RTM – czym jest Real Time Marketing i dlaczego warto w to inwestować?

Real Time Marketing
Spis treści

Wiesz, że istnieje RTM, nieraz śmiałeś się do rozpuku, widząc posty zrobione stricte pod RTM, konkurencja zaczyna się interesować RTM, a Ty masz wrażenie, że zostajesz w tyle? Zacznij działać. W tym artykule znajdziesz najważniejsze informacje o tej formie marketingu. Poznasz jej potencjał, zobaczysz ciekawe przykłady i dowiesz się, jak RTM zwiększy Twoje zyski.

Czym jest RTM?

RTM to skrót od Real Time Marketing. Już dosłowne tłumaczenie, marketing czasu rzeczywistego, pokazuje, że dobry RTM wymaga trzymania ręki na pulsie. Niekiedy uda Ci się zaplanować publikację posta z wyprzedzeniem, bo sięgniesz wcześniej po kalendarz eventów. Innym razem będziesz reagować „od ręki”, odpowiadając na aktualne wydarzenia i trendy polityczne, kulturalne lub społeczne.

Istnieje zasadnicza różnica między standardowymi działaniami marketingowymi a RTM. Mówiąc o kampanii reklamowej, wyobrażasz sobie zespół specjalistów, projektujących treść, która przyciągnie uwagę odbiorcy. Real Time Marketing to coś zupełnie innego. Wykorzystuje wydarzenia, które już osiągnęły lub na pewno osiągną dużą popularność. Wystarczy tylko postawić symboliczną kropkę nad i. Takie spontaniczne akcje marketingowe wymagają rzecz jasna polotu, refleksu i dobrej współpracy z zespołem, ale naprawdę się opłacają. Zresztą za chwilę przeczytasz o korzyściach.

Żeby wykorzystać potencjał takich treści, pamiętaj, jaka jest sytuacja komunikacyjna, czyli naturalne środowisko występowania Real Time Marketing. Content publikowany w ramach RTM rękoma i nogami opiera się na social mediach. Facebook, Instagram, TikTok – właśnie tam na bieżąco pojawia się to, co interesujące i to, co klikalne. W RTM chodzi więc o krótkie posty, błyskotliwe grafiki, ciekawe nagłówki. Treści muszą być aktualne, inteligentne, poruszające, zabawne (wręcz viralowe!) i dostosowane do Twojej grupy docelowej. 

Przykłady Real Time Marketing – ucz się od najlepszych

Skoro już znasz definicję, czas przejść do przykładów. Podglądanie konkurencji to jeden z najlepszych sposobów na naukę i niezła inspiracja. Mnóstwo rozpoznawalnych marek tworzy świetny content zgodnie z zasadami RTM. Niekiedy przygotowują posty z wyprzedzeniem (np. gdy zbliża się premiera jakiegoś ważnego filmu, serialu, gry itp.), a innym razem działają błyskawicznie, reagując na wydarzenia „tu i teraz”. Sam zobacz.

Przykład 1: IKEA kocha RTM

Trudno było wybrać jeden przykład RTM szwedzkiego giganta, bo ich marketingowcy są w tym naprawdę doskonali! O głowie pełnej pomysłów (nie tylko ze świata składanych mebli) niech zaświadczy reakcja IKEA na słowa pewnej osobistości z Wielkiej Brytanii: „Mówię do was jako Harry, a nie jako książę”. Fani nie czekali długo na odpowiedź:

Real Time Marketing Ikea
Przykład zastosowania Real Time Marketingu przez IKEA.

Wyjątkowo celna reklama produktu, która pojawiła się na Facebooku. Jak wspomniałem, wcale nie jedyna – w wolnej chwili przejrzyj profil IKEA, który rozbawi Cię do łez.

Przykład 2: RTM, że chce się Ż

Kiedy w 2021 roku w sieci McDonald’s pojawił się zestaw Maty (dla niewtajemniczonych: potrójny cheesburger + waniliowa matcha latte + średnie frytki), nastąpił wysyp memów i postów w konwencji RTM. Zobacz, jak błyskotliwie zadziałała marka Żywiec, proponując własny zestaw:

Real Time Marketing Żywiec
Przykład zastosowania Real Time Marketingu przez Żywiec.

