• Michał Gawlik

Pozyskanie wielu leadów to jeden z najważniejszych celów kampanii reklamowej. W końcu bez skutecznej strategii lead generation nie ma sprzedaży ani perspektyw na rozwój. W tym artykule omówię często wykorzystywane sposoby na generowanie leadów w relacjach B2B oraz B2C przy użyciu najpopularniejszych kanałów marketingowych.

Leady i ich pozyskiwanie – jak to rozumieć?

Leadem nazywamy potencjalnego klienta, który nawiązał kontakt poprzez dedykowany formularz, zapytanie ofertowe lub rozmowę telefoniczną. Generowanie leadów jest więc procesem pozyskiwania danych kontaktowych osób lub firm zainteresowanych zakupem produktu/usługi. Najczęściej zdobywane informacje to imię, adres e-mail i/lub numer telefonu.

Skuteczna strategia lead generation defacto jest kalką standardowego procesu komunikacji i sprzedaży, przekładając go na obszar e-commerce. W obszernym przewodniku po tym temacie Robert Marczak wskazuje, że możemy mówić o dobrze skalibrowanym procesie pozyskiwania leadów, gdy jest on:

  1. półautomatyczny,
  2. skalowalny i
  3. podlegający optymalizacji.

Najpopularniejsze kanały marketingowe wykorzystywane w marketingu internetowym pomagają spełnić powyższe cele. Przy odrobinie wprawy możesz skutecznie je wykorzystać do generowania leadów.

W tym artykule przeczytasz o tym, jak na pozyskiwanie leadów wpływają: content marketing, e-mail marketing, reklamy na FB (Meta Ads) i w Google Ads, dobry landing page oraz przemyślane działania SEO. Zanim jednak przejdę do meritum, pozwól, że jeden akapit poświęcę fundamentom lead generation.

Fundamenty pozyskiwania leadów

Podobnie jak dom, który powinien mieć solidne fundamenty, tak skutecznie pozyskiwanie leadów dobrze jest oprzeć na mocnych podstawach.

Produkt lub usługa, którą będziesz reklamować, musi być marketfit, czyli w luźnym tłumaczeniu „wpasować się” w rynek. Jak pokazują niektóre statystyki, aż 80% startupów ma problem ze znalezieniem produktu, który wzbudza zainteresowanie odbiorców. Tymczasem weryfikacja tego zapotrzebowania jest ważna, i to zanim jeszcze wydasz pierwszą złotówkę na zdobywanie leadów.

Po drugie, aby skutecznie generować leady, trzeba zadbać o tzw. socialproof, czyli dowód słuszności dla danej oferty. Ma to być wystarczający dowód na to, że warto zaufać sprzedawcy/usługodawcy. Może chodzić np. o opinie wydane przez celebrytę, eksperta, przyjaciół, rodzinę lub innych użytkowników. Innymi słowy, chodzi o to, aby odbiorca reklamy był pewny, że ma do czynienia z produktem dopasowanym do swoich potrzeb.

Planowanie budżetu na lead generation bez uwzględnienia zjawisk market fit i social proof ma nikłe szanse powodzenia. Nieprzekonany klient niemal od razu porzuca proces i trudno jest skłonić go do podania danych kontaktowych.

Mam więc nadzieję, że ten etap już masz lub niedługo będziesz miał za sobą. Dlatego czas przejść do omówienia najpopularniejszych metod pozyskiwania leadów.

Sposoby na pozyskiwanie leadów

E-mail marketing

Kontaktowanie się za pomocą poczty e-mail to jedna z najczęściej stosowanych strategii generowanie leadów. Nie oznacza to bynajmniej, że jest najłatwiejsza. Zbudowanie wartościowej bazy odbiorów, a następnie prowadzenie skutecznego mailingu to prawdziwa sztuka.

Pierwszym kluczowym momentem dla e-mail marketingu jest tworzenie listy subskrybentów, np. dla newslettera. Jak to zrobić? Na stronie możesz umieścić baner, pop-up lub specjalną sekcję z CTA. Możesz też kierować do formularza bezpośrednio z bloga, jednocześnie oferując coś w zamian, na przykład kod rabatowy.

Kolejnym ważnym zadaniem jest tworzenie tytułu i treści maila tak, by nie trafił do spamu. W końcu chodzi o to, żeby potencjalny klient otworzył wiadomość i podjął określone działania. Skuteczny e-mail marketingu to temat na osobny artykuł.

