Opinie w Internecie. Dlaczego warto dbać o pozytywny wizerunek firmy w sieci?

  • Zuzanna Przybysz
  • 5 min. czytania

Obecnie trudno wyobrazić sobie prowadzenie przedsiębiorstwa bez działań reklamowych w sieci, ponieważ ogromna część klientów poszukuje potrzebnych produktów i usług właśnie za pośrednictwem Internetu. Wyszukiwarkę wykorzystują również jako kanał dotarcia do opinii na temat firmy i niejednokrotnie właśnie od rekomendacji innych użytkowników, podejmują ostateczną decyzję o współpracy. Dowiedz się jak dbać o pozytywny wizerunek w sieci i dlaczego warto o tym pamiętać. 

Dlaczego opinie klientów są tak ważne? 

Niezależnie od tego, jak dużą firmę prowadzisz i w jakiej branży działasz, opinie na temat Twojego przedsiębiorstwa są bardzo ważne. W ciągu ostatnich lat, recenzje dostępne w Internecie są wyświetlane przez klientów bardzo często – można niemal powiedzieć, że stały się już częścią procesu podejmowania decyzji zakupowych przez użytkowników. Znaczący procent konsumentów nie zdecyduje się na nabycie produktu lub skorzystanie z usługi, bez wcześniejszego zapoznania się z opiniami na temat danej firmy. Czy to nowe zjawisko? Absolutnie nie.

Od wieków reputacja jest bardzo ważna – kiedyś była to tzw. poczta pantoflowa, czyli polecenia znajomych, rodziny lub przyjaciół, a dziś jej odpowiednikiem są właśnie opinie w Internecie.  Niewątpliwie, jako klienci chcemy mieć pewność, że spośród wielu dostępnych ofert, wybieramy właśnie tę właściwą. Recenzje innych użytkowników mogą uchronić nas przed zakupem od nieuczciwej firmy czy produktami kiepskiej jakości lub utwierdzić w przekonaniu, że dokonaliśmy dobrego wyboru. Niejednokrotnie, nie mając czasu albo chęci na dogłębną analizę ofert, szukamy samych opinii i widząc, że są pozytywne, ufamy doświadczeniom innych użytkowników. Nie zapominaj więc o tym ważnym elemencie działań marketingowych! Dbając o pozytywny wizerunek swojej firmy w sieci, budujesz jej wiarygodność. Ponadto, pozwalasz klientom na nabranie do niej zaufania, co najprawdopodobniej przełoży się bezpośrednio na rozwój Twojego biznesu i wzrost zysków.

78% konsumentów korzysta z internetu, aby znaleźć informacje o lokalnych firmach częściej niż raz w tygodniu (wzrost o 69% w 2020 r.).

(Local Consumer Review Survey 2022)

Jak pozyskiwać opinie od klientów?

Pierwszą i najważniejszą kwestią jest to, że na pozytywną opinię możemy liczyć wyłącznie od naprawdę zadowolonego klienta. Między innymi z tego powodu podczas prowadzenia biznesu warto dbać o wszystkie detale, stawiać na wysoką jakość oferowanych produktów, szybkość wysyłki i odpowiedni poziom obsługi klienta. Jednak, czy da się zadowolić wszystkich? Niestety nie. Każdy, kto kiedykolwiek prowadził firmę, wie, że prawie zawsze znajdzie się klient, z którym współpraca nie układa się pomyślnie. Warto jednak zadbać o to, aby procent takich kontrahentów jak najbardziej zminimalizować, a gdy już się pojawią, dążyć do dialogu i polubownego załatwiania spraw.

Możemy jednak założyć, że gdy prowadzimy biznes sumiennie i z zaangażowaniem, znaczna większość klientów jest bardzo zadowolona z zakupionych produktów lub wykonanych usług. Czy takie osoby możemy poprosić o wystawienie opinii? Oczywiście, że tak i jest to bardzo dobry pomysł! Tylko jak go zrealizować? W przypadku świadczenia usług najlepszym rozwiązaniem jest rozmowa z klientem (krótko po wykonanej pracy), w której warto poprosić o pozostawienie kilku słów komentarza na temat współpracy. Często stosowaną praktyką jest również propozycja niewielkiego rabatu na kolejne zlecenie w zamian za czas poświęcony na napisanie rekomendacji. Nie należy obawiać się rozmowy na ten temat – klienci korzystają z Internetu i wiedzą, jak ważną rolę odgrywa wizerunek firmy w sieci, więc na pewno zrozumieją Twoją prośbę. A w jaki sposób dotrzeć do osób, z którymi nie mamy bezpośredniego kontaktu, bo dokonują transakcji wyłącznie online? Jest na to kilka pomysłów i należą do nich m.in.:

  1. Wysyłka wiadomości e-mail lub SMS z prośbą o podzielenie się opinią.
  2. Umieszczenie na stronie internetowej odnośnika prowadzącego np. do wizytówki Google Moja Firma.
  3. Tworzenie postów w social mediach zachęcających do wystawienia recenzji.
  4. Dodanie na karcie produktu w sklepie internetowym możliwości oceny danego artykułu.
  5. Dołączenie do przesyłki blankietu z podziękowaniem za zakup i prośbą o wystawienie opinii.

