Czy dzięki Google Lighthouse można przygotować rzetelny audyt SEO?

Google lighthouse blog
Spis treści

Zastanawiasz się, czy Twoja strona internetowa jest odpowiednio zoptymalizowana i okaże się atrakcyjna dla użytkowników oraz robotów wyszukiwarki Google? Nie wiesz jakie błędy mogą stanąć na przeszkodzie w dotarciu serwisu do topowych pozycji w wynikach organicznych? Szukasz programu, który w prosty sposób przeanalizuje zawartość witryny i pomoże w wyciągnięciu wartościowych wniosków? Świetnie się składa! Dziś opowiemy na temat narzędzia Google Lighthouse i możliwości, które oferuje. 

Czym jest audyt SEO i dlaczego warto go wykonać? 

Strona internetowa, która ma być dobrze widoczna w wynikach organicznych, powinna zostać poddana audytowi SEO. Podczas takiej analizy weryfikowany jest szereg czynników mających bezpośredni wpływ na pozycje serwisu w wyszukiwarce Google. Wiedza na temat aspektów optymalizacyjnych wymagających poprawy jest niezwykle cenna i może stanowić podstawę do planowania strategii związanej z pozycjonowaniem

Przygotowanie audytu i poprawa zaprezentowanych w nim błędów, znacząco wpływa na wizerunek strony internetowej, ale niesie również wiele innych korzyści takich jak:  

  1. Wzrost widoczności serwisu w naturalnych wynikach wyszukiwania – odpowiednio zoptymalizowana witryna ma dużą szansę na pojawienie się w TOP 10 na szereg wartościowych słów kluczowych.  
  2. Zwiększenie ruchu na stronie – serwis wyświetlający się wysoko w Google pozwala na dotarcie do szerokiego grona odbiorców, co przekłada się na wzrost liczby sesji pochodzących z wyników organicznych. 
  3. Poprawa rezultatów sprzedażowych – dobrze widoczna i licznie odwiedzana strona może odnotować znacznie wyższy poziom sprzedaży oraz pozytywnie wpłynąć na ogólny przychód przedsiębiorstwa.

Co to jest Google Lighthouse i jak zacząć z niego korzystać? 

Lighthouse to narzędzie stworzone przez firmę Google, wykorzystywane jako rozszerzenie do przeglądarki Chrome. Umożliwia przeprowadzenie podstawowego audytu oceniającego kondycję naszej strony internetowej pod względem jej wydajności, dostosowania do wymogów wyszukiwarki dostępności, a także potrzeb odbiorców. 

Użytkowanie wtyczki nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi kosztami, ponieważ wszystkie jej funkcjonalności są dostępne za darmo.  Korzystanie z rozszerzenia jest bardzo proste i co ciekawe, nie trzeba go instalować – należy do elementów podstawowego wyposażenia przeglądarki Chrome we wszystkich jej wersjach od 2017 roku. Jak zatem ją odnaleźć i wykonać audyt? Wystarczy wejść na interesującą nas stronę internetową, w dowolnym miejscu kliknąć prawym przyciskiem myszy, wybrać opcję „zbadaj”, a następnie wejść w zakładkę „Lighthouse” i tam wygenerować raport. Audyt powinien pojawić się na Twoim ekranie w ciągu kilkunastu sekund. Jeśli korzystasz ze starszej wersji przeglądarki Chrome, również nie stanowi to problemu. W takiej sytuacji samodzielnie pobierz wtyczkę Lighthouse poprzez link https://chrome.google.com/webstore/detail/lighthouse

Jakie informacje zawiera audyt przygotowany dzięki Google Lighthouse? 

