Co to jest hosting i czy jego wybór wpływa na pozycjonowanie?

  • Zuzanna Przybysz
  • 5 min. czytania

Dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z marketingiem w sieci i planujesz stworzenie strony internetowej? Zdajesz sobie sprawę, że warto pomyśleć o odpowiednim hostingu, ale nie wiesz, od czego zacząć i na co zwrócić uwagę? Zastanawiasz się, czy ten wybór wpłynie na późniejsze pozycjonowanie serwisu? Świetnie się składa, że jesteś z nami, bo dzisiejszy tekst będzie poświęcony właśnie tej tematyce! 

Hosting – co oznacza to pojęcie?

Hosting to usługa polegająca na dzierżawie przestrzeni na serwerze np. na potrzeby umieszczenia tam witryny internetowej. Wspomniany serwer przechowuje wszystkie pliki strony (w tym kod i obrazy), a także dane pochodzące z poczty e-mail. Wykupienie usługi hostingu to jeden z kluczowych elementów, umożliwiających zaprezentowanie strony www użytkownikom korzystającym z Internetu.

Masz wątpliwości, czy warto inwestować środki w hosting i głowisz się, dlaczego jako serwera nie możesz wykorzystać swojego komputera? Zastanów się, czy to na pewno dobre rozwiązanie, mając na uwadze fakt, że Twój prywatny lub firmowy sprzęt musiałby być włączony bez przerwy. W przeciwnym razie pozbawisz swoją stronę funkcjonowania i odbierzesz klientom możliwość zapoznania się z Twoją ofertą lub dokonania zakupu. Jak wiemy, internauci surfują po sieci o różnych godzinach, dlatego serwis musi być dla nich dostępny o każdej porze dnia i nocy. Właśnie z tego powodu warto wynająć przestrzeń na maszynach pracujących przez całą dobę i tam umieścić swoją stronę www. Zazwyczaj nie jest to wygórowany koszt, a stanowi niemal podstawę funkcjonowania przedsiębiorstwa w Internecie.

Na co należy zwrócić uwagę, wybierając dostawcę? 

Usługi hostingowe świadczy wiele firm, jednak nie każda da Ci pełne poczucie bezpieczeństwa i zadowolenie z podjętej decyzji. Wiele z nich bazuje na nieświadomości klientów, oferując niewiele za wysoką cenę. Na co więc warto zwrócić uwagę, wybierając dostawcę i jak spośród licznych ofert, zdecydować się na tę odpowiednią? Poniżej znajdziesz listę parametrów, które należy zweryfikować przed podjęciem ostatecznej decyzji.

