Core Web Vitals. Czym jest i dlaczego jest tak ważne?

Core Web Vitals
Spis treści

Na powodzenie strony internetowej ma wpływ wiele elementów. To, co wydaje się ważne z punktu widzenia twórcy witryny, nie zawsze musi być tak istotne dla odbiorcy. Poznanie potrzeb potencjalnych klientów ułatwiają wskaźniki określane mianem Core Web Vitals, które stosuje się do oceny strony pod względem jej przyjazności dla użytkownika. Co warto o nich wiedzieć?

Core Web Vitals koncentrują się przede wszystkim na szybkości i wydajności stron internetowych, uwzględniając takie zagadnienia jak prędkość ładowania obrazów czy kolejność wyświetlania elementów witryny. W ten sposób można zmierzyć konkretne wskaźniki, które realnie wpływają na doświadczenia użytkownika. Pod uwagę należy brać przede wszystkim trzy mierniki.

  1.  LCP (Largest Contentful Paint) – wskaźnik mierzący czas potrzebny przeglądarce do załadowania największego elementu znajdującego się na pierwszym ekranie widocznym dla użytkownika po załadowaniu strony internetowej. Może to być materiał wideo, grafika czy blok tekstu. 

Wartość powinna wynosić poniżej 2,5 sekundy. Im dłuższy czas, tym wynik oceniany jest jako gorszy. Wartość od 2,5 do 4 sekund informuje o potrzebie poprawy tego elementu strony. Jeszcze dłuższy czas wskazuje na wysokie ryzyko, że użytkownik opuści stronę przed jej załadowaniem. Przy LCP powyżej 4 sekund Google uznaje wybraną podstronę za niewystarczającą i oznacza ją jako problematyczną.

  1. FID (First Input Delay)  – wskaźnik mierzący czas pomiędzy wejściem przez użytkownika w interakcję z witryną a odpowiedzią ze strony przeglądarki. Chodzi tutaj o możliwość przejścia do kolejnej podstrony po kliknięciu odpowiedniego buttona czy linku. W ten sposób ocenia się interaktywność serwisu. 

Dobry FID powinien oscylować poniżej 100 milisekund. Potrzeba poprawy pojawia się przy wynikach pomiędzy 100 a 300 milisekund, zaś najgorzej oceniane są wartości powyżej 300 milisekund. Skutkiem słabego FID jest brak możliwości szybkiej interakcji ze stroną, co może zniechęcać odbiorców do korzystania z niej.

  1. CLS (Cumulative Layout Shift) – wskaźnik mierzący wszystkie niespodziewane przesunięcia treści występujące podczas ładowania strony. Nie wlicza się do tego zmian wynikających z interakcji ze strony użytkownika. Dzięki temu można ocenić stabilność wizualną układu strony, czyli layoutu.

Wynik wskazujący brak przesunięć powinien znaleźć się w przedziale od 0 do 0,1. Przy wartości powyżej 0,25 wymagana jest pilna optymalizacja. Problemy w tej kwestii najczęściej występują na urządzeniach mobilnych, gdyż na mniejszym ekranie wszelkie zmiany są bardziej zauważalne i irytujące dla użytkownika.  

Znaczenie Core Web Vitals 

Opisane wyżej wskaźniki są częścią większego projektu nazwanego Page Experience Signals, zainicjowanego przez Google. Jego celem jest dostarczenie końcowym odbiorcom stron jak najbardziej przyjaznych dla nich rozwiązania. Wprowadzenie Core Web Vitals ma połączyć właśnie doświadczenia użytkowników z optymalizacją pod wyszukiwarki. To nie pierwsza tego typu aktualizacja, ale na pewno znacznie wyróżniająca się na tle innych. 

Optymalizacja działania strony pod kątem Core Web Vitals może poprawić widoczność strony w wyszukiwarkach. Jest to szansa na zajęcie wyższych pozycji niż dotychczas, choć nie w każdym przypadku musi tak być. Na pewno wyniki wskaźników będą brane pod uwagę przy wyświetlaniu artykułów w newsach Google (Discover). W branży e-commerce będzie mogło przełożyć się to bezpośrednio na zwiększenie sprzedaży i wyróżnienie się na tle konkurencji. 

Działania SEO muszą łączyć się z UX (User Experience). (Sprawdź czym jest SXO) . Obecnie budowa strategii contentowej powinna opierać się nie tylko na przemyślanych i sprawdzonych technikach pozycjonowania, ale również na potencjalnym odbiorze przez użytkownika. Znaczenie mają nawet najmniejsze detale, jak drobny obrazek czy fragment z pozoru nieistotnego kodu.

Jak mierzyć Core Web Vitals? 

Do mierzenia Core Web Vitals służą narzędzia Google, które można wykorzystać także za darmo. Oprócz nich  powstają coraz to nowsze serwisy obliczające szybkość, interaktywność i stabilność strony. Wyniki Core Web Vitals mogą różnić się w zależności od użytego narzędzia. Poniżej przedstawiamy kilka z nich. 

