Stworzenie strony internetowej to bardzo ważny krok na drodze dotarcia do nowych klientów. Warto również zwrócić uwagę na skuteczną promocję serwisu w sieci, w czym z pewnością pomoże narzędzie, umożliwiające m.in. monitorowanie widoczności witryny i występujących na niej błędów. Jednym z najbardziej popularnych jest Google Search Console, którego instalacja na dobrze prowadzonej stronie jest już dziś koniecznością. Co to dokładnie jest? Jakie funkcje oferuje? Komu się przyda? Ile kosztuje? Na te i inne pytania odpowiemy w dzisiejszym wpisie.
Google Serach Console – podstawowe informacje
Co to za narzędzie?
Google Serach Console znane jest również jako GSC i to właśnie z tym trzyliterowym skrótem można spotkać się najczęściej. Zdarza się, że osoby, które działają w branży SEO od wielu lat, z przyzwyczajenia posługują się określeniem Google Webmasters Tools, choć nazwa uległa zmianie w 2015 roku.
GSC to niezwykle popularna usługa stworzona przez Google pomagająca w monitorowaniu stron internetowych. Dzięki dostępnemu pakietowi narzędzi można weryfikować pozycję serwisu w naturalnych wynikach wyszukiwania, doglądać witrynę i na bieżąco reagować na związane z nią problemy.
Dlaczego warto z niego skorzystać?
Instalacja Google Serach Console niesie ze sobą szereg korzyści, należą do nich m.in.:
- Prezentowanie informacji na temat średniej pozycji witryny w bezpłatnych wynikach wyszukiwarki Google, współczynnika klikalności oraz liczby odwiedzin serwisu.
- Weryfikacja czy Google może odnaleźć stronę i ją zaindeksować.
- Wysłanie prośby o zaindeksowanie nowych lub zmodyfikowanych elementów witryny.
- Uzyskanie szybkiej informacji na temat wirusów, spamu czy innych niepokojących problemów na stronie.
- Sprawdzenie listy linków prowadzących do domeny.
- Rozwiązywanie kłopotów z obsługą strony na urządzeniach mobilnych.
- Podgląd na widok serwisu z perspektywy użytkowników oraz robotów wyszukiwarki Google.
- Monitorowanie listy map strony z możliwością dodania pierwszej site mapy lub wymiany starego pliku na nowy.
- Wgląd w informacje na temat ewentualnej kary ręcznej nałożonej na domenę.
- Dostęp do praktycznych wskazówek dotyczących możliwości polepszenia wizerunku strony.
Komu przyda się GSC i ile kosztuje?
Google Serach Console cieszy się największą popularnością wśród osób zajmujących się pozycjonowaniem stron internetowych. Nie oznacza to jednak, że z obsługą narzędzia poradzą sobie wyłącznie specjaliści. Usługa została stworzona tak, aby również mniej doświadczeni użytkownicy mogli swobodnie z niej korzystać. W panelu jest sporo intuicyjnych i przejrzystych funkcji, z którymi nawet laik z łatwością sobie poradzi.
Wydawać by się mogło, że usługa z tak rozbudowanymi funkcjonalnościami powinna kosztować krocie. I tu zaskoczymy Cię pozytywną informacją! Wszystkie funkcje dostępne w GSC są całkowicie bezpłatne.
Jak rozpocząć korzystanie z Google Serach Console?
Dodatnie witryny do GSC również nie jest trudne. Postaramy się opisać ten proces w kilku prostych krokach:
- W pierwszej kolejności należy zalogować się na swoje konto Google lub dokonać rejestracji.
- Kolejnym etapem jest dodanie adresu witryny, którą chcemy podpiąć pod narzędzie. Aby to zrobić, można kliknąć link z bezpośrednim przekierowaniem do tego kroku: https://search.google.com/search-console/welcome. Należy pamiętać o prawidłowym uwzględnieniu przedrostka www lub jego braku.
- Następna faza obejmuje weryfikację własności witryny. Można jej dokonać na pięć różnych sposobów (przy czym dwie pierwsze metody bez wątpienia należą do najprostszych):
- Za pomocą wcześniej zainstalowanego narzędzia Google Analytics.
- Przez przesłanie pliku HTML i umieszczenie go na serwerze FTP.
- Z wykorzystaniem Menadżera tagów Google.
- Przy użyciu tagu HTML i dodania w sekcji head znacznika z identyfikatorem.
- Za pośrednictwem panelu zarządzania domeną. (Weryfikacja domeny poprzez dodanie rekordu txt przy ustawieniach DNS, to zalecany przez nas sposób. Ten wariant daje pewność zebrania danych z różnych wersji adresów strony, jeżeli z jakiegoś powodu takie występują).
- Kolejny krok to powrót do przeglądarki i kliknięcie przycisku „weryfikuj”. Po dopełnieniu tego etapu dostępne są już wszystkie narzędzia wchodzące w skład GSC.
Trudno wyobrazić sobie proces pozycjonowania bez dodania promowanej witryny do Google Serach Console. Obecnie jest to w branży jedno z podstawowych i wręcz niezbędnych narzędzi. Jeśli chcesz skorzystać z niego we własnym zakresie, oczywiście również warto. Wszystkie informacje wyświetlane w panelu będą bardzo pomocne w prowadzeniu biznesu, wskażą błędy na stronie i pomogą w opracowaniu strategii dotyczącej działań marketingowych. Masz problem z samodzielną instalacją GSC? Skontaktuj się z nami, a z przyjemnością Ci pomożemy!