RTM – czym jest Real Time Marketing i dlaczego warto w to inwestować?

  • Michał Gawlik
  • 5 min. czytania

Wiesz, że istnieje RTM, nieraz śmiałeś się do rozpuku, widząc posty zrobione stricte pod RTM, konkurencja zaczyna się interesować RTM, a Ty masz wrażenie, że zostajesz w tyle? Zacznij działać. W tym artykule znajdziesz najważniejsze informacje o tej formie marketingu. Poznasz jej potencjał, zobaczysz ciekawe przykłady i dowiesz się, jak RTM zwiększy Twoje zyski.

Czym jest RTM?

RTM to skrót od Real Time Marketing. Już dosłowne tłumaczenie, marketing czasu rzeczywistego, pokazuje, że dobry RTM wymaga trzymania ręki na pulsie. Niekiedy uda Ci się zaplanować publikację posta z wyprzedzeniem, bo sięgniesz wcześniej po kalendarz eventów. Innym razem będziesz reagować „od ręki”, odpowiadając na aktualne wydarzenia i trendy polityczne, kulturalne lub społeczne.

Istnieje zasadnicza różnica między standardowymi działaniami marketingowymi a RTM. Mówiąc o kampanii reklamowej, wyobrażasz sobie zespół specjalistów, projektujących treść, która przyciągnie uwagę odbiorcy. Real Time Marketing to coś zupełnie innego. Wykorzystuje wydarzenia, które już osiągnęły lub na pewno osiągną dużą popularność. Wystarczy tylko postawić symboliczną kropkę nad i. Takie spontaniczne akcje marketingowe wymagają rzecz jasna polotu, refleksu i dobrej współpracy z zespołem, ale naprawdę się opłacają. Zresztą za chwilę przeczytasz o korzyściach.

Żeby wykorzystać potencjał takich treści, pamiętaj, jaka jest sytuacja komunikacyjna, czyli naturalne środowisko występowania Real Time Marketing. Content publikowany w ramach RTM rękoma i nogami opiera się na social mediach. Facebook, Instagram, TikTok – właśnie tam na bieżąco pojawia się to, co interesujące i to, co klikalne. W RTM chodzi więc o krótkie posty, błyskotliwe grafiki, ciekawe nagłówki. Treści muszą być aktualne, inteligentne, poruszające, zabawne (wręcz viralowe!) i dostosowane do Twojej grupy docelowej.

Przykłady Real Time Marketing – ucz się od najlepszych

Skoro już znasz definicję, czas przejść do przykładów. Podglądanie konkurencji to jeden z najlepszych sposobów na naukę i niezła inspiracja. Mnóstwo rozpoznawalnych marek tworzy świetny content zgodnie z zasadami RTM. Niekiedy przygotowują posty z wyprzedzeniem (np. gdy zbliża się premiera jakiegoś ważnego filmu, serialu, gry itp.), a innym razem działają błyskawicznie, reagując na wydarzenia „tu i teraz”. Sam zobacz.

Przykład 1: IKEA kocha RTM

Trudno było wybrać jeden przykład RTM szwedzkiego giganta, bo ich marketingowcy są w tym naprawdę doskonali! O głowie pełnej pomysłów (nie tylko ze świata składanych mebli) niech zaświadczy reakcja IKEA na słowa pewnej osobistości z Wielkiej Brytanii: „Mówię do was jako Harry, a nie jako książę”. Fani nie czekali długo na odpowiedź:

Real time marketing Ikea
Przykład zastosowania Real Time Marketingu przez IKEA.

Wyjątkowo celna reklama produktu, która pojawiła się na Facebooku. Jak wspomniałem, wcale nie jedyna – w wolnej chwili przejrzyj profil IKEA, który rozbawi Cię do łez.

Przykład 2: RTM, że chce się Ż

Kiedy w 2021 roku w sieci McDonald’s pojawił się zestaw Maty (dla niewtajemniczonych: potrójny cheesburger + waniliowa matcha latte + średnie frytki), nastąpił wysyp memów i postów w konwencji RTM. Zobacz, jak błyskotliwie zadziałała marka Żywiec, proponując własny zestaw:

Zestaw Maty RTM żywiec
Przykład zastosowania Real Time Marketingu przez Żywiec.

