Dlaczego pozycjonowanie tyle kosztuje i czy warto na nim oszczędzać?

  • Piotr Bort
  • 10 min. czytania

Czy przeglądając wyceny otrzymane z różnych agencji SEO, zastanawiałeś się „dlaczego tak drogo”? A może nawet zadałeś to pytanie, wpisując je w treść wiadomości zwrotnej? Cóż, jedno jest pewne – jeśli na co dzień masz do czynienia z branżą SEO, z pewnością niejeden raz próbowałeś taktownie i konstruktywnie wyjaśnić, że cena usługi wcale nie jest oderwana od rzeczywistości. Ten artykuł zbiera najważniejsze fakty w jednym miejscu i pokazuje, jakie są koszty pozycjonowania z punktu widzenia specjalistów.

Jeżeli należysz do grona przedsiębiorców, którzy szanują firmowy budżet i chcesz rozwijać swoją markę w sieci, naprawdę powinieneś przeczytać ten tekst. Dowiesz się, co wpływa na cenę pozycjonowania i poznasz jeden argument, który – mam nadzieję – przekona Cię do współpracy z naszą agencją.

Pozycjonowanie stron www, czyli machina złożona z wielu trybików

Porównanie pozycjonowania www do wielkiej machiny nie jest może sensu stricto doskonałe, ale dobrze oddaje złożoność procesu. Ten poziom skomplikowania dostrzegają szczególnie klienci, którzy próbowali działań na własną rękę. Bezpośrednie żądania w stylu: „Chcę być na pierwszym miejscu na to i to zapytanie” powoli odchodzą do lamusa, ponieważ wraz z rozwojem internetowej infrastruktury spełnienie wszystkich wymagań wyszukiwarki staje się dużo trudniejsze.

Obecnie specjaliści SEO wyjaśniają – a zgadza się to z oficjalnym stanowiskiem Google – że na wysokie wyniki w wynikach organicznych mają wpływ:

  • unikalny, wartościowy dla użytkownika i w miarę możliwości interaktywny lub multimedialny content;
  • zoptymalizowanie witryny pod względem technicznym (m.in. czas reakcji serwera, TTFB, responsywność itd.);
  • liczba naturalnych linków zewnętrznych, pochodzących z miarodajnych, bezpiecznych i cenionych przez internautów witryn.

Spełnienie powyższych założeń wymaga współpracy wielu różnych specjalistów, a niekiedy też usługodawców zewnętrznych. Kiedy więc agencja SEO przygotowuje wycenę pozycjonowania, musi wziąć pod uwagę szereg czynników. Najważniejsze z nich wymieniłem poniżej.

Pięć czynników, które wpływają na cenę pozycjonowania www

#1 Audyt techniczny i merytoryczny witryny oraz analiza konkurencji

Kto zna wroga i zna siebie, nie będzie zagrożony choćby i w stu starciach”, rzekł Sun Tzu w Sztuce Wojny. Chociaż nigdy nie zachęcamy do agresywnych działań SEO i ciosów poniżej pasa, nie ukrywamy też, że w wielu branżach konkurencja jest spora. Dlatego trzeba dobrze znać przeciwników oraz mocne i słabe strony swojej witryny.

Dokładny audyt serwisu pod kątem technicznym oraz prześwietlenie opublikowanej na niej treści wymaga użycia dedykowanych narzędzi, które agencja SEO kupuje w formie subskrypcji. Twórcy oprogramowania zwykle specjalizują się w jednej wąskiej dziedzinie, dlatego kompleksowe działania wymagają korzystania z kilku programów jednocześnie.

Ile kosztuje zdobycie rzetelnej wiedzy na temat kondycji swojej strony i na temat działań konkurencji? Przykładowe narzędzia:

  • Ahrefs, wykorzystywany do analizy technicznej i przeglądu linkowania zewnętrznego konkurencji, to wydatek ok. 17 000 zł rocznie.
  • Senuto, narzędzie do wyszukiwania słów kluczowych i monitoringu wybranych pozycji, to koszt ok. 5 000 zł rocznie.
  • Contadu, które przydaje się do planowania strategii content marketingowych, wymaga rocznej opłaty w wysokości ok. 3 500 zł.
Ceny narzędzi SEO
Przykładowe ceny popularnych narzędzi wykorzystywanych do pozycjonowania stron.
Źródło: ahrefs.com, senuto.com, contadu.com.

A przecież to nie koniec listy! Na rynku funkcjonuje wiele innych rozwiązań, które przydają się w czasie pozycjonowania. Rzecz jasna za wszystkie płaci się dość słono, ponieważ utrzymywanie i aktualizowanie baz danych nie jest ani łatwe, ani tanie.

