Jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym?

Jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym (1)
Spis treści

Samo stworzenie sklepu internetowego nie wystarczy, aby czerpać z niego zyski. Na powodzenie biznesu w branży e-commerce składa się szereg czynników, do których zaliczamy np. poziom działań marketingowych, umożliwiających dotarcie do nowych klientów. Kwestia działań w Internecie jest Ci obca i nie wiesz, w którym kierunku warto pójść? Chcesz dowiedzieć się, czym jest konwersja i co warto zrobić, aby zadbać o jej wzrost? Zastanawiasz się, jakie działania należy podjąć, aby rozwinąć prowadzoną sprzedaż online? W dzisiejszym tekście znajdziesz informacje na temat konwersji, a także praktyczne wskazówki dotyczące możliwości jej skutecznego zwiększenia.

Konwersja e-commerce – najważniejsze informacje

Co to jest konwersja

Konwersją nazywamy działanie podjęte przez użytkownika, pożądane z punktu widzenia właściciela serwisu. Dzięki wykonanej czynności bierny dotychczas odbiorca staje się aktywnym. Do konwersji zaliczamy np. utworzenie nowego konta, kliknięcie linku, przeczytanie wpisu blogowego czy zapisanie się do newslettera. Dokładny cel uzależniony jest od charakteru działalności, specyfiki danej dziedziny i założeń właściciela strony internetowej. W przypadku branży e-commerce za konwersję najczęściej uznaje się sfinalizowaną transakcję, czyli sprzedaż

Dlaczego warto na bieżąco ją analizować? 

Konwersja stanowi niezwykle ważny czynnik, który w bezpośredni sposób przekłada się na wzrost zysków i rozwój biznesu. Odgrywa kluczową rolę podczas weryfikacji efektywności prowadzonych kampanii reklamowych oraz innych działań biznesowych, a także pomaga w planowaniu kolejnych strategii marketingowych. Bieżące analizowanie poziomu konwersji umożliwia wyciąganie wniosków i szybką reakcję na działania wymagające poprawy. Dzięki temu możesz zaoszczędzić wiele funduszy, np. rezygnując z form reklamy, które nie przynoszą spodziewanych rezultatów. Co więcej, weryfikacja wskaźnika konwersji niejednokrotnie stanowi jasną podpowiedź dotyczącą niedoskonałości na stronie, którą wystarczy poprawić, aby wyraźnie zwiększyć sprzedaż.  

Czym jest współczynnik konwersji i jak go obliczać? 

Współczynnik konwersji to procent użytkowników, którzy po znalezieniu się na stronie podjęli na niej pożądaną aktywność. Dla większości właścicieli sklepów internetowych głównym celem jest dokonanie przez odbiorcę zakupu, dlatego analizują przede wszystkim dane dotyczące liczby sfinalizowanych transakcji. Chcesz samodzielnie kalkulować wartość współczynnika konwersji? Nie ma problemu. Możesz w tym celu skorzystać z prostego wzoru, który przedstawiamy poniżej: 

liczba transakcji / liczba odwiedzających x 100% = współczynnik konwersji

Wiarygodnym i rzetelnym źródłem danych do obliczania poziomu konwersji jest zwykle zintegrowany ze sklepem internetowym Google Analytics. Jednak, aby korzystanie z tego narzędzia faktycznie było miarodajne, warto zwrócić uwagę na dane, które weryfikujemy. Należy mieć na uwadze np. fakt, że liczba odsłon to nie to samo, co liczba użytkowników. Sesja to odwiedziny, których jeden użytkownik, może wygenerować nawet kilka. Przy wyborze metody wyliczania konwersji warto każdorazowo analizować te same dane. Tylko takie podejście umożliwi otrzymanie rzetelnych wyników. 

Jak poprawić konwersję w sklepie internetowym?  

Istnieje wiele sposobów na poprawę konwersji w branży e-commerce. Poniżej przedstawiamy najważniejsze wskazówki, których warto przestrzegać, aby cieszyć się wysokim poziomem sprzedaży. 

