• Zuzanna Przybysz
  • 5 min. czytania

Zastanawiasz się, czy Twoja strona internetowa jest odpowiednio zoptymalizowana i okaże się atrakcyjna dla użytkowników oraz robotów wyszukiwarki Google? Nie wiesz jakie błędy mogą stanąć na przeszkodzie w dotarciu serwisu do topowych pozycji w wynikach organicznych? Szukasz programu, który w prosty sposób przeanalizuje zawartość witryny i pomoże w wyciągnięciu wartościowych wniosków? Świetnie się składa! Dziś opowiemy na temat narzędzia Google Lighthouse i możliwości, które oferuje. 

Czym jest audyt SEO i dlaczego warto go wykonać?

Strona internetowa, która ma być dobrze widoczna w wynikach organicznych, powinna zostać poddana audytowi SEO. Podczas takiej analizy weryfikowany jest szereg czynników mających bezpośredni wpływ na pozycje serwisu w wyszukiwarce Google. Wiedza na temat aspektów optymalizacyjnych wymagających poprawy jest niezwykle cenna i może stanowić podstawę do planowania strategii związanej z pozycjonowaniem.

Przygotowanie audytu i poprawa zaprezentowanych w nim błędów, znacząco wpływa na wizerunek strony internetowej, ale niesie również wiele innych korzyści takich jak:

  1. Wzrost widoczności serwisu w naturalnych wynikach wyszukiwania – odpowiednio zoptymalizowana witryna ma dużą szansę na pojawienie się w TOP 10 na szereg wartościowych słów kluczowych.
  2. Zwiększenie ruchu na stronie – serwis wyświetlający się wysoko w Google pozwala na dotarcie do szerokiego grona odbiorców, co przekłada się na wzrost liczby sesji pochodzących z wyników organicznych.
  3. Poprawa rezultatów sprzedażowych – dobrze widoczna i licznie odwiedzana strona może odnotować znacznie wyższy poziom sprzedaży oraz pozytywnie wpłynąć na ogólny przychód przedsiębiorstwa.

Co to jest Google Lighthouse i jak zacząć z niego korzystać?

Lighthouse to narzędzie stworzone przez firmę Google, wykorzystywane jako rozszerzenie do przeglądarki Chrome. Umożliwia przeprowadzenie podstawowego audytu oceniającego kondycję naszej strony internetowej pod względem jej wydajności, dostosowania do wymogów wyszukiwarki dostępności, a także potrzeb odbiorców.

Użytkowanie wtyczki nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi kosztami, ponieważ wszystkie jej funkcjonalności są dostępne za darmo.  Korzystanie z rozszerzenia jest bardzo proste i co ciekawe, nie trzeba go instalować – należy do elementów podstawowego wyposażenia przeglądarki Chrome we wszystkich jej wersjach od 2017 roku. Jak zatem ją odnaleźć i wykonać audyt? Wystarczy wejść na interesującą nas stronę internetową, w dowolnym miejscu kliknąć prawym przyciskiem myszy, wybrać opcję „zbadaj”, a następnie wejść w zakładkę „Lighthouse” i tam wygenerować raport. Audyt powinien pojawić się na Twoim ekranie w ciągu kilkunastu sekund. Jeśli korzystasz ze starszej wersji przeglądarki Chrome, również nie stanowi to problemu. W takiej sytuacji samodzielnie pobierz wtyczkę Lighthouse poprzez link https://chrome.google.com/webstore/detail/lighthouse.

Jakie informacje zawiera audyt przygotowany dzięki Google Lighthouse?

Wygenerowany raport strony internetowej obejmuje pięć następujących aspektów jej działania:

