Geolokalizacja – jak wpływa na wyniki wyszukiwania i SEO?

Geolokalizacja (1)
Spis treści

Przeglądając internet, korzystamy z różnych urządzeń i aplikacji, ale jedną z ich cech wspólnych jest wykorzystywanie geolokalizacji. Funkcja ta staje się coraz ważniejszym elementem strategii SEO, szczególnie dla firm działających lokalnie.

W SKRÓCIE: Geolokalizacja wykorzystywana przez Google uwzględnia lokalizację użytkownika w czasie prezentowania wyników wyszukiwania. Dostosowanie parametrów witryny i contentu do wybranych lokalizacji korzystnie wpływa na efektywność strony usługowej, sklepu, landing page itd.

W tym artykule tylko dotknę tematu geolokalizacji i jej praktycznego zastosowania z punktu widzenia SEO. To szerokie zagadnienie, a niejeden ze śródtytułów nadawałby się na temat osobnego wpisu. Jednak mam nadzieję, że po przeczytaniu tej treści będziesz znać podstawy dotyczące geolokalizacji i zobaczysz, że tego narzędzia nie można lekceważyć.

Czym jest geolokalizacja na podstawie adresu IP oraz GPS

Geolokalizacja to proces określania fizycznej lokalizacji użytkownika na podstawie danych dostarczanych przez GPS, adres IP, sieć Wi-Fi lub inne źródła informacji.

Odpowiedzią na zapytanie kierowane przez serwer, witrynę lub aplikację są precyzyjne współrzędne geograficzne lub przybliżone położenie. Wszystko zależy od wykorzystywanej technologii.

Na czym polega geolokalizacja GPS

Za pomocą GPS (Global Positioning System) można odbierać sygnały z kilku spośród 31 satelit utrzymywanych na orbicie okołoziemskiej. Nałożenie tych sygnałów na siebie pozwala na dokładne określenie położenia, w którym znajduje się użytkownik.

Schemat obliczania położenia za pomocą GPS (Źródło: gisgeography.com/trilateration-triangulation-gps/).

Położenie geograficzne ustalane przez odbiorniki GPS jest bardzo dokładne. Margines błędu wynosi 50-100 m, a nieraz nawet mniej.

Zapewne właśnie z tej opcji skorzystasz, jeśli będziesz chciał odwiedzić biuro Adboosters w Bydgoszczy – mapy Google, korzystając z nawigacji GPS, zaprowadzą Cię pod same drzwi.

Jak działa geolokalizacja IP 

Geolokalizacja IP, czyli na podstawie adresu IP, jest mniej precyzyjna i w dużej mierze zależy od danego regionu oraz gęstości rozmieszczenia odbiorników. Pule adresów IP są przypisywane konkretnym dostawcom Internetu, a oni rejestrują obszary objęte swoim zasięgiem. Geolokalizacja IP polega więc na sprawdzeniu adresu IP i odczytaniu przypisanej mu lokalizacji z bazy danych usługodawcy.

Czy wiesz, że…? Adres IP sam w sobie nie zawiera żadnych informacji o lokalizacji, w której znajduje się użytkownik. Wszelkie dane pochodzą z bazy dostawcy Internetu.

W dużych miastach lokalizacja IP może być bardzo dokładna, ale w przypadku słabiej zaludnionych obszarów istnieje ryzyko błędu, a jego margines wynosi nawet kilkadziesiąt kilometrów.

Lokalizacja na podstawie adresu IP.

Obie opisane metody, ustalanie pozycji na podstawie sygnału GPS lub adresu IP, to geolokalizacja bezwzględna. Jest ona związana ze współrzędnymi geograficznymi, a więc stałym punktem (lub obszarem) zajmowanym przez użytkownika.

Na czym polega lokalizacja względna?

Pozycjonowanie względne opiera się lokalizacji przedmiotów i osób względem innych punktów odniesienia.

Przykład: Określenie położenia wieży Eiffla we Francji.

  • Geolokalizacja bezwzględna (inaczej absolutna): 48°51′29,6″N 2°17′40,2″E.
  • Lokalizacja wzgledna: nad brzegiem Sekwany.

W kontekście usług Google i różnych aspektów SEO najczęściej mówimy o lokalizacji bezwzględnej. Ma ona największe znaczenie z punktu widzenia wyników podawanych przez wyszukiwarkę. Niekiedy jednak Google sięga po dane inne niż współrzędne lub adres IP.

