Co to jest hosting i czy jego wybór wpływa na pozycjonowanie?

co to jest hosting
Spis treści

Dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z marketingiem w sieci i planujesz stworzenie strony internetowej? Zdajesz sobie sprawę, że warto pomyśleć o odpowiednim hostingu, ale nie wiesz, od czego zacząć i na co zwrócić uwagę? Zastanawiasz się, czy ten wybór wpłynie na późniejsze pozycjonowanie serwisu? Świetnie się składa, że jesteś z nami, bo dzisiejszy tekst będzie poświęcony właśnie tej tematyce! 

Hosting – co oznacza to pojęcie? 

Hosting to usługa polegająca na dzierżawie przestrzeni na serwerze np. na potrzeby umieszczenia tam witryny internetowej. Wspomniany serwer przechowuje wszystkie pliki strony (w tym kod i obrazy), a także dane pochodzące z poczty e-mail. Wykupienie usługi hostingu to jeden z kluczowych elementów, umożliwiających zaprezentowanie strony www użytkownikom korzystającym z Internetu. 

Masz wątpliwości, czy warto inwestować środki w hosting i głowisz się, dlaczego jako serwera nie możesz wykorzystać swojego komputera? Zastanów się, czy to na pewno dobre rozwiązanie, mając na uwadze fakt, że Twój prywatny lub firmowy sprzęt musiałby być włączony bez przerwy. W przeciwnym razie pozbawisz swoją stronę funkcjonowania i odbierzesz klientom możliwość zapoznania się z Twoją ofertą lub dokonania zakupu. Jak wiemy, internauci surfują po sieci o różnych godzinach, dlatego serwis musi być dla nich dostępny o każdej porze dnia i nocy. Właśnie z tego powodu warto wynająć przestrzeń na maszynach pracujących przez całą dobę i tam umieścić swoją stronę www. Zazwyczaj nie jest to wygórowany koszt, a stanowi niemal podstawę funkcjonowania przedsiębiorstwa w Internecie

Na co należy zwrócić uwagę, wybierając dostawcę? 

Usługi hostingowe świadczy wiele firm, jednak nie każda da Ci pełne poczucie bezpieczeństwa i zadowolenie z podjętej decyzji. Wiele z nich bazuje na nieświadomości klientów, oferując niewiele za wysoką cenę. Na co więc warto zwrócić uwagę, wybierając dostawcę i jak spośród licznych ofert, zdecydować się na tę odpowiednią? Poniżej znajdziesz listę parametrów, które należy zweryfikować przed podjęciem ostatecznej decyzji. 