  1. Wydajność – znajdziesz tutaj informacje na temat szybkości i poprawności ładowania serwisu, a także bardziej szczegółowe dane dotyczące np. czasu potrzebnego do wyświetlenia się wszystkich elementów interaktywnych na stronie.
  2. Ułatwienia dostępu (Accessibility) – punkt ten dotyczy użyteczności serwisu, a także jego dostępności dla wszystkich użytkowników. Prezentuje ocenę wielu jej parametrów, takich jak m.in.: analiza struktury, kolorystyka (kontrast), występowanie tekstów alternatywnych czy rozmiar czcionek.
    Opis tego obszaru w samym narzędziu: „Te testy wskazują możliwości poprawy ułatwień dostępu Twojej aplikacji internetowej. Ponieważ wykryć automatycznie można tylko część problemów z ułatwieniami dostępu, wskazane jest przeprowadzenie też testów ręcznych.”
  3. Sprawdzone metody (Best practices) – w tej części audytu narzędzie sprawdza, czy strona korzysta z rozwiązań uznawanych za dobre praktyki i czy nie korzysta z tych, które są uważane za złe i niepożądane. Wśród sprawdzanych praktyk znajdziemy np. czy strona Używa HTTPS; Nie pyta o zgodę na geolokalizację podczas wczytywania strony, Nie pyta o zgodę na wyświetlanie powiadomień podczas wczytywania strony itd.
  4. SEO (Search Engine Optimization) – fragment raportu dotyczący kwestii najważniejszych pod kątem pozycjonowania, branych pod uwagę przez roboty wyszukiwarki podczas ustalania kolejności wyświetlania się stron. Obejmuje m.in. informacje na temat atrybutów alt w elementach graficznych, obecności odpowiednich nagłówków czy właściwego tytułu strony, a przede wszystkim możliwości indeksowania strony i jej elementów.
    Opis tego obszaru w samym narzędziu: „Te testy sprawdzają, czy strona została utworzona z zastosowaniem podstawowych zaleceń dotyczących optymalizacji witryn pod kątem wyszukiwarek (SEO). Na pozycję strony w wyszukiwarce mogą wpływać inne czynniki, których Lighthouse nie sprawdza.”.
  5. PWA (Progressive Web Apps) – Narzędzie sprawdza, czy PWA jest wdrożone i jeżeli tak, czy jest to zrobione poprawnie – czy strona działa poprawnie jako uproszczona aplikacja.
    Opis tego obszaru w samym narzędziu: „Te testy służą do sprawdzenia różnych aspektów progresywnej aplikacji internetowej”

Poszczególne obszary audytu oceniane są w skali od 0 do 100, przy czym wynik do 49 oceniany jest jako bardzo słaby, od 50 do 89 to recenzja średnia, oznaczająca, że dane elementy wciąż wymagają poprawy, a od 90 do 100 rezultat uznawany jest za bardzo dobry.

Audyt strony internetowej to jeden z pierwszych, podstawowych kroków w procesie pozycjonowania. Jeśli chcesz dotrzeć na szczyt naturalnych wyników wyszukiwania, pamiętaj o wygenerowaniu takiego raportu, a następnie wdrożeniu sugerowanych w nim zmian i naprawieniu błędów. Z pewnością pomoże Ci w tym narzędzie Google Lighthouse, które w bardzo krótkim czasie przedstawi informacje dotyczące kondycji Twojej strony internetowej. Jeżeli zależy Ci na oddaniu promocji serwisu w ręce profesjonalistów, skontaktuj się z nami! Zespół ekspertów przeanalizuje Twoją witrynę i wdroży wszystkie zmiany, niezbędne do osiągnięcia wysokich pozycji.

Zuzanna Trychoń
Zuzanna Przybysz
Dyrektor działu realizacji w Adboosters. Od prawie 10 lat zajmuje się zarówno obsługą klienta, jak i tworzeniem treści związanych z marketingiem internetowym. Dba o budowanie relacji z partnerami biznesowymi i koordynuje prowadzenie projektów, jednocześnie przekazując wiedzę na temat pozycjonowania. Stoi na czele działu wykonawczego i jako priorytet stawia wysoką jakość realizowanych usług oraz zadowolenie klientów. Nie zapomina przy tym o budowaniu dobrej atmosfery w zespole, bo wie, jak ważną rolę w pracy odgrywa zgrana załoga.

Szukasz wiedzy?

Przeczytaj artykuły
z naszego bloga
message ikona

Dowiedz się co możemy zrobić dla Twojej strony lub sklepu.
Wypełnij formularz i skorzystaj
z bezpłatnej konsultacji.

Tomasz Nawrocki

Co o nas mówią?

Poznaj opinie
naszych klientów

To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.

Doskonała
gwiazdki
Na podstawie 33 opinii
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!

Sklep Julia logo

Magdalena Cieczko

sklep-julia.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!

Danuta Organic Concept

Danuta Mierzejewska

Organic Concept
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Profesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!