Bez dobrego narzędzia nie można liczyć na zadowalające rezultaty. Z tego powodu większość klientów rozumie, że koszt oprogramowania używanego w SEO jest uwzględniony w wycenie.

Zakup subskrypcji i roboczogodziny poświęcone na audyty to zaledwie początek wydatków, jakie ponosi agencja SEO.

#3 Copywriting

Do rozbudowy contentu na stronie głównej, podstronach ofertowych oraz usługowych, wszelkich wymyślnych zakładkach lub kartach produktu, a także do rozwijania firmowego bloga i publikowania postów w social mediach potrzebna jest osoba, która przygotuje tekst, czyli copywriter.

Niektóre agencje SEO współpracują w tym zakresie z freelancerami, a inne korzystają ze stabilnego rozwiązania w formie outsourcingu. Jednak niezależnie od stosunków łączących agencję z copywriterami, trudno jest odejść od zasady: im większy wolumen treści jest potrzebny, tym drożej.

Stawki w branży są bardzo zróżnicowane. Na przykład przygotowanie jednego artykułu blogowego może kosztować 150-200 zł przy założeniu, że chodzi o standardową branżę. Jeśli firma działa w wąskiej specjalizacji lub próbuje zdominować jakąś niszę, kwoty wydane na tworzenie artykułów bez wątpienia będą być kilka razy większe.

#4 Optymalizacja on-site

Funkcjonalność techniczna strony to jedna z najistotniejszych spraw, którym przygląda się dobra agencja SEO. „Lekkość” poszczególnych modułów, ich responsywność oraz elementy sprzyjające pozytywnemu odbieraniu przez użytkownika znacznie zwiększają szanse na zajęcie topowych miejsc w wynikach organicznych.

Czy o tym wiedziałeś? Wielu specjalistów uważa, że gdy strona jest jeszcze młoda, trafne linkowanie z zewnątrz dodaje jej skrzydeł, ale wraz z rozwojem witryny większego znaczenia nabierają kwestie techniczne i optymalizacja contentu on-site.

Wszystkie działania z zakresu optymalizacji on-site mają tylko jedną wadę – są czasochłonne. SEOwiec potrzebuje czasu na przemyślenie, wprowadzenie i sprawdzenie każdej zmiany. Niekiedy nawet drobne modyfikacje wiążą się z dopisaniem lub wykreśleniem setek linijek kodu.

Ponadto im mniej popularny system zarządzania treścią, tym więcej czasu potrzeba na analizę problemu i znalezienie rozwiązania, dlatego pozycjonowanie stron zbudowanych na WordPress lub Prestashop będzie tańsze niż promowanie serwisów postawionych na mocno customowych wersjach CMS-a.

Ile to wszystko kosztuje? Za roboczogodzinę specjalisty trzeba zapłacić od 150 do nawet 500 zł, zależnie od poziomu jego umiejętności. Rzecz jasna każdy chciałby, żeby SEOwiec poświęcał na dany projekt więcej niż jedną czy dwie godziny w miesiącu, jednak łatwo można policzyć, że przy budżecie na poziomie kilkuset złotych trudno będzie spełnić to założenie.

Wykresy SEO
Wykres przedstawia średnią stawkę w dolarach za godzinę pracy specjalisty SEO z podziałem na regony.
Źródło: ahrefs.com/blog/seo-pricing/

Warto zwrócić uwagę także na doświadczenie specjalisty, logicznym jest, a dane to potwierdzają, że doświadczeni specjaliści SEO kosztują więcej. Doświadczenie daje bezpieczeństwo i pewność, że osoba, która zajmie się stroną wie co robi.

Wykres zarobki SEO
Wykres przedstawia zależność pomiedzy latami doświadczenia w SEO, a stawką za godzinę pracy specjalisty.
Źródło: ahrefs.com/blog/seo-pricing/

#5 Mnóstwo prac dodatkowych, czyli troubleshooting

Poza wszystkim, co znajduje się w typowym harmonogramie SEO, zdarzają się incydenty, którymi trzeba się zająć od ręki. Zepsuty formularz kontaktowy lub problem z opcją powiększenia zdjęcia w sklepie internetowym? A może nieaktualne dane dotyczące godzin otwarcia w święto? Albo konieczność dodania opisu biograficznego dla nowego pracownika w zakładce „O nas”?

Istotne: Warto mieć świadomość, że nie każda agencja SEO i nie każdy freelancer pomogą klientowi w niewielkich poprawkach czy drobnych zmianach na stronie. Spora część firm z branży ogranicza się wyłącznie do działań, wpływających bezpośrednio na pozycjonowanie strony. W Adboosters podchodzimy do współpracy partnersko – jeśli możliwości techniczne oraz budżetowe na to pozwalają, pomagamy klientom nawet w drobnych rzeczach, takich jak poprawa banerów czy formularza kontaktowego. Stawiamy na to, aby dbać o kondycję strony kompleksowo.

