• Michał Gawlik

Copywriting pojawia się w różnych zestawieniach zawodów, które można wykonywać zdalnie. Praca we własnym domu, gdy za oknem ciemno, zimno i pada? Przyjemna perspektywa! Jednak zanim się rozmarzysz, przeczytaj, czym właściwie zajmuje się copywriter i sam oceń, czy jest to coś dla Ciebie.

Copywriting, czyli praca w usługach

Według polskiej klasyfikacji zawodów i specjalności (praca.gov.pl), copywriter to nazwa zwyczajowa. Pełna brzmi: „Autor tekstów i sloganów reklamowych”. Zgodnie z tą definicją osoba pracująca jako copywriter tworzy:

  • teksty, slogany i koncepcje, które będą wykorzystywane w reklamie,
  • nazwy firm, produktów lub usług,
  • treści na strony internetowe,
  • scenariusze na potrzeby spotów radiowych i telewizyjnych,
  • posty do publikacji w social mediach.

Jak każdy proces twórczy, również copywriting wymaga pomysłowości i kreatywności. Nie jest to jednak działalność stricte artystyczna. Twórczość i praca artystyczna przez samych artystów bywa określana jako „poszukiwanie wyrazu własnych przemyśleń i emocji”.1 Copywriting polega raczej na tworzeniu treści, która w zamyśle ma wydźwięk reklamowy, a więc skłania odbiorców do wykonania z góry zamierzonych kroków – skorzystania z prezentowanej oferty, zakupu towaru, wypełnienia formularza kontaktowego itp.

Wniosek? Jeśli chcesz pracować w copywritingu, pamiętaj, że jest to praca w sektorze usługowym. Owszem, będziesz wymyślać, pisać, redagować, dokonywać korekt, jednym słowem: tworzyć, ale to wciąż usługi, które – mówiąc wprost – kupuje się lub nie. Warto, żebyś to wiedział.

Jak wygląda praca copywritera?

Zadaniem copywritera, niezależnie od tego, czy pracuje w agencji, czy jako freelancer, jest tworzenie tekstów. Po prostu usiąść i pisać? Nie do końca. Pisanie jest jednym, ale bynajmniej nie jedynym, a już na pewno nie najważniejszym etapem tworzenia tekstu. W arcyciekawej (dla copywriterów) książce Jolanty Maćkiewicz autorka trafnie wymienia aż 5 części tworzenia tekstu:

  1. Prace przygotowawcze.
  2. Prace z materiałem.
  3. Zaplanowanie tekstu.
  4. Pisanie wersji roboczej.
  5. Korekta i ostateczna wersja tekstu.2

Każdą z tych części można rozbić na kolejne etapy, co zresztą pani Maćkiewicz robi po mistrzowsku i zainteresowanych odsyłam do wspomnianej publikacji.

Jeśli copywriter jest członkiem większego zespołu, zakres jego obowiązków się rozszerza. Może współpracować z grafikami i strategami, aby planować działania marketingowe klienta, ubierać pomysły w skuteczne słowa i obrazy, a później dbać o terminową realizację tych założeń.

Małe prześwietlenie – zalety i wady copywritingu

Copywriting może być, i dla wielu jest, głównym źródłem utrzymania. Zarobki w branży są bardzo nieregularne, ale doświadczeni copywriterzy raczej nie mogą na nie narzekać. Poza tym – jak wspomniałem na wstępie – copywriting, szczególnie w modelu freelancingu, pozwala na pracę w 100% zdalną. To duży komfort i wyjątkowa przepustka dla miłośników dalekich, egzotycznych podróży. Zalety copywritingu rozciągają się również na sferę niematerialną. Oto cztery korzyści, które jako pierwsze przychodzą mi do głowy:

  • Duża satysfakcja, gdy uda się stworzyć „coś” ciekawego. Może to być hasło reklamowe, claim, nazwa lub tekst, który dobrze konwertuje, czyli zmienia część odwiedzających witrynę w klientów.
  • Ciągły rozwój. Pisanie wymaga poszerzania wiedzy w dziedzinach, których dotyczą tworzone treści.
  • Współpraca z kreatywnymi, otwartymi ludźmi – specjalistami SEO, grafikami, strategami treści i innymi członkami zespołu.
  • Zabezpieczenie przed rutyną. Chociaż obszary tematyczne treści mogą się pokrywać, każde zlecenie wymaga ujęcia sprawy z nowej perspektywy.

