Call To Action – jak stworzyć wezwanie do działania, które zaciekawi klientów?

  • Zuzanna Przybysz
  • 5 min. czytania

Prowadzisz działania marketingowe w Internecie, ale rezultaty tych starań Cię nie satysfakcjonują? Nie wiesz jakie kroki podjąć, aby kampania przynosiła lepsze efekty? Szukasz sposobu na zachęcenie użytkowników do wykonania określonej reakcji? Jeśli odpowiedź na powyższe pytania brzmi „tak”, zastanów się nad zastosowaniem wezwania do działania, czyli tzw. Call To Action. Dziś bliżej przyjrzymy się tej metodzie i opowiemy jak skutecznie ją wykorzystać. 

Co to jest Call To Action?

Call To Action (w skrócie CTA) to wezwanie do działania, mające na celu skłonienie użytkownika do określonej reakcji, takiej jak np.: pobranie aplikacji, rejestracja konta, przeczytanie artykułu lub dokonanie zakupu. Stanowi krótkie, podlinkowane wyrażenie w formie przycisku lub tekstu, którego kliknięcie przekierowuje odbiorcę do miejsca docelowego, takiego jak karta produktu, podstrona umożliwiająca rejestrację czy zapisanie się do newslettera. CTA to bardzo wyróżniający się element, jasno sugerujący użytkownikowi, że dzięki niemu zostanie przeniesiony na landing page dotyczący danego zagadnienia. Wezwanie do działania zazwyczaj wstępuje w formie krótkiego hasła, nawołującego do określonej czynności. Przykładami Call To Action mogą być zdania takie jak: „kup teraz”, „sprawdź ofertę”, „zapisz się” czy „wypróbuj”.

Gdzie można zastosować wezwanie do działania? 

Wykorzystuj Call To Action wszędzie tam, gdzie chcesz wywołać konkretną reakcję użytkowników. Jest wiele miejsc, w których wezwanie do działania zwykle przekłada się na odczuwalny wzrost konwersji. Nalezą do nich m.in.:

  • Strony internetowe – może zostać użyte w formie infografik, nagłówków, przycisków, linków (np. „umów się na bezpłatną konsultację”, „odbierz darmową wycenę”).
  • Reklamy – kampanie prowadzone w formie graficznej, tekstowej czy wideo, w których zachęcamy do podjęcia konkretnej reakcji m.in. w ramach Google Ads lub w mediach społecznościowych (np. „sprawdź ofertę”, „dowiedz się więcej”).
  • E-mail marketing – w wiadomościach wysyłanych do potencjalnych klientów warto używać CTA w formie obrazka, linku lub przycisku umieszczonego w widocznym miejscu. Często wykorzystywane są hasła informujące o rabacie (np. „sprawdź nasze promocje”, „odbierz zniżkę”).
  • Meta description – krótki opis strony wyświetlający się w naturalnych wynikach wyszukiwania, również powinien zawierać tekst o charakterze nawołującym do działania. Najlepiej, aby zachęcał do odwiedzenia witryny, co docelowo ma przełożyć się na wzrost współczynnika klikalności (np. „przeczytaj nasz artykuł”, „kup produkt już teraz”).  

Dlaczego Call To Action to ważny element działań marketingowych? 

Zastanawiasz się w jaki sposób tak mała rzecz, jak wezwanie do działania, może przynieść imponujące efekty? Otóż to kwestia dużo ważniejsza niż przypuszczasz. Wskazanie odbiorcy, co dokładnie powinien zrobić, znacznie zwiększa szanse na wykonanie przez niego odpowiedniej reakcji. Call To Action można interpretować jako swego rodzaju drogowskaz, prowadzący potencjalnego klienta do zakupu lub innego działania (np. pozostawienia adresu e-mail, przydatnego w późniejszych kampaniach e-mail marketingowych). Nawet w przypadku świetnie zaprojektowanych i intuicyjnych stron internetowych, warto pamiętać o zastosowaniu CTA. Znacznie ułatwi to klientom przejście całej ścieżki, prowadzającej wprost do konwersji.

