest. Źródło: app.neilpatel.com

Frazy long tail SEO – podsumowanie

Frazy „long tail” w SEO to specyficzne, długie zapytania o niższym wolumenie wyszukiwań, które jednak charakteryzują się wyższą intencją zakupową lub zainteresowaniem. Chociaż generują one mniejszy ruch indywidualnie, skumulowane mogą przynieść znaczący ruch w serwisie. Cechują się niższą konkurencją, ułatwiając osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.

Jeżeli potrzebujesz pomocy w doborze fraz kluczowych lub opracowaniu profesjonalnej strategii marketingowej, napisz do nas maila lub zadzwoń. Możesz też wypełnić szczegółowy formularz kontaktowy.

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi [long tail SEO]

Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat fraz long tail SEO?

Co to są frazy „long tail” w SEO?

Frazy „long tail” to konkretne, dłuższe zapytania wpisywane w wyszukiwarkach (np. Google Bing, Yahoo!), które charakteryzują się niższym wolumenem wyszukiwań, ale wyższą intencją zakupową lub zainteresowaniem. Są bardziej specyficzne niż ogólne zapytania, składając się minimum z 3-4 wyrazów.

Dlaczego frazy „long tail” są ważne pod kątem SEO?

Pomimo tego, że pojedyncze zapytania „long tail” mogą przyciągać mniejszy ruch, jego kumulacja okazuje się znacząca. Dzięki mniejszej konkurencji łatwiej jest osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, a osoby wpisujące takie zapytania są często bliżej decyzji zakupowej.

Jakie narzędzia mogę użyć do identyfikacji fraz „long tail”?

Istnieje wiele narzędzi do badania słów kluczowych, np. Ahrefs, Senuto czy Ubersuggest. Pozwalają na analizę wolumenu wyszukiwań, konkurencyjności oraz powiązanych zapytań, ułatwiając identyfikację fraz „long tail”.

Czy frazy „long tail” mają niższą konkurencję?

Zazwyczaj frazy „long tail” charakteryzują się niższą konkurencją w porównaniu z bardziej ogólnymi zapytaniami. Jest to wynik ich specyfiki i mniejszego wolumenu wyszukiwań.

Jak mogę optymalizować swoją stronę pod kątem fraz „long tail”?

Optymalizacja pod frazy „long tail” wymaga tworzenia wartościowych treści odpowiadających na konkretne zapytania użytkowników. Ważne jest również śledzenie wyników i dostosowywanie strategii na podstawie analizy danych.

Czy frazy „long tail” są odpowiednie dla każdej branży?

Pomimo tego, że wolumen wyszukiwań na dane wyrażenie różni się w zależności od niszy, strategia oparta na frazach „long tail” jest uniwersalna i może przynieść satysfakcjonujące efekty w każdej branży.

Jakie są główne korzyści zastosowania strategii opartej na frazach „long tail”?

Główne korzyści z zastosowania strategii long tail SEO, to m.in. osiągnięcie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania przy niższej konkurencji, przyciągnięcie bardziej zaangażowanych użytkowników oraz zwiększenie konwersji dzięki dotarciu do odpowiednio zdecydowanej grupy docelowej.

Dominik Bigosiński

Dominik Bigosiński

Międzynarodowy ekspert ds. content marketingu specjalizujący się w tworzeniu artykułów blogowych na temat SEO i SEM. Działa również w afiliacjach - pomaga przedsiębiorcom skalować ich biznesy poprzez programy partnerskie.

Zostaw komentarz.

Bezpłatny audyt SEO + konsultacja

Nie czekaj, zacznij działać.