Consent mode – restrykcje dla reklamodawców produktów Google

  • Dominik Bigosiński
  • 5 min. czytania

Google wprowadza nowe restrykcje dla reklamodawców wykorzystujących ekosystem Google Ads oraz pozostałe produkty Google Marketing Platform. Aby móc personalizować reklamy, musisz respektować zasady w zakresie zgody użytkownika z UE, które ograniczają funkcje pomiarowe i dotyczą witryn, aplikacji oraz przesyłania informacji. W zależności od tego, na co użytkownik wyrazi zgodę, zbierane będą wszystkie dane, częściowe lub żadne.

Komunikat Google
Komunikat wyświetlany w Google Analytics 4.

Na czym polega Consent mode?

Consent mode jest mechanizmem uruchamiania skryptów śledzących Google, który przekazuje informacje o bieżącej zgodzie użytkownika. Dzięki temu, systemy Google Ads (oraz inne, należące do Google Marketing Platform) otrzymują dane niezbędne do określenia zakresu dozwolonego przetwarzania informacji. Przy jego użyciu nie ma konieczności całkowitego zatrzymywania przesyłu danych, gdy użytkownik nie wyraża zgody na ich wykorzystanie w celach marketingowych. W tej sytuacji, przekazany status zgody instruuje system, aby w kontekście danego użytkownika aktywować funkcje analityczne, pomijając przy tym elementy reklamowe (jeśli odbiorca wcześniej zgodził się na analitykę).

Technologia Consent mode umożliwia bardziej elastyczne zarządzanie zgodami, zapewniając równowagę między prywatnością użytkowników a potrzebami analitycznymi i reklamowymi. W konsekwencji możesz lepiej dostosować działania online, szanując przy tym preferencje odwiedzających twoją stronę.

Przykład modułu
Przykład modułu z możlwiością wybrania odpowednich zgód. Moduł: Cookiebot.

Statusy zgody Consent mode – najważniejsze informacje na temat parametrów GCS i GCD

Parametr gcs pełni funkcję informacyjną na temat statusu zgody dla dwóch głównych kategorii:

  • ad_storage (przechowywanie danych reklamowych),
  • analytics_storage (przechowywanie danych analitycznych).

Przyjęte wartości bezpośrednio wskazują na udzieloną zgodę (lub jej brak) w kontekście konkretnych typów danych, m.in.:

  • G100 oznacza odmowę zarówno w kontekście ad_storage, jak i analytics_storage.
  • G101 wskazuje na odmowę dla ad_storage, lecz zgodę na analytics_storage.
  • G110 wskazuje na odmowę dla analytics_storage, lecz zgodę na ad_storage.
  • G111 sygnalizuje zgodę na obie kategorie.

Wartość G1 sugeruje, że zgoda nie jest wymagana dla danych procesów, co może wynikać z różnych przyczyn (w tym z powodu regulacji prawnych obowiązujących w danej lokalizacji).

Parametr gcd i znaczenie liter w jego składni

Rozszerzenie wprowadzone w wersji v2, określane przez parametr gcd, pozwala na bardziej szczegółowe określenie statusów zgody dotyczących dodatkowych kategorii, np. ad_user_data czy ad_personalization. Składnia tego parametru, oparta na kombinacji cyfr i liter, dostarcza informacji o stanie domyślnym i zmianach wprowadzonych przez użytkownika.

Litery mają tutaj szczególną wartość:

  • l (małe „L”) – brak danych na temat zgody (brak Consent Mode),
  • m – brak domyślnego statusu, odmowa po aktualizacji,
  • n – brak domyślnego statusu, zgoda po aktualizacji,
  • q – domyślna odmowa bez zmian po aktualizacji,
  • r – domyślna odmowa z aktualizacją do zgody,
  • t – domyślna zgoda, brak aktualizacji,
  • u – domyślna zgoda, odmowa po aktualizacji,
  • v – domyślna zgoda, zgoda po aktualizacji.

Powyższe wartości należy interpretować w kontekście odpowiednich działań użytkownika i ustawień strony, szczególnie w świetle wymogów prawnych dotyczących zgody na przetwarzanie danych.

