Google Analytics 4 – poradnik dla początkujących
- Zuzanna Przybysz
- 5 mi. czytania
Chcąc prowadzić efektywne działania reklamowe w sieci, należy pamiętać o weryfikacji skuteczności podejmowanych kroków. Jednym z najważniejszych narzędzi służących do analizy ruchu na stronie jest popularny Google Analytics, dający wgląd w wiele niezwykle istotnych danych. To właśnie jemu poświęcimy dzisiejszy tekst, wyjaśniając, jak i dlaczego warto z niego korzystać.
Co to jest Google Analytics 4 i jak zacząć z niego korzystać?
Analiza ruchu na stronie internetowej to bardzo istotny element podczas prowadzenia działań marketingowych w sieci. Pozwala na bieżącą modyfikację wdrożonej strategii, a także stanowi jasną informację dotyczącą konieczności wprowadzenia zmian na serwisie.
Chcąc weryfikować ruch i zachowania użytkowników na swojej witrynie, prawdopodobnie zastanawiasz się, jakie narzędzie może Ci w tym pomóc. Odpowiedź jest prosta – Google Analytics! To bardzo popularna usługa od Google, z której możesz korzystać za darmo, bez konieczności płacenia za jednorazowy dostęp czy miesięczną subskrypcję.
Uzyskanie odpowiedzi na istotne pytania biznesowe, jeszcze nigdy nie było tak proste. Ilu użytkowników korzysta z Twojej witryny? Co odbiorcy robią na Twojej stronie? Jakie treści są na niej najpopularniejsze? Jak użytkownicy docierają do Ciebie? Które działania reklamowe przynoszą najlepsze efekty? Na te i wiele innych wątpliwości, odpowie Google Analytics.
Szczegółowe informacje na temat konfiguracji narzędzia są dostępne w poradniku należącym do Supportu Google. Znajdziesz je pod poniższymi linkami:
Jakie dane zobaczysz w Google Analytics 4?
- Strona główna – przedstawiająca podstawowe, najważniejsze informacje dotyczące ruchu na Twojej witrynie internetowej. W tym widoku możesz znaleźć następujące elementy:
- Wykres główny – domyślnie przedstawia dane z ostatnich 7 dni, prezentując wszystkich użytkowników oraz nowych użytkowników odwiedzających serwis, średni czas zaangażowania, a w przypadku sklepów internetowych również wartość przychodów.
- Użytkownicy z ostatnich 30 minut – statystyki dotyczące odbiorców, odwiedzających stronę przez ostatnie pół godziny, z podziałem na kraje, w których przebywają.
- Ostatnio wyświetlane raporty – dane, które poprzednio były przez Ciebie analizowane.
- Trendy – informacje dotyczące tendencji użytkowników w obrębie witryny. W celu szczegółowego przeanalizowania trendów należy kliknąć ikonkę wykresu z gwiazdkami, umieszczoną w prawym górnym rogu strony głównej. W tym miejscu możesz poznać odpowiedzi na pytania, które prawdopodobnie Cię nurtują i dotyczą takich zagadnień, jak:
- Ogólna skuteczność.
- Dane demograficzne.
- Pozyskiwanie użytkowników.
- Analiza ruchu.
- Technologia.
- E-cmmerce.
- Raporty – sekcja zawierająca szczegółowe dane na temat Twojej strony oraz odwiedzających ją użytkowników. Znajdziesz w niej segmenty, takie jak:
- Podsumowanie raportów, a w nim:
- Wykres – zbliżony do tego wyświetlającego się na stronie głównej, ale domyślnie zawiera dane z dłuższego czasu (28 dni). Zakres dat możesz z łatwością samodzielnie modyfikować, a także porównywać wykresy z różnych okresów.
- Użytkownicy z ostatnich 30 minut – podobnie jak w widoku na stronie głównej, statystyki dotyczą odbiorców, odwiedzających stronę przez ostatnie pół godziny, z podziałem na kraje, w których przebywają.
- Trendy – również tak, jak w przypadku danych na stronie głównej, przedstawiają informacje dotyczące tendencji użytkowników w obrębie witryny.
- Dane ogólne na temat kanałów dotarcia użytkowników – zawierają statystyki dotyczące tego, dzięki jakim działaniom marketingowym, odbiorcy trafili na stronę i w jakiej ilości. Do przykładowych kanałów zaliczyć możemy m.in.: wyniki organiczne, media społecznościowe czy kampanie płatne.