  1. Rodzaje serwerów – ponieważ każdy z nich oferuje inne możliwości, warto w pierwszej kolejności doprecyzować nasze potrzeby i na tej podstawie dobrać odpowiedni serwer. Do wyboru mamy następujące możliwości:
    • hosting współdzielony – należy do najpopularniejszych i najtańszych rozwiązań, w którym konto zostaje założone na serwerze, współdzielonym z innymi klientami. Korzystanie z niego nie jest skomplikowane i nie wymaga zaawansowanej wiedzy technicznej. Wystarczy wykupić wybrany pakiet, a wszystkie działania związane z ustawieniami i utrzymaniem serwera pozostaną po stronie dostawcy. To rozwiązanie najbardziej atrakcyjne cenowo, wybierane głównie przez właścicieli niewielkich firm oraz klientów indywidualnych (np. blogerów). Czy ma jakieś wady? Serwer jest współdzielony przez wiele kont, przez co w momentach wzmożonego ruchu, mogą pojawiać się kłopoty z ładowaniem strony.
    • serwer VPS (Virtual Private Server) – to własna maszyna wirtualna, która zwykle gwarantuje indywidualny numer IP, pozwalający na całkowite uniezależnienie się od aktywności innych klientów dostawcy. Gwarantuje pełną separację środowisk, zapewniając tym samym całkowitą izolację uruchamianych procesów. Co niezwykle ważne, daje również niezależny dostęp do fizycznych zasobów sprzętowych takich jak: pamięć operacyjna, karta sieciowa oraz macierze dyskowe. Stanowi rozwiązanie wybierane głównie przez właścicieli dużych i rozbudowanych sklepów internetowych.
    • serwer dedykowany – to oddzielny serwer fizyczny, przeznaczony dla najbardziej wymagających użytkowników. Stanowi całkowicie odrębną maszynę, która w całości dedykowana jest dla jednego klienta. Gwarantuje pełną swobodę działań, bezpieczeństwo oraz największą prędkość ładowania strony. Wymaga dużej wiedzy technicznej oraz inwestycji finansowej. Należy do rozwiązań wybieranych przez właścicieli ogromnych portali internetowych (np. serwisów informacyjnych) czy dostawców poczty e-mail.
  2. Zasoby techniczne – odgrywają kluczową rolę w procesie wyboru usługodawcy. Warto zwrócić uwagę, aby firma korzystała z nowoczesnych podzespołów takich jak:
    • Dyski (SSD lub SSD NVMe).
    • Pamięć RAM (min. 2 GB).
    • Procesor (min. 1 GHz CPU).
  3. Uptime – parametr określający dostępność i niezawodność serwera wyrażaną w procentach. Rekomendowana wartość nie powinna być niższa niż 99%.
  4. Bezpieczeństwo – dobra firma zapewnia pełne bezpieczeństwo informacji zawartych na serwerach oraz innych powierzonych danych. Do istotnych elementów możemy zaliczyć m.in.:
    • Dostępność SSL – najbardziej renomowane firmy oferują certyfikat bezpieczeństwa całkowicie bezpłatnie.
    • Kopie zapasowe – niezwykle ważną kwestią są również backupy, wykonywane przynajmniej raz na dobę. Warto również doprecyzować, w jakim zakresie tworzone są kopie zapasowe i jak długo usługodawca je przechowuje.
    • Zabezpieczenia – absolutnie minimum stanowią zabezpieczenia SPF, DKIM, DMARC związane m.in. z tym, kto może wysyłać wiadomości z Twojej domeny oraz umożliwiające cyfrowe podpisywanie e-maili.
  5. Ograniczenia i limity – stanowią niezwykle istotny parametr, który należy zweryfikować, wybierając usługodawcę. Warto oszacować je indywidualnie, w zależności od potrzeb. Do najważniejszych z nich możemy zaliczyć:
    • Limit powierzchni dyskowej – stanowi określoną przestrzeń za serwerze, z której w ramach współpracy możemy korzystać.
    • Szybkość łącza – niezwykle istotna w kwestii prędkości ładowania się strony.
    • Limit transferu – wartość wskazująca maksymalny przepływ danych z serwera i na serwer.
  6. Aktualizacje PHP – znaczna część stron internetowych, opartych na różnych systemach CMS, korzysta z języka programowania PHP. Właśnie dlatego warto upewnić się, że firma, z którą zamierzamy nawiązać współpracę, dba o bieżące aktualizacje, oferując najnowszą wersję PHP.
  7. Wsparcie techniczne – kolejnym ważnym aspektem jest płynność kontaktu i możliwość zasięgnięcia pomocy doradcy w przypadku jakichkolwiek problemów związanych z usługą.

Czy wybór hostingu ma bezpośredni wpływ na pozycjonowanie?

Hosting wpływa bezpośrednio na szybkość ładowania się strony oraz jej dostępność w sieci dla użytkowników. Oba te parametry mają ogromne znaczenie w procesie pozycjonowania i przekładają się na pozycje zajmowane w naturalnych wynikach wyszukiwania.  Google decydując o kolejności wyświetlania się serwisów, docenia te, działające szybko i płynnie, dlatego warto wykorzystać ten czynnik podczas walki z konkurencją. Witryny, które często odnotowują awarie i regularne bywają niedostępne, oceniane są znacznie gorzej i miewają duże problemy z pojawieniem się w TOP 10 wyników.

Jeśli przed przeczytaniem tego tekstu wydawało Ci się, że wybór hostingu, to decyzja bez znaczenia, już teraz wiesz, że jest wręcz przeciwnie. Warto poświęcić czas na przeanalizowanie propozycji przynajmniej kilku firm i zweryfikowanie tego, co są w stanie zaoferować. Hosting to bezpieczeństwo Twojej strony, ale również płynność jej działania oraz szybkość ładowania się. Wszystkie te czynniki bezpośrednio wpływają na stabilność serwisu i ogólny rozwój Twojego biznesu.

Zuzanna Trychoń
Zuzanna Przybysz
Dyrektor działu realizacji w Adboosters. Od prawie 10 lat zajmuje się zarówno obsługą klienta, jak i tworzeniem treści związanych z marketingiem internetowym. Dba o budowanie relacji z partnerami biznesowymi i koordynuje prowadzenie projektów, jednocześnie przekazując wiedzę na temat pozycjonowania. Stoi na czele działu wykonawczego i jako priorytet stawia wysoką jakość realizowanych usług oraz zadowolenie klientów. Nie zapomina przy tym o budowaniu dobrej atmosfery w zespole, bo wie, jak ważną rolę w pracy odgrywa zgrana załoga.

Szukasz wiedzy?

Przeczytaj artykuły
z naszego bloga
message ikona

Dowiedz się co możemy zrobić dla Twojej strony lub sklepu.
Wypełnij formularz i skorzystaj
z bezpłatnej konsultacji.

Tomasz Nawrocki

Co o nas mówią?

Poznaj opinie
naszych klientów

To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.

Doskonała
gwiazdki
Na podstawie 33 opinii
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!

Sklep Julia logo

Magdalena Cieczko

sklep-julia.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!

Danuta Organic Concept

Danuta Mierzejewska

Organic Concept
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Profesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!