Adrian Serocki Sportpag

Adrian Serocki

Sportpag / Zezoon
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Współpracowałem z Adboosters i jestem zadowolony. Mnóstwo optymalizacji zostało wykonanych na mojej stronie. Pozycje wielu fraz kluczowych poszybowały do top10 a ogólna widoczność serwisu zwiększyła się. Kontakt z firmą bezproblemowy. Raporty zawsze na czas. Współpracowałem wcześniej z dużymi agencjami i nie byłem zadowolony, do adboosters zawsze można podjechać lub zadzwonić i zawsze otrzymałem merytoryczną odpowiedź na moje pytania.
Adrian Zadorecki Kursy Pierwszej pomocy

Adrian Zadorecki

Kursy pierwszej pomocy Adrian Zadorecki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Polecam współpracę z Adboosters. Wysoki poziom świadczenia usług. Po prawie dwuletniej współpracy z dużą i „znaną” firmą, odetchnęłam z ulgą. Świetny kontakt, dużo własnej inicjatywy. Dobro klienta na pierwszym miejscu. Polecam!
Anna Kmieć Grenbud

Anna Kmieć

Grenbud
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Działamy z naszym sklepem już od wielu miesięcy i widoczność wzrosła bardzo mocno. Jeszcze 2 lata temu sklepu nie było widać w Google prawie wcale, teraz wyświetla się na wysokich pozycjach na kilkaset fraz, co przełożyło się na ruch i liczbę zamówień. Przy pozycjonowaniu trzeba mieć trochę cierpliwości, ale przy tej współpracy od początku szło to w dobrym kierunku i to był dobrze zainwestowany czas.
logo darmaroffice

Mariusz Klosak

DarmarOffice.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Pan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.

Euro Podatki

Anna Konwińska

Euro Podatki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Sprawnie, szybko i fachowo. Potrzebowaliśmy pomocy w SEO, ponieważ ustawienia trochę się zapętliły. Problem został szybko usunięty i naprawiony i co najważniejsze firma nie kryła się ze swoją wiedzą. Odpowiadali na wszystkie pytania i tłumaczyli, to ważne w naszym przypadku, kiedy stronę prowadzimy sami i tylko w sytuacji alarmowej możemy liczyć na wsparcie. teraz wiele rzeczy wydaje się łatwiejsze. Polecamy,.
Grafy

Przemysław Graf

Grafy w Podróży
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.

Wojciech Guła

Serwis GSM
Poprzednie Następne
Firmy, które nam zaufały
Fale Loki Koki Logo
Cortez
lokikoki logo
Miko Coffe
Spidweld
DPV Logistic Logo
maxmedia logo
Mrozbike
Mamakarmi

Co osiągnęliśmy?

Zobacz nasze case study
Poprzednie Następne
Łóżeczko dziecięce

Sklep-julia.pl

Jak działania SEO podniosły sprzedaż o 177% w sklepie internetowym? 
Cel był ambitny – prześcignąć nie tylko bezpośrednich konkurentów klienta, ale również takich gigantów, jak: Allegro, IKEA, Smyk, Ceneo czy OLX. Po wielu miesiącach intensywnych działań udało nam się osiągnąć wysokie i stabilne pozycje na szereg konkurencyjnych i trudnych wyrażeń kluczowych. 
dowiedz się więcej
Rower

Mrozbike

Imponujący wzrost ruchu organicznego o 558% w sklepie rowerowym.
Naszym wspólnym celem było podniesienie ogólnej widoczności sklepu zarówno jeśli chodzi o rowery jak również o części i akcesoria rowerowe wybranych producentów. Chcieliśmy także zwiększyć widoczność sklepu na rynku lokalnym w Bydgoszczy. Sprawdź jak to zrobiliśmy.
dowiedz się więcej
Cortez

Cortez

Wzrost liczby wyrażeń w TOP10 o 4400% - jak to możliwe?
Główne wyzwania, przed którymi stanęliśmy, obejmowały brak widoczności na kluczowe frazy dla potencjalnych franczyzobiorców, silną konkurencję ze strony dużych marek jak Żabka czy Carrefour, słaby profil linkowy oraz ograniczenia prawne w promocji. Jak sobie z tym poradziliśmy?
dowiedz się więcej
Materiały biurowe

DarmarOffice.pl

Droga od prawie zerowej widoczności do tysięcy użytkowników w sklepie internetowym.
Jak na trudność branży i budżet, jakim dysponowaliśmy osiągnęliśmy naprawdę imponujące rezultaty. Znaczna poprawa widoczności sklepu przyniosła wielu nowych użytkowników, których obecność z kolei przełożyła się na wzrost wyników sprzedażowych.
dowiedz się więcej
Poproś o wycenę i dowiedz się jak możemy zwiększyć widoczność
Twojej strony lub sklepu e-commerce.

Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.

    Michał Maliszewski