Jak Google lokalizuje użytkownika

Geolokalizacja Google to zbiór narzędzi do geolokalizacji, które pozwalają ustalić dokładne lub przybliżone położenie użytkownika. Nie od dziś wiadomo, że gigant z Mountain View zbiera ogromną ilość danych i przetwarza je, aby prezentować trafne wyniki wyszukiwania.

Określenie miejsca, w którym są użytkownicy, jest możliwe dzięki analizie szeregu informacji:

  • adres IP urządzenia,
  • dane GPS, dostępne na urządzeniach mobilnych,
  • pliki cookie,
  • dane geolokalizacyjne z aplikacji Google Maps (użytkownik może meldować się w różnych miejscach i dodawać pinezki),
  • historia lokalizacji zapisana na koncie Google,
  • lokalizacja zapisana w ustawieniach wyszukiwarki.

Jak widać, jest tego całkiem sporo. Za każdym razem, gdy korzystasz z wyszukiwarki (jeśli nie robisz tego w trybie incognito lub z wyłączoną geolokalizacją), Google zbiera i przetwarza te dane, aby zaprezentować wyniki dopasowane do Twoich oczekiwań.

Jak geolokalizacja Google wpływa na wyniki wyszukiwania?

Żeby zrozumieć, że geolokalizacja Google ma ogromne znaczenie dla wyników organicznych, rozważmy przykład. Załóżmy, że jesteś, tak jak ja, gdy piszę ten tekst, we Wschowie w Lubuskiem i wprowadzasz zapytanie „restauracja włoska” w Google. Dzięki geolokalizacji roboty zawężają wyniki wyszukiwania do tego obszaru. Zobaczysz listę pobliskich restauracji, ich godziny otwarcia, oceny oraz odległość od Twojej aktualnej lokalizacji.

Wyniki dla frazy kluczowej z uwzględnieniem geolokalizacji.

Jeśli w tym samym czasie ktoś w Krakowie wprowadzi to samo zapytanie, otrzyma zupełnie inne wyniki, ponieważ Google dostosuje je do jego lokalizacji. Wyjątkiem będzie sytuacja, w której użytkownik z Krakowa wykorzysta bardziej szczegółowe frazy kluczowe, na przykład „restauracja włoska w Karpaczu„. Wtedy wyszukiwarka jako priorytet potraktuje jego zapytanie, a nie położenie.

Wyniki dla frazy kluczowej, dla której użytkownik wskazał lokalizację.

Czy dostrzegasz potencjał geolokalizacji w pozycjonowaniu lokalnym?

Geolokalizacja w lokalnych wynikach wyszukiwania

Skoro geolokalizacja w sieci pomaga użytkownikom znaleźć informacje o punktach usługowych, produktach i miejscach w ich okolicy, odgrywa kluczową rolę w przypadku lokalnego SEO.

Firmy i strony internetowe, które są zoptymalizowane pod kątem geolokalizacji, mogą przyciągnąć klientów z konkretnych regionów i zwiększyć swoje zasięgi w wynikach wyszukiwania Google.

Wniosek: Jeśli chcesz, żeby punkty usługowe lub handlowe były wysoko na liście wyników dla Twojej lokalizacji, musisz wiedzieć, jak działa geolokalizacja i jak skutecznie ją wykorzystać w firmie.

Na czym polega optymalizacja strony pod geolokalizację potencjalnego klienta

Pozycjonowanie stron internetowych z myślą o konkretnej lokalizacji sprawia, że firma jest w stanie generować większe przychody. Wymaga to podjęcia szeregu przemyślanych działań z zakresu marketingu, między innymi tych opisanych poniżej.

Dodaj słowa kluczowe związane z lokalizacją

Umiejętne wykorzystanie słów kluczowych związanych z lokalizacją to pierwszy krok do sukcesu. Dodaj je w treści, nagłówkach, opisach produktów i innych miejscach, w których powinny naturalnie występować.

  • Przykład: Jeśli prowadzisz firmę usługową w Bydgoszczy, używaj fraz kluczowych w połączeniu z nazwą lokalizacji.
Podstrona usługowa wykorzystująca frazy dla konkretnego miasta.
Podstrona usługowa wykorzystująca frazy dla konkretnego miasta.

Stwórz landing page dedykowany danej lokalizacji

Stwórz strony internetowe na temat lokalizacji, w której działasz i zoptymalizuj je na frazę lub frazy wyszukiwane przez potencjalnych klientów.

