Call To Action – jak stworzyć wezwanie do działania, które zaciekawi klientów?

call to action
Spis treści

Prowadzisz działania marketingowe w Internecie, ale rezultaty tych starań Cię nie satysfakcjonują? Nie wiesz jakie kroki podjąć, aby kampania przynosiła lepsze efekty? Szukasz sposobu na zachęcenie użytkowników do wykonania określonej reakcji? Jeśli odpowiedź na powyższe pytania brzmi „tak”, zastanów się nad zastosowaniem wezwania do działania, czyli tzw. Call To Action. Dziś bliżej przyjrzymy się tej metodzie i opowiemy jak skutecznie ją wykorzystać. 

Co to jest Call To Action? 

Call To Action (w skrócie CTA) to wezwanie do działania, mające na celu skłonienie użytkownika do określonej reakcji, takiej jak np.: pobranie aplikacji, rejestracja konta, przeczytanie artykułu lub dokonanie zakupu. Stanowi krótkie, podlinkowane wyrażenie w formie przycisku lub tekstu, którego kliknięcie przekierowuje odbiorcę do miejsca docelowego, takiego jak karta produktu, podstrona umożliwiająca rejestrację czy zapisanie się do newslettera. CTA to bardzo wyróżniający się element, jasno sugerujący użytkownikowi, że dzięki niemu zostanie przeniesiony na landing page dotyczący danego zagadnienia. Wezwanie do działania zazwyczaj wstępuje w formie krótkiego hasła, nawołującego do określonej czynności. Przykładami Call To Action mogą być zdania takie jak: „kup teraz”, „sprawdź ofertę”, „zapisz się” czy „wypróbuj”.  

Gdzie można zastosować wezwanie do działania? 

Wykorzystuj Call To Action wszędzie tam, gdzie chcesz wywołać konkretną reakcję użytkowników. Jest wiele miejsc, w których wezwanie do działania zwykle przekłada się na odczuwalny wzrost konwersji. Nalezą do nich m.in.: 

  • Strony internetowe – może zostać użyte w formie infografik, nagłówków, przycisków, linków (np. „umów się na bezpłatną konsultację”, „odbierz darmową wycenę”).
  • Reklamy – kampanie prowadzone w formie graficznej, tekstowej czy wideo, w których zachęcamy do podjęcia konkretnej reakcji m.in. w ramach Google Ads lub w mediach społecznościowych (np. „sprawdź ofertę”, „dowiedz się więcej”). 
  • E-mail marketing – w wiadomościach wysyłanych do potencjalnych klientów warto używać CTA w formie obrazka, linku lub przycisku umieszczonego w widocznym miejscu. Często wykorzystywane są hasła informujące o rabacie (np. „sprawdź nasze promocje”, „odbierz zniżkę”). 
  • Meta description – krótki opis strony wyświetlający się w naturalnych wynikach wyszukiwania, również powinien zawierać tekst o charakterze nawołującym do działania. Najlepiej, aby zachęcał do odwiedzenia witryny, co docelowo ma przełożyć się na wzrost współczynnika klikalności (np. „przeczytaj nasz artykuł”, „kup produkt już teraz”).  

Dlaczego Call To Action to ważny element działań marketingowych? 

Zastanawiasz się w jaki sposób tak mała rzecz, jak wezwanie do działania, może przynieść imponujące efekty? Otóż to kwestia dużo ważniejsza niż przypuszczasz. Wskazanie odbiorcy, co dokładnie powinien zrobić, znacznie zwiększa szanse na wykonanie przez niego odpowiedniej reakcji. Call To Action można interpretować jako swego rodzaju drogowskaz, prowadzący potencjalnego klienta do zakupu lub innego działania (np. pozostawienia adresu e-mail, przydatnego w późniejszych kampaniach e-mail marketingowych). Nawet w przypadku świetnie zaprojektowanych i intuicyjnych stron internetowych, warto pamiętać o zastosowaniu CTA. Znacznie ułatwi to klientom przejście całej ścieżki, prowadzającej wprost do konwersji.  

Zastosowanie wezwania do działania jest bardzo opłacalne i nie należy z niego rezygnować. Nie wiąże się z żadną dodatkową inwestycją finansową, a wymaga jedynie niewielkiego nakładu pracy. Wystarczy zapoznać się z kilkoma prostymi zasadami dotyczącymi tworzenia skutecznych CTA, aby cieszyć się ich pozytywnymi efektami.  

Jak stworzyć skuteczne Call To Action? 

W jaki sposób zatem zaprojektować wezwanie do działania, aby faktycznie przykuwało uwagę użytkowników i spełniało swoją funkcję? Poniżej znajdziesz listę zasad, o których należy pamiętać, aby stworzyć skuteczne Call To Action

  1. Widoczność.

 CTA powinno zostać zastosowane w odpowiednim miejscu. Zazwyczaj wezwanie do działania umieszcza się ponad linią załamania wiadomości e-mail lub serwisu internetowego. Dzięki takiemu ułożeniu użytkownik niemal od razu dostrzega Call To Action, bez konieczności przewijania widoku strony. W przypadku dłuższych treści warto powtórzyć CTA, oczywiście z zachowaniem umiaru. Najlepiej umieścić je na początku i na końcu newslettera lub artykułu.

