

Przeglądając internet, korzystamy z różnych urządzeń i aplikacji, ale jedną z ich cech wspólnych jest wykorzystywanie geolokalizacji. Funkcja ta staje się coraz ważniejszym elementem strategii SEO, szczególnie dla firm działających lokalnie.
W SKRÓCIE: Geolokalizacja wykorzystywana przez Google uwzględnia lokalizację użytkownika w czasie prezentowania wyników wyszukiwania. Dostosowanie parametrów witryny i contentu do wybranych lokalizacji korzystnie wpływa na efektywność strony usługowej, sklepu, landing page itd.
W tym artykule tylko dotknę tematu geolokalizacji i jej praktycznego zastosowania z punktu widzenia SEO. To szerokie zagadnienie, a niejeden ze śródtytułów nadawałby się na temat osobnego wpisu. Jednak mam nadzieję, że po przeczytaniu tej treści będziesz znać podstawy dotyczące geolokalizacji i zobaczysz, że tego narzędzia nie można lekceważyć.
Geolokalizacja to proces określania fizycznej lokalizacji użytkownika na podstawie danych dostarczanych przez GPS, adres IP, sieć Wi-Fi lub inne źródła informacji
Odpowiedzią na zapytanie kierowane przez serwer, witrynę lub aplikację są precyzyjne współrzędne geograficzne lub przybliżone położenie. Wszystko zależy od wykorzystywanej technologii.
Za pomocą GPS (Global Positioning System) można odbierać sygnały z kilku spośród 31 satelit utrzymywanych na orbicie okołoziemskiej. Nałożenie tych sygnałów na siebie pozwala na dokładne określenie położenia, w którym znajduje się użytkownik.
Położenie geograficzne ustalane przez odbiorniki GPS jest bardzo dokładne. Margines błędu wynosi 50-100 m, a nieraz nawet mniej.
Zapewne właśnie z tej opcji skorzystasz, jeśli będziesz chciał odwiedzić biuro Adboosters w Bydgoszczy – mapy Google, korzystając z nawigacji GPS, zaprowadzą Cię pod same drzwi.
Geolokalizacja IP, czyli na podstawie adresu IP, jest mniej precyzyjna i w dużej mierze zależy od danego regionu oraz gęstości rozmieszczenia odbiorników. Pule adresów IP są przypisywane konkretnym dostawcom Internetu, a oni rejestrują obszary objęte swoim zasięgiem. Geolokalizacja IP polega więc na sprawdzeniu adresu IP i odczytaniu przypisanej mu lokalizacji z bazy danych usługodawcy.
Czy wiesz, że…? Adres IP sam w sobie nie zawiera żadnych informacji o lokalizacji, w której znajduje się użytkownik. Wszelkie dane pochodzą z bazy dostawcy Internetu.
W dużych miastach lokalizacja IP może być bardzo dokładna, ale w przypadku słabiej zaludnionych obszarów istnieje ryzyko błędu, a jego margines wynosi nawet kilkadziesiąt kilometrów.
Obie opisane metody, ustalanie pozycji na podstawie sygnału GPS lub adresu IP, to geolokalizacja bezwzględna. Jest ona związana ze współrzędnymi geograficznymi, a więc stałym punktem (lub obszarem) zajmowanym przez użytkownika.
Pozycjonowanie względne opiera się lokalizacji przedmiotów i osób względem innych punktów odniesienia.
Przykład: Określenie położenia wieży Eiffla we Francji.
W kontekście usług Google i różnych aspektów SEO najczęściej mówimy o lokalizacji bezwzględnej. Ma ona największe znaczenie z punktu widzenia wyników podawanych przez wyszukiwarkę. Niekiedy jednak Google sięga po dane inne niż współrzędne lub adres IP.
Geolokalizacja Google to zbiór narzędzi do geolokalizacji, które pozwalają ustalić dokładne lub przybliżone położenie użytkownika. Nie od dziś wiadomo, że gigant z Mountain View zbiera ogromną ilość danych i przetwarza je, aby prezentować trafne wyniki wyszukiwania.
Określenie miejsca, w którym są użytkownicy, jest możliwe dzięki analizie szeregu informacji:
Jak widać, jest tego całkiem sporo. Za każdym razem, gdy korzystasz z wyszukiwarki (jeśli nie robisz tego w trybie incognito lub z wyłączoną geolokalizacją), Google zbiera i przetwarza te dane, aby zaprezentować wyniki dopasowane do Twoich oczekiwań.
Żeby zrozumieć, że geolokalizacja Google ma ogromne znaczenie dla wyników organicznych, rozważmy przykład. Załóżmy, że jesteś, tak jak ja, gdy piszę ten tekst, we Wschowie w Lubuskiem i wprowadzasz zapytanie „restauracja włoska” w Google. Dzięki geolokalizacji roboty zawężają wyniki wyszukiwania do tego obszaru. Zobaczysz listę pobliskich restauracji, ich godziny otwarcia, oceny oraz odległość od Twojej aktualnej lokalizacji.