To dobry przykład marketingu publikowanego „na szybko” – zestaw Maty był w MCD dostępny tylko przez miesiąc. Co ważne, przekaz grupy Żywiec jest pozytywny i wykorzystuje ciekawą grę słowną („[…] taki zestaw macie”)

Przykład 3: Polskie ABC też próbuje RTM

Pamiętasz akcję #hot16challenge na, a później jej kontynuację? Gdy prezydent wrzucił swoje nagranie na YT, niejeden poeta miał liryczny dylemat, słysząc słowa: „Nie pytają cię o imię, walczą z ostrym cieniem mgły”. Wewnętrznych rozterek bynajmniej nie miała polska sieć sklepów ABC, publikując w ramach RTM:

Real time marketing ABC
Przykład zastosowania Real Time Marketingu przez abc.

Doskonała reakcja na zachowanie polityka! Inteligentna, a przy tym nadal w dobrym guście.

To zaledwie trzy spośród tysięcy ciekawych postów. Publikacje RTM żyją krótko, ale intensywnie. Najlepsze są pamiętane przez odbiorców i przywoływane na różnych blogach o tematyce marketingowej.

Chcesz stworzyć błyskotliwy content, który zadziała w social mediach jak magnes? Zanim chwycisz za klawiaturę lub zaczniesz szukać grafik, przeczytaj resztę artykułu. Dowiesz się więcej o korzyściach z inwestowania w Real Time Marketing.

Dlaczego warto inwestować w Real Time Marketing?

Krótka odpowiedź brzmi: Real Time Marketing ma realny wpływ na konwersję, i to w każdej branży, nie tylko w e-commerce. Jeśli uda Ci się stworzyć interesującą, klikalną, viralową treść, wykorzystując potencjał aktualnych wydarzeń i trendów, wzmocnisz przywiązanie klientów do swojego produktu, usługi i logotypu. Jeżeli dopiero wchodzisz na rynek, zbudujesz w grupie docelowej świadomość marki.

RTM jest skuteczny, ponieważ wykorzystuje naturalne schematy rządzące światem mediów społecznościowych. Użytkownicy chętnie lajkują i przekazują dalej content, który ich zdaniem wzbudza pozytywne emocje. Wydarzenie, do którego nawiązujesz, wcale nie musi mieć powiązania z Twoją marką. Wystarczy, aby opublikowana reakcja zapadała w pamięć.

Jest jeszcze jedna korzyść z RTM, czysto pragmatyczna. W porównaniu do innych rodzajów kampanii marketingowych RTM jest naprawdę… tani! Koszty nie są wysokie, a efekty imponujące. Jeśli więc masz w sobie żyłkę do tzw. newsjackingu, czyli humorystycznego wykorzystania bieżących wydarzeń w reklamie, nie zwlekaj i publikuj w ramach RTM. A jeśli nie czujesz się w tym mocny, zleć marketing zawodowcom. Dzięki temu Twoja firma osiągnie większe zyski i dotrze do szerszego grona odbiorców.

RTM – co warto zapamiętać?

  • RTM to szybka, trafna i często zabawna reakcja na bieżące wydarzenia.
  • RTM najczęściej występuje w social mediach.
  • Możesz planować RTM, sprawdzając daty przyszłych eventów.
  • Dobry RTM tworzy się też „na gorąco” i takie działanie ma duży potencjał marketingowy.
  • RTM buduje zasięg i zwiększa zainteresowanie marką, co przekłada się na konwersję.
  • Możesz działać w RTM samodzielnie lub zlecić to sprawdzonej agencji reklamowej.
Michał Gawlik
Michał Gawlik

Szukasz wiedzy?

Przeczytaj artykuły
z naszego bloga
message ikona

Dowiedz się co możemy zrobić dla Twojej strony lub sklepu.
Wypełnij formularz i skorzystaj
z bezpłatnej konsultacji.

Tomasz Nawrocki

Co o nas mówią?

Poznaj opinie
naszych klientów

To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.

Doskonała
gwiazdki
Na podstawie 33 opinii
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!

Sklep Julia logo

Magdalena Cieczko

sklep-julia.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!

Danuta Organic Concept

Danuta Mierzejewska

Organic Concept
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Profesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!

