RTM – czym jest Real Time Marketing i dlaczego warto w to inwestować?
- Michał Gawlik
- 5 min. czytania
Wiesz, że istnieje RTM, nieraz śmiałeś się do rozpuku, widząc posty zrobione stricte pod RTM, konkurencja zaczyna się interesować RTM, a Ty masz wrażenie, że zostajesz w tyle? Zacznij działać. W tym artykule znajdziesz najważniejsze informacje o tej formie marketingu. Poznasz jej potencjał, zobaczysz ciekawe przykłady i dowiesz się, jak RTM zwiększy Twoje zyski.
Czym jest RTM?
RTM to skrót od Real Time Marketing. Już dosłowne tłumaczenie, marketing czasu rzeczywistego, pokazuje, że dobry RTM wymaga trzymania ręki na pulsie. Niekiedy uda Ci się zaplanować publikację posta z wyprzedzeniem, bo sięgniesz wcześniej po kalendarz eventów. Innym razem będziesz reagować „od ręki”, odpowiadając na aktualne wydarzenia i trendy polityczne, kulturalne lub społeczne.
Istnieje zasadnicza różnica między standardowymi działaniami marketingowymi a RTM. Mówiąc o kampanii reklamowej, wyobrażasz sobie zespół specjalistów, projektujących treść, która przyciągnie uwagę odbiorcy. Real Time Marketing to coś zupełnie innego. Wykorzystuje wydarzenia, które już osiągnęły lub na pewno osiągną dużą popularność. Wystarczy tylko postawić symboliczną kropkę nad i. Takie spontaniczne akcje marketingowe wymagają rzecz jasna polotu, refleksu i dobrej współpracy z zespołem, ale naprawdę się opłacają. Zresztą za chwilę przeczytasz o korzyściach.
Żeby wykorzystać potencjał takich treści, pamiętaj, jaka jest sytuacja komunikacyjna, czyli naturalne środowisko występowania Real Time Marketing. Content publikowany w ramach RTM rękoma i nogami opiera się na social mediach. Facebook, Instagram, TikTok – właśnie tam na bieżąco pojawia się to, co interesujące i to, co klikalne. W RTM chodzi więc o krótkie posty, błyskotliwe grafiki, ciekawe nagłówki. Treści muszą być aktualne, inteligentne, poruszające, zabawne (wręcz viralowe!) i dostosowane do Twojej grupy docelowej.
Przykłady Real Time Marketing – ucz się od najlepszych
Skoro już znasz definicję, czas przejść do przykładów. Podglądanie konkurencji to jeden z najlepszych sposobów na naukę i niezła inspiracja. Mnóstwo rozpoznawalnych marek tworzy świetny content zgodnie z zasadami RTM. Niekiedy przygotowują posty z wyprzedzeniem (np. gdy zbliża się premiera jakiegoś ważnego filmu, serialu, gry itp.), a innym razem działają błyskawicznie, reagując na wydarzenia „tu i teraz”. Sam zobacz.
Przykład 1: IKEA kocha RTM
Trudno było wybrać jeden przykład RTM szwedzkiego giganta, bo ich marketingowcy są w tym naprawdę doskonali! O głowie pełnej pomysłów (nie tylko ze świata składanych mebli) niech zaświadczy reakcja IKEA na słowa pewnej osobistości z Wielkiej Brytanii: „Mówię do was jako Harry, a nie jako książę”. Fani nie czekali długo na odpowiedź:
Wyjątkowo celna reklama produktu, która pojawiła się na Facebooku. Jak wspomniałem, wcale nie jedyna – w wolnej chwili przejrzyj profil IKEA, który rozbawi Cię do łez.
Przykład 2: RTM, że chce się Ż
Kiedy w 2021 roku w sieci McDonald’s pojawił się zestaw Maty (dla niewtajemniczonych: potrójny cheesburger + waniliowa matcha latte + średnie frytki), nastąpił wysyp memów i postów w konwencji RTM. Zobacz, jak błyskotliwie zadziałała marka Żywiec, proponując własny zestaw:
To dobry przykład marketingu publikowanego „na szybko” – zestaw Maty był w MCD dostępny tylko przez miesiąc. Co ważne, przekaz grupy Żywiec jest pozytywny i wykorzystuje ciekawą grę słowną („[…] taki zestaw macie”)
Przykład 3: Polskie ABC też próbuje RTM
Pamiętasz akcję #hot16challenge na, a później jej kontynuację? Gdy prezydent wrzucił swoje nagranie na YT, niejeden poeta miał liryczny dylemat, słysząc słowa: „Nie pytają cię o imię, walczą z ostrym cieniem mgły”. Wewnętrznych rozterek bynajmniej nie miała polska sieć sklepów ABC, publikując w ramach RTM:
Doskonała reakcja na zachowanie polityka! Inteligentna, a przy tym nadal w dobrym guście.