Dobre praktyki w implementacji Consent mode

Prawidłowe skonfigurowanie Consent Mode wymaga przestrzegania zasady domyślnej odmowy. Znajduje to odzwierciedlenie w wartościach p, q, i r. Obecność innych wartości może wskazywać na potrzebę dokonania przeglądu i ewentualnych korekt w konfiguracji w celu zapewnienia zgodności z obowiązującymi regulacjami oraz oczekiwaniami użytkowników.

Analiza poprawności wdrożenia Consent mode – 5 kroków

Aby sprawdzić, czy Consent mode działa prawidłowo na Twojej stronie internetowej wykonaj poniższe kroki.

KROK 1

Zamknij wszystkie karty przeglądarki. Przeglądanie musi odbywać się identycznie jak w przypadku nowego użytkownika.

KROK 2

Wyczyść dane przeglądania w swojej przeglądarce, w tym pliki cookie i inne dane witryn, korzystając z opcji „Wyczyść dane przeglądania” dostępnej w ustawieniach. Dzięki temu zasymulujesz pierwszą wizytę na stronie (zobaczysz jak system reaguje na nowych odwiedzających). Możesz też skorzystać z przeglądarki w trybie prywatnym – Incognito.

Tryb Incognito

KROK 3

Otwórz narzędzia dla deweloperów w swojej przeglądarce, które np. w Chrome znajdziesz w menu pod zakładką Więcej narzędzi→ Narzędzia dla Deweloperów lub używając prawego przycisku myszy i wybierając opcję Zbadaj, ewentualnie skorzystaj z odpowiedniego skrótu klawiaturowego (dla Chrome Ctrl + Shift + i) . Udostępnione wówczas zostaną szczegółowe informacje na temat działania strony i przesyłanych danych.

Narzędzia dla deweloperów

KROK 4

Odwiedź swoją stronę internetową, ale na początku nie reaguj na monit CMP (mechanizm zarządzania zgodami), czyli nie udzielaj zgody ani nie wyrażaj odmowy w banerze cookie. W narzędziach dla deweloperów przejdź na kartę Sieć (Network), a w polu filtra wpisz „gcd”, żeby łatwiej zlokalizować zapytania związane z Consent Mode.

Karta sieć

KROK 5

Sprawdź parametry gcs i gcd dla każdego z zapytań, w celu weryfikacji domyślnych wartości przesyłanych przez Twoją stronę. Następnie, wyraź zgodę lub odmowę w CMP i ponownie sprawdź, jak zmieniły się parametry zapytań. Ta czynność pozwala na bezpośrednią ocenę, jak Twoja strona reaguje na zmiany zgód użytkowników.

Aby dowiedzieć się więcej o Consent mode, przeczytaj artykuł Google na temat sprawdzania i aktualizowania ustawień w Google Analytics 4 dotyczących zgody użytkowników.

Dominik Bigosiński
Dominik Bigosiński
Międzynarodowy ekspert ds. content marketingu specjalizujący się w tworzeniu artykułów blogowych na temat SEO i SEM. Działa również w afiliacjach - pomaga przedsiębiorcom skalować ich biznesy poprzez programy partnerskie.

Szukasz wiedzy?

Przeczytaj artykuły
z naszego bloga
message ikona

Dowiedz się co możemy zrobić dla Twojej strony lub sklepu.
Wypełnij formularz i skorzystaj
z bezpłatnej konsultacji.

Tomasz Nawrocki

Co o nas mówią?

Poznaj opinie
naszych klientów

To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.

Doskonała
gwiazdki
Na podstawie 33 opinii
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!

Sklep Julia logo

Magdalena Cieczko

sklep-julia.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!

Danuta Organic Concept

Danuta Mierzejewska

Organic Concept
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Profesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!