Adrian Serocki Sportpag

Adrian Serocki

Sportpag / Zezoon
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Współpracowałem z Adboosters i jestem zadowolony. Mnóstwo optymalizacji zostało wykonanych na mojej stronie. Pozycje wielu fraz kluczowych poszybowały do top10 a ogólna widoczność serwisu zwiększyła się. Kontakt z firmą bezproblemowy. Raporty zawsze na czas. Współpracowałem wcześniej z dużymi agencjami i nie byłem zadowolony, do adboosters zawsze można podjechać lub zadzwonić i zawsze otrzymałem merytoryczną odpowiedź na moje pytania.
Adrian Zadorecki Kursy Pierwszej pomocy

Adrian Zadorecki

Kursy pierwszej pomocy Adrian Zadorecki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Polecam współpracę z Adboosters. Wysoki poziom świadczenia usług. Po prawie dwuletniej współpracy z dużą i „znaną” firmą, odetchnęłam z ulgą. Świetny kontakt, dużo własnej inicjatywy. Dobro klienta na pierwszym miejscu. Polecam!
Anna Kmieć Grenbud

Anna Kmieć

Grenbud
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Działamy z naszym sklepem już od wielu miesięcy i widoczność wzrosła bardzo mocno. Jeszcze 2 lata temu sklepu nie było widać w Google prawie wcale, teraz wyświetla się na wysokich pozycjach na kilkaset fraz, co przełożyło się na ruch i liczbę zamówień. Przy pozycjonowaniu trzeba mieć trochę cierpliwości, ale przy tej współpracy od początku szło to w dobrym kierunku i to był dobrze zainwestowany czas.
logo darmaroffice

Mariusz Klosak

DarmarOffice.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Pan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.

Euro Podatki

Anna Konwińska

Euro Podatki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Sprawnie, szybko i fachowo. Potrzebowaliśmy pomocy w SEO, ponieważ ustawienia trochę się zapętliły. Problem został szybko usunięty i naprawiony i co najważniejsze firma nie kryła się ze swoją wiedzą. Odpowiadali na wszystkie pytania i tłumaczyli, to ważne w naszym przypadku, kiedy stronę prowadzimy sami i tylko w sytuacji alarmowej możemy liczyć na wsparcie. teraz wiele rzeczy wydaje się łatwiejsze. Polecamy,.
Grafy

Przemysław Graf

Grafy w Podróży
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.

Wojciech Guła

Serwis GSM
Poprzednie Następne
Firmy, które nam zaufały
Fale Loki Koki Logo
Cortez
lokikoki logo
Miko Coffe
Spidweld
DPV Logistic Logo
maxmedia logo
Mrozbike
Mamakarmi

Co osiągnęliśmy?

Zobacz nasze case study
Poprzednie Następne
Łóżeczko dziecięce

Sklep-julia.pl

Jak działania SEO podniosły sprzedaż o 177% w sklepie internetowym? 
Cel był ambitny – prześcignąć nie tylko bezpośrednich konkurentów klienta, ale również takich gigantów, jak: Allegro, IKEA, Smyk, Ceneo czy OLX. Po wielu miesiącach intensywnych działań udało nam się osiągnąć wysokie i stabilne pozycje na szereg konkurencyjnych i trudnych wyrażeń kluczowych. 
dowiedz się więcej
Rower

Mrozbike

Imponujący wzrost ruchu organicznego o 558% w sklepie rowerowym.
Naszym wspólnym celem było podniesienie ogólnej widoczności sklepu zarówno jeśli chodzi o rowery jak również o części i akcesoria rowerowe wybranych producentów. Chcieliśmy także zwiększyć widoczność sklepu na rynku lokalnym w Bydgoszczy. Sprawdź jak to zrobiliśmy.
dowiedz się więcej
Cortez

Cortez

Wzrost liczby wyrażeń w TOP10 o 4400% - jak to możliwe?
Główne wyzwania, przed którymi stanęliśmy, obejmowały brak widoczności na kluczowe frazy dla potencjalnych franczyzobiorców, silną konkurencję ze strony dużych marek jak Żabka czy Carrefour, słaby profil linkowy oraz ograniczenia prawne w promocji. Jak sobie z tym poradziliśmy?
dowiedz się więcej
Materiały biurowe

DarmarOffice.pl

Droga od prawie zerowej widoczności do tysięcy użytkowników w sklepie internetowym.
Jak na trudność branży i budżet, jakim dysponowaliśmy osiągnęliśmy naprawdę imponujące rezultaty. Znaczna poprawa widoczności sklepu przyniosła wielu nowych użytkowników, których obecność z kolei przełożyła się na wzrost wyników sprzedażowych.
dowiedz się więcej
Poproś o wycenę i dowiedz się jak możemy zwiększyć widoczność
Twojej strony lub sklepu e-commerce.

Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.

    Michał Maliszewski