A minusy? Tak, copywriting ma minusy i absolutnie powinien o nich wiedzieć każdy, kto chce się związać z tym zawodem. Wspomnę o trzech:

  • Jak trafnie zauważył Paweł Blutko (w wywiadzie dla portalu nowymarketing.pl), „kreatywności nie da się swobodnie włączać i wyłączać”. Napisanie czegoś sensownego, ułożenie sloganu lub koncepcji, nieraz wymaga chwycenia za klawiaturę przed 6.00 lub po 17.00, wtedy, gdy akurat pojawi się pomysł. W moim odczuciu copywriting nie będzie sprawiał przyjemności osobom, które najlepiej czują się w zamkniętych schematach.
  • Konieczność pracy pod presją czasu. Skoro copywriter pracuje w usługach, musi liczyć się z wymaganiami zleceniodawców, a te najczęściej dotyczą konkretnych terminów. Dotrzymanie ich bywa nie lada wyzwaniem. Szczególnie freelancerzy powinni wiedzieć, jak skutecznie korzystać z kalendarza, żeby nie wpaść w głęboki dół zaległości.
  • Częsty kontakt z konstruktywną (lub nie) krytyką. Pisanie pod przesłany brief nie zawsze odpowiada oczekiwaniom copywritera. Ponadto odpowiedzi i wnioski klientów (czyli z ang. feedback) potrafią zaskoczyć. Copywriter ma być gotowy nie tylko uszanować cudzy punkt widzenia, ale wręcz się do niego zastosować. To zresztą kolejny powód, dla którego copywriting nie może być określana jako działalność artystyczna. A co wtedy, gdy krytyka nie ma żadnych znamion konstruktywności? Tak zwane „nie, bo nie”? Nawet wtedy poprawki trzeba nanieść. W copywritingu przydaje się więc dystans do samego siebie.

Jak widzisz, praca jako copywriter nie zawsze jest łatwa. Jednak w ostatecznym rozrachunku blasków jest znacznie więcej niż cieni. Z czystym sumieniem mogę powiedzieć, że jeśli lubisz: 1) czytać, 2) pisać, 3) szukać informacji, 4) bawić się słowem, 5) oglądać reklamy i 6) uczyć się od lepszych, copywriting jest ciekawą ścieżką kariery, na której dasz sobie radę.

Jak zostać copywriterem?

Znasz już plusy i minusy copywritingu, a przynajmniej ich zarys. Co dalej? Żeby zostać pisarzem, wystarczy pomysł, kartka papieru, długopis i… wydawca. Żeby zostać copywriterem, tradycyjne materiały biurowe warto zamienić na laptop. Trzeba jeszcze wiedzieć, jak wygląda dobra treść reklamowa, czyli zdobyć wiedzę teoretyczną (z kursów, szkoleń, książek, webinarów). I przyda się zleceniodawca, który za tę treść zapłaci.

W Polsce funkcjonuje wiele portali ze zleceniami dla copywriterów. Większość serwisów rozlicza się z użytkownikami na podstawie umów cywilnoprawnych, najczęściej umów o dzieło. Niektóre (jak platforma useme.com) pozwalają freelancerom samodzielnie komunikować się z klientami, a nawet wystawiać im faktury VAT. Kuszącą alternatywą jest praca w dziale kreatywnym agencji SEO lub w redakcji e-portalu. Zdobycie takiej posady pozwoli poznać dobry copywriting „od kuchni” i zdobyć doświadczenie, które w tej branży jest bezcenne.

Copywriting – najtrudniejszy pierwszy krok

Myślę, że wielu copywriterów bardzo lubi swoją pracę. Możesz dołączyć do tego grona i oficjalnie stać się „autorem tekstów i sloganów reklamowych”. Interesuj się marketingiem (nie tylko tym internetowym) i oglądaj najlepsze spoty reklamowe. Zdobywaj branżową wiedzę i szlifuj umiejętność posługiwania się poprawną polszczyzną. Pisz – nie tylko na zlecenie, ale też dla przyjemności.

Zacznij od tworzenia treści w obszarach, w których czujesz się swobodnie, które znasz i które naprawdę Cię interesują. Dzięki temu nie zniechęcisz się na samym początku. W końcu, wiadomo, najtrudniejszy pierwszy krok.

Michał Gawlik
Michał Gawlik

Szukasz wiedzy?

Przeczytaj artykuły
z naszego bloga
message ikona

Dowiedz się co możemy zrobić dla Twojej strony lub sklepu.
Wypełnij formularz i skorzystaj
z bezpłatnej konsultacji.

Tomasz Nawrocki

Co o nas mówią?

Poznaj opinie
naszych klientów

To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.

Doskonała
gwiazdki
Na podstawie 33 opinii
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!

Sklep Julia logo

Magdalena Cieczko

sklep-julia.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!

Danuta Organic Concept

Danuta Mierzejewska

Organic Concept
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Profesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!