Zastosowanie wezwania do działania jest bardzo opłacalne i nie należy z niego rezygnować. Nie wiąże się z żadną dodatkową inwestycją finansową, a wymaga jedynie niewielkiego nakładu pracy. Wystarczy zapoznać się z kilkoma prostymi zasadami dotyczącymi tworzenia skutecznych CTA, aby cieszyć się ich pozytywnymi efektami.

Jak stworzyć skuteczne Call To Action? 

W jaki sposób zatem zaprojektować wezwanie do działania, aby faktycznie przykuwało uwagę użytkowników i spełniało swoją funkcję? Poniżej znajdziesz listę zasad, o których należy pamiętać, aby stworzyć skuteczne Call To Action.

  1. Widoczność.

CTA powinno zostać zastosowane w odpowiednim miejscu. Zazwyczaj wezwanie do działania umieszcza się ponad linią załamania wiadomości e-mail lub serwisu internetowego. Dzięki takiemu ułożeniu użytkownik niemal od razu dostrzega Call To Action, bez konieczności przewijania widoku strony. W przypadku dłuższych treści warto powtórzyć CTA, oczywiście z zachowaniem umiaru. Najlepiej umieścić je na początku i na końcu newslettera lub artykułu.

  1. Wygląd. 

Wezwanie do działania powinno być wyeksponowane i się wyróżniać. W tym celu warto zastosować odpowiednie kolory – najefektywniejsze są kontrastowe barwy, dobrze widoczne na tle innych elementów graficznych. Ponadto, warto podkreślić swoje Call To Action, nieznacznie zwiększając jego rozmiar i unikając umieszczania wokół innych przykuwających wzrok obiektów. Bardzo efektywne jest także zaprezentowanie chwytliwego hasła w formie wyraźnego przycisku.

  1. Jasny przekaz. 

Treść Call To Action musi zostać skomponowana tak, aby użytkownik otrzymał wyraźny komunikat, informujący go o tym, co stanie się po kliknięciu linku lub przycisku. Krótkie hasło powinno jasno wskazywać na to, gdzie odbiorca zostanie przekierowany, gdy zareaguje na Twój komunikat. Warto zatem pisać w sposób prosty, zrozumiały i zwięzły.

  1. Kompatybilność. 

Pamiętaj, że część użytkowników trafi do Ciebie, korzystając z urządzeń mobilnych. Należy zatem zweryfikować, czy Twoje CTA wyświetla się w sposób prawidłowy zarówno na komputerach, jak i telefonach oraz tabletach.

  1. Emocje. 

Niemal we wszystkich formach reklamy emocje odgrywają bardzo ważną rolę. Pamiętaj o tym również podczas tworzenia skutecznego wezwania do działania. Postaraj się zainteresować odbiorcę, a chętniej wykona reakcję, której od niego oczekujesz. Nie zapominaj również o stosowaniu języka korzyści.

  1. Koncentracja na jednym celu.

Należy pamiętać, aby skupić się na zachęceniu odbiorcy do wykonania tylko jednej akcji. Warto unikać stosowania kilku różnych wezwań do działania w tym samym materiale. Użycie wielu CTA może znacznie utrudnić osiągnięcie zamierzonej konwersji i spowodować wśród użytkowników uczucie zagubienia się.

  1. Dostosowanie do odbiorców. 

Niezwykle istotną kwestią jest dobranie treści Call To Action do grupy docelowej. W jednej branży lepiej sprawdzi się komunikacja formalna, a w innej większy odzew wywołają dowcipne hasła z przymrużeniem oka.

Czego unikać podczas tworzenia CTA? 