Jeśli w tym samym czasie ktoś w Krakowie wprowadzi to samo zapytanie, otrzyma zupełnie inne wyniki, ponieważ Google dostosuje je do jego lokalizacji. Wyjątkiem będzie sytuacja, w której użytkownik z Krakowa wykorzysta bardziej szczegółowe frazy kluczowe, na przykład „restauracja włoska w Karpaczu„. Wtedy wyszukiwarka jako priorytet potraktuje jego zapytanie, a nie położenie.
Czy dostrzegasz potencjał geolokalizacji w pozycjonowaniu lokalnym?
Skoro geolokalizacja w sieci pomaga użytkownikom znaleźć informacje o punktach usługowych, produktach i miejscach w ich okolicy, odgrywa kluczową rolę w przypadku lokalnego SEO.
Firmy i strony internetowe, które są zoptymalizowane pod kątem geolokalizacji, mogą przyciągnąć klientów z konkretnych regionów i zwiększyć swoje zasięgi w wynikach wyszukiwania Google.
Wniosek: Jeśli chcesz, żeby punkty usługowe lub handlowe były wysoko na liście wyników dla Twojej lokalizacji, musisz wiedzieć, jak działa geolokalizacja i jak skutecznie ją wykorzystać w firmie.
Pozycjonowanie stron internetowych z myślą o konkretnej lokalizacji sprawia, że firma jest w stanie generować większe przychody. Wymaga to podjęcia szeregu przemyślanych działań z zakresu marketingu, między innymi tych opisanych poniżej.
Umiejętne wykorzystanie słów kluczowych związanych z lokalizacją to pierwszy krok do sukcesu. Dodaj je w treści, nagłówkach, opisach produktów i innych miejscach, w których powinny naturalnie występować.
Stwórz strony internetowe na temat lokalizacji, w której działasz i zoptymalizuj je na frazę lub frazy wyszukiwane przez potencjalnych klientów.
Wizytówka Google, a razem z nią rozbudowana usługa Google Moja Firma, to temat, któremu warto się przyjrzeć. Jak pokazuje doświadczenie, wizytówki i miejsca na mapach są szczególnie promowane na urządzeniach mobilnych. Jeśli więc prowadzisz lokalny biznes, atrakcyjna i aktualna wizytówka w internecie dotrze do użytkownika i zachęci go do podjęcia interakcji.
Co powinna zawierać dobra wizytówka Google, żeby pojawiać się na górze listy wyników? Między innymi oceny i recenzje. Pozytywne opinie pomogą w podniesieniu pozycji Twojej firmy w wynikach lokalnych.
Równie ważne są aktualne dane kontaktowe. Jeśli zmienisz adres siedziby lub lokalizację punktu usługowego, numer telefonu lub informacje o godzinach otwarcia, natychmiast zaktualizuj je w profilu Google Moja Firma.
Lwia część zapytań lokalnych pochodzi z urządzeń mobilnych. Dlatego upewnij się, że Twoja strona jest responsywna i wygląda oraz działa bez zarzutu na tabletach i smartfonach.
Zajmowanie się pozycjonowaniem strony w internecie jest nieodłącznie związane z monitorowaniem wyników, a w razie potrzeby – wprowadzaniem niezbędnych zmian. Jeśli celujesz w zapytania lokalne, przyda Ci się narzędzie, które parsuje frazy i pozwala na ich śledzenie na podstawie podanej lokalizacji.
Taką funkcjonalność daje m.in. Senuto w module monitoringu fraz.
Czy wiesz, że…? Twoja strona może zajmować różne pozycje w wynikach wyszukiwania ze względu na urządzenie, z którego korzysta potencjalny klient.
Warto sprawdzać swoją widoczność w wyszukiwarce z podziałem na wyniki mobile i desktop. Taką opcję daje m.in. Audit w SurferSEO.
Jeśli potrzebujesz wsparcia we wdrożeniu zmian na stronie lub podpowiedzi dotyczących zwiększenia widoczności reklamy, skorzystaj z pomocy specjalistycznej agencji. Doświadczeni eksperci SEO z Adboosters chętnie pomogą Ci wykorzystać geolokalizację, aby dotrzeć z ofertą do konkretnych grup docelowych.
Dziękuję, że dotarłeś do tego miejsca! Jak zapewne zauważyłeś, optymalizacja witryny pod wyniki lokalne to w marketingu internetowym wielowątkowe zagadnienie. Mam nadzieję, że ta wiedza przyda Ci się w czasie prowadzenia biznesu w sieci.
Czas na krótkie podsumowanie:
Jeśli spodobał Ci się ten tekst, udostępnij go lub zostaw komentarz i regularnie zaglądaj na naszego bloga, żeby zdobywać praktyczną wiedzę o SEO!
To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.
Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!
Współpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!
Profesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!
Pan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.
Współpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.
Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.