Adrian Serocki Sportpag

Adrian Serocki

Sportpag / Zezoon
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Współpracowałem z Adboosters i jestem zadowolony. Mnóstwo optymalizacji zostało wykonanych na mojej stronie. Pozycje wielu fraz kluczowych poszybowały do top10 a ogólna widoczność serwisu zwiększyła się. Kontakt z firmą bezproblemowy. Raporty zawsze na czas. Współpracowałem wcześniej z dużymi agencjami i nie byłem zadowolony, do adboosters zawsze można podjechać lub zadzwonić i zawsze otrzymałem merytoryczną odpowiedź na moje pytania.
Adrian Zadorecki Kursy Pierwszej pomocy

Adrian Zadorecki

Kursy pierwszej pomocy Adrian Zadorecki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Polecam współpracę z Adboosters. Wysoki poziom świadczenia usług. Po prawie dwuletniej współpracy z dużą i „znaną” firmą, odetchnęłam z ulgą. Świetny kontakt, dużo własnej inicjatywy. Dobro klienta na pierwszym miejscu. Polecam!
Anna Kmieć Grenbud

Anna Kmieć

Grenbud
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Działamy z naszym sklepem już od wielu miesięcy i widoczność wzrosła bardzo mocno. Jeszcze 2 lata temu sklepu nie było widać w Google prawie wcale, teraz wyświetla się na wysokich pozycjach na kilkaset fraz, co przełożyło się na ruch i liczbę zamówień. Przy pozycjonowaniu trzeba mieć trochę cierpliwości, ale przy tej współpracy od początku szło to w dobrym kierunku i to był dobrze zainwestowany czas.
logo darmaroffice

Mariusz Klosak

DarmarOffice.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Pan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.

Euro Podatki

Anna Konwińska

Euro Podatki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Sprawnie, szybko i fachowo. Potrzebowaliśmy pomocy w SEO, ponieważ ustawienia trochę się zapętliły. Problem został szybko usunięty i naprawiony i co najważniejsze firma nie kryła się ze swoją wiedzą. Odpowiadali na wszystkie pytania i tłumaczyli, to ważne w naszym przypadku, kiedy stronę prowadzimy sami i tylko w sytuacji alarmowej możemy liczyć na wsparcie. teraz wiele rzeczy wydaje się łatwiejsze. Polecamy,.
Grafy

Przemysław Graf

Grafy w Podróży
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.

Wojciech Guła

Serwis GSM
Poprzednie Następne
Firmy, które nam zaufały
Fale Loki Koki Logo
Cortez
lokikoki logo
Miko Coffe
Spidweld
DPV Logistic Logo
maxmedia logo
Mrozbike
Mamakarmi

Co osiągnęliśmy?

Zobacz nasze case study
Poprzednie Następne
Łóżeczko dziecięce

Sklep-julia.pl

Jak działania SEO podniosły sprzedaż o 177% w sklepie internetowym? 
Cel był ambitny – prześcignąć nie tylko bezpośrednich konkurentów klienta, ale również takich gigantów, jak: Allegro, IKEA, Smyk, Ceneo czy OLX. Po wielu miesiącach intensywnych działań udało nam się osiągnąć wysokie i stabilne pozycje na szereg konkurencyjnych i trudnych wyrażeń kluczowych. 
dowiedz się więcej
Rower

Mrozbike

Imponujący wzrost ruchu organicznego o 558% w sklepie rowerowym.
Naszym wspólnym celem było podniesienie ogólnej widoczności sklepu zarówno jeśli chodzi o rowery jak również o części i akcesoria rowerowe wybranych producentów. Chcieliśmy także zwiększyć widoczność sklepu na rynku lokalnym w Bydgoszczy. Sprawdź jak to zrobiliśmy.
dowiedz się więcej
Cortez

Cortez

Wzrost liczby wyrażeń w TOP10 o 4400% - jak to możliwe?
Główne wyzwania, przed którymi stanęliśmy, obejmowały brak widoczności na kluczowe frazy dla potencjalnych franczyzobiorców, silną konkurencję ze strony dużych marek jak Żabka czy Carrefour, słaby profil linkowy oraz ograniczenia prawne w promocji. Jak sobie z tym poradziliśmy?
dowiedz się więcej
Materiały biurowe

DarmarOffice.pl

Droga od prawie zerowej widoczności do tysięcy użytkowników w sklepie internetowym.
Jak na trudność branży i budżet, jakim dysponowaliśmy osiągnęliśmy naprawdę imponujące rezultaty. Znaczna poprawa widoczności sklepu przyniosła wielu nowych użytkowników, których obecność z kolei przełożyła się na wzrost wyników sprzedażowych.
dowiedz się więcej
Poproś o wycenę i dowiedz się jak możemy zwiększyć widoczność
Twojej strony lub sklepu e-commerce.

Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.

    Michał Maliszewski