Dość wspomnieć, że większość systemów do wysyłki newsletterów pozwala na automatyzację procesu, a także na personalizację wiadomości. Dzięki temu innego maila wyślesz do kogoś, kto pierwszy raz zapisał się na listę, a innego do stałego klienta w ramach remarketingu.

Content marketing

Tworzenie i dystrybucja wartościowych treści to świetny sposób na zdobycie kolejnych leadów. Umiejętnie sterowany content marketing osiąga w rzeczywistości dwa cele. Po pierwsze, przyciąga użytkowników na stronę, prezentując treści wysoko w wynikach organicznych. Po drugie, rozbudowane artykuły kreują wizerunek firmy jako eksperta w danej branży.

Content marketing może przybierać różne formy i warto wypróbować lub przynajmniej przemyśleć każdą z nich:

  • Prowadzenie bloga firmowego. Regularne publikowanie na blogu to bardzo dobry sposób na wzmocnienie autorytetu domeny i rozszerzenie widzialności w wynikach organicznych. Warto urozmaicać dostarczane treści. Mogą to być poradniki, rankingi, wywiady, opinie klientów, inspiracje, gotowe rozwiązania problemów w branży lub aktualności. Postaraj się o to, aby w treściach umieścić mało nachalne banery i przyciski CTA lub boczne sidebary. Wiele zależy od funkcjonalności używanego przez Ciebie systemu. Budowanie contentu w ramach treści blogowych wymaga cierpliwości i nie należy do najtańszych, ale doskonale wpływa na pozyskiwanie leadów – wzmacnia Twój wizerunek i edukuje klientów, dając im dodatkowy powód, żeby Ci zaufali.
  • Tworzenie treści premium, która działa jak lead magnet („magnes na leady”). To wartość oferowana użytkownikom w zamian za ich dane. Content zachęca potencjalnych klientów do podania adresu e-mail i wyrażenia zgody na kontakt. Co możesz udostępniać w ramach lead magnet? Lista jest bardzo długa: ebooki, nagrane kursy lub webinary, kupony rabatowe, potrzebne w danej branży raporty, kody na narzędzia itd.
  • Opisy casestudy. W niektórych branżach dzielenie się sukcesami i wynikami jest więcej niż mile widziane. Angażujący opis tego, jak Twoja firma poradziła sobie z nietypowym wyzwaniem lub jak w krótkim czasie osiągnęła cel, może skłonić potencjalnego klienta do nawiązania kontaktu, innymi słowy może generować leady. Zobacz nasze Case Study.
  • Infografiki. Content marketing to nie tylko same teksty, ale też grafiki, które prezentują branżową wiedzę w łatwo przystępnej formie. Chwytliwe obrazy nieraz żyją w sieci jako virale, więc to ważne, aby umieścić na nich swoje logo i adres www.

Meta Ads

Facebook nie bez powodu nazywany jest niebieskim gigantem. Najpopularniejszy na świecie (i w Polsce) serwis social media oferuje wiele formatów reklamowych, które pomagają przy generowaniu leadów. Na Facebooku i Instagramie dodasz posty informujące o nowych produktach, wydarzeniach i promocjach, a także zorganizujesz wydarzenia i live dla śledzących Twój profil.

Warto szczególnie wykorzystać potencjał, jaki daje targetowanie reklam. Dzięki temu mechanizmowi wybierzesz, do kogo mają dotrzeć promowane treści – do osób, które już znają i cenią markę czy do zupełnie nowych użytkowników? A może do tych, którzy rozpoczęli jakąś interakcję, na przykład opublikowali komentarz lub reakcję na Twój post? Duże znaczenie ma również kierowanie kampanii reklamowych do określonych lokalizacji.

W każdej sytuacji skutecznemu generowaniu leadów sprzyja dokładne zdefiniowanie grupy docelowej. Trzymając się planu i kierując reklamy do odpowiednich osób, unikniesz przepalania budżetu.

Strony typu landing page

Istotną rolę w pozyskiwaniu leadów odgrywa landing page. Zwykle strona tego typu staje się docelową witryną dla kampanii z Facebooka czy Google Ads. Nic więc dziwnego, że jej responsywność, czytelność i dobry content mają duży wpływ na skuteczność prowadzonych działań.