  1. Rodzaje serwerów – ponieważ każdy z nich oferuje inne możliwości, warto w pierwszej kolejności doprecyzować nasze potrzeby i na tej podstawie dobrać odpowiedni serwer. Do wyboru mamy następujące możliwości: 
    • hosting współdzielony – należy do najpopularniejszych i najtańszych rozwiązań, w którym konto zostaje założone na serwerze, współdzielonym z innymi klientami. Korzystanie z niego nie jest skomplikowane i nie wymaga zaawansowanej wiedzy technicznej. Wystarczy wykupić wybrany pakiet, a wszystkie działania związane z ustawieniami i utrzymaniem serwera pozostaną po stronie dostawcy. To rozwiązanie najbardziej atrakcyjne cenowo, wybierane głównie przez właścicieli niewielkich firm oraz klientów indywidualnych (np. blogerów). Czy ma jakieś wady? Serwer jest współdzielony przez wiele kont, przez co w momentach wzmożonego ruchu, mogą pojawiać się kłopoty z ładowaniem strony.
    • serwer VPS (Virtual Private Server) – to własna maszyna wirtualna, która zwykle gwarantuje indywidualny numer IP, pozwalający na całkowite uniezależnienie się od aktywności innych klientów dostawcy. Gwarantuje pełną separację środowisk, zapewniając tym samym całkowitą izolację uruchamianych procesów. Co niezwykle ważne, daje również niezależny dostęp do fizycznych zasobów sprzętowych takich jak: pamięć operacyjna, karta sieciowa oraz macierze dyskowe. Stanowi rozwiązanie wybierane głównie przez właścicieli dużych i rozbudowanych sklepów internetowych. 
    • serwer dedykowany – to oddzielny serwer fizyczny, przeznaczony dla najbardziej wymagających użytkowników. Stanowi całkowicie odrębną maszynę, która w całości dedykowana jest dla jednego klienta. Gwarantuje pełną swobodę działań, bezpieczeństwo oraz największą prędkość ładowania strony. Wymaga dużej wiedzy technicznej oraz inwestycji finansowej. Należy do rozwiązań wybieranych przez właścicieli ogromnych portali internetowych (np. serwisów informacyjnych) czy dostawców poczty e-mail. 
  2. Zasoby techniczne – odgrywają kluczową rolę w procesie wyboru usługodawcy. Warto zwrócić uwagę, aby firma korzystała z nowoczesnych podzespołów takich jak: 
    • Dyski (SSD lub SSD NVMe).
    • Pamięć RAM (min. 2 GB). 
    • Procesor (min. 1 GHz CPU).
  3. Uptime – parametr określający dostępność i niezawodność serwera wyrażaną w procentach. Rekomendowana wartość nie powinna być niższa niż 99%. 
  4. Bezpieczeństwo – dobra firma zapewnia pełne bezpieczeństwo informacji zawartych na serwerach oraz innych powierzonych danych. Do istotnych elementów możemy zaliczyć m.in.:
    • Dostępność SSL – najbardziej renomowane firmy oferują certyfikat bezpieczeństwa całkowicie bezpłatnie. 
    • Kopie zapasowe – niezwykle ważną kwestią są również backupy, wykonywane przynajmniej raz na dobę. Warto również doprecyzować, w jakim zakresie tworzone są kopie zapasowe i jak długo usługodawca je przechowuje.
    • Zabezpieczenia – absolutnie minimum stanowią zabezpieczenia SPF, DKIM, DMARC związane m.in. z tym, kto może wysyłać wiadomości z Twojej domeny oraz umożliwiające cyfrowe podpisywanie e-maili.
  5. Ograniczenia i limity – stanowią niezwykle istotny parametr, który należy zweryfikować, wybierając usługodawcę. Warto oszacować je indywidualnie, w zależności od potrzeb. Do najważniejszych z nich możemy zaliczyć: 
    • Limit powierzchni dyskowej – stanowi określoną przestrzeń za serwerze, z której w ramach współpracy możemy korzystać.  
    • Szybkość łącza – niezwykle istotna w kwestii prędkości ładowania się strony.
    • Limit transferu – wartość wskazująca maksymalny przepływ danych z serwera i na serwer. 
  6. Aktualizacje PHP – znaczna część stron internetowych, opartych na różnych systemach CMS, korzysta z języka programowania PHP. Właśnie dlatego warto upewnić się, że firma, z którą zamierzamy nawiązać współpracę, dba o bieżące aktualizacje, oferując najnowszą wersję PHP.  
  7. Wsparcie techniczne – kolejnym ważnym aspektem jest płynność kontaktu i możliwość zasięgnięcia pomocy doradcy w przypadku jakichkolwiek problemów związanych z usługą. 

Czy wybór hostingu ma bezpośredni wpływ na pozycjonowanie? 

Hosting wpływa bezpośrednio na szybkość ładowania się strony oraz jej dostępność w sieci dla użytkowników. Oba te parametry mają ogromne znaczenie w procesie pozycjonowania i przekładają się na pozycje zajmowane w naturalnych wynikach wyszukiwania.  Google decydując o kolejności wyświetlania się serwisów, docenia te, działające szybko i płynnie, dlatego warto wykorzystać ten czynnik podczas walki z konkurencją. Witryny, które często odnotowują awarie i regularne bywają niedostępne, oceniane są znacznie gorzej i miewają duże problemy z pojawieniem się w TOP 10

Jeśli przed przeczytaniem tego tekstu wydawało Ci się, że wybór hostingu, to decyzja bez znaczenia, już teraz wiesz, że jest wręcz przeciwnie. Warto poświęcić czas na przeanalizowanie propozycji przynajmniej kilku firm i zweryfikowanie tego, co są w stanie zaoferować. Hosting to bezpieczeństwo Twojej strony, ale również płynność jej działania oraz szybkość ładowania się. Wszystkie te czynniki bezpośrednio wpływają na stabilność serwisu i ogólny rozwój Twojego biznesu.  

Zuzanna Trychoń

Zuzanna Trychoń

Key Account Manager w Adboosters. Od ponad 8 lat zajmuje się zarówno obsługą klienta, jak i tworzeniem treści związanych z marketingiem internetowym. Dba o budowanie relacji z klientami i koordynuje prowadzenie projektów, jednocześnie przekazując wiedzę na temat pozycjonowania.

Zostaw komentarz.

Bezpłatny audyt SEO + konsultacja

Nie czekaj, zacznij działać.