Konsultacja i Audyt SEO
Czym jest audyt SEO?
Audyt SEO strony internetowej, to usługa polegająca na szczegółowej analizie danego serwisu – strona po stronie. Celem tego procesu jest zlokalizowanie wszystkich aspektów wymagających naprawy lub modernizacji. Efektem tych poszukiwań będą konkretne informacje o działaniach, które należy w serwisie wykonać, by strona spełniała wymogi wyszukiwarek internetowych, przede wszystkim Google.
Jednym z głównych zadań dobrego pozycjonowania strony internetowej jest zadbanie o to, by realizować wytyczne, które najpopularniejsza wyszukiwarka świata otwarcie przed nami stawia – Google udostępnia wiele informacji np. w sekcji wskazówki dla webmasterów, natomiast nie ma tam wszystkiego, co istotne. Do niektórych danych i wniosków trzeba dojść samodzielnie oraz reagować na zmiany. Dlatego właśnie początkiem całego procesu powinno być przeprowadzenie audytu strony internetowej. Jeżeli jesteście na etapie wyboru agencji SEO do współpracy lub właśnie tę współpracę zaczynacie, upewnijcie się, że taka dokładna analiza zostanie wykonana.

Jak wygląda bezpłatny audyt SEO?
Poniżej cały proces w 3 krokach.
Krok 1.
Przekazanie do nas informacji kontaktowych oraz adresu strony/sklepu, który ma zostać sprawdzony.
Krok 2.
Przeprowadzenie audytu SEO przez naszych specjalistów i przygotowanie informacji do przekazania.
Krok 3.
Przekazanie wszelkich przydatnych informacji oraz uwag na temat kondycji strony/sklepu w trakcie wideorozmowy.
Z czego składa się audyt strony www? Co powinien zawierać?
Audyt strony internetowej może zostać przeprowadzony w różnych formach, zakres analizowanych danych nie zawsze będzie taki sam. Inne parametry i miejsca będziemy sprawdzać przeprowadzając audyt pod kątem pozycjonowania, a inne skupiając się np. na UX (User Experience) – doświadczenia i zachowania użytkowników, przyjazny interface strony itd.. W tym miejscu skupimy się przede wszystkim na audycie strony internetowej pod kątem pozycjonowania.
Google analizując i oceniając daną stronę internetową, zwraca uwagę na ponad 200 różnych czynników. Podczas audytu SEO trzeba zwrócić uwagę na bardzo dużo aspektów. Oto najważniejsze działania, jakie należy wykonać.
Analiza kodu strony
W tym miejscu należy sprawdzić kod HTML oraz CSS. Badamy go pod kątem odpowiedniej budowy, spełniania aktualnych norm czy błędów wpływających na bezpieczeństwo strony, jej działanie oraz poprawne uruchamianie się w różnych przeglądarkach internetowych
Wersja mobilna strony, responsywność
Sprawdzamy, czy strona poprawnie otwiera się i funkcjonuje prawidłowo na urządzeniach mobilnych - tablety, telefony komórkowe. Warto przeanalizować wiele urządzeń i systemów. Strona może inaczej zachowywać się na iOS, Windows Phone czy Android. Aktualnie Ok. 60% ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych, Google przykuwa do tego dużą wagę i jest to ważny aspekt analizy strony internetowej.
Meta tagi
Analizujemy wszystkie podstrony w witrynie. Sprawdzamy:
tytuły (meta title), opisy (meta description),
nagłówki (Hx), Indeksowanie podstron (Index/noindex), Linkowanie wewnętrzne (w tym znaczniki nofollow), Opis zdjęcia (opis alternatywny, alt).
Celem jest sprawdzenie poprawnego zastosowania tych tagów np. czy z jakiegoś powodu nie wykluczyliśmy z indeksu Google strony, która powinna tam być i nam na niej zależy. Nasze posty, w których opisujemy poszczególne tagi:
Analiza danych Google Search Console
Za pomocą Google Search Console sprawdzamy, czy nasza strona została poprawnie zaindeksowana. Dowiadujemy się też czy wyszukiwarka znalazła jakieś błędy w funkcjonowaniu strony np. nieprawidłowe działanie na urządzeniach mobilnych czy długie ładowanie. Sprawdzamy także, jak Google czyta dane strukturalne (Rich Snippets) i czy są poprawnie zaimplementowane na stronie.