  • Przykład: Masz firmę zajmującą się montażem i serwisem klimatyzacji w Zielonej Górze. Nie ograniczaj się do jednej strony www, na której opiszesz swoją ofertę. Stwórz landing page dla każdej z mniejszych miejscowości (Drzonów, Jany, Jarogniewice, Jeleniów itd.) To świetna metoda reklamy. Dzięki temu Twoje usługi lokalne będą promowane dla klientów znajdujących się w konkretnych lokalizacjach.
Szereg odnośników do odrębnych landing page. Każda z tych stron dotyczy innej miejscowości.

Zadbaj o kompletną i aktualną wizytówkę Google

Wizytówka Google, a razem z nią rozbudowana usługa Google Moja Firma, to temat, któremu warto się przyjrzeć. Jak pokazuje doświadczenie, wizytówki i miejsca na mapach są szczególnie promowane na urządzeniach mobilnych. Jeśli więc prowadzisz lokalny biznes, atrakcyjna i aktualna wizytówka w internecie dotrze do użytkownika i zachęci go do podjęcia interakcji.

Co powinna zawierać dobra wizytówka Google, żeby pojawiać się na górze listy wyników? Między innymi oceny i recenzje. Pozytywne opinie pomogą w podniesieniu pozycji Twojej firmy w wynikach lokalnych.

Równie ważne są aktualne dane kontaktowe. Jeśli zmienisz adres siedziby lub lokalizację punktu usługowego, numer telefonu lub informacje o godzinach otwarcia, natychmiast zaktualizuj je w profilu Google Moja Firma.

Kompletna wizytówka Google zawiera wiele cennych informacji.

Zoptymalizuj stronę dla urządzeń mobilnych

Lwia część zapytań lokalnych pochodzi z urządzeń mobilnych. Dlatego upewnij się, że Twoja strona jest responsywna i wygląda oraz działa bez zarzutu na tabletach i smartfonach.

Monitoruj wyniki dla lokalnego SEO

Zajmowanie się pozycjonowaniem strony w internecie jest nieodłącznie związane z monitorowaniem wyników, a w razie potrzeby – wprowadzaniem niezbędnych zmian. Jeśli celujesz w zapytania lokalne, przyda Ci się narzędzie, które parsuje frazy i pozwala na ich śledzenie na podstawie podanej lokalizacji.

Taką funkcjonalność daje m.in. Senuto w module monitoringu fraz.

Tworząc projekt w Senuto, możesz monitorować frazy globalne lub lokalne, podając dokładny region.

Czy wiesz, że…? Twoja strona może zajmować różne pozycje w wynikach wyszukiwania ze względu na urządzenie, z którego korzysta potencjalny klient.

Warto sprawdzać swoją widoczność w wyszukiwarce z podziałem na wyniki mobile i desktop. Taką opcję daje m.in. aplet Audit w SurferSEO.

W narzędziu SurferSEO możesz tworzyć audyt treści z podziałem na wyniki desktop i mobile.

Jeśli potrzebujesz wsparcia we wdrożeniu zmian na stronie lub podpowiedzi dotyczących zwiększenia widoczności reklamy, skorzystaj z pomocy specjalistycznej agencji.

Doświadczeni eksperci SEO z Adboosters chętnie pomogą Ci wykorzystać geolokalizację, aby dotrzeć z ofertą do konkretnych grup docelowych.

Podsumowanie: wykorzystaj geolokalizację i zwiększ swoje zasięgi

Dziękuję, że dotarłeś do tego miejsca! Jak zapewne zauważyłeś, optymalizacja witryny pod wyniki lokalne to w marketingu internetowym wielowątkowe zagadnienie. Mam nadzieję, że ta wiedza przyda Ci się w czasie prowadzenia biznesu w sieci.

Czas na krótkie podsumowanie:

  • Geolokalizacja ma ogromne znaczenie dla SEO.
  • Zagadnienie to powinno szczególnie interesować firmy, które prowadzą działalność usługową lub sprzedają produkty na rynku lokalnym.
  • Lokalne SEO wymaga doświadczenia, więc jeśli chcesz spać spokojnie, powierz tę sprawę sprawdzonej agencji SEO.

Jeśli spodobał Ci się ten tekst, udostępnij go lub zostaw komentarz i regularnie zaglądaj na naszego bloga, żeby zdobywać praktyczną wiedzę o SEO!

Michał Gawlik

Michał Gawlik

Zostaw komentarz.

Bezpłatny audyt SEO + konsultacja

Nie czekaj, zacznij działać.