Pozycjonowanie i Google Ads z wykorzystaniem słów kluczowych. Czym kierować się przy ich wyborze?

  • Redakcja Adboosters

Jedną z najważniejszych kwestii przy planowaniu efektywnej kampanii reklamowej jest dobór odpowiednich słów kluczowych. To one definiują ofertę firmy i to dzięki nim internauta trafi na tę, a nie inną stronę internetową. Przyjrzyjmy się rodzajom i sposobom doboru odpowiednich fraz, tak by pozycjonowanie oraz Google Ads przynosiły oczekiwane efekty.

Podstawą jest zrozumienie, czym w ogóle są słowa kluczowe (ang. Keywords). Wbrew pozorom i podawanej nazwie, nie zawsze są to pojedyncze wyrazy. Są to też grupy słów, które tworzą określoną frazę stosowaną do wyszukania danej informacji w internecie. Dotyczy to bezpośrednio wyszukiwarek internetowych i tego, co użytkownicy w nie wpisują.

Słowa kluczowe zamieszcza się w treściach wprowadzanych na strony. Mogą nimi być zarówno frazy zamieszczone w nagłówkach, jak i zdania użyte w opisach. Ich ulokowanie także ma duże znaczenie dla skuteczności realizowanych działań – pozycja w tekście uzależniona jest od istotności danej frazy oraz jej rodzaju.

Podział słów kluczowych a ich konkurencyjność.

Frazy wpisywane w pola wyszukiwarek mogą być różne w zależności od użytkownika i jego stopnia zainteresowania danym tematem lub zakupem. Z tego względu słowa kluczowe dzieli się na różne rodzaje:

Frazy ogólne – dotyczą szerokiego zakresu produktów czy usług. Przeważnie klient wpisuje je w początkowym etapie szukania, gdy jeszcze nie wie, czego dokładnie potrzebuje i na co zwracać uwagę. Może to być na przykład słowo „spodnie”.

Frazy brandowe – związane są z konkretną marką. Może to być jej nazwa czy slogan pojawiający się w reklamach. Użytkownik wpisuje je, gdy zna daną firmę i szuka informacji konkretnie na jej temat. Przykładem może być słowo „Wrangler”.

Frazy szczegółowe (inaczej rozszerzone) – składają się z dwóch lub trzech słów, które precyzyjniej określają to, czego szuka klient. Użytkownik wpisujący tego typu frazy jest już bliżej podjęcia ostatecznej decyzji i zakupu. Frazą rozszerzoną będzie na przykład zwrot „długie spodnie”.

Frazy lokalne – określają dokładne miejsce bądź region, w którym dana rzecz czy punkt występuje. Wpisywane są w wyszukiwarki w celu znalezienia czegoś w lokalizacji określonej przez użytkownika. Przykładem jest fraza „Wrangler Warszawa”. Jeśli chcesz by Twoja strona była widoczna na takie frazy, to zainteresuje Cię nasza usługa – Pozycjonowanie lokalne.

Frazy długiego ogona (inaczej niszowe lub long tail) – są to najbardziej rozwinięte słowa kluczowe, które składają się z kilku wyrazów i szczegółowo opisują daną rzecz lub usługę. Stosowane są przez osoby zainteresowane zakupem konkretnego produktu, najbardziej zdecydowane. Taka fraza może brzmieć na przykład „spodnie długie Wrangler Warszawa Mokotów”.

Wybór rodzaju słów kluczowych stosowanych w pozycjonowaniu uzależnia się głównie od zamierzonego celu. Inne działania podejmuje się przy nastawieniu na sprzedaż, a inne przy kreowaniu wizerunku marki.

Znaczenie ma też konkurencyjność fraz kluczowych, czyli ich popularność w wyszukiwarkach. Wpływa na nią nie tylko liczba konkurentów czy klientów, ale też branża i sezonowość. Latem truskawki cieszą się większym zainteresowaniem, więc producentom mrożonych owoców trudniej wówczas wykonać pozycjonowanie, a już zwłaszcza przy użyciu ogólnych fraz. Liczba zapytań o ich produkty w wyszukiwarkach wzrośnie dopiero w okresie jesienno-zimowym.

Im większa konkurencyjność, tym więcej środków trzeba przeznaczyć na promocję. Wśród najdroższych branż można wymienić na przykład hosting, pożyczki, odzież, opony oraz ubezpieczenia.

Dobór słów kluczowych w praktyce.

Wybierając frazy do pozycjonowania czy kampanii Google Ads, można kierować się własnymi spostrzeżeniami, badaniami lub stworzonymi w tym celu programami i narzędziami. Jednak na samym początku warto ustalić, czym nasz produkt może wyróżnić się spośród innych albo na co najbardziej chcemy zwrócić uwagę odbiorców.

Warto wczuć się w rolę klienta i pomyśleć, jak on mógłby dotrzeć do nas przy pomocy wyszukiwarki. Można też spytać innych, jak szukaliby danych usług czy rzeczy w Google. Pozwoli to nam poznać różne opinie i uzyskać bardzo cenne wskazówki. Frazy kluczowe powinny udzielać odpowiedzi na frazy wpisywane w wyszukiwarki przez potencjalnych klientów.