Analiza zachowania użytkowników na stronie
Korzystając z Google Analytics sprawdzamy zachowanie internautów na stronie. Ile czasu na niej spędzają, w które strony są odwiedzane najczęściej, a które najrzadziej. Wiedząc która podstrona ma największy współczynnik odrzuceń - z której podstrony klienci najczęściej wychodzą z naszej strony - możemy szybciej znaleźć istotne problemy w witrynie.
Szybkość działania strony
Analizujemy czas ładowania strony, określamy elementy spowalniające witrynę. Przyczyną może być np. serwer, na którym stoi strona, duża ilość zdjęć wysokiej rozdzielczości i dużej wagi oraz zbyt rozbudowany i skomplikowany kod.
Linkowanie wewnętrzne
odpowiednie zastosowanie linków wewnątrz witryny porządkuję ją i pozwala użytkownikom oraz wyszukiwarkom na łatwe przemieszczanie się pomiędzy podstronami. Poprawne wykonanie pomaga Google w indeksacji strony, zmniejsza także współczynnik odrzuceń. Przy analizowaniu tego aspektu pomaga Google Search Console.
Linkowanie zewnętrzne
Google przykuwa sporą uwagę do tego jakie linki prowadzą do danej strony. Zwraca uwagę m.in na to skąd wychodzą, w jaki sposób są tam zamieszczone, jak dużo ich jest, czy wyglądają naturalnie, z jakiego okresu pochodzą, jak często się pojawiają itd. Dokładna analiza tego aspektu jest bardzo istotna, ponieważ ma to spore przełożenie na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
Analiza słów kluczowych
Celem tego elementu jest zdefiniowanie fraz kluczowych, które dla naszej strony powinny przyciągnąć największy i najbardziej wartościowy ruch. Jest to jedno z kluczowych działań w procesie SEO/SEM, które pozwoli na dotarcie do odpowiedniej grupy klientów.
Adresy URL
Powinny być zbudowane w odpowiedni sposób. Google w wielu miejscach przypomina o przyjaznych adresach URL. Tutaj należy zwrócić uwagę na ich czytelność, długość oraz budowę. Po spojrzeniu na adres URL powinniśmy mieć możliwość przewidzenia, co pod tym adresem znajdziemy. By ułatwić wyszukiwarce odpowiednie zrozumienie adresu, należy pamiętać np. o używaniu polskich znaków oraz stosowaniu w adresie myślników (“-”) zamiast podkreślników (“_”).
Aktualna widoczność w wynikach wyszukiwania
Informacja na temat aktualnej widoczności na dane słowa kluczowe pomoże nam zdefiniować podstrony, które w pierwszej kolejności wymagają interwencji. W sytuacji gdy większość kategorii i produktów w naszym serwisie pojawia się na wysokich pozycjach, a kilka radzi sobie gorzej mamy jasny sygnał, które podstrony wymagają większej analizy.
Grafiki, zdjęcia na stronie
Sprawdzamy czy są odpowiedniego rozmiaru - jak wpływają na szybkość otwierania i działania witryny. Należy zwrócić też uwagę czy opisy alternatywne są poprawnie skonfigurowane.
Treść na stronie
Analiza treści pod kątem nasycenia słów kluczowych, unikalności, wielkości oraz lokalizacji tekstów. Tekst powinien być dopasowany do wymagań wyszukiwarki, a przy tym atrakcyjny dla klienta. Należy sprawdzić także, czy nagłówki (H1-H6) zostały poprawnie zastosowane.
Analiza platformy, cms
Sprawdzenie, czy system, który zarządza stroną został poprawnie skonfigurowany, jakie wtyczki/dodatki zostały zastosowane. W zależności od tego czy strona korzysta z WordPress, PrestaShop Magneto czy innego systemu aspekty, na które trzeba będzie zwrócić uwagę będą inne.
Analiza konkurencji
W zależności od branży efekty działań pozycjonerskich mogą się różnić. Aby lepiej przygotować strategię działania na danej stronie internetowej, należy przeanalizować strony konkurentów, najlepiej tych, którzy osiągają najlepsze pozycje. Nie należy oczywiście kopiować treści czy gotowych rozwiązań kropka w kropkę. Informacje, na jakie warto zwrócić uwagę to np. słowa kluczowe, na które konkurencja stara się być widoczna, układ menu i struktura strony oraz teksty.