PageSpeed Insight – narzędzie zbudowane przez Google, które nie tylko mierzy wszystkie wskaźniki Core Web Vitals, ale również pokazuje sposoby działań dążące do ich poprawy.  Objaśnienia poparte przykładami oraz proponowanymi rozwiązaniami ułatwiają zrozumienie  funkcjonowania strony i wprowadzenie jej optymalizacji. Jedyne co trzeba zrobić, aby je poznać, to wpisać adres analizowanej strony. 

Dużym atutem PageSpeed Insight jest możliwość sprawdzenia wyników w wersji mobile, jak i w desktopie witryny. Posiadając taką wiedzę oraz informację o urządzeniach dominujących wśród użytkowników strony, można ustalić harmonogram i priorytet potencjalnych zmian. 

Przykładowy wynik testu z narzędzia PageSpeed Insight

Google Search Console to narzędzie skupia się na analizie adresów URL i rozróżnia je ze względu na jakość, a następnie pokazuje za pomocą dwóch wykresów: Urządzenia mobilne i Wersja na komputery. Na diagramie pojawiają się linie w trzech kolorach: zielonym (dla adresów URL dobrej jakości), żółtym (adresów URL wymagających poprawienia) oraz czerwonym (adresów URL słabej jakości). 

Dokładne miejsca sprawiające problemy oraz sposoby na ich poprawę można zobaczyć po wejściu w szczegółowy raport. Taka diagnoza może być pomocna w rozwiązaniu kwestii zmniejszających przyjazność korzystania ze strony. 

Przykładowy wykres z narzędzia Google Search Console

Lighthouse – nie jest to oddzielne narzędzie, ale rozszerzenie do przeglądarki Chrome. Z pomocą tej wtyczki można przeprowadzić podstawowy audyt strony internetowej i ocenić jej jakość. Jednak w ten sposób można zmierzyć tylko dwa z trzech wskaźników Core Web Vitals. Na ten moment Lighthouse nie pokazuje wyników dla First Input Dela (FID), choć sprawdza wytyczne dla najlepszych praktyk przy tworzeniu stron internetowych i SEO. 

Narzędzie Lighouse można uruchomić w następujący sposób:

  1. Uruchom przeglądarkę Chrome.
  2. Otwórz stronę, którą chcesz przetestować (Najlepiej w trybie Incognito).
  3. W dowolnym miejscu na uruchomionej stronie naciśnij prawy przycisk myszy i wybierz opcję „Zbadaj”.
  4. W uruchomionym narzędziu z menu na górze wybierz zakładkę „Lighthouse”.
  5. Wypierz jakie parametry chcesz zbadać oraz dla jakiego rodzaju urządzenia chcesz wykonać test.
  6. Naciśnij na przycisk z napisem „Generate report”.
Przykładowy wynik testu narzędziem Lighthouse

Co jeszcze warto mierzyć? 

LCP, FIC i CLS nie są jedynymi wskaźnikami wprowadzonymi przez Google do oceny strony pod względem jej przyjazności dla użytkownika. Do czynników rankingowych wliczane są jeszcze cztery inne kwestie. 

Najważniejszą z nich jest przyjazność dla urządzeń mobilnych (mobile friendly), czyli po prostu dopasowanie funkcji i widoku strony do jej odczytu na telefonach komórkowych. Liczba użytkowników na urządzeniach mobilnych stale wzrasta. Z tego powodu Google zwraca dużą uwagę na tę kwestię i porównuje spójność oraz użyteczność stron w wersji mobile i desktop. Dodatkowo w 2021 r. zmieniło sposób indeksowania witryn na Mobile First Index, co sprawia, że wersje mobilne stron są indeksowane w pierwszej kolejności.

Istotne jest także bezpieczeństwo danych użytkowników, jak i stosowanie szyfrowania protokołu HTTPS. Ostatnią kwestią są natrętne reklamy pełnoekranowe (Intrusive interstitial guidelines), które zajmują znaczną część strony i przeważnie irytują uczestników. Z myślą o ich wygodzie Google niżej ocenia strony z takimi reklamami. 

Niewykluczone, że wskaźników do optymalizacji strony będzie z czasem coraz więcej. Dobrze jest testować poszczególne wprowadzane zmiany, by odkryć, co jeszcze można polepszyć lub oddać te działania w kwestie specjalistów. 

Potrzebujesz pomocy przy dostosowaniu swojej strony lub sklepu do wymogów wyszukiwarki Google? Skontaktuj się z nami i skorzystaj z pomocy specjalistów.

Redakcja Adboosters

Redakcja Adboosters

Dzielimy się wiedzą. Sprawdź najnowsze wpisy napisane przez naszą redakcję na naszym blogu. Piszemy o marketingu internetowym z naciskiem na SEO.

Zostaw komentarz.

Bezpłatny audyt SEO + konsultacja

Nie czekaj, zacznij działać.