Google Pagespeed Insights – co to za narzędzie i do czego służy?

Google Pagespeed Insights Darmowe narzędzia marketingowe
Spis treści

Zastanawiasz się, czy czas ładowania strony internetowej ma znaczenie? Nasza odpowiedź jest prosta – ma! To niezwykle istotna kwestia, o której należy pamiętać, aby mieć szansę na wypracowanie wysokich pozycji w wyszukiwarce i osiągnięcie satysfakcjonującego poziomu sprzedaży. Z pomocą w tej sprawie nadchodzi narzędzie Google Pagespeed Insights, któremu dzisiaj przyjrzymy się bliżej. Dowiedz się więcej na temat jego zalet i oferowanych możliwości! 

Dlaczego szybkość ładowania ma tak duże znaczenie? 

Czas wczytywania się strony to niezwykle ważna kwestia wpływająca m.in. na efekty pozycjonowania. Im szybciej ładuje się witryna, tym lepiej postrzegają ją roboty indeksujące Google, decydujące o kolejności wyświetlania się serwisów w naturalnych wynikach wyszukiwania. Z każdym rokiem znaczenie tego parametru wzrasta, więc podczas optymalizacji warto brać go pod uwagę w pierwszej kolejności.

Czas ładowania się strony bezpośrednio wpływa także na poziom konwersji, co przekłada się również na wyniki sprzedażowe. Szybko wczytująca się witryna, wzbudza zaufanie klientów i pozwala im nie tracić cennego czasu na zbędne oczekiwanie. Spora grupa użytkowników, widząc wolno ładujący się serwis, niemal natychmiast go opuści i skorzysta z usług konkurencji lub dokona u nich zakupu. Jeśli zatem chcesz zwiększyć sprzedaż i uniknąć wysokiego współczynnika odrzuceń, zadbaj o to, aby Twoja strona ładowała się krócej niż 3 sekundy! 

Co to jest Google Pagespeed Insights? 

Czy Google Pagespeed Insights umożliwia wyłącznie sprawdzenie czasu ładowania się strony internetowej? Nie, to narzędzie posiada również inne, bardzo istotne funkcjonalności, takie jak analiza wydajności witryny oraz innych aspektów, wpływających bezpośrednio na komfort i wygodę potencjalnych klientów podczas korzystania z serwisu. 

Poza oceną poszczególnych parametrów narzędzie prezentuje również praktyczne wskazówki dotyczące możliwości rozwiązania występujących problemów. Korzystanie z Google Pagespeed Insights nie wymaga doświadczenia, a jego prosty i intuicyjny interfejs, nie powinien przysporzyć kłopotu nawet początkującym użytkownikom. 

To narzędzie od Google jest całkowicie darmowe i nie wymaga instalacji żadnego oprogramowania na komputerze. Aby szczegółowo zweryfikować wybrany serwis, wystarczy wejść na stronę https://pagespeed.web.dev, a następnie wpisać adres interesującej nas witryny i kliknąć „analizuj”. 

Jakie dane prezentuje Google Pagespeed Insights?

Raport wygenerowany przez Google Pagespeed Insights zawiera wiele szczegółowych i istotnych informacji. Dane te odgrywają kluczową rolę podczas badania wydajności witryny i elementów mających bezpośredni wypływ na wygodę użytkowników. Do analizowanych parametrów należą m.in. elementy takie jak: 

  1. First Contentful Paint– czas potrzebny do wyświetlenia się pierwszego elementu strony. 
  2. Largest Contentful Paint– okres pełnego wyrenderowania największego teksu lub obrazu. 
  3. Cumulative Layout Shift – czas niezbędny do wyświetlenia się docelowego układu strony. 
  4. Time to Interactive – okres, po którym witryna staje się w pełni interaktywna. 
  5. Speed Index – czas zapełnienia strony widocznymi treściami. 
  6. Total Blocking Time – okres między pierwszym wyrenderowaniem treści a uzyskaniem pełnej interaktywności. 

(Powyższe parametry wyjaśniamy również szerzej w artykule – Core Web Vitals. Czym jest i dlaczego jest tak ważne?)

Na podstawie wszystkich powyższych danych, Google Pagespeed Insights wylicza również ogólny wynik wydajności, osobno dla komputerów i urządzeń mobilnych. Rezultat oznaczony kolorem zielonym określa się jako dobry (90-100), natomiast pomarańczowy (50-89) i czerwony (0-49) oznaczają, że strona wymaga poprawy. 

Niezwykle przydatnym elementem dostępnym w narzędziu od Google są również praktyczne wskazówki, mające pomóc w poprawie niedoskonałości na stronie. Zawierają szczegółowe podpowiedzi dotyczące optymalizacji, którą należy wdrożyć, aby jakość i szybkość serwisu była na wysokim poziomie.

Regularne korzystanie z narzędzia Google Pagespeed Insights i stosowanie się do jego sugestii niewątpliwie pomoże przyspieszyć i usprawnić działanie serwisu. Jeśli w natłoku codziennych obowiązków, nie jesteś w stanie cyklicznie monitorować kondycji swojej witryny, skontaktuj się z nami i skorzystaj z bezpłatnej konsultacji SEO! Dedykowani specjaliści Adboosters zadbają o to, aby klienci z przyjemnością odwiedzali Twoją stronę internetową i z łatwością ją odnajdowali!  

Zuzanna Trychoń

Zuzanna Trychoń

Key Account Manager w Adboosters. Od ponad 8 lat zajmuje się zarówno obsługą klienta, jak i tworzeniem treści związanych z marketingiem internetowym. Dba o budowanie relacji z klientami i koordynuje prowadzenie projektów, jednocześnie przekazując wiedzę na temat pozycjonowania.

Zostaw komentarz.

Bezpłatny audyt SEO + konsultacja

Nie czekaj, zacznij działać.