Warto wypróbować kilka metod i ostatecznie zdecydować się na tę, która przynosi najlepszy efekt. Należy jednak pamiętać, by zachować w swoim działaniu umiar, aby nie zrazić klienta. W branży e-commerce działa wiele firm, które wysyłają liczne wiadomości z prośbą o wyrażenie opinii na temat transakcji, co może przynieść efekt całkowicie odwrotny od zamierzonego i wyłącznie zirytować kupującego. Pamiętaj także o podziękowaniu za wystawioną recenzję!

Gdzie zbierać opinie na temat firmy?

Opinie na temat firmy można zbierać w wielu różnych miejscach. Warto zastanowić się na tym, który kanał sprzedażowy jest dla nas najważniejszy i w pierwszej kolejności skupić się właśnie na nim. Gdzie najczęściej udostępniane są recenzje?

  1. Wizytówka Google Moja Firma.
  2. Media społecznościowe np. Facebook.
  3. Portale ogłoszeniowe np. Allegro, OLX, Vinted.
  4. Platformy i aplikacje branżowe np. Tripadvisor, Booksy, Booking.com.
  5. Serwisy zbierające opinie np. Opineo, TrustMate.
  6. Własna strona lub sklep internetowy.

Przychylne komentarze umieszczone w każdym z tych miejsc są bez wątpienia bardzo cenne i mogą pozytywnie wpłynąć na rozwój Twojego biznesu.

Wykorzystanie Google przez konsumentów do oceny lokalnych firm wzrosło z 63% w 2020 r. do 81% w 2021 r.

Wykorzystanie Facebooka przez konsumentów spadło z 54% w 2020 roku do 48% w 2021 roku. 

(Local Consumer Review Survey 2022)

Jak radzić sobie z negatywnymi opiniami?

Nie należy zapominać o innej, mniej przyjemniej, ale równie ważnej kwestii, czyli o komentarzach negatywnych. Niezadowolony klient, działając pod wpływem silnych emocji, może szybko i bardzo dosadnie podzielić się swoimi spostrzeżeniami. Niestety, jedna taka opinia jest w stanie przyćmić wiele pozytywnych, dlatego warto zareagować na nią we właściwy sposób. Jak więc najlepiej postąpić w przypadku negatywnego komentarza w Internecie?

  1. Zachowaj spokój i nie odpowiadaj pod wpływem emocji.
  2. Skontaktuj się z autorem recenzji, najlepiej telefonicznie i postaraj się wyjaśnić zaistniałą sytuację.
  3. Po rozmowie i dojściu do porozumienia z klientem, szybko odpowiedz na komentarz, tak aby inni widzieli, że sprawa jest wyjaśniona. Jeśli twórca opinii miał rację, przeproś w imieniu swojej firmy.
  4. Nigdy nie pozostawiaj komentarza bez reakcji ani nie wdawaj się w kłótnie – użytkownicy często czytają odpowiedzi w spornych sprawach, więc należy podejść do tego tematu jak najbardziej profesjonalnie.

Utrzymanie pozytywnych opinii na poziomie stu procent jest praktycznie niemożliwe, zwłaszcza przy bardzo dużej liczbie klientów. Gdy pojawi się pojedynczy negatywny komentarz, nie warto się załamywać. Wystarczy odpowiednio na niego zareagować, a nie powinien w przyszłości rzutować na poziom sprzedaży i rozwój działalności.

Pozytywne komentarze klientów mogą być bardzo przydatne w rozwoju Twojego biznesu, więc warto o nie prosić, a następnie kreatywnie wykorzystywać. Utwórz na swojej stronie zakładkę z referencjami, pochwal się opiniami w mediach społecznościowych albo stwórz na ich temat dedykowany wpis na blogu. Możliwości jest naprawdę dużo, a jedyne ograniczenie to wyobraźnia. Życzymy powodzenia i wielu życzliwych komentarzy od klientów!

Zuzanna Trychoń
Zuzanna Przybysz
Dyrektor działu realizacji w Adboosters. Od prawie 10 lat zajmuje się zarówno obsługą klienta, jak i tworzeniem treści związanych z marketingiem internetowym. Dba o budowanie relacji z partnerami biznesowymi i koordynuje prowadzenie projektów, jednocześnie przekazując wiedzę na temat pozycjonowania. Stoi na czele działu wykonawczego i jako priorytet stawia wysoką jakość realizowanych usług oraz zadowolenie klientów. Nie zapomina przy tym o budowaniu dobrej atmosfery w zespole, bo wie, jak ważną rolę w pracy odgrywa zgrana załoga.

Szukasz wiedzy?

Przeczytaj artykuły
z naszego bloga
message ikona

Dowiedz się co możemy zrobić dla Twojej strony lub sklepu.
Wypełnij formularz i skorzystaj
z bezpłatnej konsultacji.

Tomasz Nawrocki

Co o nas mówią?

Poznaj opinie
naszych klientów

To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.

