Jak przygotować sklep internetowy na Black Friday?

Jak przygotować sklep internetowy na Black Friday (1)

Spis treści

Ostatni piątek listopada zaczyna gorący okres wyprzedaży, na który czeka cały polski e-commerce. Jeśli sprzedajesz w sieci, na pewno zdajesz sobie sprawę z ogromnego potencjału Black Friday. Przeczytaj, jak przygotować swój sklep na wzmożony ruch. Tym bardziej że nie zostało wiele czasu.

Zbliża się najgorętszy okres w e-commerce

Black Friday – ostatni piątek listopada – otwiera sezon przedświątecznych zakupów. Kolejne hasła w słowniku e-sprzedaży to: Black Week, Black Weekend i Cyber Monday. Wszystkie one opisują następujące po sobie dni wzmożonego ruchu w sklepach stacjonarnych oraz internetowych. 

W 2022 roku „te dni” przypadają na:

  • Początek Black Week: 21 listopada
  • Black Friday: 25 listopada
  • Black Weekend: 25-27 listopada
  • Cyber Monday: 28 listopada

Idea szalonych wyprzedaży i rewelacyjnie niskich obniżek ma się dobrze na zachodzie. I zdążyła się już na dobre zakorzenić w naszej rzeczywistości. Jak pokazuje raport ExpertSender 2020, ponad 90% Polaków wie, czym jest BF, a 87% planowało wybrać się na e-zakupy właśnie wtedy.

(źródło: https://expertsender.pl/blog/raport-polacy-i-black-friday)

Jak gruby jest portfel polskich konsumentów? Według danych OVHcloud za 2020 rok, co najmniej 41% kupujących planowało wydać ponad 500 zł, a kolejne 40% kwotę między 200 a 500 zł. Najważniejsze kierunki to internetowe sklepy z odzieżą i obuwiem (79%), elektroniką (58%) i kosmetykami (52%). Co ciekawe, w co czwartym koszyku miały znaleźć się produkty cyfrowe, na przykład e-booki i gry. 

Jest więc o co walczyć. W tym artykule przeczytasz, jak przygotować swój sklep na nadchodzące dni. Skorzystaj z tych podpowiedzi, niezależnie od tego, w jakiej branży działasz.

Jak przygotować sklep internetowy na Black Friday

Najwięksi gracze na rynku przygotowują się na Black Friday z dużym wyprzedzeniem. Szczegóły strategii marketingowych i SEO zależą od branży, w której działasz oraz charakterystyki grupy docelowej. Jednak pewne kwestie są wspólne dla wszystkich sklepów online. Poniżej 5 podpowiedzi, które możesz wykorzystać.

1. Zoptymalizuj odpowiednie podstrony

Wykorzystaj Google Analytics (Pozyskiwanie > Cały ruch > Kanały > Organic Search) i wybierz okres 22-29.11.2021. Zaznacz „Strona wejścia” i sprawdź, które podstrony były najpopularniejsze w czasie Black Week 2021 (kategorie, produkty lub wpisy blogowe). Skontroluj je pod kątem:

  • Czytelności URL oraz meta znaczników;
  • Fraz, na jakie dana podstrona rankuje i na której pozycji ją widać;
  • Poprawności linków wewnętrznych i zewnętrznych.

Może się okazać, że nawet najlepiej widoczne strony wymagają małej optymalizacji. Zadbaj o to, aby znacznik title zawierał frazę kluczową, a description chwytliwy tekst w duchu CTA. Usuń zdublowane linki wewnętrznie i dodaj nowe. Pomyśl też o rozbudowie contentu o wideo lub infografiki.

Sprawdź i zoptymalizuj najważniejsze podstrony, zanim zacznie się Black Friday. Jeśli nie czujesz się w tym mocny, poproś o pomoc sprawdzoną agencję SEO.

Jeśli wprowadziłeś poprawki na wybranych podstronach, warto poprosić roboty Google o ponowne ich indeksowanie. W tym celu wykorzystaj narzędzie do sprawdzania URL w Google Search Console. Wklej każdy link z osobna i kliknij „Poproś o indeksowanie”.

2. Zainwestuj w analizę UX

Dobre SEO jest nieodłącznie związane z analizą strony internetowej pod kątem UX (User Experience). Chodzi o to, aby nawigacja była maksymalnie intuicyjna, a odwiedzający Twoją witrynę szybko znajdowali to, czego szukają. I to niezależnie od urządzenia, które wybiorą.