- Dane demograficzne – przedstawiają informacje na temat tego, ilu odbiorców z danego kraju odwiedza Twój serwis.
- Statystyki dotyczące aktywności użytkowników – prezentują dane liczbowe na temat aktywności osób odwiedzających w ujęciu dziennym, tygodniowym oraz miesięcznym.
- Dane dotyczące wyświetleń poszczególnych podstron – przedstawiają informacje na temat stron i ekranów, które wyświetlały się najczęściej.
- Statystyki dotyczące zdarzeń – prezentują dane dotyczące zdarzeń, które zachodziły na witrynie najczęściej.
- Informacje o produktach – w sklepach internetowych przedstawiają wartości liczbowe dotyczące sprzedaży najpopularniejszego asortymentu.
- Czas rzeczywisty, zawierający dane dotyczące ruchu przez ostatnie 30 minut oraz bardziej szczegółowe informacje na różne tematy. Przedstawia dokładne i precyzyjne statystyki, uogólnione w sekcji „podsumowanie raportów”. Znajdziesz tu zagadnienia m.in. takie jak:
- Cykl życia:
- Pozyskanie – informacje, z jakich kanałów użytkownicy docierają na Twoją stronę internetową (np. wyniki organiczne, kampanie płatne, odnośniki z innych stron).
- Zaangażowanie – dane na temat tego, jaki czas użytkownicy spędzają na stronie, jakie są najpopularniejsze podstrony, zdarzenia oraz konwersje.
- Generowanie przychodu – statystyki dotyczące sprzedaży w sklepie internetowym, takie jak np. przychody, liczba transakcji czy sprzedane produkty.
- Utrzymanie – informacje na temat nowych użytkowników oraz tych, którzy powracają na naszą stronę.
- Użytkownicy:
- Dane demograficzne – dostęp do informacji, takich jak wiek czy lokalizacja odbiorców, a także język, którym się posługują.
- Technologie – dane na temat urządzeń, systemów operacyjnych oraz przeglądarek wykorzystywanych przed użytkowników.
- Cykl życia:
Narzędzie Google Analytics zawiera również sekwencje, takie jak: eksplorowanie, reklamy oraz konfiguracja, jednak są one skierowane raczej do zaawansowanych użytkowników.
Chcąc weryfikować skuteczność prowadzonych działań marketingowych, w pierwszej kolejności warto prześledzić ruch na stronie oraz zachowania użytkowników. Dzięki Google Analytics 4 jest to bardzo proste i nie zajmuje wiele czasu, ponieważ wszystkie podstawowe informacje znajdziesz już na stronie głównej. Oznacza to, że nawet bez szczegółowej znajomości narzędzia, poradzisz sobie z analizą istotnych danych i będziesz w stanie wyciągnąć wartościowe wnioski, wpływające na rozwój Twojego biznesu. Jeśli masz jakiekolwiek problemy z obsługą Google Analytics 4, umów się z nami na bezpłatną konsultację!
Szukasz wiedzy?
z naszego bloga
- Konwersja i Lead Generation
- Marketing Internetowy
- SEO
Dlaczego współpraca z niewielką agencją SEO jest bardziej efektywna?
- Bezpieczeństwo w sieci
- E-commerce
- Narzędzia marketingowe
- Reklama PPC
- Tworzenie stron internetowych
CMP Partner Program – porównanie najlepszych rozwiązań [TOP 8]
- E-commerce
- Marketing Internetowy
- SEO
Dlaczego pozycjonowanie stron jest działaniem cyklicznym?
Co o nas mówią?
naszych klientów
To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.
Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!
Magdalena Cieczko
sklep-julia.plWspółpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!
Danuta Mierzejewska
Organic ConceptProfesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!
Adrian Serocki
Sportpag / ZezoonAdrian Zadorecki
Kursy pierwszej pomocy Adrian ZadoreckiAnna Kmieć
GrenbudMariusz Klosak
DarmarOffice.plPan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.
Anna Konwińska
Euro PodatkiPrzemysław Graf
Grafy w PodróżyWspółpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.
Wojciech Guła
Serwis GSMCo osiągnęliśmy?
Sklep-julia.pl
Mrozbike
Cortez
DarmarOffice.pl
Twojej strony lub sklepu e-commerce.
Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.