Wygenerowany raport strony internetowej obejmuje pięć następujących aspektów jej działania: 

  1. Wydajność – znajdziesz tutaj informacje na temat szybkości i poprawności ładowania serwisu, a także bardziej szczegółowe dane dotyczące np. czasu potrzebnego do wyświetlenia się wszystkich elementów interaktywnych na stronie.
  2. Ułatwienia dostępu (Accessibility) – punkt ten dotyczy użyteczności serwisu, a także jego dostępności dla wszystkich użytkowników. Prezentuje ocenę wielu jej parametrów, takich jak m.in.: analiza struktury, kolorystyka (kontrast), występowanie tekstów alternatywnych czy rozmiar czcionek. 
    Opis tego obszaru w samym narzędziu: „Te testy wskazują możliwości poprawy ułatwień dostępu Twojej aplikacji internetowej. Ponieważ wykryć automatycznie można tylko część problemów z ułatwieniami dostępu, wskazane jest przeprowadzenie też testów ręcznych.”
  3. Sprawdzone metody (Best practices) – w tej części audytu narzędzie sprawdza, czy strona korzysta z rozwiązań uznawanych za dobre praktyki i czy nie korzysta z tych, które są uważane za złe i niepożądane. Wśród sprawdzanych praktyk znajdziemy np. czy strona Używa HTTPS; Nie pyta o zgodę na geolokalizację podczas wczytywania strony, Nie pyta o zgodę na wyświetlanie powiadomień podczas wczytywania strony itd.
  4. SEO (Search Engine Optimization) – fragment raportu dotyczący kwestii najważniejszych pod kątem pozycjonowania, branych pod uwagę przez roboty wyszukiwarki podczas ustalania kolejności wyświetlania się stron. Obejmuje m.in. informacje na temat atrybutów alt w elementach graficznych, obecności odpowiednich nagłówków czy właściwego tytułu strony, a przede wszystkim możliwości indeksowania strony i jej elementów.  
    Opis tego obszaru w samym narzędziu: „Te testy sprawdzają, czy strona została utworzona z zastosowaniem podstawowych zaleceń dotyczących optymalizacji witryn pod kątem wyszukiwarek (SEO). Na pozycję strony w wyszukiwarce mogą wpływać inne czynniki, których Lighthouse nie sprawdza.”.
  5. PWA (Progressive Web Apps) – Narzędzie sprawdza, czy PWA jest wdrożone i jeżeli tak, czy jest to zrobione poprawnie – czy strona działa poprawnie jako uproszczona aplikacja.
    Opis tego obszaru w samym narzędziu: „Te testy służą do sprawdzenia różnych aspektów progresywnej aplikacji internetowej”

Poszczególne obszary audytu oceniane są w skali od 0 do 100, przy czym wynik do 49 oceniany jest jako bardzo słaby, od 50 do 89 to recenzja średnia, oznaczająca, że dane elementy wciąż wymagają poprawy, a od 90 do 100 rezultat uznawany jest za bardzo dobry. 

Audyt strony internetowej to jeden z pierwszych, podstawowych kroków w procesie pozycjonowania. Jeśli chcesz dotrzeć na szczyt naturalnych wyników wyszukiwania, pamiętaj o wygenerowaniu takiego raportu, a następnie wdrożeniu sugerowanych w nim zmian i naprawieniu błędów. Z pewnością pomoże Ci w tym narzędzie Google Lighthouse, które w bardzo krótkim czasie przedstawi informacje dotyczące kondycji Twojej strony internetowej. Jeżeli zależy Ci na oddaniu promocji serwisu w ręce profesjonalistów, skontaktuj się z nami! Zespół ekspertów przeanalizuje Twoją witrynę i wdroży wszystkie zmiany, niezbędne do osiągnięcia wysokich pozycji. 

Zuzanna Trychoń

Zuzanna Trychoń

Key Account Manager w Adboosters. Od ponad 8 lat zajmuje się zarówno obsługą klienta, jak i tworzeniem treści związanych z marketingiem internetowym. Dba o budowanie relacji z klientami i koordynuje prowadzenie projektów, jednocześnie przekazując wiedzę na temat pozycjonowania.

Zostaw komentarz.

Bezpłatny audyt SEO + konsultacja

Nie czekaj, zacznij działać.