Pomocne są też różne narzędzia dostępne w internecie, które badają częstotliwość wyszukiwania danych fraz i wyświetlają najbardziej lub najmniej konkurencyjne słowa kluczowe, ułatwiając pozycjonowanie. Oprócz tego niektóre narzędzia podpowiadają nam też propozycje najlepszych, najbardziej niszowych fraz, pod które powinniśmy pozycjonować nasze działania.

Narzędzia, które ułatwiają dobór słów kluczowych.

W internecie można znaleźć zarówno darmowe, jak i płatne narzędzia, z których warto skorzystać, dobierając słowa kluczowe do swojego produktu lub działalności. Poznajmy lepiej niektóre z nich:

Planer słów kluczowych – jedno z najpopularniejszych narzędzi dostarczanych przez Google, z którego można korzystać za darmo, ale po zalogowaniu się na dowolne konto Google Ads. Planer pozwala poznać propozycje fraz, które podpowiada na podstawie informacji podanych przez nas w krótkim formularzu informacyjnym dotyczącym strony, produktu/usługi i kategorii. Oprócz tego możemy też sprawdzić, jak często internauci wyszukują konkretne frazy.

SurferSEO – proste w obsłudze narzędzie, dzięki któremu można przeglądać i analizować m.in. występowanie słów kluczowych w tekstach na stronie. Dzięki niemu można również dowiedzieć się, ile razy dana fraza powinna pojawić się w artykule czy jakich słów w nim używać. Korzystanie z narzędzia jest płatne, ale twórcy Surfera stworzyli również bezpłatne rozszerzenie do przeglądarki Chrome (Keyword Surfer), które pozwala otrzymać informacje między innymi o popularności konkretnego hasła i o podobnych frazach.

Google Trends – bezpłatne narzędzie, dzięki któremu możemy poznać popularność wybranego słowa kluczowego lub tematu na przestrzeni nawet kilku lat wstecz. Oczywiście znajdziemy tam też informacje o aktualnych trendach wyszukiwań w danym regionie, kategorii czy nawet rodzaju wyszukiwarki. Google Trends zapisuje wyniki w czasie rzeczywistym, dlatego jest szczególnie przydatne przy prowadzeniu branż, w których trendy zmieniają się bardzo dynamicznie.

Answer The Public – narzędzie do wizualnego wyszukiwania słów kluczowych, a także pomysłów na tematy. Po wpisaniu wybranej frazy kluczowej pojawiają się propozycje pytań, które internauci wpisują w wyszukiwarkę. System dzieli je według początkowych słów, którymi mogą być na przykład „co”, „gdzie”, „który” czy „dlaczego”. W ten sposób możemy szybko poznać propozycje tematów, na które warto tworzyć treści.

Senuto – jedno z najpopularniejszych płatnych narzędzi w Polsce do analizy widoczności i badania słów kluczowych. Pozwala sprawdzić na jakie frazy dana strona – nasza lub konkurencji – wyświetla się w tym momencie i jak często są one wyszukiwane. Dokładając do tego bazę słów kluczowych, w którą Senuto jest wyposażone, otrzymujemy narzędzie, które w wielu przypadkach pozwoli nam stworzyć dobrą listę fraz do pozycjonowania lub kampanii reklamowej.

słowa kluczowe senuto
Narzędzie Baza słów kluczowych w Senuto

Test przed ostateczną decyzją.

Wybrane słowa kluczowe warto przetestować, zanim rozpoczniemy czasochłonne pozycjonowanie. Można to zrobić przeprowadzając kampanię Google Ads, a następnie analizując statystyki strony w Google Analytics w tym samym czasie. W ten sposób sprawdzimy, które słowa kluczowe wzbudziły największe zainteresowanie, a które doprowadziły do konwersji na stronie. Co więcej, będziemy mieć podgląd na inne frazy wpisywane przez internautów i być może zaczniemy je wykorzystywać przy pozycjonowaniu sklepu lub strony.

Doboru słów kluczowych nie warto przeprowadzać na szybko. Lepiej dobrze przeanalizować wszystkie propozycje, by znaleźć te, które pomogą nam osiągnąć zamierzony cel. Lepiej zrobić to raz i porządnie, niż po kilku miesiącach powtarzać całe pozycjonowanie od początku.

Jeżeli masz wątpliwości czy dobrane słowa kluczowe do Twojej strony są najlepszym możliwym wyborem, skorzystaj z naszego bezpłatnego Audytu SEO wraz z konsultacją.

Adboosters logo sygnet
Redakcja Adboosters
Dzielimy się wiedzą. Sprawdź najnowsze wpisy napisane przez naszą redakcję na naszym blogu. Piszemy o marketingu internetowym z naciskiem na SEO.

Szukasz wiedzy?

Przeczytaj artykuły
z naszego bloga
message ikona

Dowiedz się co możemy zrobić dla Twojej strony lub sklepu.
Wypełnij formularz i skorzystaj
z bezpłatnej konsultacji.

Tomasz Nawrocki

Co o nas mówią?