Projektowanie stron landing page zacznij się od sprecyzowania, jakie informacje chcesz uzyskać od klienta i w jaki sposób przekonasz go do ich udostępnienia. Odpowiednio rozmieszczone treści i grafiki, a także prawidłowo skonfigurowany formularz kontaktowy pozwolą Ci skutecznie zbierać leady.

Działania SEO

Last but not least, generowaniu leadów sprzyja optymalizacja strony pod kątem silników wyszukiwarek, czyli wielokrotnie wspominane na tym blogu SEO. To podstawa wszystkich działań w biznesie online, tym bardziej w strategiach pozyskiwania danych klientów. Dlaczego pozycja domeny w wynikach organicznych jest tak ważna? Im „wyżej” pokazuje się strona, tym większa jest szansa, że dotrze do odbiorców.

Dobre SEO opiera się na działaniach takich jak publikowanie atrakcyjnych dla użytkownika treści oraz link building. SEO to również optymalizacja parametrów witryny – jej responsywności, szybkości ładowania itp.

Oczywiście czynników wpływających na pozycję w SERP-ach jest znacznie więcej, dlatego nie wystarczy sprawdzić, że „Yoast świeci się na zielono”. Warto korzystać z pomocy specjalistów z agencji SEO, aby prawidłowo wykorzystać potencjał fraz i dopasować swoje działania do ruchów konkurencji.

Różnica między generowaniem leadów B2B i B2C

Generowanie leadów w sektorach B2B i B2C różni się między innymi sposobem podejścia do potencjalnego klienta. Docierając do odbiorców indywidualnych, możesz wykorzystywać impulsy zakupowe czy sezonowość produktów/usług. Z takimi klientami skontaktujesz się o dowolnej porze. Mailing oraz reklamy docierające do nich za pomocą platform prywatnych, takich jak FB czy Instagram, i to w czasie wolnym, będą najbardziej skuteczne.

Inaczej rzecz ma się w przypadku działań B2B. Pozyskiwanie leadów biznesowych wymaga budowania trwalszej relacji i dostarczenia wielu dowodów wiarygodności marki. W tym przypadku ważne jest, aby działania kierować do osób decyzyjnych, i robić to w godzinach ich pracy. W sektorze B2B jedną z docenianą platformą jest LinkedIn, choć nie można zapominać o innych social mediach. Dobrze działa również starannie zaplanowany mailing i działania content marketingowe, np. w formie wpisów gościnnych na stronach o wysokiej renomie w danej branży.

Podsumowanie

Nie ma jednej metody, która w procesie lead generation gwarantuje stuprocentową skuteczność. W tym artykule wspomniałem o zaledwie kilku sposobach na pozyskiwanie danych klientów. Wypróbuj je, aby docierać do przedstawicieli grupy docelowej i zdobywać cenne kontakty. A ponadto stale analizuj dane, ulepszaj oferowane produkty/usługi i wyciągaj wnioski z popełnionych błędów, aby jak najlepiej dysponować budżetem.

Mam nadzieję, że dzięki pozyskiwaniu leadów zdobędziesz wielu klientów, których zamienisz najpierw w stałych klientów, a później w ambasadorów Twojej marki.

Michał Gawlik
Michał Gawlik

Szukasz wiedzy?

Przeczytaj artykuły
z naszego bloga
message ikona

Dowiedz się co możemy zrobić dla Twojej strony lub sklepu.
Wypełnij formularz i skorzystaj
z bezpłatnej konsultacji.

Tomasz Nawrocki

Co o nas mówią?

Poznaj opinie
naszych klientów

To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.

Doskonała
gwiazdki
Na podstawie 33 opinii
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!

Sklep Julia logo

Magdalena Cieczko

sklep-julia.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!

Danuta Organic Concept

Danuta Mierzejewska

Organic Concept
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Profesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!

