Czym jest Google Trends i jak z niego korzystać?

  • Zuzanna Przybysz
  • 5 min. czytania

Aby prowadzić skuteczne działania marketingowe w Internecie, potrzebujemy dostępu do informacji na temat trendów panujących wśród użytkowników. Takie dane umożliwiają prowadzenie efektywnych kampanii, dostosowanych do potrzeb internautów m.in. w danym sezonie czy regionie.  Jednym z najbardziej popularnych narzędzi, dzięki któremu możemy analizować takie statystyki, jest Google Trends. Dowiedz się, w jaki sposób z niego korzystać, aby uzyskać przydatne i wartościowe informacje dla Twojej firmy.  

W jaki sposób korzystać z Google Trends?

W przeciwieństwie do Planera Słów Kluczowych, Google Trends nie prezentuje konkretnych wartości liczbowych dotyczących zapytań – przedstawia jedynie tendencje w danym okresie lub regionie. Wartość 100 oznacza bardzo dużą popularność, natomiast wynik 0 świadczy o znikomym zainteresowaniu internautów lub braku danych.

Aby rozpocząć korzystanie z Google Trends, nie musisz instalować żadnego programu na swoim komputerze. Wystarczy wejść na https://trends.google.pl, aby móc z pełni cieszyć się wszystkimi możliwościami, które oferuje to darmowe narzędzie. Już na stronie głównej widoczny jest pasek służący do wpisania interesującego nas słowa kluczowego lub tematu. Widok ten znany jest jako tryb „odkrywaj”, a wyniki dzielą się w nim na 4 główne sekcje.

Zainteresowanie w ujęciu czasowym

Niemal natychmiast program prezentuje wszystkie informacje na temat zapytania w formie wykresu, na którym uwidocznione są wzrosty i spadki zainteresowania danym zagadnieniem. Nakierowanie kursora na krzywą umożliwia sprawdzenie wartości dotyczących trendów dla analizowanego wyrażenia. Domyślnie otrzymane dane pochodzą z ostatnich 12 miesięcy, ale w bardzo prosty sposób możemy ustawić preferowane przedziały czasowe. Podobnie z lokalizacją – automatycznie ustawiona jest Polska, ale można ją zmienić na inny kraj lub cały świat.

Wykres do artykułu
Zrzut ekranu z narzędzia Google Trends pokazujący częstotliwość wyszukiwania danej frazy w czasie.

Zainteresowanie według podregionu

W tej części dostępne są dane dotyczące zainteresowania danym tematem wśród użytkowników z uwzględnieniem podziału na województwa. Naprowadzenie kursora na konkretny region na mapie Polski, umożliwia sprawdzenie tendencji internautów, zależnie od ich lokalizacji. Obok natomiast widoczne są te same dane, ale w formie klasycznej listy z wykresami słupkowymi.

Podregion grafika
Zrzut ekranu z narzędzia Google Trends pokazujący częstotliwość wyszukiwania danej frazy z podziałem na regiony w Polsce.

Podobne tematy i zapytania

W kolejnych sekcjach prezentowane są informacje dotyczące tego, jakich innych tematów i fraz poszukiwali internauci, wpisujący analizowane przez Ciebie słowo kluczowe. Dane można wyświetlać według najpopularniejszych lub tych najbardziej zyskujących na popularności.

Popularność tematów
Zrzut ekranu z narzędzia Google Trends pokazujący sugestie podobnych zapytań do sprawdzanego.
Popularność tematów grafika
Zrzut ekranu z narzędzia Google Trends pokazujący sugestie podobnych zapytań do sprawdzanego.

Wszystkie prezentowane dane można pobrać na komputer lub udostępnić w mediach społecznościowych, m.in. na Facebooku oraz Twitterze.

Jakie dodatkowe możliwości daje Google Trends? 

Poza możliwością szczegółowej weryfikacji interesującego Cię słowa kluczowego, czyli trybu „odkrywaj”, program oferuje również szereg innych, ciekawych i praktycznych funkcjonalności. Należą do nich dodatkowe opcje, takie jak:

  1. Najpopularniejsze wyszukiwania – tryb ten umożliwia sprawdzenie zagadnień cieszących się największym zainteresowaniem w ściśle sprecyzowanym okresie lub w czasie rzeczywistym. Na przykład wynik z poniedziałku 04.04.2022 r. wyglądał następująco:
Najpopularniejsze wyszukiwania
Zrzut ekranu z narzędzia Google Trends pokazujący najpopularniejsze wyszukiwania w danego dnia - 04.04.2022 .

