Jak przygotować sklep internetowy na Black Friday?

  • Michał Gawlik
  • 5 min. czytania

Ostatni piątek listopada zaczyna gorący okres wyprzedaży, na który czeka cały polski e-commerce. Jeśli sprzedajesz w sieci, na pewno zdajesz sobie sprawę z ogromnego potencjału Black Friday. Przeczytaj, jak przygotować swój sklep na wzmożony ruch. Tym bardziej że nie zostało wiele czasu.

Zbliża się najgorętszy okres w e-commerce

Black Friday, ostatni piątek listopada, otwiera sezon przedświątecznych zakupów. Kolejne hasła w słowniku e-sprzedaży to: Black Week, Black Weekend i Cyber Monday. Wszystkie one opisują następujące po sobie dni wzmożonego ruchu w sklepach stacjonarnych oraz internetowych.

W 2023 roku te dni przypadają w następujących terminach:

  • początek Black Week: 20 listopada,
  • Black Friday: 24 listopada,
  • Black Weekend: 24-26 listopada,
  • Cyber Monday: 27 listopada.

Idea szalonych wyprzedaży i rewelacyjnie niskich obniżek ma się dobrze na zachodzie. I zdążyła się już na dobre zakorzenić w naszej rzeczywistości. Jak pokazuje raport ExpertSender 2020, ponad 90% Polaków wie, czym jest BF, a 87% planowało wybrać się na e-zakupy właśnie wtedy.

Raport black friday
(źródło: https://expertsender.pl/blog/raport-polacy-i-black-friday)

Jak gruby jest portfel polskich konsumentów? Według danych OVHcloud za 2020 rok, co najmniej 41% kupujących planowało wydać ponad 500 zł, a kolejne 40% kwotę między 200 a 500 zł. Najważniejsze kierunki to internetowe sklepy z odzieżą i obuwiem (79%), elektroniką (58%) i kosmetykami (52%). Co ciekawe, w co czwartym koszyku miały znaleźć się produkty cyfrowe, na przykład e-booki i gry.

Jest więc o co walczyć. W tym artykule przeczytasz, jak przygotować swój sklep na nadchodzące dni. Skorzystaj z tych podpowiedzi, niezależnie od tego, w jakiej branży działasz.

Jak przygotować sklep internetowy na Black Friday

Najwięksi gracze na rynku przygotowują się na Black Friday z dużym wyprzedzeniem. Szczegóły strategii marketingowych i SEO zależą od branży, w której działasz oraz charakterystyki grupy docelowej. Jednak pewne kwestie są wspólne dla wszystkich sklepów online. Poniżej 5 podpowiedzi, które możesz wykorzystać.

1. Zoptymalizuj odpowiednie podstrony

Wykorzystaj Google Analytics (Pozyskiwanie > Cały ruch > Kanały > Organic Search) i wybierz okres 21-28.11.2022 r. Zaznacz „Strona wejścia” i sprawdź, które podstrony były najpopularniejsze w czasie Black Week 2022 (kategorie, produkty lub wpisy blogowe). Skontroluj je pod kątem:

  • czytelności URL oraz meta znaczników,
  • fraz, na jakie dana podstrona rankuje i na której pozycji ją widać,
  • poprawności linków wewnętrznych i zewnętrznych.

Może się okazać, że nawet najlepiej widoczne strony wymagają małej optymalizacji. Zadbaj o to, aby znacznik title zawierał frazę kluczową, a description chwytliwy tekst w duchu CTA. Usuń zdublowane linki wewnętrznie i dodaj nowe. Pomyśl też o rozbudowie contentu o wideo lub infografiki.

Sprawdź i zoptymalizuj najważniejsze podstrony, zanim zacznie się Black Friday. Jeśli nie czujesz się w tym mocny, poproś o pomoc sprawdzoną agencję SEO.

Jeśli wprowadziłeś poprawki na wybranych podstronach, warto poprosić roboty Google o ponowne ich zaindeksowanie. W tym celu wykorzystaj narzędzie do sprawdzania URL w Google Search Console. Wklej każdy link z osobna i kliknij „Poproś o indeksowanie”.

2. Zainwestuj w analizę UX

Dobre SEO jest nieodłącznie związane z analizą strony internetowej pod kątem UX (User Experience). Chodzi o to, aby nawigacja była maksymalnie intuicyjna, a odwiedzający Twoją witrynę szybko znajdowali to, czego szukają. I to niezależnie od urządzenia, które wybiorą.

Najważniejsze pytania, jakie warto sobie zadać w związku z UX przedstawiamy poniżej.

  1. Czy architektura menu jest przejrzysta i intuicyjna?
  2. Czy można łatwo odszukać produkt?
  3. Czy wyszukiwarka działa, nawet jeśli użytkownik popełni błąd (literówkę)?
  4. Czy w przypadku braku wyszukiwanych produktów wyświetla się propozycja z podobnymi towarami lub promocjami?
  5. Czy filmy i sortowanie działają poprawnie?
  6. Czy produkt można dodać do koszyka z każdego poziomu (strona kategorii, produktu itd.)?
  7. Czy można łatwo złożyć zamówienie i widać wszystkie opcje płatności?
  8. Czy banery reklamowe wyświetlają się poprawnie?