To wszystko jest potrzebne do skutecznego pozycjonowania, a jednocześnie – wymaga czasu, przeliczonego na roboczogodziny programistów lub deweloperów. Nieuniknione jest więc doliczenie tego do wyceny usług agencji SEO.

Pięć wymienionych czynników to fundamenty dobrego pozycjonowania stron www.

Czy agencja, która proponuje Ci rewelacyjne efekty za 500 zł miesięcznie, jest w stanie pieczołowicie zadbać o każdy z opisanych przeze mnie aspektów? Innymi słowy: czy za 500 zł miesięcznie można zapłacić za kilkanaście godzin pracy specjalistów SEO, programistów, web deweloperów, copywriterów oraz ekspertów od link buildingu i Google Ads? Chciałbym, żeby tak było, ale – bądźmy szczerzy – żyjemy w zupełnie innej rzeczywistości.

Pozycjonowanie strony lub sklepu z Adboosters – za co tak naprawdę płacisz?

W Adboosters zajmujemy się pozycjonowaniem na poważnie. Oznacza to, że nie obiecujemy złotych gór za bezcen – podajemy realne, rynkowe ceny i gwarantujemy rzetelną realizację każdej z usług. Stawiamy na wysoką kulturę organizacyjną, długoterminowe działania zorientowane na użytkownika i SEO, które zawsze się sprawdza.

Za co płacisz w Adboosters?

  • Za lata doświadczenia naszych SEOwców. Nowe i eksperymentalne rozwiązania testujemy na swoich stronach, a nie na witrynach klientów. Dzięki temu płacisz wyłącznie za sprawdzone działania, które przynoszą efekty.
  • Za wysokiej jakości linki zewnętrzne, pochodzące z domen zweryfikowanych i docenianych przez Google. Bardzo starannie analizujemy każdą złotówkę wydaną na link building, bo wiemy, jak ważny jest on z punktu widzenia SEO.
  • Za tworzony przez współpracujących z nami copywriterów miarodajny i wartościowy content, który buduje wiarygodność i autorytet Twojej marki.
  • Za cenną pracę naszych programistów i web deweloperów, którzy potrafią szybko implementować zmiany i błyskawicznie reagować w sytuacjach kryzysowych.
  • Za techniczne i merytoryczne wsparcie na każdym etapie współpracy. 

Ile zapłacisz? Swego czasu mówiliśmy, że absolutnym minimum na działania SEO jest tysiąc złotych netto. To prawda, że niektórzy z naszych klientów płacą za pozycjonowanie właśnie tyle. Jeśli jednak mowa o efektywnym SEO dla portalu, który ma sporą konkurencję i równie duże aspiracje, taka kwota może okazać się zdecydowanie zbyt niska.

Szczegółową wycenę podajemy dopiero po rozmowie z klientem. Gdy poznamy Twoją branżę, aktualny stan techniczny strony, planowaną ilość działań, zasięg i cele marketingowe, będziemy w stanie rozmawiać o konkretach.

Dlaczego warto z nami współpracować?

Ponieważ współpracując z nami, wiesz, za co płacisz – w cenie usługi masz wysoką jakość i pełne zaangażowanie dynamicznego zespołu specjalistów, ale także szczegółowe raportowanie naszej pracy i wyników. Możesz dołączyć do grona zadowolonych klientów Adboosters. Napisz wiadomość lub zadzwoń i rozpocznij owocną współpracę z agencją, która zna się na rzeczy.

Piotr Bort
Piotr Bort
Doradca klienta biznesowego i specjalista SEO w jednym. Od 2012 roku związany z branżą marketingu internetowego. Pracował w największych polskich agencjach SEO, gdzie zdobywał doświadczenie, a w Adboosters doradza w jakie kanały najlepiej zainwestować, by biznes klienta rozkwitał i przynosił oczekiwane zyski. Ma doświadczenie we współpracy z dużymi znanymi markami jak również lokalnymi przedsiębiorcami.

Szukasz wiedzy?

Przeczytaj artykuły
z naszego bloga
message ikona

Dowiedz się co możemy zrobić dla Twojej strony lub sklepu.
Wypełnij formularz i skorzystaj
z bezpłatnej konsultacji.

Tomasz Nawrocki

Co o nas mówią?

Poznaj opinie
naszych klientów

To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.

Doskonała
gwiazdki
Na podstawie 33 opinii
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!

Sklep Julia logo

Magdalena Cieczko

sklep-julia.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!

Danuta Organic Concept

Danuta Mierzejewska

Organic Concept
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Profesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!

