Chcąc prowadzić efektywne działania reklamowe w sieci, należy pamiętać o weryfikacji skuteczności podejmowanych kroków. Jednym z najważniejszych narzędzi służących do analizy ruchu na stronie jest popularny Google Analytics, dający wgląd w wiele niezwykle istotnych danych. To właśnie jemu poświęcimy dzisiejszy tekst, wyjaśniając, jak i dlaczego warto z niego korzystać.
Co to jest Google Analytics 4 i jak zacząć z niego korzystać?
Analiza ruchu na stronie internetowej to bardzo istotny element podczas prowadzenia działań marketingowych w sieci. Pozwala na bieżącą modyfikację wdrożonej strategii, a także stanowi jasną informację dotyczącą konieczności wprowadzenia zmian na serwisie.
Chcąc weryfikować ruch i zachowania użytkowników na swojej witrynie, prawdopodobnie zastanawiasz się, jakie narzędzie może Ci w tym pomóc. Odpowiedź jest prosta – Google Analytics! To bardzo popularna usługa od Google, z której możesz korzystać za darmo, bez konieczności płacenia za jednorazowy dostęp czy miesięczną subskrypcję.
Uzyskanie odpowiedzi na istotne pytania biznesowe, jeszcze nigdy nie było tak proste. Ilu użytkowników korzysta z Twojej witryny? Co odbiorcy robią na Twojej stronie? Jakie treści są na niej najpopularniejsze? Jak użytkownicy docierają do Ciebie? Które działania reklamowe przynoszą najlepsze efekty? Na te i wiele innych wątpliwości, odpowie Google Analytics.
Szczegółowe informacje na temat konfiguracji narzędzia są dostępne w poradniku należącym do Supportu Google. Znajdziesz je pod poniższymi linkami:
- Pierwsze kroki z Analytics.
- Google Analytics 4. Konfigurowanie Analytics na potrzeby witryny lub aplikacji.
- Google Analytics 4. Konfigurowanie Analytics pod kątem witryny hostowanej w systemie CMS.
- Dodawanie usługi Google Analytics 4 (do witryny, o której zbierasz już dane za pomocą Analytics).
Jakie dane zobaczysz w Google Analytics 4?
- Strona główna – przedstawiająca podstawowe, najważniejsze informacje dotyczące ruchu na Twojej witrynie internetowej. W tym widoku możesz znaleźć następujące elementy:
- Wykres główny – domyślnie przedstawia dane z ostatnich 7 dni, prezentując wszystkich użytkowników oraz nowych użytkowników odwiedzających serwis, średni czas zaangażowania, a w przypadku sklepów internetowych również wartość przychodów.
- Użytkownicy z ostatnich 30 minut – statystyki dotyczące odbiorców, odwiedzających stronę przez ostatnie pół godziny, z podziałem na kraje, w których przebywają.
- Ostatnio wyświetlane raporty – dane, które poprzednio były przez Ciebie analizowane.
- Trendy – informacje dotyczące tendencji użytkowników w obrębie witryny. W celu szczegółowego przeanalizowania trendów należy kliknąć ikonkę wykresu z gwiazdkami, umieszczoną w prawym górnym rogu strony głównej. W tym miejscu możesz poznać odpowiedzi na pytania, które prawdopodobnie Cię nurtują i dotyczą takich zagadnień, jak:
- Ogólna skuteczność.
- Dane demograficzne.
- Pozyskiwanie użytkowników.
- Analiza ruchu.
- Technologia.
- E-cmmerce.
- Raporty – sekcja zawierająca szczegółowe dane na temat Twojej strony oraz odwiedzających ją użytkowników. Znajdziesz w niej segmenty, takie jak:
- Podsumowanie raportów, a w nim:
- Wykres – zbliżony do tego wyświetlającego się na stronie głównej, ale domyślnie zawiera dane z dłuższego czasu (28 dni). Zakres dat możesz z łatwością samodzielnie modyfikować, a także porównywać wykresy z różnych okresów.
- Użytkownicy z ostatnich 30 minut – podobnie jak w widoku na stronie głównej,statystyki dotyczą odbiorców, odwiedzających stronę przez ostatnie pół godziny, z podziałem na kraje, w których przebywają.
- Trendy – również tak, jak w przypadku danych na stronie głównej, przedstawiają informacje dotyczące tendencji użytkowników w obrębie witryny.
- Dane ogólne na temat kanałów dotarcia użytkowników – zawierają statystyki dotyczące tego, dzięki jakim działaniom marketingowym, odbiorcy trafili na stronę i w jakiej ilości. Do przykładowych kanałów zaliczyć możemy m.in.: wyniki organiczne, media społecznościowe czy kampanie płatne.
- Dane demograficzne – przedstawiają informacje na temat tego, ilu odbiorców z danego kraju odwiedza Twój serwis.
- Statystyki dotyczące aktywności użytkowników – prezentują dane liczbowe na temat aktywności osób odwiedzających w ujęciu dziennym, tygodniowym oraz miesięcznym.
- Dane dotyczące wyświetleń poszczególnych podstron – przedstawiają informacje na temat stron i ekranów, które wyświetlały się najczęściej.
- Statystyki dotyczące zdarzeń – prezentują dane dotyczące zdarzeń, które zachodziły na witrynie najczęściej.
- Informacje o produktach – w sklepach internetowych przedstawiają wartości liczbowe dotyczące sprzedaży najpopularniejszego asortymentu.
- Czas rzeczywisty, zawierający dane dotyczące ruchu przez ostatnie 30 minut oraz bardziej szczegółowe informacje na różne tematy. Przedstawia dokładne i precyzyjne statystyki, uogólnione w sekcji „podsumowanie raportów”. Znajdziesz tu zagadnienia m.in. takie jak:
- Cykl życia:
- Pozyskanie – informacje, z jakich kanałów użytkownicy docierają na Twoją stronę internetową (np. wyniki organiczne, kampanie płatne, odnośniki z innych stron).
- Zaangażowanie – dane na temat tego, jaki czas użytkownicy spędzają na stronie, jakie są najpopularniejsze podstrony, zdarzenia oraz konwersje.
- Generowanie przychodu – statystyki dotyczące sprzedaży w sklepie internetowym, takie jak np. przychody, liczba transakcji czy sprzedane produkty.
- Utrzymanie – informacje na temat nowych użytkowników oraz tych, którzy powracają na naszą stronę.
- Użytkownicy:
- Dane demograficzne – dostęp do informacji, takich jak wiek czy lokalizacja odbiorców, a także język, którym się posługują.
- Technologie – dane na temat urządzeń, systemów operacyjnych oraz przeglądarek wykorzystywanych przed użytkowników.
- Cykl życia:
- Podsumowanie raportów, a w nim:
Narzędzie Google Analytics zawiera również sekwencje, takie jak: eksplorowanie, reklamy oraz konfiguracja, jednak są one skierowane raczej do zaawansowanych użytkowników.
Chcąc weryfikować skuteczność prowadzonych działań marketingowych, w pierwszej kolejności warto prześledzić ruch na stronie oraz zachowania użytkowników. Dzięki Google Analytics 4 jest to bardzo proste i nie zajmuje wiele czasu, ponieważ wszystkie podstawowe informacje znajdziesz już na stronie głównej. Oznacza to, że nawet bez szczegółowej znajomości narzędzia, poradzisz sobie z analizą istotnych danych i będziesz w stanie wyciągnąć wartościowe wnioski, wpływające na rozwój Twojego biznesu. Jeśli masz jakiekolwiek problemy z obsługą Google Analytics 4, umów się z nami na bezpłatną konsultację!