To dobry przykład marketingu publikowanego „na szybko” – zestaw Maty był w MCD dostępny tylko przez miesiąc. Co ważne, przekaz grupy Żywiec jest pozytywny i wykorzystuje ciekawą grę słowną („[…] taki zestaw macie”)

Przykład 3: Polskie ABC też próbuje RTM

Pamiętasz akcję #hot16challenge na, a później jej kontynuację? Gdy prezydent wrzucił swoje nagranie na YT, niejeden poeta miał liryczny dylemat, słysząc słowa: „Nie pytają cię o imię, walczą z ostrym cieniem mgły”. Wewnętrznych rozterek bynajmniej nie miała polska sieć sklepów ABC, publikując w ramach RTM:

Real Time Marketing ABC
Przykład zastosowania Real Time Marketingu przez abc.

Doskonała reakcja na zachowanie polityka! Inteligentna, a przy tym nadal w dobrym guście.

To zaledwie trzy spośród tysięcy ciekawych postów. Publikacje RTM żyją krótko, ale intensywnie. Najlepsze są pamiętane przez odbiorców i przywoływane na różnych blogach o tematyce marketingowej. 

Chcesz stworzyć błyskotliwy content, który zadziała w social mediach jak magnes? Zanim chwycisz za klawiaturę lub zaczniesz szukać grafik, przeczytaj resztę artykułu. Dowiesz się więcej o korzyściach z inwestowania w Real Time Marketing.

Dlaczego warto inwestować w Real Time Marketing?

Krótka odpowiedź brzmi: Real Time Marketing ma realny wpływ na konwersję, i to w każdej branży, nie tylko w e-commerce. Jeśli uda Ci się stworzyć interesującą, klikalną, viralową treść, wykorzystując potencjał aktualnych wydarzeń i trendów, wzmocnisz przywiązanie klientów do swojego produktu, usługi i logotypu. Jeżeli dopiero wchodzisz na rynek, zbudujesz w grupie docelowej świadomość marki.

RTM jest skuteczny, ponieważ wykorzystuje naturalne schematy rządzące światem mediów społecznościowych. Użytkownicy chętnie lajkują i przekazują dalej content, który ich zdaniem wzbudza pozytywne emocje. Wydarzenie, do którego nawiązujesz, wcale nie musi mieć powiązania z Twoją marką. Wystarczy, aby opublikowana reakcja zapadała w pamięć.

Jest jeszcze jedna korzyść z RTM, czysto pragmatyczna. W porównaniu do innych rodzajów kampanii marketingowych RTM jest naprawdę… tani! Koszty nie są wysokie, a efekty imponujące. Jeśli więc masz w sobie żyłkę do tzw. newsjackingu, czyli humorystycznego wykorzystania bieżących wydarzeń w reklamie, nie zwlekaj i publikuj w ramach RTM. A jeśli nie czujesz się w tym mocny, zleć marketing zawodowcom. Dzięki temu Twoja firma osiągnie większe zyski i dotrze do szerszego grona odbiorców.

RTM – co warto zapamiętać?

  • RTM to szybka, trafna i często zabawna reakcja na bieżące wydarzenia.
  • RTM najczęściej występuje w social mediach.
  • Możesz planować RTM, sprawdzając daty przyszłych eventów.
  • Dobry RTM tworzy się też „na gorąco” i takie działanie ma duży potencjał marketingowy.
  • RTM buduje zasięg i zwiększa zainteresowanie marką, co przekłada się na konwersję.
  • Możesz działać w RTM samodzielnie lub zlecić to sprawdzonej agencji reklamowej.
Michał Gawlik

Michał Gawlik

Zostaw komentarz.

Bezpłatny audyt SEO + konsultacja

Nie czekaj, zacznij działać.