Jak przygotować sklep internetowy na Black Friday?
- Michał Gawlik
- 5 min. czytania
Ostatni piątek listopada zaczyna gorący okres wyprzedaży, na który czeka cały polski e-commerce. Jeśli sprzedajesz w sieci, na pewno zdajesz sobie sprawę z ogromnego potencjału Black Friday. Przeczytaj, jak przygotować swój sklep na wzmożony ruch. Tym bardziej że nie zostało wiele czasu.
Zbliża się najgorętszy okres w e-commerce
Black Friday, ostatni piątek listopada, otwiera sezon przedświątecznych zakupów. Kolejne hasła w słowniku e-sprzedaży to: Black Week, Black Weekend i Cyber Monday. Wszystkie one opisują następujące po sobie dni wzmożonego ruchu w sklepach stacjonarnych oraz internetowych.
W 2023 roku te dni przypadają w następujących terminach:
- początek Black Week: 20 listopada,
- Black Friday: 24 listopada,
- Black Weekend: 24-26 listopada,
- Cyber Monday: 27 listopada.
Idea szalonych wyprzedaży i rewelacyjnie niskich obniżek ma się dobrze na zachodzie. I zdążyła się już na dobre zakorzenić w naszej rzeczywistości. Jak pokazuje raport ExpertSender 2020, ponad 90% Polaków wie, czym jest BF, a 87% planowało wybrać się na e-zakupy właśnie wtedy.
Jak gruby jest portfel polskich konsumentów? Według danych OVHcloud za 2020 rok, co najmniej 41% kupujących planowało wydać ponad 500 zł, a kolejne 40% kwotę między 200 a 500 zł. Najważniejsze kierunki to internetowe sklepy z odzieżą i obuwiem (79%), elektroniką (58%) i kosmetykami (52%). Co ciekawe, w co czwartym koszyku miały znaleźć się produkty cyfrowe, na przykład e-booki i gry.
Jest więc o co walczyć. W tym artykule przeczytasz, jak przygotować swój sklep na nadchodzące dni. Skorzystaj z tych podpowiedzi, niezależnie od tego, w jakiej branży działasz.
Jak przygotować sklep internetowy na Black Friday
Najwięksi gracze na rynku przygotowują się na Black Friday z dużym wyprzedzeniem. Szczegóły strategii marketingowych i SEO zależą od branży, w której działasz oraz charakterystyki grupy docelowej. Jednak pewne kwestie są wspólne dla wszystkich sklepów online. Poniżej 5 podpowiedzi, które możesz wykorzystać.
1. Zoptymalizuj odpowiednie podstrony
Wykorzystaj Google Analytics (Pozyskiwanie > Cały ruch > Kanały > Organic Search) i wybierz okres 21-28.11.2022 r. Zaznacz „Strona wejścia” i sprawdź, które podstrony były najpopularniejsze w czasie Black Week 2022 (kategorie, produkty lub wpisy blogowe). Skontroluj je pod kątem:
- czytelności URL oraz meta znaczników,
- fraz, na jakie dana podstrona rankuje i na której pozycji ją widać,
- poprawności linków wewnętrznych i zewnętrznych.
Może się okazać, że nawet najlepiej widoczne strony wymagają małej optymalizacji. Zadbaj o to, aby znacznik title zawierał frazę kluczową, a description chwytliwy tekst w duchu CTA. Usuń zdublowane linki wewnętrznie i dodaj nowe. Pomyśl też o rozbudowie contentu o wideo lub infografiki.
Sprawdź i zoptymalizuj najważniejsze podstrony, zanim zacznie się Black Friday. Jeśli nie czujesz się w tym mocny, poproś o pomoc sprawdzoną agencję SEO.
Jeśli wprowadziłeś poprawki na wybranych podstronach, warto poprosić roboty Google o ponowne ich zaindeksowanie. W tym celu wykorzystaj narzędzie do sprawdzania URL w Google Search Console. Wklej każdy link z osobna i kliknij „Poproś o indeksowanie”.
2. Zainwestuj w analizę UX
Dobre SEO jest nieodłącznie związane z analizą strony internetowej pod kątem UX (User Experience). Chodzi o to, aby nawigacja była maksymalnie intuicyjna, a odwiedzający Twoją witrynę szybko znajdowali to, czego szukają. I to niezależnie od urządzenia, które wybiorą.
Najważniejsze pytania, jakie warto sobie zadać w związku z UX przedstawiamy poniżej.
- Czy architektura menu jest przejrzysta i intuicyjna?
- Czy można łatwo odszukać produkt?
- Czy wyszukiwarka działa, nawet jeśli użytkownik popełni błąd (literówkę)?
- Czy w przypadku braku wyszukiwanych produktów wyświetla się propozycja z podobnymi towarami lub promocjami?
- Czy filmy i sortowanie działają poprawnie?
- Czy produkt można dodać do koszyka z każdego poziomu (strona kategorii, produktu itd.)?
- Czy można łatwo złożyć zamówienie i widać wszystkie opcje płatności?
- Czy banery reklamowe wyświetlają się poprawnie?