Poznaj opinie
naszych klientów

To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.

Doskonała
gwiazdki
Na podstawie 36 opinii
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!

Sklep Julia logo

Magdalena Cieczko

sklep-julia.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!

Danuta Organic Concept

Danuta Mierzejewska

Organic Concept
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Profesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!

Adrian Serocki Sportpag

Adrian Serocki

Sportpag / Zezoon
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Współpracowałem z Adboosters i jestem zadowolony. Mnóstwo optymalizacji zostało wykonanych na mojej stronie. Pozycje wielu fraz kluczowych poszybowały do top10 a ogólna widoczność serwisu zwiększyła się. Kontakt z firmą bezproblemowy. Raporty zawsze na czas. Współpracowałem wcześniej z dużymi agencjami i nie byłem zadowolony, do adboosters zawsze można podjechać lub zadzwonić i zawsze otrzymałem merytoryczną odpowiedź na moje pytania.
Adrian Zadorecki Kursy Pierwszej pomocy

Adrian Zadorecki

Kursy pierwszej pomocy Adrian Zadorecki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Polecam współpracę z Adboosters. Wysoki poziom świadczenia usług. Po prawie dwuletniej współpracy z dużą i „znaną” firmą, odetchnęłam z ulgą. Świetny kontakt, dużo własnej inicjatywy. Dobro klienta na pierwszym miejscu. Polecam!
Anna Kmieć Grenbud

Anna Kmieć

Grenbud
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Działamy z naszym sklepem już od wielu miesięcy i widoczność wzrosła bardzo mocno. Jeszcze 2 lata temu sklepu nie było widać w Google prawie wcale, teraz wyświetla się na wysokich pozycjach na kilkaset fraz, co przełożyło się na ruch i liczbę zamówień. Przy pozycjonowaniu trzeba mieć trochę cierpliwości, ale przy tej współpracy od początku szło to w dobrym kierunku i to był dobrze zainwestowany czas.
logo darmaroffice

Mariusz Klosak

DarmarOffice.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Pan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.

Euro Podatki

Anna Konwińska

Euro Podatki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Sprawnie, szybko i fachowo. Potrzebowaliśmy pomocy w SEO, ponieważ ustawienia trochę się zapętliły. Problem został szybko usunięty i naprawiony i co najważniejsze firma nie kryła się ze swoją wiedzą. Odpowiadali na wszystkie pytania i tłumaczyli, to ważne w naszym przypadku, kiedy stronę prowadzimy sami i tylko w sytuacji alarmowej możemy liczyć na wsparcie. teraz wiele rzeczy wydaje się łatwiejsze. Polecamy,.
Grafy

Przemysław Graf

Grafy w Podróży
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.

Wojciech Guła

Serwis GSM
Poprzednie Następne
Firmy, które nam zaufały
Fale Loki Koki Logo
Cortez
lokikoki logo
Miko Coffe
Spidweld
DPV Logistic Logo
maxmedia logo
Mrozbike
Mamakarmi

Co osiągnęliśmy?

Zobacz nasze case study
Poprzednie Następne
Łóżeczko dziecięce

Sklep-julia.pl

Jak działania SEO podniosły sprzedaż o 177% w sklepie internetowym? 
Cel był ambitny – prześcignąć nie tylko bezpośrednich konkurentów klienta, ale również takich gigantów, jak: Allegro, IKEA, Smyk, Ceneo czy OLX. Po wielu miesiącach intensywnych działań udało nam się osiągnąć wysokie i stabilne pozycje na szereg konkurencyjnych i trudnych wyrażeń kluczowych. 
dowiedz się więcej
Rower

Mrozbike

Imponujący wzrost ruchu organicznego o 558% w sklepie rowerowym.
Naszym wspólnym celem było podniesienie ogólnej widoczności sklepu zarówno jeśli chodzi o rowery jak również o części i akcesoria rowerowe wybranych producentów. Chcieliśmy także zwiększyć widoczność sklepu na rynku lokalnym w Bydgoszczy. Sprawdź jak to zrobiliśmy.
dowiedz się więcej
Cortez

Cortez

Wzrost liczby wyrażeń w TOP10 o 4400% - jak to możliwe?
Główne wyzwania, przed którymi stanęliśmy, obejmowały brak widoczności na kluczowe frazy dla potencjalnych franczyzobiorców, silną konkurencję ze strony dużych marek jak Żabka czy Carrefour, słaby profil linkowy oraz ograniczenia prawne w promocji. Jak sobie z tym poradziliśmy?
dowiedz się więcej
Materiały biurowe

DarmarOffice.pl

Droga od prawie zerowej widoczności do tysięcy użytkowników w sklepie internetowym.
Jak na trudność branży i budżet, jakim dysponowaliśmy osiągnęliśmy naprawdę imponujące rezultaty. Znaczna poprawa widoczności sklepu przyniosła wielu nowych użytkowników, których obecność z kolei przełożyła się na wzrost wyników sprzedażowych.
dowiedz się więcej
Poproś o wycenę i dowiedz się jak możemy zwiększyć widoczność
Twojej strony lub sklepu e-commerce.

Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.

    Michał Maliszewski