Doskonała
gwiazdki
Na podstawie 33 opinii
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!

Sklep Julia logo

Magdalena Cieczko

sklep-julia.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!

Danuta Organic Concept

Danuta Mierzejewska

Organic Concept
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Profesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!

Adrian Serocki Sportpag

Adrian Serocki

Sportpag / Zezoon
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Współpracowałem z Adboosters i jestem zadowolony. Mnóstwo optymalizacji zostało wykonanych na mojej stronie. Pozycje wielu fraz kluczowych poszybowały do top10 a ogólna widoczność serwisu zwiększyła się. Kontakt z firmą bezproblemowy. Raporty zawsze na czas. Współpracowałem wcześniej z dużymi agencjami i nie byłem zadowolony, do adboosters zawsze można podjechać lub zadzwonić i zawsze otrzymałem merytoryczną odpowiedź na moje pytania.
Adrian Zadorecki Kursy Pierwszej pomocy

Adrian Zadorecki

Kursy pierwszej pomocy Adrian Zadorecki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Polecam współpracę z Adboosters. Wysoki poziom świadczenia usług. Po prawie dwuletniej współpracy z dużą i „znaną” firmą, odetchnęłam z ulgą. Świetny kontakt, dużo własnej inicjatywy. Dobro klienta na pierwszym miejscu. Polecam!
Anna Kmieć Grenbud

Anna Kmieć

Grenbud
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Działamy z naszym sklepem już od wielu miesięcy i widoczność wzrosła bardzo mocno. Jeszcze 2 lata temu sklepu nie było widać w Google prawie wcale, teraz wyświetla się na wysokich pozycjach na kilkaset fraz, co przełożyło się na ruch i liczbę zamówień. Przy pozycjonowaniu trzeba mieć trochę cierpliwości, ale przy tej współpracy od początku szło to w dobrym kierunku i to był dobrze zainwestowany czas.
logo darmaroffice

Mariusz Klosak

DarmarOffice.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Pan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.

Euro Podatki

Anna Konwińska

Euro Podatki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Sprawnie, szybko i fachowo. Potrzebowaliśmy pomocy w SEO, ponieważ ustawienia trochę się zapętliły. Problem został szybko usunięty i naprawiony i co najważniejsze firma nie kryła się ze swoją wiedzą. Odpowiadali na wszystkie pytania i tłumaczyli, to ważne w naszym przypadku, kiedy stronę prowadzimy sami i tylko w sytuacji alarmowej możemy liczyć na wsparcie. teraz wiele rzeczy wydaje się łatwiejsze. Polecamy,.
Grafy

Przemysław Graf

Grafy w Podróży
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.

Wojciech Guła

Serwis GSM
Poprzednie Następne
Firmy, które nam zaufały
Fale Loki Koki Logo
Cortez
lokikoki logo
Miko Coffe
Spidweld
DPV Logistic Logo
maxmedia logo
Mrozbike
Mamakarmi

Co osiągnęliśmy?

Zobacz nasze case study
Poprzednie Następne
Łóżeczko dziecięce

Sklep-julia.pl

Jak działania SEO podniosły sprzedaż o 177% w sklepie internetowym? 
Cel był ambitny – prześcignąć nie tylko bezpośrednich konkurentów klienta, ale również takich gigantów, jak: Allegro, IKEA, Smyk, Ceneo czy OLX. Po wielu miesiącach intensywnych działań udało nam się osiągnąć wysokie i stabilne pozycje na szereg konkurencyjnych i trudnych wyrażeń kluczowych. 
dowiedz się więcej
Rower

Mrozbike

Imponujący wzrost ruchu organicznego o 558% w sklepie rowerowym.
Naszym wspólnym celem było podniesienie ogólnej widoczności sklepu zarówno jeśli chodzi o rowery jak również o części i akcesoria rowerowe wybranych producentów. Chcieliśmy także zwiększyć widoczność sklepu na rynku lokalnym w Bydgoszczy. Sprawdź jak to zrobiliśmy.
dowiedz się więcej
Cortez

Cortez

Wzrost liczby wyrażeń w TOP10 o 4400% - jak to możliwe?
Główne wyzwania, przed którymi stanęliśmy, obejmowały brak widoczności na kluczowe frazy dla potencjalnych franczyzobiorców, silną konkurencję ze strony dużych marek jak Żabka czy Carrefour, słaby profil linkowy oraz ograniczenia prawne w promocji. Jak sobie z tym poradziliśmy?
dowiedz się więcej
Materiały biurowe

DarmarOffice.pl

Droga od prawie zerowej widoczności do tysięcy użytkowników w sklepie internetowym.
Jak na trudność branży i budżet, jakim dysponowaliśmy osiągnęliśmy naprawdę imponujące rezultaty. Znaczna poprawa widoczności sklepu przyniosła wielu nowych użytkowników, których obecność z kolei przełożyła się na wzrost wyników sprzedażowych.
dowiedz się więcej
Poproś o wycenę i dowiedz się jak możemy zwiększyć widoczność
Twojej strony lub sklepu e-commerce.

Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.

    Michał Maliszewski