Historia działań pozycjonerskich
Co, kiedy i jak było robione na stronie w temacie pozycjonowania, oraz to jakie ostatecznie były z tego efekty, może znacznie ułatwić pracę w przyszłości. Przed ułożeniem strategii działań warto przeanalizować historię strony. Można w ten sposób zaoszczędzić sporo czasu i uniknąć powtarzania błędów.
Analiza potencjału
Układając strategię i cele należy dopasować zamiary do siły, jaką dysponujemy. Należy ocenić potencjał strony i jej możliwości. Wielkość strony czy liczba produktów to ważne aspekty. Warto wiedzieć, czy strony z najlepszą widocznością w branży mają asortyment znacznie większy, mniejszy czy zbliżony do naszego. Trudniej jest konkurować ze stroną, która ma np. 10 razy tyle produktów. Musimy takie informację wziąć pod uwagę planując działania.
Podsumowanie i konsultacją
Każdy audyt kończymy podsumowaniem i konsultacją w temacie tego w którą stronę powinny zmierzać pracę na stronie i jakie powinny być priorytety. Jeżeli nasza wiedzia oraz to co przekażemy okaże się inetersujące, to na tym etapie możemy porzmawiać także o ewentualnej wspołpracy.
Kiedy wykonać audyt SEO strony www?
Oto kilka istotnych sytuacji, w których przeprowadzenie audytu SEO będzie bardzo przydatne.
Tworzenie nowej strony internetowej
Już podczas planowania wyglądu, struktury nowej strony internetowej warto pamiętać o dopasowaniu jej do wymagań wyszukiwarki. Stratą czasu byłoby tworzenie strony, a następnie uruchomienie jej bez analizy całego planu pod kątem SEO. Taka kolejność działań zmusi nas do powielenia pracy i wydłużenia całego procesu. Gdy znajdziemy błędy optymalizacyjne na stronie i ułożymy strategię ich naprawienia, to następnie przejdziemy do ponownego wpisania treści w miejscach, które niedawno zostały przez nas uzupełnione. Z tego powodu podczas tworzenia swojej strony lepiej skonsultować się ze specjalistą/agencją SEO by już na etapie wprowadzania nowych podstron poprawnie je skonfigurować. Dzięki temu w momencie uruchomienia strony oddamy internautom, a także Google gotowy i wartościowy projekt.
Przebudowa strony internetowej, migracja na nową wersję
Tutaj powody są podobne do sytuacji gdy tworzymy stronę od zera. Dodatkowym zagrożeniem przebudowy lub migracji strony jest możliwość utraty pozycji, które udało nam się przez lata wypracować. Nieumiejętne przeniesienie treści, produktów, zmiana struktury adresów URL może spowodować drastyczne spadki w wynikach wyszukiwania. Warto by przed uruchomieniem nowej wersji został przeprowadzony audyt SEO, podczas którego przeprowadzający skonfrontuje go z poprzednią wersją.
Zmiana agencji SEO/rozpoczęcie współpracy z agencją SEO
Każda firma lub osoba, która zaczyna działania ze stroną, powinna ułożyć odpowiedni plan działania z witryną. Aby taką strategię stworzyć, należy znać błędy, problemy występujące na stronie, jej historię, działania konkurencji, specyfikę branży, istotne słowa kluczowe itd. Bez tej wiedzy nie da się wykonać usługi rzetelnie i osiągnąć zamierzonych rezultatów. Warto pamiętać, by zwrócić na to uwagę wybierając firmę, z którą chcemy nawiązać współpracę.
Rozpoczęcie nowych działań marketingowych
Aby wykorzystać budżet przeznaczony na promocję w danym kanale, należy przeprowadzić dokładną analizę naszej dotychczasowej sprzedaży oraz zachowanie internautów na naszej stronie. Warto wiedzieć jakie osoby trafiają do nas np. z Facebooka, a jakie z Google Adwords. Analizując te dane, możemy znacznie zwiększyć konwersję i nie inwestować w reklamę, która wyświetli się użytkownikom kompletnie niezainteresowanym naszymi produktami/usługami. Przed rozpoczęciem takich kampanii warto skorzystać z kampanii i zdefiniować najlepsze grupy docelowe.
Drastyczne spadki widoczności w wynikach wyszukiwania/spadek ruchu
Powody spadków widoczności mogą być różne. Aktualizacja algorytmów, błędy indeksowania, awarie działania strony, problemy z serwerem i dostępnością lub szybkością witryny. Duży spadek ruchu na stronie jest jednym z ważniejszych sygnałów do tego, by przeprowadzić audyt strony internetowej. Jest to jedna z najlepszych do znalezienia sposobu na poprawę sytuacji.
