W tym miejscu należy sprawdzić kod HTML oraz CSS. Badamy go pod kątem odpowiedniej budowy, spełniania aktualnych norm czy błędów wpływających na bezpieczeństwo strony, jej działanie oraz poprawne uruchamianie się w różnych przeglądarkach internetowych
Wersja mobilna strony, responsywność
Analizujemy wszystkie podstrony w witrynie. Sprawdzamy: tytuły (meta title), opisy (meta description), nagłówki (Hx), Indeksowanie podstron (Index/noindex), Linkowanie wewnętrzne (w tym znaczniki nofollow), Opis zdjęcia (opis alternatywny, alt). Celem jest sprawdzenie poprawnego zastosowania tych tagów np. czy z jakiegoś powodu nie wykluczyliśmy z indeksu Google strony, która powinna tam być i nam na niej zależy.
Za pomocą Google Search Console sprawdzamy, czy nasza strona została poprawnie zaindeksowana. Dowiadujemy się też czy wyszukiwarka znalazła jakieś błędy w funkcjonowaniu strony np. nieprawidłowe działanie na urządzeniach mobilnych czy długie ładowanie. Sprawdzamy także, jak Google czyta dane strukturalne (Rich Snippets) i czy są poprawnie zaimplementowane na stronie.
Korzystając z Google Analytics sprawdzamy zachowanie internautów na stronie. Ile czasu na niej spędzają, w które strony są odwiedzane najczęściej, a które najrzadziej. Wiedząc która podstrona ma największy współczynnik odrzuceń - z której podstrony klienci najczęściej wychodzą z naszej strony - możemy szybciej znaleźć istotne problemy w witrynie.
Analizujemy czas ładowania strony, określamy elementy spowalniające witrynę. Przyczyną może być np. serwer, na którym stoi strona, duża ilość zdjęć wysokiej rozdzielczości i dużej wagi oraz zbyt rozbudowany i skomplikowany kod.
odpowiednie zastosowanie linków wewnątrz witryny porządkuję ją i pozwala użytkownikom oraz wyszukiwarkom na łatwe przemieszczanie się pomiędzy podstronami. Poprawne wykonanie pomaga Google w indeksacji strony, zmniejsza także współczynnik odrzuceń. Przy analizowaniu tego aspektu pomaga Google Search Console.
Google przykuwa sporą uwagę do tego jakie linki prowadzą do danej strony. Zwraca uwagę m.in na to skąd wychodzą, w jaki sposób są tam zamieszczone, jak dużo ich jest, czy wyglądają naturalnie, z jakiego okresu pochodzą, jak często się pojawiają itd. Dokładna analiza tego aspektu jest bardzo istotna, ponieważ ma to spore przełożenie na pozycję strony
w wynikach wyszukiwania.
Celem tego elementu jest zdefiniowanie fraz kluczowych, które dla naszej strony powinny przyciągnąć największy i najbardziej wartościowy ruch. Jest to jedno z kluczowych działań w procesie SEO/SEM, które pozwoli na dotarcie do odpowiedniej grupy klientów.
Powinny być zbudowane w odpowiedni sposób. Google w wielu miejscach przypomina o przyjaznych adresach URL. Tutaj należy zwrócić uwagę na ich czytelność, długość oraz budowę. Po spojrzeniu na adres URL powinniśmy mieć możliwość przewidzenia, co pod tym adresem znajdziemy. By ułatwić wyszukiwarce odpowiednie zrozumienie adresu, należy pamiętać np. o używaniu polskich znaków oraz stosowaniu w adresie myślników (“-”) zamiast podkreślników (“_”).
Informacja na temat aktualnej widoczności na dane słowa kluczowe pomoże nam zdefiniować podstrony, które w pierwszej kolejności wymagają interwencji. W sytuacji gdy większość kategorii i produktów w naszym serwisie pojawia się na wysokich pozycjach, a kilka radzi sobie gorzej mamy jasny sygnał, które podstrony wymagają większej analizy.
Sprawdzamy czy są odpowiedniego rozmiaru - jak wpływają na szybkość otwierania i działania witryny. Należy zwrócić też uwagę czy opisy alternatywne są poprawnie skonfigurowane.
Analiza treści pod kątem nasycenia słów kluczowych, unikalności, wielkości oraz lokalizacji tekstów. Tekst powinien być dopasowany do wymagań wyszukiwarki, a przy tym atrakcyjny dla klienta. Należy sprawdzić także, czy nagłówki (H1-H6) zostały poprawnie zastosowane.
Sprawdzenie, czy system, który zarządza stroną został poprawnie skonfigurowany, jakie wtyczki/dodatki zostały zastosowane. W zależności od tego czy strona korzysta
z WordPress, PrestaShop Magneto czy innego systemu aspekty, na które trzeba będzie zwrócić uwagę będą inne.
Co, kiedy i jak było robione na stronie w temacie pozycjonowania, oraz to jakie ostatecznie były z tego efekty, może znacznie ułatwić pracę w przyszłości. Przed ułożeniem strategii działań warto przeanalizować historię strony. Można w ten sposób zaoszczędzić sporo czasu i uniknąć powtarzania błędów.
Układając strategię i cele należy dopasować zamiary do siły, jaką dysponujemy. Należy ocenić potencjał strony i jej możliwości. Wielkość strony czy liczba produktów to ważne aspekty. Warto wiedzieć, czy strony z najlepszą widocznością w branży mają asortyment znacznie większy, mniejszy czy zbliżony do naszego. Trudniej jest konkurować ze stroną, która ma np. 10 razy tyle produktów. Musimy takie informację wziąć pod uwagę planując działania.
Każdy audyt kończymy podsumowaniem i konsultacją w temacie tego w którą stronę powinny zmierzać pracę na stronie i jakie powinny być priorytety. Jeżeli nasza wiedzia oraz to co przekażemy okaże się inetersujące, to na tym etapie możemy porzmawiać także o ewentualnej wspołpracy.