W czasie kreowania wezwania do działania, warto pamiętać o kilku kwestiach, których należy unikać, aby CTA faktycznie okazało się skuteczne. Oczywiście, podczas tworzenia kampanii mogą przytrafić się niewielkie pomyłki, które być może spowodują niezadowalający poziom efektów, ale te małe niedoskonałości będzie jeszcze czas naprawić. Najistotniejsze jest uniknięcie dużych błędów, wpływających bezpośrednio na reputację marki i jej wizerunek w oczach klientów. Takie wyraźne niedociągnięcia, mogą zapaść w pamięć odbiorców, którzy raz na zawsze zrażą się do firmy i już nigdy nie skorzystają z jej usług. Jakie błędy należą zatem do tych, których użytkownicy nie zapominają?

  1. Obietnice bez pokrycia.

Jeśli namawiając do działania, składasz jakąś deklarację, zawsze dotrzymuj słowa. Nie używaj haseł wprowadzających w błąd tylko po to, aby zwiększyć ilość odwiedzających. Oszukany klient może w sposób negatywny zapamiętać nazwę Twojej firmy i już nigdy do niej nie wrócić.

  1. Błędne przekierowanie. 

Odbiorca po kliknięciu w CTA musi trafić na odpowiednią stronę. Przekierowanie na niewłaściwy lub niedziałający landing page może zostać odebrane jako próba celowego zwodzenia lub po prostu brak profesjonalizmu. Takich ocen swojej firmy na pewno wolisz uniknąć, dlatego pamiętaj o tym niezwykle istotnym punkcie.

Call To Action dla wielu osób może wydawać się elementem działań marketingowych o niewielkim znaczeniu. W rzeczywistości odgrywa niezwykle ważną rolę w procesie dotarcia do nowych odbiorców i nie należy o nim zapominać. Wystarczy wziąć pod uwagę kilka prostych wskazówek, aby cieszyć się efektami w postaci wzrostu konwersji. Masz pytania dotyczące skutecznego wykorzystania CTA? Skontaktuj się z nami!

Zuzanna Trychoń
Zuzanna Przybysz
Dyrektor działu realizacji w Adboosters. Od prawie 10 lat zajmuje się zarówno obsługą klienta, jak i tworzeniem treści związanych z marketingiem internetowym. Dba o budowanie relacji z partnerami biznesowymi i koordynuje prowadzenie projektów, jednocześnie przekazując wiedzę na temat pozycjonowania. Stoi na czele działu wykonawczego i jako priorytet stawia wysoką jakość realizowanych usług oraz zadowolenie klientów. Nie zapomina przy tym o budowaniu dobrej atmosfery w zespole, bo wie, jak ważną rolę w pracy odgrywa zgrana załoga.

Szukasz wiedzy?

Przeczytaj artykuły
z naszego bloga
message ikona

Dowiedz się co możemy zrobić dla Twojej strony lub sklepu.
Wypełnij formularz i skorzystaj
z bezpłatnej konsultacji.

Tomasz Nawrocki

Co o nas mówią?

Poznaj opinie
naszych klientów

To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.

Doskonała
gwiazdki
Na podstawie 33 opinii
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!

Sklep Julia logo

Magdalena Cieczko

sklep-julia.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!

Danuta Organic Concept

Danuta Mierzejewska

Organic Concept
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Profesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!

Adrian Serocki Sportpag

Adrian Serocki

Sportpag / Zezoon
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Współpracowałem z Adboosters i jestem zadowolony. Mnóstwo optymalizacji zostało wykonanych na mojej stronie. Pozycje wielu fraz kluczowych poszybowały do top10 a ogólna widoczność serwisu zwiększyła się. Kontakt z firmą bezproblemowy. Raporty zawsze na czas. Współpracowałem wcześniej z dużymi agencjami i nie byłem zadowolony, do adboosters zawsze można podjechać lub zadzwonić i zawsze otrzymałem merytoryczną odpowiedź na moje pytania.
Adrian Zadorecki Kursy Pierwszej pomocy

