Consent mode – restrykcje dla reklamodawców produktów Google

Consent mode
Spis treści

Google wprowadza nowe restrykcje dla reklamodawców wykorzystujących ekosystem Google Ads oraz pozostałe produkty Google Marketing Platform. Aby móc personalizować reklamy, musisz respektować zasady w zakresie zgody użytkownika z UE, które ograniczają funkcje pomiarowe i dotyczą witryn, aplikacji oraz przesyłania informacji. W zależności od tego, na co użytkownik wyrazi zgodę, zbierane będą wszystkie dane, częściowe lub żadne.

Consent mode – od kiedy Google wprowadza rygorystyczne zmiany?

Rygorystyczne zmiany Google w zakresie personalizacji reklam zostaną wprowadzone od marca 2024 roku. Obejmą wszystkie narzędzia reklamowe wchodzące w skład Google Marketing Platform (w tym Google Ads).

Jeżeli jako reklamodawca nie będziesz respektował Consent mode:

Consent mode Komunikat wyświetlany w Google Analytics 4.
Komunikat wyświetlany w Google Analytics 4.

Na czym polega Consent mode?

Consent mode jest mechanizmem uruchamiania skryptów śledzących Google, który przekazuje informacje o bieżącej zgodzie użytkownika. Dzięki temu, systemy Google Ads (oraz inne, należące do Google Marketing Platform) otrzymują dane niezbędne do określenia zakresu dozwolonego przetwarzania informacji. Przy jego użyciu nie ma konieczności całkowitego zatrzymywania przesyłu danych, gdy użytkownik nie wyraża zgody na ich wykorzystanie w celach marketingowych. W tej sytuacji, przekazany status zgody instruuje system, aby w kontekście danego użytkownika aktywować funkcje analityczne, pomijając przy tym elementy reklamowe (jeśli odbiorca wcześniej zgodził się na analitykę).

Technologia Consent mode umożliwia bardziej elastyczne zarządzanie zgodami, zapewniając równowagę między prywatnością użytkowników a potrzebami analitycznymi i reklamowymi. W konsekwencji możesz lepiej dostosować działania online, szanując przy tym preferencje odwiedzających twoją stronę.

Przykład modułu z możlwiością wybrania odpowednich zgód. Moduł: Cookiebot.
Przykład modułu z możlwiością wybrania odpowednich zgód. Moduł: Cookiebot.

Statusy zgody Consent mode – najważniejsze informacje na temat parametrów GCS i GCD

Parametr gcs pełni funkcję informacyjną na temat statusu zgody dla dwóch głównych kategorii:

  • ad_storage (przechowywanie danych reklamowych),
  • analytics_storage (przechowywanie danych analitycznych). 

Przyjęte wartości bezpośrednio wskazują na udzieloną zgodę (lub jej brak) w kontekście konkretnych typów danych, m.in.:

  • G100 oznacza odmowę zarówno w kontekście ad_storage, jak i analytics_storage.
  • G101 wskazuje na odmowę dla ad_storage, lecz zgodę na analytics_storage.
  • G110 wskazuje na odmowę dla analytics_storage, lecz zgodę na ad_storage.
  • G111 sygnalizuje zgodę na obie kategorie.

Wartość G1 sugeruje, że zgoda nie jest wymagana dla danych procesów, co może wynikać z różnych przyczyn (w tym z powodu regulacji prawnych obowiązujących w danej lokalizacji).

Parametr gcd i znaczenie liter w jego składni

Rozszerzenie wprowadzone w wersji v2, określane przez parametr gcd, pozwala na bardziej szczegółowe określenie statusów zgody dotyczących dodatkowych kategorii, np. ad_user_data czy ad_personalization. Składnia tego parametru, oparta na kombinacji cyfr i liter, dostarcza informacji o stanie domyślnym i zmianach wprowadzonych przez użytkownika.