To zaledwie trzy spośród tysięcy ciekawych postów. Publikacje RTM żyją krótko, ale intensywnie. Najlepsze są pamiętane przez odbiorców i przywoływane na różnych blogach o tematyce marketingowej.
Chcesz stworzyć błyskotliwy content, który zadziała w social mediach jak magnes? Zanim chwycisz za klawiaturę lub zaczniesz szukać grafik, przeczytaj resztę artykułu. Dowiesz się więcej o korzyściach z inwestowania w Real Time Marketing.
Dlaczego warto inwestować w Real Time Marketing?
Krótka odpowiedź brzmi: Real Time Marketing ma realny wpływ na konwersję, i to w każdej branży, nie tylko w e-commerce. Jeśli uda Ci się stworzyć interesującą, klikalną, viralową treść, wykorzystując potencjał aktualnych wydarzeń i trendów, wzmocnisz przywiązanie klientów do swojego produktu, usługi i logotypu. Jeżeli dopiero wchodzisz na rynek, zbudujesz w grupie docelowej świadomość marki.
RTM jest skuteczny, ponieważ wykorzystuje naturalne schematy rządzące światem mediów społecznościowych. Użytkownicy chętnie lajkują i przekazują dalej content, który ich zdaniem wzbudza pozytywne emocje. Wydarzenie, do którego nawiązujesz, wcale nie musi mieć powiązania z Twoją marką. Wystarczy, aby opublikowana reakcja zapadała w pamięć.
Jest jeszcze jedna korzyść z RTM, czysto pragmatyczna. W porównaniu do innych rodzajów kampanii marketingowych RTM jest naprawdę… tani! Koszty nie są wysokie, a efekty imponujące. Jeśli więc masz w sobie żyłkę do tzw. newsjackingu, czyli humorystycznego wykorzystania bieżących wydarzeń w reklamie, nie zwlekaj i publikuj w ramach RTM. A jeśli nie czujesz się w tym mocny, zleć marketing zawodowcom. Dzięki temu Twoja firma osiągnie większe zyski i dotrze do szerszego grona odbiorców.
RTM – co warto zapamiętać?
- RTM to szybka, trafna i często zabawna reakcja na bieżące wydarzenia.
- RTM najczęściej występuje w social mediach.
- Możesz planować RTM, sprawdzając daty przyszłych eventów.
- Dobry RTM tworzy się też „na gorąco” i takie działanie ma duży potencjał marketingowy.
- RTM buduje zasięg i zwiększa zainteresowanie marką, co przekłada się na konwersję.
- Możesz działać w RTM samodzielnie lub zlecić to sprawdzonej agencji reklamowej.
Szukasz wiedzy?
z naszego bloga
- Konwersja i Lead Generation
- Marketing Internetowy
- SEO
Dlaczego współpraca z niewielką agencją SEO jest bardziej efektywna?
- Bezpieczeństwo w sieci
- E-commerce
- Narzędzia marketingowe
- Reklama PPC
- Tworzenie stron internetowych
CMP Partner Program – porównanie najlepszych rozwiązań [TOP 8]
- E-commerce
- Marketing Internetowy
- SEO
Dlaczego pozycjonowanie stron jest działaniem cyklicznym?
Co o nas mówią?
naszych klientów
To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.
Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!
Magdalena Cieczko
sklep-julia.plWspółpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!
Danuta Mierzejewska
Organic ConceptProfesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!
Adrian Serocki
Sportpag / ZezoonAdrian Zadorecki
Kursy pierwszej pomocy Adrian ZadoreckiAnna Kmieć
GrenbudMariusz Klosak
DarmarOffice.plPan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.
Anna Konwińska
Euro PodatkiPrzemysław Graf
Grafy w PodróżyWspółpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.
Wojciech Guła
Serwis GSMCo osiągnęliśmy?
Sklep-julia.pl
Mrozbike
Cortez
DarmarOffice.pl
Twojej strony lub sklepu e-commerce.
Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.