Rok w wyszukiwarce – ta funkcjonalność umożliwia analizę haseł najbardziej zyskujących na popularności względem poprzednich lat. Na przykład wynik z 2021 r. prezentował się tak:

Tematy zyskały popularność
Zrzut ekranu z narzędzia Google Trends pokazujący zapytania najbardziej zyskujące na popularności względem poprzednich lat.
  1. Subskrypcje – dają możliwość bieżącego monitorowania interesujących Cię słów kluczowych. Dzięki tej opcji stałe śledzenie najważniejszych zagadnień nie stanowi już problemu. Wystarczy zdefiniować wyrażenia, które chcesz subskrybować, by móc na bieżąco reagować na zamieniające się trendy.

Dlaczego warto używać Google Trends? 

Korzystanie z Google Trends w codziennej pracy niesie za sobą szereg korzyści. Trudno wyobrazić sobie bez niego prowadzenie działań marketingowych w Internecie. Co dokładnie umożliwi Ci to narzędzie od Google?

  1. Bieżącą analizę trendów wśród internautów i możliwość szybkiego reagowania na nie.
  2. Dobór odpowiednich słów kluczowych do pozycjonowania i kampanii Google Ads.
  3. Weryfikację biznesowych planów na przyszłość.
  4. Modyfikację strategii działania firmy.
  5. Poznanie branż oraz produktów sezonowych.
  6. Weryfikację zainteresowania danym zagadnieniem w poszczególnych regionach.
  7. Znalezienie tematów do tworzenia materiałów np. do social media i na bloga.
  8. Analizę popularności brandów Twoich bezpośrednich konkurentów.

Narzędzie Google Trends daje dostęp do wielu ważnych informacji, przydatnych w rozwoju biznesu. Warto jednak pamiętać, że statystyki należy systematycznie analizować, a następnie umiejętnie je wykorzystywać.  Jeśli w natłoku codziennych obowiązków brakuje Ci czasu na szczegółową weryfikację tendencji użytkowników w Twojej branży, skontaktuj się z nami. Dedykowany specjalista zajmie się tym za Ciebie i przygotuje indywidualną propozycję współpracy, bazującą na najnowszych trendach!

Zuzanna Trychoń
Zuzanna Przybysz
Dyrektor działu realizacji w Adboosters. Od prawie 10 lat zajmuje się zarówno obsługą klienta, jak i tworzeniem treści związanych z marketingiem internetowym. Dba o budowanie relacji z partnerami biznesowymi i koordynuje prowadzenie projektów, jednocześnie przekazując wiedzę na temat pozycjonowania. Stoi na czele działu wykonawczego i jako priorytet stawia wysoką jakość realizowanych usług oraz zadowolenie klientów. Nie zapomina przy tym o budowaniu dobrej atmosfery w zespole, bo wie, jak ważną rolę w pracy odgrywa zgrana załoga.

Szukasz wiedzy?

Przeczytaj artykuły
z naszego bloga
message ikona

Dowiedz się co możemy zrobić dla Twojej strony lub sklepu.
Wypełnij formularz i skorzystaj
z bezpłatnej konsultacji.

Tomasz Nawrocki

Co o nas mówią?

Poznaj opinie
naszych klientów

To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.

Doskonała
gwiazdki
Na podstawie 33 opinii
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!

Sklep Julia logo

Magdalena Cieczko

sklep-julia.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!

Danuta Organic Concept

Danuta Mierzejewska

Organic Concept
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Profesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!