  1. Wygląd. 

Wezwanie do działania powinno być wyeksponowane i się wyróżniać. W tym celu warto zastosować odpowiednie kolory – najefektywniejsze są kontrastowe barwy, dobrze widoczne na tle innych elementów graficznych. Ponadto, warto podkreślić swoje Call To Action, nieznacznie zwiększając jego rozmiar i unikając umieszczania wokół innych przykuwających wzrok obiektów. Bardzo efektywne jest także zaprezentowanie chwytliwego hasła w formie wyraźnego przycisku.

  1. Jasny przekaz. 

Treść Call To Action musi zostać skomponowana tak, aby użytkownik otrzymał wyraźny komunikat, informujący go o tym, co stanie się po kliknięciu linku lub przycisku. Krótkie hasło powinno jasno wskazywać na to, gdzie odbiorca zostanie przekierowany, gdy zareaguje na Twój komunikat. Warto zatem pisać w sposób prosty, zrozumiały i zwięzły. 

  1. Kompatybilność. 

Pamiętaj, że część użytkowników trafi do Ciebie, korzystając z urządzeń mobilnych. Należy zatem zweryfikować, czy Twoje CTA wyświetla się w sposób prawidłowy zarówno na komputerach, jak i telefonach oraz tabletach. 

  1. Emocje. 

Niemal we wszystkich formach reklamy emocje odgrywają bardzo ważną rolę. Pamiętaj o tym również podczas tworzenia skutecznego wezwania do działania. Postaraj się zainteresować odbiorcę, a chętniej wykona reakcję, której od niego oczekujesz. Nie zapominaj również o stosowaniu języka korzyści.

  1. Koncentracja na jednym celu.

Należy pamiętać, aby skupić się na zachęceniu odbiorcy do wykonania tylko jednej akcji. Warto unikać stosowania kilku różnych wezwań do działania w tym samym materiale. Użycie wielu CTA może znacznie utrudnić osiągnięcie zamierzonej konwersji i spowodować wśród użytkowników uczucie zagubienia się. 

  1. Dostosowanie do odbiorców. 

Niezwykle istotną kwestią jest dobranie treści Call To Action do grupy docelowej. W jednej branży lepiej sprawdzi się komunikacja formalna, a w innej większy odzew wywołają dowcipne hasła z przymrużeniem oka.  

Czego unikać podczas tworzenia CTA? 

W czasie kreowania wezwania do działania, warto pamiętać o kilku kwestiach, których należy unikać, aby CTA faktycznie okazało się skuteczne. Oczywiście, podczas tworzenia kampanii mogą przytrafić się niewielkie pomyłki, które być może spowodują niezadowalający poziom efektów, ale te małe niedoskonałości będzie jeszcze czas naprawić. Najistotniejsze jest uniknięcie dużych błędów, wpływających bezpośrednio na reputację marki i jej wizerunek w oczach klientów. Takie wyraźne niedociągnięcia, mogą zapaść w pamięć odbiorców, którzy raz na zawsze zrażą się do firmy i już nigdy nie skorzystają z jej usług. Jakie błędy należą zatem do tych, których użytkownicy nie zapominają? 

  1. Obietnice bez pokrycia.

Jeśli namawiając do działania, składasz jakąś deklarację, zawsze dotrzymuj słowa. Nie używaj haseł wprowadzających w błąd tylko po to, aby zwiększyć ilość odwiedzających. Oszukany klient może w sposób negatywny zapamiętać nazwę Twojej firmy i już nigdy do niej nie wrócić. 

  1. Błędne przekierowanie. 

Odbiorca po kliknięciu w CTA musi trafić na odpowiednią stronę. Przekierowanie na niewłaściwy lub niedziałający landing page może zostać odebrane jako próba celowego zwodzenia lub po prostu brak profesjonalizmu. Takich ocen swojej firmy na pewno wolisz uniknąć, dlatego pamiętaj o tym niezwykle istotnym punkcie. 

Call To Action dla wielu osób może wydawać się elementem działań marketingowych o niewielkim znaczeniu. W rzeczywistości odgrywa niezwykle ważną rolę w procesie dotarcia do nowych odbiorców i nie należy o nim zapominać. Wystarczy wziąć pod uwagę kilka prostych wskazówek, aby cieszyć się efektami w postaci wzrostu konwersji. Masz pytania dotyczące skutecznego wykorzystania CTA? Skontaktuj się z nami! 

Zuzanna Trychoń

Zuzanna Trychoń

Key Account Manager w Adboosters. Od ponad 8 lat zajmuje się zarówno obsługą klienta, jak i tworzeniem treści związanych z marketingiem internetowym. Dba o budowanie relacji z klientami i koordynuje prowadzenie projektów, jednocześnie przekazując wiedzę na temat pozycjonowania.

Zostaw komentarz.

Bezpłatny audyt SEO + konsultacja

Nie czekaj, zacznij działać.