Trudno nie wspomnieć przy tym o czasie ładowania strony. Na pewno niejeden raz zdarzyło Ci się po prostu opuścić witrynę, która wczytywała się bez końca. Według Google optymalny czas ładowania strony to jakieś 2 sekundy. Po przekroczeniu tej granicy znacznie rośnie bounce rate (współczynnik odrzuceń), a tego nie chce żaden sprzedawca.

Może więc zbliżający się Black Friday będzie dobrą motywacją, żeby jeszcze raz „przeklikać” kategorie, produkty i inne podstrony, wykorzystać profesjonalne narzędzia do analizy www i nieco odchudzić sklep, wyrzucając co niepotrzebne?

3. Przyjrzyj się wersji mobilnej sklepu

Internauci coraz częściej kupują za pomocą urządzeń mobilnych. Jak wynika z niedawno opublikowanego raportu Gemius, aż 76% badanych zakupy online robi za pomocą smartfona. W najmłodszej grupie (wiek 15-24) odsetek ten rośnie do 92%!

Raport urządzenia mobilne
(źródło: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-w-polsce-2021.html) 

Ten sam raport wskazuje, że nadal aż 80% osób dokonujących zakupy za pomocą urządzeń mobilnych napotyka jakieś trudności. Zwykle przeszkodą są niewygodne formularze lub nieresponsywne strony e-sklepów. Wniosek? Zadbaj o swoich klientów przed Black Friday. Poświęć czas na to, aby przygotować witrynę przyjazną dla użytkowników, którzy są gotowi wydać sporo pieniędzy.

4. Oferuj produkty w ramach cross-selling

Cross-selling, czyli sprzedaż komplementarna to technika zwiększająca zyski przez cały rok. Warto ją wykorzystać w e-sklepie szczególnie z okazji Black Friday. Postaraj się stworzyć dobre pary towarów, aby Klient miał poczucie, że znalazł u Ciebie wszystko, czego szukał. Dłużej pozostanie na stronie i nie pofrunie do konkurencji, a Ty sprzedasz więcej.

5. Rozpocznij kampanię reklamową z wyprzedzeniem

Sposoby na prowadzenie kampanii reklamowych to temat na niejedną książkę. Zdaję sobie sprawę, że charakter, rozmach, a nawet styl promocji różni się w zależności od branży. Jednak w każdej sytuacji marketing potrzebuje czasu, żeby dotrzeć do odbiorców. Dlatego nie zwlekaj do ostatniej chwili (chyba że akurat chodzi o RTM, ale o tym przeczytasz w innym wpisie na naszym blogu).

Co warto zrobić już wcześniej? Po pierwsze, poinformuj swoich klientów, co dla nich przygotowałeś. Stopniuj napięcie i otwarcie powiedz, że tak niskie ceny nie będą trwać wiecznie. Do tego celu wykorzystaj stary i sprawdzony newsletter.

Zaplanuj też osobny landing page z listą produktów przecenionych na BF. Mogą do niego prowadzić specjalne banery i slidery. Zgodnie z Google, w takich sytuacjach najlepiej używać powtarzalnego URL-a, czyli takiego, który w zapisie nie zawiera aktualnego roku. Dobry adres na landing page z okazji BF to na przykład: www.twojsklep.pl/black-friday lub www.twojsklep.pl/wyprzedaze/black-friday.

Black Friday coraz bliżej, działaj!

Powyższe podpowiedzi to rzecz jasna zaledwie wierzchołek góry lodowej. O optymalizację strony pod kątem SEO i UX warto dbać przez cały rok. To samo można powiedzieć o cross-sellingu i rozsądnemu planowaniu kampanii marketingowych. Jednak zbliżający się Black Friday może stać się powodem, dla którego wreszcie zrealizujesz cele z listy „do dokończenia” i wyznaczysz sobie kolejne.

Mam nadzieję, że w ostatni piątek listopada sprzedaż w Twoim sklepie wzrośnie. I że na tym nie poprzestaniesz! Jeśli chcesz rozwijać się w e-commerce, reaguj na to, co się dzieje na rynku i dalej zdobywaj wiedzę, czyli… śledź naszego bloga!

W tej dziedzinie może także zainteresować Cię wpis: Jak zwiększyć ruch na stronie?

Michał Gawlik
Michał Gawlik

Szukasz wiedzy?

Przeczytaj artykuły
z naszego bloga
message ikona

Dowiedz się co możemy zrobić dla Twojej strony lub sklepu.
Wypełnij formularz i skorzystaj
z bezpłatnej konsultacji.

Tomasz Nawrocki

Co o nas mówią?

Poznaj opinie
naszych klientów

To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.

Doskonała
gwiazdki
Na podstawie 33 opinii
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!