Najważniejsze pytania, które warto sobie zadać w związku z UX, brzmią:

  1. Czy architektura menu jest przejrzysta i intuicyjna?
  2. Czy można łatwo odszukać produkt?
  3. Czy wyszukiwarka działa, nawet jeśli użytkownik popełni błąd (literówkę)?
  4. Czy w przypadku braku wyszukiwanych produktów wyświetla się propozycja z podobnymi towarami lub promocjami?
  5. Czy filmy i sortowanie działają poprawnie?
  6. Czy produkt można dodać do koszyka z każdego poziomu (strona kategorii, produktu itd.)?
  7. Czy można łatwo złożyć zamówienie i widać wszystkie opcje płatności?
  8. Czy banery reklamowe wyświetlają się poprawnie?

Trudno nie wspomnieć przy tym o czasie ładowania strony. Na pewno niejeden raz zdarzyło Ci się po prostu opuścić witrynę, która wczytywała się bez końca. Według Google optymalny czas ładowania strony to jakieś 2 sekundy. Po przekroczeniu tej granicy znacznie rośnie bounce rate (współczynnik odrzuceń), a tego nie chce żaden sprzedawca.

Może więc zbliżający się Black Friday będzie dobrą motywacją, żeby jeszcze raz „przeklikać” kategorie, produkty i inne podstrony, wykorzystać profesjonalne narzędzia do analizy www i nieco odchudzić sklep, wyrzucając co niepotrzebne?

3. Przyjrzyj się wersji mobilnej sklepu

Internauci coraz częściej kupują za pomocą urządzeń mobilnych. Jak wynika z niedawno opublikowanego raportu Gemius, aż 76% badanych zakupy online robi za pomocą smartfona. W najmłodszej grupie (wiek 15-24) odsetek ten rośnie do 92%!

(źródło: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-w-polsce-2021.html

Ten sam raport wskazuje, że nadal aż 80% osób dokonujących zakupy za pomocą urządzeń mobilnych napotyka jakieś trudności. Zwykle przeszkodą są niewygodne formularze lub nieresponsywne strony e-sklepów. Wniosek? Zadbaj o swoich klientów przed Black Friday. Poświęć czas na to, by przygotować sklep przyjazny dla użytkowników, którzy są gotowi wydać sporo pieniędzy.

4. Oferuj produkty w ramach cross-selling

Cross-selling, czyli sprzedaż komplementarna to technika zwiększająca zyski przez cały rok. Warto ją wykorzystać w e-sklepie szczególnie z okazji Black Friday. Postaraj się stworzyć dobre pary towarów, aby Klient miał poczucie, że znalazł u Ciebie wszystko, czego szukał. Dłużej pozostanie na stronie i nie pofrunie do konkurencji, a Ty sprzedasz więcej.

5. Rozpocznij kampanię reklamową z wyprzedzeniem

Sposoby na prowadzenie kampanii reklamowych to temat na niejedną książkę. Zdaję sobie sprawę, że charakter, rozmach, a nawet styl promocji różni się w zależności od branży. Jednak w każdej sytuacji marketing potrzebuje czasu, żeby dotrzeć do odbiorców. Dlatego nie zwlekaj do ostatniej chwili (chyba że akurat chodzi o RTM, ale o tym przeczytasz w innym wpisie na naszym blogu).

Co warto zrobić już wcześniej? Po pierwsze, poinformuj swoich klientów, co dla nich przygotowałeś. Stopniuj napięcie i otwarcie powiedz, że tak niskie ceny nie będą trwać wiecznie. Do tego celu wykorzystaj stary i sprawdzony newsletter

Zaplanuj też osobny landing page z listą produktów przecenionych na BF. Mogą do niego prowadzić specjalne banery i slidery. Zgodnie z Google, w takich sytuacjach najlepiej używać powtarzalnego URL-a, czyli takiego, który w zapisie nie zawiera aktualnego roku. Dobry adres na landing page z okazji BF to na przykład: www.twojsklep.pl/black-friday lub www.twojsklep.pl/wyprzedaze/black-friday.

Black Friday coraz bliżej, działaj!

Powyższe podpowiedzi to rzecz jasna zaledwie wierzchołek góry lodowej. O optymalizację strony pod kątem SEO i UX warto dbać przez cały rok. To samo można powiedzieć o cross-sellingu i rozsądnemu planowaniu kampanii marketingowych. Jednak zbliżający się Black Friday może stać się powodem, dla którego wreszcie zrealizujesz cele z listy „do dokończenia” i wyznaczysz sobie kolejne.

Mam nadzieję, że w ostatni piątek listopada sprzedaż w Twoim sklepie wzrośnie. I że na tym nie poprzestaniesz! Jeśli chcesz rozwijać się w e-commerce, reaguj na to, co się dzieje na rynku i dalej zdobywaj wiedzę, czyli… śledź naszego bloga!

W tej dziedzinie może także zainteresować Cię wpis: Jak zwiększyć ruch na stronie?

Michał Gawlik

Michał Gawlik

Zostaw komentarz.

Bezpłatny audyt SEO + konsultacja

Nie czekaj, zacznij działać.