Adrian Serocki Sportpag

Adrian Serocki

Sportpag / Zezoon
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Współpracowałem z Adboosters i jestem zadowolony. Mnóstwo optymalizacji zostało wykonanych na mojej stronie. Pozycje wielu fraz kluczowych poszybowały do top10 a ogólna widoczność serwisu zwiększyła się. Kontakt z firmą bezproblemowy. Raporty zawsze na czas. Współpracowałem wcześniej z dużymi agencjami i nie byłem zadowolony, do adboosters zawsze można podjechać lub zadzwonić i zawsze otrzymałem merytoryczną odpowiedź na moje pytania.
Adrian Zadorecki Kursy Pierwszej pomocy

Adrian Zadorecki

Kursy pierwszej pomocy Adrian Zadorecki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Polecam współpracę z Adboosters. Wysoki poziom świadczenia usług. Po prawie dwuletniej współpracy z dużą i „znaną” firmą, odetchnęłam z ulgą. Świetny kontakt, dużo własnej inicjatywy. Dobro klienta na pierwszym miejscu. Polecam!
Anna Kmieć Grenbud

Anna Kmieć

Grenbud
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Działamy z naszym sklepem już od wielu miesięcy i widoczność wzrosła bardzo mocno. Jeszcze 2 lata temu sklepu nie było widać w Google prawie wcale, teraz wyświetla się na wysokich pozycjach na kilkaset fraz, co przełożyło się na ruch i liczbę zamówień. Przy pozycjonowaniu trzeba mieć trochę cierpliwości, ale przy tej współpracy od początku szło to w dobrym kierunku i to był dobrze zainwestowany czas.
logo darmaroffice

Mariusz Klosak

DarmarOffice.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Pan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.

Euro Podatki

Anna Konwińska

Euro Podatki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Sprawnie, szybko i fachowo. Potrzebowaliśmy pomocy w SEO, ponieważ ustawienia trochę się zapętliły. Problem został szybko usunięty i naprawiony i co najważniejsze firma nie kryła się ze swoją wiedzą. Odpowiadali na wszystkie pytania i tłumaczyli, to ważne w naszym przypadku, kiedy stronę prowadzimy sami i tylko w sytuacji alarmowej możemy liczyć na wsparcie. teraz wiele rzeczy wydaje się łatwiejsze. Polecamy,.
Grafy

Przemysław Graf

Grafy w Podróży
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.

Wojciech Guła

Serwis GSM
Poprzednie Następne
Firmy, które nam zaufały
Fale Loki Koki Logo
Cortez
lokikoki logo
Miko Coffe
Spidweld
DPV Logistic Logo
maxmedia logo
Mrozbike
Mamakarmi

Co osiągnęliśmy?

Zobacz nasze case study
Poprzednie Następne
Łóżeczko dziecięce

Sklep-julia.pl

Jak działania SEO podniosły sprzedaż o 177% w sklepie internetowym? 
Cel był ambitny – prześcignąć nie tylko bezpośrednich konkurentów klienta, ale również takich gigantów, jak: Allegro, IKEA, Smyk, Ceneo czy OLX. Po wielu miesiącach intensywnych działań udało nam się osiągnąć wysokie i stabilne pozycje na szereg konkurencyjnych i trudnych wyrażeń kluczowych. 
dowiedz się więcej
Rower

Mrozbike

Imponujący wzrost ruchu organicznego o 558% w sklepie rowerowym.
Naszym wspólnym celem było podniesienie ogólnej widoczności sklepu zarówno jeśli chodzi o rowery jak również o części i akcesoria rowerowe wybranych producentów. Chcieliśmy także zwiększyć widoczność sklepu na rynku lokalnym w Bydgoszczy. Sprawdź jak to zrobiliśmy.
dowiedz się więcej
Cortez

Cortez

Wzrost liczby wyrażeń w TOP10 o 4400% - jak to możliwe?
Główne wyzwania, przed którymi stanęliśmy, obejmowały brak widoczności na kluczowe frazy dla potencjalnych franczyzobiorców, silną konkurencję ze strony dużych marek jak Żabka czy Carrefour, słaby profil linkowy oraz ograniczenia prawne w promocji. Jak sobie z tym poradziliśmy?
dowiedz się więcej
Materiały biurowe

DarmarOffice.pl

Droga od prawie zerowej widoczności do tysięcy użytkowników w sklepie internetowym.
Jak na trudność branży i budżet, jakim dysponowaliśmy osiągnęliśmy naprawdę imponujące rezultaty. Znaczna poprawa widoczności sklepu przyniosła wielu nowych użytkowników, których obecność z kolei przełożyła się na wzrost wyników sprzedażowych.
dowiedz się więcej
Poproś o wycenę i dowiedz się jak możemy zwiększyć widoczność
Twojej strony lub sklepu e-commerce.

Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.

    Michał Maliszewski