Czy warto wykonać audyt strony internetowej?
Tak, korzyści wykonania audytu strony internetowej jest bardzo dużo. Zdobywamy szczegółowe informacje o tym co na naszej stronie nie działa prawidłowo. Wiemy jakie działania wykonują nasi konkurenci i jak to przekłada się na wyniki wyszukiwania w naszej branży. Możemy dokładnie przeanalizować internautów trafiających na naszą stronę, ich zachowanie i na tej podstawie i zbudować profil klienta, którego szukamy. Dzięki audytowi dowiemy się jakich produktów – słów kluczowych – najczęściej szukają nasi potencjalni klienci.
Audyt SEO daje nam ogromną dawkę wiedzy, która wykorzystana w odpowiedni sposób może przynieść nam wymierne efekty w postaci większego ruchu na stronie, lepszej konwersji i przede wszystkim większej sprzedaży. Google część swoich wymagań jasno określa np. we wskazówkach dla Wembamesterów. Jest natomiast bardzo dużo aspektów, o których nas otwarcie nie informuje i taką wiedzę trzeba zdobyć samodzielnie. W związku z tym jeżeli bardzo zależy nam dobrej widoczności oraz na tym by nasza strona działała prawidłowo, powinniśmy skorzystać z pomocy specjalistów.
W internecie można znaleźć wiele stron/programów do samodzielnego i bezpłatnego wykonania audytu SEO swojej strony internetowej. Oczywiście takie narzędzia pozwolą nam zdobyć kilka wartościowych informacji, ale nie są w stanie zastąpić doświadczonego specjalisty w branży SEO czy agencji pozycjnerskiej z kilkunastoletnim doświadczeniem. Osoby, które śledzą to środowisko od lat wiedzą, jak wiele się w nim zmienia, jak dużo energii i czasu trzeba przeznaczyć na to, by być na bieżąco. Wynika to m.in. z tego, ze Google nieustannie dąży do tego, by algorytmy wyszukiwarki działały jeszcze lepiej, aktualizując je sprawiają, że pewne rzeczy na stronie przestają działać i należy zastosować inne rozwiązania. Bezpłatne analizy nie są regularnie aktualizowane, nie podążają za zmianami, a ich wiedza jest ograniczona. Nie ma możliwości, by mogły wyciągnąć tak trafne i dokładne wnioski jak człowiek. Zachęcamy do korzystania z nich, aby uzupełnić swoją wiedzę, ale warto pamiętać, by nie opierać się tylko na wynikach takiej analizy. Bardzo profesjonalny i obszerny audyt wiąże się często ze sporą inwestycją, jeżeli natomiast pozyskaną w ten sposób wiedzę wykorzystamy w odpowiedni sposób, to są spore szanse na to, że szybko się zwróci. Niektóre firmy w ramach różnych kampanii marketingowych, promocji czy przy próbie pozyskania nowego klienta oferują bezpłatny audyt strony i moim zdaniem warto takie zabiegi wykorzystać.
Skorzystaj z bezpłatnego audytu dla Twojej strony internetowej
Opinie klientów
Co mówią klienci na temat naszego audytu?
FAQ
Często zadawane pytania i odpowiedzi
Tak, audyt w formie przedstawienia wyników poprzez widoerozmowę przeprowadzamy całkowicie bezpłatnie.
Przedstawienie wyników audytu podczas bezpłatnej konsultacji jest możliwe zazwyczaj już w ciągu 2-3 dni roboczych.
Długość konsultacji zależy od zaangażowania i liczby pytań klienta. Warto zarezerwować sobie na nią minimum 60 min.
Bezpłatna konsultacja z audytem SEO odbywa się zazwyczaj w formie widorozmowy. Możliwa jest forma spotkania na żywo, w zalezności od lokalizacji firmy klienta.
Tak, podczas analizy wykorzystywanych jest wiele narzędzi, które nie mają dostępu do strony oraz wiedza audytora, który analizuje ogólnodostępną wersję strony. Możliwe jest przeanalizowanie także danych z narzędzi podpiętych pod stronę oraz wnętrza systemu zarządzania, natomiast taki proces jest przeprowadzany w odpowiedni, bezpieczny sposób.