Adrian Serocki Sportpag

Adrian Serocki

Sportpag / Zezoon
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Współpracowałem z Adboosters i jestem zadowolony. Mnóstwo optymalizacji zostało wykonanych na mojej stronie. Pozycje wielu fraz kluczowych poszybowały do top10 a ogólna widoczność serwisu zwiększyła się. Kontakt z firmą bezproblemowy. Raporty zawsze na czas. Współpracowałem wcześniej z dużymi agencjami i nie byłem zadowolony, do adboosters zawsze można podjechać lub zadzwonić i zawsze otrzymałem merytoryczną odpowiedź na moje pytania.
Adrian Zadorecki Kursy Pierwszej pomocy

Adrian Zadorecki

Kursy pierwszej pomocy Adrian Zadorecki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Polecam współpracę z Adboosters. Wysoki poziom świadczenia usług. Po prawie dwuletniej współpracy z dużą i „znaną” firmą, odetchnęłam z ulgą. Świetny kontakt, dużo własnej inicjatywy. Dobro klienta na pierwszym miejscu. Polecam!
Anna Kmieć Grenbud

Anna Kmieć

Grenbud
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Działamy z naszym sklepem już od wielu miesięcy i widoczność wzrosła bardzo mocno. Jeszcze 2 lata temu sklepu nie było widać w Google prawie wcale, teraz wyświetla się na wysokich pozycjach na kilkaset fraz, co przełożyło się na ruch i liczbę zamówień. Przy pozycjonowaniu trzeba mieć trochę cierpliwości, ale przy tej współpracy od początku szło to w dobrym kierunku i to był dobrze zainwestowany czas.
logo darmaroffice

Mariusz Klosak

DarmarOffice.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Pan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.

Euro Podatki

Anna Konwińska

Euro Podatki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Sprawnie, szybko i fachowo. Potrzebowaliśmy pomocy w SEO, ponieważ ustawienia trochę się zapętliły. Problem został szybko usunięty i naprawiony i co najważniejsze firma nie kryła się ze swoją wiedzą. Odpowiadali na wszystkie pytania i tłumaczyli, to ważne w naszym przypadku, kiedy stronę prowadzimy sami i tylko w sytuacji alarmowej możemy liczyć na wsparcie. teraz wiele rzeczy wydaje się łatwiejsze. Polecamy,.
Grafy

Przemysław Graf

Grafy w Podróży
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.

Wojciech Guła

Serwis GSM
Poprzednie Następne
Firmy, które nam zaufały
Fale Loki Koki Logo
Cortez
lokikoki logo
Miko Coffe
Spidweld
DPV Logistic Logo
maxmedia logo
Mrozbike
Mamakarmi

Co osiągnęliśmy?

Zobacz nasze case study
Poprzednie Następne
Łóżeczko dziecięce

Sklep-julia.pl

Jak działania SEO podniosły sprzedaż o 177% w sklepie internetowym? 
Cel był ambitny – prześcignąć nie tylko bezpośrednich konkurentów klienta, ale również takich gigantów, jak: Allegro, IKEA, Smyk, Ceneo czy OLX. Po wielu miesiącach intensywnych działań udało nam się osiągnąć wysokie i stabilne pozycje na szereg konkurencyjnych i trudnych wyrażeń kluczowych. 
dowiedz się więcej
Rower

Mrozbike

Imponujący wzrost ruchu organicznego o 558% w sklepie rowerowym.
Naszym wspólnym celem było podniesienie ogólnej widoczności sklepu zarówno jeśli chodzi o rowery jak również o części i akcesoria rowerowe wybranych producentów. Chcieliśmy także zwiększyć widoczność sklepu na rynku lokalnym w Bydgoszczy. Sprawdź jak to zrobiliśmy.
dowiedz się więcej
Cortez

Cortez

Wzrost liczby wyrażeń w TOP10 o 4400% - jak to możliwe?
Główne wyzwania, przed którymi stanęliśmy, obejmowały brak widoczności na kluczowe frazy dla potencjalnych franczyzobiorców, silną konkurencję ze strony dużych marek jak Żabka czy Carrefour, słaby profil linkowy oraz ograniczenia prawne w promocji. Jak sobie z tym poradziliśmy?
dowiedz się więcej
Materiały biurowe

DarmarOffice.pl

Droga od prawie zerowej widoczności do tysięcy użytkowników w sklepie internetowym.
Jak na trudność branży i budżet, jakim dysponowaliśmy osiągnęliśmy naprawdę imponujące rezultaty. Znaczna poprawa widoczności sklepu przyniosła wielu nowych użytkowników, których obecność z kolei przełożyła się na wzrost wyników sprzedażowych.
dowiedz się więcej
Poproś o wycenę i dowiedz się jak możemy zwiększyć widoczność
Twojej strony lub sklepu e-commerce.

Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.

    Michał Maliszewski