

Copywriting pojawia się w różnych zestawieniach zawodów, które można wykonywać zdalnie. Praca we własnym domu, gdy za oknem ciemno, zimno i pada? Przyjemna perspektywa! Jednak zanim się rozmarzysz, przeczytaj, czym właściwie zajmuje się copywriter i sam oceń, czy jest to coś dla Ciebie.
Według polskiej klasyfikacji zawodów i specjalności (praca.gov.pl), copywriter to nazwa zwyczajowa. Pełna brzmi: „Autor tekstów i sloganów reklamowych”. Zgodnie z tą definicją osoba pracująca jako copywriter tworzy:
Jak każdy proces twórczy, również copywriting wymaga pomysłowości i kreatywności. Nie jest to jednak działalność stricte artystyczna. Twórczość i praca artystyczna przez samych artystów bywa określana jako „poszukiwanie wyrazu własnych przemyśleń i emocji”.1 Copywriting polega raczej na tworzeniu treści, która w zamyśle ma wydźwięk reklamowy, a więc skłania odbiorców do wykonania z góry zamierzonych kroków – skorzystania z prezentowanej oferty, zakupu towaru, wypełnienia formularza kontaktowego itp.
Wniosek? Jeśli chcesz pracować w copywritingu, pamiętaj, że jest to praca w sektorze usługowym. Owszem, będziesz wymyślać, pisać, redagować, dokonywać korekt, jednym słowem: tworzyć, ale to wciąż usługi, które – mówiąc wprost – kupuje się lub nie. Warto, żebyś to wiedział.
Zadaniem copywritera, niezależnie od tego, czy pracuje w agencji, czy jako freelancer, jest tworzenie tekstów. Po prostu usiąść i pisać? Nie do końca. Pisanie jest jednym, ale bynajmniej nie jedynym, a już na pewno nie najważniejszym etapem tworzenia tekstu. W arcyciekawej (dla copywriterów) książce Jolanty Maćkiewicz autorka trafnie wymienia aż 5 części tworzenia tekstu:
Każdą z tych części można rozbić na kolejne etapy, co zresztą pani Maćkiewicz robi po mistrzowsku i zainteresowanych odsyłam do wspomnianej publikacji.
Jeśli copywriter jest członkiem większego zespołu, zakres jego obowiązków się rozszerza. Może współpracować z grafikami i strategami, aby planować działania marketingowe klienta, ubierać pomysły w skuteczne słowa i obrazy, a później dbać o terminową realizację tych założeń.
Copywriting może być, i dla wielu jest, głównym źródłem utrzymania. Zarobki w branży są bardzo nieregularne, ale doświadczeni copywriterzy raczej nie mogą na nie narzekać. Poza tym – jak wspomniałem na wstępie – copywriting, szczególnie w modelu freelancingu, pozwala na pracę w 100% zdalną. To duży komfort i wyjątkowa przepustka dla miłośników dalekich, egzotycznych podróży. Zalety copywritingu rozciągają się również na sferę niematerialną. Oto cztery korzyści, które jako pierwsze przychodzą mi do głowy:
A minusy? Tak, copywriting ma minusy i absolutnie powinien o nich wiedzieć każdy, kto chce się związać z tym zawodem. Wspomnę o trzech:
Jak widzisz, praca jako copywriter nie zawsze jest łatwa. Jednak w ostatecznym rozrachunku blasków jest znacznie więcej niż cieni. Z czystym sumieniem mogę powiedzieć, że jeśli lubisz: 1) czytać, 2) pisać, 3) szukać informacji, 4) bawić się słowem, 5) oglądać reklamy i 6) uczyć się od lepszych, copywriting jest ciekawą ścieżką kariery, na której dasz sobie radę.
Znasz już plusy i minusy copywritingu, a przynajmniej ich zarys. Co dalej? Żeby zostać pisarzem, wystarczy pomysł, kartka papieru, długopis i… wydawca. Żeby zostać copywriterem, tradycyjne materiały biurowe warto zamienić na laptop. Trzeba jeszcze wiedzieć, jak wygląda dobra treść reklamowa, czyli zdobyć wiedzę teoretyczną (z kursów, szkoleń, książek, webinarów). I przyda się zleceniodawca, który za tę treść zapłaci.
W Polsce funkcjonuje wiele portali ze zleceniami dla copywriterów. Większość serwisów rozlicza się z użytkownikami na podstawie umów cywilnoprawnych, najczęściej umów o dzieło. Niektóre (jak platforma useme.com) pozwalają freelancerom samodzielnie komunikować się z klientami, a nawet wystawiać im faktury VAT. Kuszącą alternatywą jest praca w dziale kreatywnym agencji SEO lub w redakcji e-portalu. Zdobycie takiej posady pozwoli poznać dobry copywriting „od kuchni” i zdobyć doświadczenie, które w tej branży jest bezcenne.
Myślę, że wielu copywriterów bardzo lubi swoją pracę. Możesz dołączyć do tego grona i oficjalnie stać się „autorem tekstów i sloganów reklamowych”. Interesuj się marketingiem (nie tylko tym internetowym) i oglądaj najlepsze spoty reklamowe. Zdobywaj branżową wiedzę i szlifuj umiejętność posługiwania się poprawną polszczyzną. Pisz – nie tylko na zlecenie, ale też dla przyjemności.
Zacznij od tworzenia treści w obszarach, w których czujesz się swobodnie, które znasz i które naprawdę Cię interesują. Dzięki temu nie zniechęcisz się na samym początku. W końcu, wiadomo, najtrudniejszy pierwszy krok.
To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.
Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!
Współpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!
Profesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!
Pan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.
Współpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.
Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.