  1. Pamiętaj o dobrym projekcie graficznym strony.

    Konkurencja na rynku w przypadku większości branż jest bardzo duża. W związku z tym, aby zainteresować klientów i wyróżnić się na tle innych sklepów internetowych, warto zadbać o ciekawy i zachęcający wygląd serwisu. 

  2. Określ grupę docelową swoich odbiorców.

    Niezwykle ważnym aspektem jest wyznaczenie grona użytkowników, do których skierowana jest Twoja oferta. Precyzyjne określenie grupy docelowej umożliwia lepsze dostosowanie sklepu internetowego do potrzeb i stylu odbiorców. Chcąc dotrzeć głównie do młodych klientów, warto zastosować dość luźny język komunikacji, nowoczesne zdjęcia oraz opisy. Natomiast nastawiając się przede wszystkim na odwiedziny dojrzałych użytkowników, należy pójść w kierunku bardziej tradycyjnej formy przekazu. 

  3. Zadbaj o jak najkrótszy czas ładowania się sklepu.

    Klienci niejednokrotnie dokonują zakupów w pośpiechu, nie mając czasu ani chęci czekać na załadowanie się sklepu internetowego. Widząc długo wczytujący się serwis, często opuszczają go i przenoszą się do konkurencji. Co więcej, aspekt ten wpływa również na efekty pozycjonowania witryny. Zadbaj więc o to, aby czas ładowania się Twojej strony internetowej był możliwie jak najkrótszy.

  4. Stwórz mobilną wersję strony. 

    Znaczna grupa użytkowników, robiąc zakupy w sieci, korzysta w tym celu z telefonów komórkowych lub tabletów. Strony niedostosowane do urządzeń mobilnych, często nie działają na nich prawidłowo, co może doprowadzić do znacznej utraty klientów. 

  5. Zoptymalizuj wyszukiwarkę produktów.

    Kolejnym bardzo ważnym aspektem jest intuicyjność i łatwość korzystania ze sklepu internetowego. W ramach tej kwestii warto zadbać m.in. o optymalizację wyszukiwarki produktów tak, aby była czytelna i prosta w obsłudze. 

  6. Napisz wartościowe teksty.

    Treści stworzone indywidualnie pod Twoją grupę docelową klientów mogą zaciekawić użytkowników i zachęcić ich do dokonania zakupu. Ponadto, wartościowy content pozytywnie wpłynie na wizerunek firmy w sieci i jej postrzeganie przez odbiorców. 

  7. Oferuj ciekawe rabaty i promocje.

    Nie da się ukryć, że nic nie zachęca klientów tak bardzo, jak interesujące zniżki, umożliwiające zakup taniej, niż w innym sklepie internetowym. Staraj się więc oferować ciekawe rabaty i promocje np. na wybrane produkty. 

  8. Ułatw proces składania zamówienia.

    Aby zminimalizować ilość porzuconych koszyków, unikaj skomplikowanego procesu składania zamówienia. Stwórz możliwość sfinalizowania transakcji bez konieczności zakładania konta, ogranicz ścieżkę zakupową do trzech ponumerowanych kroków i wymagaj od użytkownika jedynie niezbędnych do realizacji zamówienia informacji. 

  9. Zaproponuj korzystne formy wysyłki zakupionych produktów.

    Podczas zakupów w sklepie internetowym, dostęp do wielu form wysyłki to dla klientów już niemal standard. Warto zatem dać użytkownikowi możliwość samodzielnego podjęcia decyzji dotyczącej tego, w jaki sposób chce odebrać swój zakup. Dla jednych wygodniejszym rozwiązaniem jest przesyłka kurierska, umożliwiająca dostawę pod same drzwi. Spora rzesza klientów decyduje się jednak na zamówienia do paczkomatu, z których mogą odebrać zakupiony produkt o dogodnej porze dnia. Ponadto, większość sklepów internetowych oferuje bezpłatną przesyłkę, powyżej pewnej kwoty, co również warto wziąć pod uwagę. 