Litery mają tutaj szczególną wartość:

  • l (małe „L”) – brak danych na temat zgody (brak Consent Mode),
  • m – brak domyślnego statusu, odmowa po aktualizacji,
  • n – brak domyślnego statusu, zgoda po aktualizacji,
  • q – domyślna odmowa bez zmian po aktualizacji,
  • r – domyślna odmowa z aktualizacją do zgody,
  • t – domyślna zgoda, brak aktualizacji,
  • u – domyślna zgoda, odmowa po aktualizacji,
  • v – domyślna zgoda, zgoda po aktualizacji.

Powyższe wartości należy interpretować w kontekście odpowiednich działań użytkownika i ustawień strony, szczególnie w świetle wymogów prawnych dotyczących zgody na przetwarzanie danych.

Dobre praktyki w implementacji Consent mode

Prawidłowe skonfigurowanie Consent Mode wymaga przestrzegania zasady domyślnej odmowy. Znajduje to odzwierciedlenie w wartościach p, q, i r. Obecność innych wartości może wskazywać na potrzebę dokonania przeglądu i ewentualnych korekt w konfiguracji w celu zapewnienia zgodności z obowiązującymi regulacjami oraz oczekiwaniami użytkowników.

Analiza poprawności wdrożenia Consent mode – 5 kroków

Aby sprawdzić, czy Consent mode działa prawidłowo na Twojej stronie internetowej wykonaj poniższe kroki.

KROK 1

Zamknij wszystkie karty przeglądarki. Przeglądanie musi odbywać się identycznie jak w przypadku nowego użytkownika.

KROK 2

Wyczyść dane przeglądania w swojej przeglądarce, w tym pliki cookie i inne dane witryn, korzystając z opcji „Wyczyść dane przeglądania” dostępnej w ustawieniach. Dzięki temu zasymulujesz pierwszą wizytę na stronie (zobaczysz jak system reaguje na nowych odwiedzających). Możesz też skorzystać z przeglądarki w trybie prywatnym – Incognito.

Korzystanie z Chrome bez cookies

KROK 3

Otwórz narzędzia dla deweloperów w swojej przeglądarce, które np. w Chrome znajdziesz w menu pod zakładką Więcej narzędzi→ Narzędzia dla Deweloperów lub używając prawego przycisku myszy i wybierając opcję Zbadaj, ewentualnie skorzystaj z odpowiedniego skrótu klawiaturowego (dla Chrome Ctrl + Shift + i) . Udostępnione wówczas zostaną szczegółowe informacje na temat działania strony i przesyłanych danych.

Włączanie trybu dla dewelopera Chrome

KROK 4

Odwiedź swoją stronę internetową, ale na początku nie reaguj na monit CMP (mechanizm zarządzania zgodami), czyli nie udzielaj zgody ani nie wyrażaj odmowy w banerze cookie. W narzędziach dla deweloperów przejdź na kartę Sieć (Network), a w polu filtra wpisz „gcd”, żeby łatwiej zlokalizować zapytania związane z Consent Mode.

Sprawdzanie poprawności consent mode

KROK 5

Sprawdź parametry gcs i gcd dla każdego z zapytań, w celu weryfikacji domyślnych wartości przesyłanych przez Twoją stronę. Następnie, wyraź zgodę lub odmowę w CMP i ponownie sprawdź, jak zmieniły się parametry zapytań. Ta czynność pozwala na bezpośrednią ocenę, jak Twoja strona reaguje na zmiany zgód użytkowników.

Aby dowiedzieć się więcej o Consent mode, przeczytaj artykuł Google na temat sprawdzania i aktualizowania ustawień w Google Analytics 4 dotyczących zgody użytkowników.

Dominik Bigosiński

Dominik Bigosiński

Międzynarodowy ekspert ds. content marketingu specjalizujący się w tworzeniu artykułów blogowych na temat SEO i SEM. Działa również w afiliacjach - pomaga przedsiębiorcom skalować ich biznesy poprzez programy partnerskie.

Zostaw komentarz.

Bezpłatny audyt SEO + konsultacja

Nie czekaj, zacznij działać.