Adrian Zadorecki

Kursy pierwszej pomocy Adrian Zadorecki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Polecam współpracę z Adboosters. Wysoki poziom świadczenia usług. Po prawie dwuletniej współpracy z dużą i „znaną” firmą, odetchnęłam z ulgą. Świetny kontakt, dużo własnej inicjatywy. Dobro klienta na pierwszym miejscu. Polecam!
Anna Kmieć Grenbud

Anna Kmieć

Grenbud
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Działamy z naszym sklepem już od wielu miesięcy i widoczność wzrosła bardzo mocno. Jeszcze 2 lata temu sklepu nie było widać w Google prawie wcale, teraz wyświetla się na wysokich pozycjach na kilkaset fraz, co przełożyło się na ruch i liczbę zamówień. Przy pozycjonowaniu trzeba mieć trochę cierpliwości, ale przy tej współpracy od początku szło to w dobrym kierunku i to był dobrze zainwestowany czas.
logo darmaroffice

Mariusz Klosak

DarmarOffice.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Pan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.

Euro Podatki

Anna Konwińska

Euro Podatki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Sprawnie, szybko i fachowo. Potrzebowaliśmy pomocy w SEO, ponieważ ustawienia trochę się zapętliły. Problem został szybko usunięty i naprawiony i co najważniejsze firma nie kryła się ze swoją wiedzą. Odpowiadali na wszystkie pytania i tłumaczyli, to ważne w naszym przypadku, kiedy stronę prowadzimy sami i tylko w sytuacji alarmowej możemy liczyć na wsparcie. teraz wiele rzeczy wydaje się łatwiejsze. Polecamy,.
Grafy

Przemysław Graf

Grafy w Podróży
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.

Wojciech Guła

Serwis GSM
Poprzednie Następne
Firmy, które nam zaufały
Fale Loki Koki Logo
Cortez
lokikoki logo
Miko Coffe
Spidweld
DPV Logistic Logo
maxmedia logo
Mrozbike
Mamakarmi

Co osiągnęliśmy?

Zobacz nasze case study
Poprzednie Następne
Łóżeczko dziecięce

Sklep-julia.pl

Jak działania SEO podniosły sprzedaż o 177% w sklepie internetowym? 
Cel był ambitny – prześcignąć nie tylko bezpośrednich konkurentów klienta, ale również takich gigantów, jak: Allegro, IKEA, Smyk, Ceneo czy OLX. Po wielu miesiącach intensywnych działań udało nam się osiągnąć wysokie i stabilne pozycje na szereg konkurencyjnych i trudnych wyrażeń kluczowych. 
dowiedz się więcej
Rower

Mrozbike

Imponujący wzrost ruchu organicznego o 558% w sklepie rowerowym.
Naszym wspólnym celem było podniesienie ogólnej widoczności sklepu zarówno jeśli chodzi o rowery jak również o części i akcesoria rowerowe wybranych producentów. Chcieliśmy także zwiększyć widoczność sklepu na rynku lokalnym w Bydgoszczy. Sprawdź jak to zrobiliśmy.
dowiedz się więcej
Cortez

Cortez

Wzrost liczby wyrażeń w TOP10 o 4400% - jak to możliwe?
Główne wyzwania, przed którymi stanęliśmy, obejmowały brak widoczności na kluczowe frazy dla potencjalnych franczyzobiorców, silną konkurencję ze strony dużych marek jak Żabka czy Carrefour, słaby profil linkowy oraz ograniczenia prawne w promocji. Jak sobie z tym poradziliśmy?
dowiedz się więcej
Materiały biurowe

DarmarOffice.pl

Droga od prawie zerowej widoczności do tysięcy użytkowników w sklepie internetowym.
Jak na trudność branży i budżet, jakim dysponowaliśmy osiągnęliśmy naprawdę imponujące rezultaty. Znaczna poprawa widoczności sklepu przyniosła wielu nowych użytkowników, których obecność z kolei przełożyła się na wzrost wyników sprzedażowych.
dowiedz się więcej
Poproś o wycenę i dowiedz się jak możemy zwiększyć widoczność
Twojej strony lub sklepu e-commerce.

Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.

    Michał Maliszewski