  10. Zapewnij dostęp do różnych opcji płatności.

    Użytkownicy dokonujący zakupów w sieci, cenią sobie wygodne i szybkie płatności online. Zadbaj o to, aby klient mógł sfinalizować transakcję, samodzielnie wybierając formę uregulowania należności np. poprzez BLIK.

  11. Zagwarantuj przyjazną politykę zwrotów.

    Zakupy przez Internet często wiążą się z pewną dozą niepewności. Użytkownicy miewają wiele wątpliwości dotyczących np. wyglądu czy rozmiaru nabywanego produktu. Z tego powodu warto zapewnić klientom przyjazną politykę zwrotów, dającą poczucie bezpieczeństwa i minimalizującą ryzyko wynikające z dokonywania zakupów online. 

  12. Oferuj tylko sprawdzone produkty wysokiej jakości.

    Skupiając się na tym, aby sprzedawane produkty były dobre gatunkowo, sprawisz, że klienci chętnie będą do Ciebie wracać, a także polecać Twój sklep innym użytkownikom. Ograniczysz tym samym liczbę reklamacji i związanych z nimi problemów. 

  13. Pamiętaj o profesjonalnej obsłudze klienta.

    Zwróć uwagę na wysoki poziom kontaktu ze swoimi odbiorcami. Na bieżąco informuj ich o statusie zamówienia, odbieraj telefony i szybko odpowiadaj na wiadomości. Dzięki profesjonalnej obsłudze klienta, użytkownicy dokonujący u Ciebie zakupów, poczują, że są w naprawdę dobrych rękach.

  14. Zadbaj o wiarygodność i wizerunek swojej firmy w Internecie.

    Wielu odbiorców przed dokonaniem transakcji weryfikuje opinie dostępne w sieci na temat danego sklepu. Im więcej przychylnych rekomendacji, tym lepiej. Dołóż więc wszelkich starań, aby klienci byli zadowoleni z zakupów w Twoim sklepie, a następnie poproś ich o wystawienie pozytywnej opinii. W przypadku negatywnej recenzji reaguj odpowiednio. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszym artykule: Opinie w Internecie. Dlaczego warto dbać o pozytywny wizerunek firmy w sieci?

  15. Zastosuj marketing automation i odzyskuj porzucone koszyki. 

    Odzyskanie choćby części z niedokończonych transakcji to świetny sposób na zwiększenie poziomu konwersji. W tym celu bardzo przydatne jest śledzenie zachowania użytkowników odwiedzających sklep internetowy, możliwe dzięki zastosowaniu jednego z narzędzi do automatyzacji marketingu. Przy zastosowaniu przez właściciela serwisu odpowiednich ustawień, osoba, która porzuci koszyk, otrzyma powiadomienie lub wiadomość e-mail, przypominającą o dokończeniu zakupu. 

Bieżące weryfikowanie poziomu konwersji stanowi jeden z kluczowych elementów, wpływających na funkcjonowanie sklepu internetowego. Pomaga w wyciąganiu wniosków, umożliwiających racjonalne zarządzanie budżetem reklamowym, a także w bezpośredni sposób wpływa na poziom sprzedaży. Wykorzystując powyższe wskazówki dotyczące poprawy konwersji w branży e-commerce, znacznie zwiększysz szansę na odczuwalny wzrost zysków i rozwój swojego biznesu

Zuzanna Trychoń

Zuzanna Trychoń

Key Account Manager w Adboosters. Od ponad 8 lat zajmuje się zarówno obsługą klienta, jak i tworzeniem treści związanych z marketingiem internetowym. Dba o budowanie relacji z klientami i koordynuje prowadzenie projektów, jednocześnie przekazując wiedzę na temat pozycjonowania.

Zostaw komentarz.

Bezpłatny audyt SEO + konsultacja

Nie czekaj, zacznij działać.