Google Analytics 4 – poradnik dla początkujących

Google Analytics 4
Spis treści

Chcąc prowadzić efektywne działania reklamowe w sieci, należy pamiętać o weryfikacji skuteczności podejmowanych kroków. Jednym z najważniejszych narzędzi służących do analizy ruchu na stronie jest popularny Google Analytics, dający wgląd w wiele niezwykle istotnych danych. To właśnie jemu poświęcimy dzisiejszy tekst, wyjaśniając, jak i dlaczego warto z niego korzystać.

Co to jest Google Analytics 4 i jak zacząć z niego korzystać?

Analiza ruchu na stronie internetowej to bardzo istotny element podczas prowadzenia działań marketingowych w sieci. Pozwala na bieżącą modyfikację wdrożonej strategii, a także stanowi jasną informację dotyczącą konieczności wprowadzenia zmian na serwisie.

Chcąc weryfikować ruch i zachowania użytkowników na swojej witrynie, prawdopodobnie zastanawiasz się, jakie narzędzie może Ci w tym pomóc. Odpowiedź jest prosta – Google Analytics! To bardzo popularna usługa od Google, z której możesz korzystać za darmo, bez konieczności płacenia za jednorazowy dostęp czy miesięczną subskrypcję.

Uzyskanie odpowiedzi na istotne pytania biznesowe, jeszcze nigdy nie było tak proste. Ilu użytkowników korzysta z Twojej witryny? Co odbiorcy robią na Twojej stronie? Jakie treści są na niej najpopularniejsze? Jak użytkownicy docierają do Ciebie? Które działania reklamowe przynoszą najlepsze efekty? Na te i wiele innych wątpliwości, odpowie Google Analytics.

Szczegółowe informacje na temat konfiguracji narzędzia są dostępne w poradniku należącym do Supportu Google. Znajdziesz je pod poniższymi linkami:

Jakie dane zobaczysz w Google Analytics 4?