Trudno nie wspomnieć przy tym o czasie ładowania strony. Na pewno niejeden raz zdarzyło Ci się po prostu opuścić witrynę, która wczytywała się bez końca. Według Google optymalny czas ładowania strony to jakieś 2 sekundy. Po przekroczeniu tej granicy znacznie rośnie bounce rate (współczynnik odrzuceń), a tego nie chce żaden sprzedawca.
Może więc zbliżający się Black Friday będzie dobrą motywacją, żeby jeszcze raz „przeklikać” kategorie, produkty i inne podstrony, wykorzystać profesjonalne narzędzia do analizy www i nieco odchudzić sklep, wyrzucając co niepotrzebne?
3. Przyjrzyj się wersji mobilnej sklepu
Internauci coraz częściej kupują za pomocą urządzeń mobilnych. Jak wynika z niedawno opublikowanego raportu Gemius, aż 76% badanych zakupy online robi za pomocą smartfona. W najmłodszej grupie (wiek 15-24) odsetek ten rośnie do 92%!
Ten sam raport wskazuje, że nadal aż 80% osób dokonujących zakupy za pomocą urządzeń mobilnych napotyka jakieś trudności. Zwykle przeszkodą są niewygodne formularze lub nieresponsywne strony e-sklepów. Wniosek? Zadbaj o swoich klientów przed Black Friday. Poświęć czas na to, aby przygotować witrynę przyjazną dla użytkowników, którzy są gotowi wydać sporo pieniędzy.
4. Oferuj produkty w ramach cross-selling
Cross-selling, czyli sprzedaż komplementarna to technika zwiększająca zyski przez cały rok. Warto ją wykorzystać w e-sklepie szczególnie z okazji Black Friday. Postaraj się stworzyć dobre pary towarów, aby Klient miał poczucie, że znalazł u Ciebie wszystko, czego szukał. Dłużej pozostanie na stronie i nie pofrunie do konkurencji, a Ty sprzedasz więcej.
5. Rozpocznij kampanię reklamową z wyprzedzeniem
Sposoby na prowadzenie kampanii reklamowych to temat na niejedną książkę. Zdaję sobie sprawę, że charakter, rozmach, a nawet styl promocji różni się w zależności od branży. Jednak w każdej sytuacji marketing potrzebuje czasu, żeby dotrzeć do odbiorców. Dlatego nie zwlekaj do ostatniej chwili (chyba że akurat chodzi o RTM, ale o tym przeczytasz w innym wpisie na naszym blogu).
Co warto zrobić już wcześniej? Po pierwsze, poinformuj swoich klientów, co dla nich przygotowałeś. Stopniuj napięcie i otwarcie powiedz, że tak niskie ceny nie będą trwać wiecznie. Do tego celu wykorzystaj stary i sprawdzony newsletter.
Zaplanuj też osobny landing page z listą produktów przecenionych na BF. Mogą do niego prowadzić specjalne banery i slidery. Zgodnie z Google, w takich sytuacjach najlepiej używać powtarzalnego URL-a, czyli takiego, który w zapisie nie zawiera aktualnego roku. Dobry adres na landing page z okazji BF to na przykład: www.twojsklep.pl/black-friday lub www.twojsklep.pl/wyprzedaze/black-friday.
Black Friday coraz bliżej, działaj!
Powyższe podpowiedzi to rzecz jasna zaledwie wierzchołek góry lodowej. O optymalizację strony pod kątem SEO i UX warto dbać przez cały rok. To samo można powiedzieć o cross-sellingu i rozsądnemu planowaniu kampanii marketingowych. Jednak zbliżający się Black Friday może stać się powodem, dla którego wreszcie zrealizujesz cele z listy „do dokończenia” i wyznaczysz sobie kolejne.
Mam nadzieję, że w ostatni piątek listopada sprzedaż w Twoim sklepie wzrośnie. I że na tym nie poprzestaniesz! Jeśli chcesz rozwijać się w e-commerce, reaguj na to, co się dzieje na rynku i dalej zdobywaj wiedzę, czyli… śledź naszego bloga!
W tej dziedzinie może także zainteresować Cię wpis: Jak zwiększyć ruch na stronie?
Szukasz wiedzy?
z naszego bloga
- Konwersja i Lead Generation
- Marketing Internetowy
- SEO
Dlaczego współpraca z niewielką agencją SEO jest bardziej efektywna?
- Bezpieczeństwo w sieci
- E-commerce
- Narzędzia marketingowe
- Reklama PPC
- Tworzenie stron internetowych
CMP Partner Program – porównanie najlepszych rozwiązań [TOP 8]
- E-commerce
- Marketing Internetowy
- SEO
Dlaczego pozycjonowanie stron jest działaniem cyklicznym?
Co o nas mówią?
naszych klientów
To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.
Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!
Magdalena Cieczko
sklep-julia.plWspółpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!
Danuta Mierzejewska
Organic ConceptProfesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!
Adrian Serocki
Sportpag / ZezoonAdrian Zadorecki
Kursy pierwszej pomocy Adrian ZadoreckiAnna Kmieć
GrenbudMariusz Klosak
DarmarOffice.plPan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.
Anna Konwińska
Euro PodatkiPrzemysław Graf
Grafy w PodróżyWspółpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.
Wojciech Guła
Serwis GSMCo osiągnęliśmy?
Sklep-julia.pl
Mrozbike
Cortez
DarmarOffice.pl
Twojej strony lub sklepu e-commerce.
Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.