

Google wprowadza nowe restrykcje dla reklamodawców wykorzystujących ekosystem Google Ads oraz pozostałe produkty Google Marketing Platform. Aby móc personalizować reklamy, musisz respektować zasady w zakresie zgody użytkownika z UE, które ograniczają funkcje pomiarowe i dotyczą witryn, aplikacji oraz przesyłania informacji. W zależności od tego, na co użytkownik wyrazi zgodę, zbierane będą wszystkie dane, częściowe lub żadne.
Rygorystyczne zmiany Google w zakresie personalizacji reklam zostaną wprowadzone od marca 2024 roku. Obejmą wszystkie narzędzia reklamowe wchodzące w skład Google Marketing Platform (w tym Google Ads).
Jeżeli jako reklamodawca nie będziesz respektował Consent mode:
Consent mode jest mechanizmem uruchamiania skryptów śledzących Google, który przekazuje informacje o bieżącej zgodzie użytkownika. Dzięki temu, systemy Google Ads (oraz inne, należące do Google Marketing Platform) otrzymują dane niezbędne do określenia zakresu dozwolonego przetwarzania informacji. Przy jego użyciu nie ma konieczności całkowitego zatrzymywania przesyłu danych, gdy użytkownik nie wyraża zgody na ich wykorzystanie w celach marketingowych. W tej sytuacji, przekazany status zgody instruuje system, aby w kontekście danego użytkownika aktywować funkcje analityczne, pomijając przy tym elementy reklamowe (jeśli odbiorca wcześniej zgodził się na analitykę).
Technologia Consent mode umożliwia bardziej elastyczne zarządzanie zgodami, zapewniając równowagę między prywatnością użytkowników a potrzebami analitycznymi i reklamowymi. W konsekwencji możesz lepiej dostosować działania online, szanując przy tym preferencje odwiedzających twoją stronę.
Parametr gcs pełni funkcję informacyjną na temat statusu zgody dla dwóch głównych kategorii:
Przyjęte wartości bezpośrednio wskazują na udzieloną zgodę (lub jej brak) w kontekście konkretnych typów danych, m.in.:
Wartość G1 sugeruje, że zgoda nie jest wymagana dla danych procesów, co może wynikać z różnych przyczyn (w tym z powodu regulacji prawnych obowiązujących w danej lokalizacji).
Rozszerzenie wprowadzone w wersji v2, określane przez parametr gcd, pozwala na bardziej szczegółowe określenie statusów zgody dotyczących dodatkowych kategorii, np. ad_user_data czy ad_personalization. Składnia tego parametru, oparta na kombinacji cyfr i liter, dostarcza informacji o stanie domyślnym i zmianach wprowadzonych przez użytkownika.
Litery mają tutaj szczególną wartość:
Powyższe wartości należy interpretować w kontekście odpowiednich działań użytkownika i ustawień strony, szczególnie w świetle wymogów prawnych dotyczących zgody na przetwarzanie danych.
Prawidłowe skonfigurowanie Consent Mode wymaga przestrzegania zasady domyślnej odmowy. Znajduje to odzwierciedlenie w wartościach p, q, i r. Obecność innych wartości może wskazywać na potrzebę dokonania przeglądu i ewentualnych korekt w konfiguracji w celu zapewnienia zgodności z obowiązującymi regulacjami oraz oczekiwaniami użytkowników.
Aby sprawdzić, czy Consent mode działa prawidłowo na Twojej stronie internetowej wykonaj poniższe kroki.
Zamknij wszystkie karty przeglądarki. Przeglądanie musi odbywać się identycznie jak w przypadku nowego użytkownika.
Wyczyść dane przeglądania w swojej przeglądarce, w tym pliki cookie i inne dane witryn, korzystając z opcji „Wyczyść dane przeglądania” dostępnej w ustawieniach. Dzięki temu zasymulujesz pierwszą wizytę na stronie (zobaczysz jak system reaguje na nowych odwiedzających). Możesz też skorzystać z przeglądarki w trybie prywatnym – Incognito.
Otwórz narzędzia dla deweloperów w swojej przeglądarce, które np. w Chrome znajdziesz w menu pod zakładką Więcej narzędzi→ Narzędzia dla Deweloperów lub używając prawego przycisku myszy i wybierając opcję Zbadaj, ewentualnie skorzystaj z odpowiedniego skrótu klawiaturowego (dla Chrome Ctrl + Shift + i) . Udostępnione wówczas zostaną szczegółowe informacje na temat działania strony i przesyłanych danych.
Odwiedź swoją stronę internetową, ale na początku nie reaguj na monit CMP (mechanizm zarządzania zgodami), czyli nie udzielaj zgody ani nie wyrażaj odmowy w banerze cookie. W narzędziach dla deweloperów przejdź na kartę Sieć (Network), a w polu filtra wpisz „gcd”, żeby łatwiej zlokalizować zapytania związane z Consent Mode.
Sprawdź parametry gcs i gcd dla każdego z zapytań, w celu weryfikacji domyślnych wartości przesyłanych przez Twoją stronę. Następnie, wyraź zgodę lub odmowę w CMP i ponownie sprawdź, jak zmieniły się parametry zapytań. Ta czynność pozwala na bezpośrednią ocenę, jak Twoja strona reaguje na zmiany zgód użytkowników.
Aby dowiedzieć się więcej o Consent mode, przeczytaj artykuł Google na temat sprawdzania i aktualizowania ustawień w Google Analytics 4 dotyczących zgody użytkowników.
To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.
Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!
Współpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!
Profesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!
Pan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.
Współpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.
Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.