  1. Strona główna – przedstawiająca podstawowe, najważniejsze informacje dotyczące ruchu na Twojej witrynie internetowej. W tym widoku możesz znaleźć następujące elementy:
    • Wykres główny – domyślnie przedstawia dane z ostatnich 7 dni, prezentując wszystkich użytkowników oraz nowych użytkowników odwiedzających serwis, średni czas zaangażowania, a w przypadku sklepów internetowych również wartość przychodów.  
    • Użytkownicy z ostatnich 30 minut – statystyki dotyczące odbiorców, odwiedzających stronę przez ostatnie pół godziny, z podziałem na kraje, w których przebywają.
    • Ostatnio wyświetlane raporty – dane, które poprzednio były przez Ciebie analizowane.
    • Trendy – informacje dotyczące tendencji użytkowników w obrębie witryny. W celu szczegółowego przeanalizowania trendów należy kliknąć ikonkę wykresu z gwiazdkami, umieszczoną w prawym górnym rogu strony głównej. W tym miejscu możesz poznać odpowiedzi na pytania, które prawdopodobnie Cię nurtują i dotyczą takich zagadnień, jak:
    • Ogólna skuteczność.
    • Dane demograficzne.
    • Pozyskiwanie użytkowników.
    • Analiza ruchu.
    • Technologia.
    • E-cmmerce.
  2. Raporty – sekcja zawierająca szczegółowe dane na temat Twojej strony oraz odwiedzających ją użytkowników. Znajdziesz w niej segmenty, takie jak:
    • Podsumowanie raportów, a w nim:
      • Wykres – zbliżony do tego wyświetlającego się na stronie głównej, ale domyślnie zawiera dane z dłuższego czasu (28 dni). Zakres dat możesz z łatwością samodzielnie modyfikować, a także porównywać wykresy z różnych okresów.
      • Użytkownicy z ostatnich 30 minut – podobnie jak w widoku na stronie głównej,statystyki dotyczą odbiorców, odwiedzających stronę przez ostatnie pół godziny, z podziałem na kraje, w których przebywają.
      • Trendy – również tak, jak w przypadku danych na stronie głównej, przedstawiają informacje dotyczące tendencji użytkowników w obrębie witryny.
      • Dane ogólne na temat kanałów dotarcia użytkowników – zawierają statystyki dotyczące tego, dzięki jakim działaniom marketingowym, odbiorcy trafili na stronę i w jakiej ilości. Do przykładowych kanałów zaliczyć możemy m.in.: wyniki organiczne, media społecznościowe czy kampanie płatne.
      • Dane demograficzne – przedstawiają informacje na temat tego, ilu odbiorców z danego kraju odwiedza Twój serwis.
      • Statystyki dotyczące aktywności użytkowników – prezentują dane liczbowe na temat aktywności osób odwiedzających w ujęciu dziennym, tygodniowym oraz miesięcznym.
      • Dane dotyczące wyświetleń poszczególnych podstron – przedstawiają informacje na temat stron i ekranów, które wyświetlały się najczęściej.
      • Statystyki dotyczące zdarzeń – prezentują dane dotyczące zdarzeń, które zachodziły na witrynie najczęściej.
      • Informacje o produktach – w sklepach internetowych przedstawiają wartości liczbowe dotyczące sprzedaży najpopularniejszego asortymentu.
    • Czas rzeczywisty, zawierający dane dotyczące ruchu przez ostatnie 30 minut oraz bardziej szczegółowe informacje na różne tematy. Przedstawia dokładne i precyzyjne statystyki, uogólnione w sekcji „podsumowanie raportów”. Znajdziesz tu zagadnienia m.in. takie jak:
      • Cykl życia:
        • Pozyskanie – informacje, z jakich kanałów użytkownicy docierają na Twoją stronę internetową (np. wyniki organiczne, kampanie płatne, odnośniki z innych stron). 
        • Zaangażowanie – dane na temat tego, jaki czas użytkownicy spędzają na stronie, jakie są najpopularniejsze podstrony, zdarzenia oraz konwersje.
        • Generowanie przychodu – statystyki dotyczące sprzedaży w sklepie internetowym, takie jak np. przychody, liczba transakcji czy sprzedane produkty.
        • Utrzymanie – informacje na temat nowych użytkowników oraz tych, którzy powracają na naszą stronę.
      • Użytkownicy:
        • Dane demograficzne – dostęp do informacji, takich jak wiek czy lokalizacja odbiorców, a także język, którym się posługują.
        • Technologie – dane na temat urządzeń, systemów operacyjnych oraz przeglądarek wykorzystywanych przed użytkowników.

Narzędzie Google Analytics zawiera również sekwencje, takie jak: eksplorowanie, reklamy oraz konfiguracja, jednak są one skierowane raczej do zaawansowanych użytkowników.

Chcąc weryfikować skuteczność prowadzonych działań marketingowych, w pierwszej kolejności warto prześledzić ruch na stronie oraz zachowania użytkowników. Dzięki Google Analytics 4 jest to bardzo proste i nie zajmuje wiele czasu, ponieważ wszystkie podstawowe informacje znajdziesz już na stronie głównej. Oznacza to, że nawet bez szczegółowej znajomości narzędzia, poradzisz sobie z analizą istotnych danych i będziesz w stanie wyciągnąć wartościowe wnioski, wpływające na rozwój Twojego biznesu. Jeśli masz jakiekolwiek problemy z obsługą Google Analytics 4, umów się z nami na bezpłatną konsultację!

Zuzanna Trychoń

Zuzanna Trychoń

Key Account Manager w Adboosters. Od ponad 8 lat zajmuje się zarówno obsługą klienta, jak i tworzeniem treści związanych z marketingiem internetowym. Dba o budowanie relacji z klientami i koordynuje prowadzenie projektów, jednocześnie przekazując wiedzę na temat pozycjonowania.

Zostaw komentarz.

Bezpłatny audyt SEO + konsultacja

Nie czekaj, zacznij działać.