Sklep Julia logo

Magdalena Cieczko

sklep-julia.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!

Danuta Organic Concept

Danuta Mierzejewska

Organic Concept
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Profesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!

Adrian Serocki Sportpag

Adrian Serocki

Sportpag / Zezoon
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Współpracowałem z Adboosters i jestem zadowolony. Mnóstwo optymalizacji zostało wykonanych na mojej stronie. Pozycje wielu fraz kluczowych poszybowały do top10 a ogólna widoczność serwisu zwiększyła się. Kontakt z firmą bezproblemowy. Raporty zawsze na czas. Współpracowałem wcześniej z dużymi agencjami i nie byłem zadowolony, do adboosters zawsze można podjechać lub zadzwonić i zawsze otrzymałem merytoryczną odpowiedź na moje pytania.
Adrian Zadorecki Kursy Pierwszej pomocy

Adrian Zadorecki

Kursy pierwszej pomocy Adrian Zadorecki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Polecam współpracę z Adboosters. Wysoki poziom świadczenia usług. Po prawie dwuletniej współpracy z dużą i „znaną” firmą, odetchnęłam z ulgą. Świetny kontakt, dużo własnej inicjatywy. Dobro klienta na pierwszym miejscu. Polecam!
Anna Kmieć Grenbud

Anna Kmieć

Grenbud
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Działamy z naszym sklepem już od wielu miesięcy i widoczność wzrosła bardzo mocno. Jeszcze 2 lata temu sklepu nie było widać w Google prawie wcale, teraz wyświetla się na wysokich pozycjach na kilkaset fraz, co przełożyło się na ruch i liczbę zamówień. Przy pozycjonowaniu trzeba mieć trochę cierpliwości, ale przy tej współpracy od początku szło to w dobrym kierunku i to był dobrze zainwestowany czas.
logo darmaroffice

Mariusz Klosak

DarmarOffice.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Pan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.

Euro Podatki

Anna Konwińska

Euro Podatki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Sprawnie, szybko i fachowo. Potrzebowaliśmy pomocy w SEO, ponieważ ustawienia trochę się zapętliły. Problem został szybko usunięty i naprawiony i co najważniejsze firma nie kryła się ze swoją wiedzą. Odpowiadali na wszystkie pytania i tłumaczyli, to ważne w naszym przypadku, kiedy stronę prowadzimy sami i tylko w sytuacji alarmowej możemy liczyć na wsparcie. teraz wiele rzeczy wydaje się łatwiejsze. Polecamy,.
Grafy

Przemysław Graf

Grafy w Podróży
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.

Wojciech Guła

Serwis GSM
Poprzednie Następne
Firmy, które nam zaufały
Fale Loki Koki Logo
Cortez
lokikoki logo
Miko Coffe
Spidweld
DPV Logistic Logo
maxmedia logo
Mrozbike
Mamakarmi

Co osiągnęliśmy?

Zobacz nasze case study
Poprzednie Następne
Łóżeczko dziecięce

Sklep-julia.pl

Jak działania SEO podniosły sprzedaż o 177% w sklepie internetowym? 
Cel był ambitny – prześcignąć nie tylko bezpośrednich konkurentów klienta, ale również takich gigantów, jak: Allegro, IKEA, Smyk, Ceneo czy OLX. Po wielu miesiącach intensywnych działań udało nam się osiągnąć wysokie i stabilne pozycje na szereg konkurencyjnych i trudnych wyrażeń kluczowych. 
dowiedz się więcej
Rower

Mrozbike

Imponujący wzrost ruchu organicznego o 558% w sklepie rowerowym.
Naszym wspólnym celem było podniesienie ogólnej widoczności sklepu zarówno jeśli chodzi o rowery jak również o części i akcesoria rowerowe wybranych producentów. Chcieliśmy także zwiększyć widoczność sklepu na rynku lokalnym w Bydgoszczy. Sprawdź jak to zrobiliśmy.
dowiedz się więcej
Cortez

Cortez

Wzrost liczby wyrażeń w TOP10 o 4400% - jak to możliwe?
Główne wyzwania, przed którymi stanęliśmy, obejmowały brak widoczności na kluczowe frazy dla potencjalnych franczyzobiorców, silną konkurencję ze strony dużych marek jak Żabka czy Carrefour, słaby profil linkowy oraz ograniczenia prawne w promocji. Jak sobie z tym poradziliśmy?
dowiedz się więcej
Materiały biurowe

DarmarOffice.pl

Droga od prawie zerowej widoczności do tysięcy użytkowników w sklepie internetowym.
Jak na trudność branży i budżet, jakim dysponowaliśmy osiągnęliśmy naprawdę imponujące rezultaty. Znaczna poprawa widoczności sklepu przyniosła wielu nowych użytkowników, których obecność z kolei przełożyła się na wzrost wyników sprzedażowych.
dowiedz się więcej
Poproś o wycenę i dowiedz się jak możemy zwiększyć widoczność
Twojej strony lub sklepu e-commerce.

Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.

    Michał Maliszewski