Adrian Serocki Sportpag

Adrian Serocki

Sportpag / Zezoon
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Współpracowałem z Adboosters i jestem zadowolony. Mnóstwo optymalizacji zostało wykonanych na mojej stronie. Pozycje wielu fraz kluczowych poszybowały do top10 a ogólna widoczność serwisu zwiększyła się. Kontakt z firmą bezproblemowy. Raporty zawsze na czas. Współpracowałem wcześniej z dużymi agencjami i nie byłem zadowolony, do adboosters zawsze można podjechać lub zadzwonić i zawsze otrzymałem merytoryczną odpowiedź na moje pytania.
Adrian Zadorecki Kursy Pierwszej pomocy

Adrian Zadorecki

Kursy pierwszej pomocy Adrian Zadorecki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Polecam współpracę z Adboosters. Wysoki poziom świadczenia usług. Po prawie dwuletniej współpracy z dużą i „znaną” firmą, odetchnęłam z ulgą. Świetny kontakt, dużo własnej inicjatywy. Dobro klienta na pierwszym miejscu. Polecam!
Anna Kmieć Grenbud

Anna Kmieć

Grenbud
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Działamy z naszym sklepem już od wielu miesięcy i widoczność wzrosła bardzo mocno. Jeszcze 2 lata temu sklepu nie było widać w Google prawie wcale, teraz wyświetla się na wysokich pozycjach na kilkaset fraz, co przełożyło się na ruch i liczbę zamówień. Przy pozycjonowaniu trzeba mieć trochę cierpliwości, ale przy tej współpracy od początku szło to w dobrym kierunku i to był dobrze zainwestowany czas.
logo darmaroffice

Mariusz Klosak

DarmarOffice.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Pan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.

Euro Podatki

Anna Konwińska

Euro Podatki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Sprawnie, szybko i fachowo. Potrzebowaliśmy pomocy w SEO, ponieważ ustawienia trochę się zapętliły. Problem został szybko usunięty i naprawiony i co najważniejsze firma nie kryła się ze swoją wiedzą. Odpowiadali na wszystkie pytania i tłumaczyli, to ważne w naszym przypadku, kiedy stronę prowadzimy sami i tylko w sytuacji alarmowej możemy liczyć na wsparcie. teraz wiele rzeczy wydaje się łatwiejsze. Polecamy,.
Grafy

Przemysław Graf

Grafy w Podróży
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.

Wojciech Guła

Serwis GSM
Poprzednie Następne
Firmy, które nam zaufały
Fale Loki Koki Logo
Cortez
lokikoki logo
Miko Coffe
Spidweld
DPV Logistic Logo
maxmedia logo
Mrozbike
Mamakarmi

Co osiągnęliśmy?

Zobacz nasze case study
Poprzednie Następne
Łóżeczko dziecięce

Sklep-julia.pl

Jak działania SEO podniosły sprzedaż o 177% w sklepie internetowym? 
Cel był ambitny – prześcignąć nie tylko bezpośrednich konkurentów klienta, ale również takich gigantów, jak: Allegro, IKEA, Smyk, Ceneo czy OLX. Po wielu miesiącach intensywnych działań udało nam się osiągnąć wysokie i stabilne pozycje na szereg konkurencyjnych i trudnych wyrażeń kluczowych. 
dowiedz się więcej
Rower

Mrozbike

Imponujący wzrost ruchu organicznego o 558% w sklepie rowerowym.
Naszym wspólnym celem było podniesienie ogólnej widoczności sklepu zarówno jeśli chodzi o rowery jak również o części i akcesoria rowerowe wybranych producentów. Chcieliśmy także zwiększyć widoczność sklepu na rynku lokalnym w Bydgoszczy. Sprawdź jak to zrobiliśmy.
dowiedz się więcej
Cortez

Cortez

Wzrost liczby wyrażeń w TOP10 o 4400% - jak to możliwe?
Główne wyzwania, przed którymi stanęliśmy, obejmowały brak widoczności na kluczowe frazy dla potencjalnych franczyzobiorców, silną konkurencję ze strony dużych marek jak Żabka czy Carrefour, słaby profil linkowy oraz ograniczenia prawne w promocji. Jak sobie z tym poradziliśmy?
dowiedz się więcej
Materiały biurowe

DarmarOffice.pl

Droga od prawie zerowej widoczności do tysięcy użytkowników w sklepie internetowym.
Jak na trudność branży i budżet, jakim dysponowaliśmy osiągnęliśmy naprawdę imponujące rezultaty. Znaczna poprawa widoczności sklepu przyniosła wielu nowych użytkowników, których obecność z kolei przełożyła się na wzrost wyników sprzedażowych.
dowiedz się więcej
Poproś o wycenę i dowiedz się jak możemy zwiększyć widoczność
Twojej strony lub sklepu e-commerce.

Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.

    Michał Maliszewski