Adrian Serocki Sportpag

Adrian Serocki

Sportpag / Zezoon
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Współpracowałem z Adboosters i jestem zadowolony. Mnóstwo optymalizacji zostało wykonanych na mojej stronie. Pozycje wielu fraz kluczowych poszybowały do top10 a ogólna widoczność serwisu zwiększyła się. Kontakt z firmą bezproblemowy. Raporty zawsze na czas. Współpracowałem wcześniej z dużymi agencjami i nie byłem zadowolony, do adboosters zawsze można podjechać lub zadzwonić i zawsze otrzymałem merytoryczną odpowiedź na moje pytania.
Adrian Zadorecki Kursy Pierwszej pomocy

Adrian Zadorecki

Kursy pierwszej pomocy Adrian Zadorecki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Polecam współpracę z Adboosters. Wysoki poziom świadczenia usług. Po prawie dwuletniej współpracy z dużą i „znaną” firmą, odetchnęłam z ulgą. Świetny kontakt, dużo własnej inicjatywy. Dobro klienta na pierwszym miejscu. Polecam!
Anna Kmieć Grenbud

Anna Kmieć

Grenbud
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Działamy z naszym sklepem już od wielu miesięcy i widoczność wzrosła bardzo mocno. Jeszcze 2 lata temu sklepu nie było widać w Google prawie wcale, teraz wyświetla się na wysokich pozycjach na kilkaset fraz, co przełożyło się na ruch i liczbę zamówień. Przy pozycjonowaniu trzeba mieć trochę cierpliwości, ale przy tej współpracy od początku szło to w dobrym kierunku i to był dobrze zainwestowany czas.
logo darmaroffice

Mariusz Klosak

DarmarOffice.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Pan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.

Euro Podatki

Anna Konwińska

Euro Podatki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Sprawnie, szybko i fachowo. Potrzebowaliśmy pomocy w SEO, ponieważ ustawienia trochę się zapętliły. Problem został szybko usunięty i naprawiony i co najważniejsze firma nie kryła się ze swoją wiedzą. Odpowiadali na wszystkie pytania i tłumaczyli, to ważne w naszym przypadku, kiedy stronę prowadzimy sami i tylko w sytuacji alarmowej możemy liczyć na wsparcie. teraz wiele rzeczy wydaje się łatwiejsze. Polecamy,.
Grafy

Przemysław Graf

Grafy w Podróży
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.

Wojciech Guła

Serwis GSM
Poprzednie Następne
Firmy, które nam zaufały
Fale Loki Koki Logo
Cortez
lokikoki logo
Miko Coffe
Spidweld
DPV Logistic Logo
maxmedia logo
Mrozbike
Mamakarmi

Co osiągnęliśmy?

Zobacz nasze case study
Poprzednie Następne
Łóżeczko dziecięce

Sklep-julia.pl

Jak działania SEO podniosły sprzedaż o 177% w sklepie internetowym? 
Cel był ambitny – prześcignąć nie tylko bezpośrednich konkurentów klienta, ale również takich gigantów, jak: Allegro, IKEA, Smyk, Ceneo czy OLX. Po wielu miesiącach intensywnych działań udało nam się osiągnąć wysokie i stabilne pozycje na szereg konkurencyjnych i trudnych wyrażeń kluczowych. 
dowiedz się więcej
Rower

Mrozbike

Imponujący wzrost ruchu organicznego o 558% w sklepie rowerowym.
Naszym wspólnym celem było podniesienie ogólnej widoczności sklepu zarówno jeśli chodzi o rowery jak również o części i akcesoria rowerowe wybranych producentów. Chcieliśmy także zwiększyć widoczność sklepu na rynku lokalnym w Bydgoszczy. Sprawdź jak to zrobiliśmy.
dowiedz się więcej
Cortez

Cortez

Wzrost liczby wyrażeń w TOP10 o 4400% - jak to możliwe?
Główne wyzwania, przed którymi stanęliśmy, obejmowały brak widoczności na kluczowe frazy dla potencjalnych franczyzobiorców, silną konkurencję ze strony dużych marek jak Żabka czy Carrefour, słaby profil linkowy oraz ograniczenia prawne w promocji. Jak sobie z tym poradziliśmy?
dowiedz się więcej
Materiały biurowe

DarmarOffice.pl

Droga od prawie zerowej widoczności do tysięcy użytkowników w sklepie internetowym.
Jak na trudność branży i budżet, jakim dysponowaliśmy osiągnęliśmy naprawdę imponujące rezultaty. Znaczna poprawa widoczności sklepu przyniosła wielu nowych użytkowników, których obecność z kolei przełożyła się na wzrost wyników sprzedażowych.
dowiedz się więcej
Poproś o wycenę i dowiedz się jak możemy zwiększyć widoczność
Twojej strony lub sklepu e-commerce.

Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.

    Michał Maliszewski