Adrian Serocki Sportpag

Adrian Serocki

Sportpag / Zezoon
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Współpracowałem z Adboosters i jestem zadowolony. Mnóstwo optymalizacji zostało wykonanych na mojej stronie. Pozycje wielu fraz kluczowych poszybowały do top10 a ogólna widoczność serwisu zwiększyła się. Kontakt z firmą bezproblemowy. Raporty zawsze na czas. Współpracowałem wcześniej z dużymi agencjami i nie byłem zadowolony, do adboosters zawsze można podjechać lub zadzwonić i zawsze otrzymałem merytoryczną odpowiedź na moje pytania.
Adrian Zadorecki Kursy Pierwszej pomocy

Adrian Zadorecki

Kursy pierwszej pomocy Adrian Zadorecki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Polecam współpracę z Adboosters. Wysoki poziom świadczenia usług. Po prawie dwuletniej współpracy z dużą i „znaną” firmą, odetchnęłam z ulgą. Świetny kontakt, dużo własnej inicjatywy. Dobro klienta na pierwszym miejscu. Polecam!
Anna Kmieć Grenbud

Anna Kmieć

Grenbud
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Działamy z naszym sklepem już od wielu miesięcy i widoczność wzrosła bardzo mocno. Jeszcze 2 lata temu sklepu nie było widać w Google prawie wcale, teraz wyświetla się na wysokich pozycjach na kilkaset fraz, co przełożyło się na ruch i liczbę zamówień. Przy pozycjonowaniu trzeba mieć trochę cierpliwości, ale przy tej współpracy od początku szło to w dobrym kierunku i to był dobrze zainwestowany czas.
logo darmaroffice

Mariusz Klosak

DarmarOffice.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Pan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.

Euro Podatki

Anna Konwińska

Euro Podatki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Sprawnie, szybko i fachowo. Potrzebowaliśmy pomocy w SEO, ponieważ ustawienia trochę się zapętliły. Problem został szybko usunięty i naprawiony i co najważniejsze firma nie kryła się ze swoją wiedzą. Odpowiadali na wszystkie pytania i tłumaczyli, to ważne w naszym przypadku, kiedy stronę prowadzimy sami i tylko w sytuacji alarmowej możemy liczyć na wsparcie. teraz wiele rzeczy wydaje się łatwiejsze. Polecamy,.
Grafy

Przemysław Graf

Grafy w Podróży
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.

Wojciech Guła

Serwis GSM
Poprzednie Następne
Firmy, które nam zaufały
Fale Loki Koki Logo
Cortez
lokikoki logo
Miko Coffe
Spidweld
DPV Logistic Logo
maxmedia logo
Mrozbike
Mamakarmi

Co osiągnęliśmy?

Zobacz nasze case study
Poprzednie Następne
Łóżeczko dziecięce

Sklep-julia.pl

Jak działania SEO podniosły sprzedaż o 177% w sklepie internetowym? 
Cel był ambitny – prześcignąć nie tylko bezpośrednich konkurentów klienta, ale również takich gigantów, jak: Allegro, IKEA, Smyk, Ceneo czy OLX. Po wielu miesiącach intensywnych działań udało nam się osiągnąć wysokie i stabilne pozycje na szereg konkurencyjnych i trudnych wyrażeń kluczowych. 
dowiedz się więcej
Rower

Mrozbike

Imponujący wzrost ruchu organicznego o 558% w sklepie rowerowym.
Naszym wspólnym celem było podniesienie ogólnej widoczności sklepu zarówno jeśli chodzi o rowery jak również o części i akcesoria rowerowe wybranych producentów. Chcieliśmy także zwiększyć widoczność sklepu na rynku lokalnym w Bydgoszczy. Sprawdź jak to zrobiliśmy.
dowiedz się więcej
Cortez

Cortez

Wzrost liczby wyrażeń w TOP10 o 4400% - jak to możliwe?
Główne wyzwania, przed którymi stanęliśmy, obejmowały brak widoczności na kluczowe frazy dla potencjalnych franczyzobiorców, silną konkurencję ze strony dużych marek jak Żabka czy Carrefour, słaby profil linkowy oraz ograniczenia prawne w promocji. Jak sobie z tym poradziliśmy?
dowiedz się więcej
Materiały biurowe

DarmarOffice.pl

Droga od prawie zerowej widoczności do tysięcy użytkowników w sklepie internetowym.
Jak na trudność branży i budżet, jakim dysponowaliśmy osiągnęliśmy naprawdę imponujące rezultaty. Znaczna poprawa widoczności sklepu przyniosła wielu nowych użytkowników, których obecność z kolei przełożyła się na wzrost wyników sprzedażowych.
dowiedz się więcej
Poproś o wycenę i dowiedz się jak możemy zwiększyć widoczność
Twojej strony lub sklepu e-commerce.

Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.

    Michał Maliszewski