Jakie są najpopularniejsze mity o SEO? Obalamy błędne przekonania na temat pozycjonowania

  • Zuzanna Przybysz

Mimo że promowanie stron internetowych w sieci jest coraz bardziej powszechne, to zarówno o pozycjonowaniu, jak i o kampaniach Google Ads, krąży wiele nieprawdziwych informacji. Niejednokrotnie wynika to z dużej dynamiki branży i sporej zmienności panujących realiów – część przekonań została zakorzeniona już kilka lat temu i po prostu straciła na aktualności. Pozostałe z nich nigdy nie były prawdą. Jednorazowe SEO? Gwarancja widoczności na pierwszej pozycji? W tekście przyjrzymy się najpopularniejszym mitom na temat pozycjonowania i wyjaśnimy, dlaczego warto podchodzić do nich sceptycznie.

SEO pozwala na natychmiastowe dotarcie do nowych klientów 

Na proces pozycjonowania składa się szereg prac, których efekty nie pojawiają się z dnia na dzień. Po podpisaniu umowy, specjalista analizuje serwis klienta oraz strony jego bezpośrednich konkurentów. Następnie zajmuje się kompleksową optymalizacją witryny, zleca copywriterowi napisanie tekstów, rozpoczyna linkowanie zewnętrzne i podejmuje wiele dodatkowych kroków mających na celu wprowadzenie serwisu klienta do czołówki naturalnych wyników wyszukiwania. Na każdym etapie prac związanych z pozycjonowaniem, sytuacja jest bardzo dynamiczna, dlatego specjalista SEO, mimo że ma określony plan działania, często musi reagować na bieżąco i podejmować niestandardowe kroki, indywidualne dla danego przypadku.

Jak długo więc czeka się na efekty pozycjonowania? Miesiąc, pół roku czy może kilka lat? To pytanie, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Na czas, w którym osiągnięcie satysfakcjonujących efektów jest możliwe, wpływa wiele czynników, takich jak m.in. stan początkowy witryny, historia domeny czy konkurencyjność w branży klienta, dlatego określenie konkretnej daty jest praktycznie niemożliwe. Zdarzają się przypadki bardzo niszowych działalności, w których już po kilku tygodniach prac można dostrzec wyraźne wzrosty w statystykach. Jednak znaczna większość pozycjonowanych stron, odnotowuje lepszą widoczność po upływie kilku miesięcy.

Może zainteresować Cię również artykuł: Dlaczego na efekty pozycjonowania trzeba poczekać?

Podpisanie umowy z agencją, to dopiero początek przygody z pozycjonowaniem. Warto uzbroić się w cierpliwość i nie oczekiwać natychmiastowego wzrostu wykresów sprzedażowych. Jeśli naprawdę zależy Ci na czasie, porozmawiaj z opiekunem SEO i dowiedz się, jak możesz wspomóc jego działania i usprawnić cały proces. Być może poprosi Cię o regularne dodawanie wpisów na bloga lub stworzenie branżowego poradnika.

Na rynku SEO pojawiają się firmy, które proponują natychmiastowe efekty, ale ich działania nie przekładają się na długofalowe rezultaty. Jeżeli ktoś zagwarantuje Ci widoczność „od ręki”, wiedz, że nie wyjdzie z tego nic dobrego. Na domeny promowane w ten sposób nakładane są kary, które niejednokrotnie uniemożliwiają ich dalsze pozycjonowanie w przyszłości. Jeśli stanowczo nie możesz czekać na efekty, lepiej zainwestuj w kampanię Google Ads.

Kampania Google Ads poprawia widoczność strony w naturalnych wynikach wyszukiwania

Kampania Google Ads nie ma żadnego wpływu na widoczność serwisu w naturalnych wynikach wyszukiwania. Owszem, pomaga w zwiększeniu ilości wyświetleń i odwiedzin strony, a także rozpoznawalności marki (co może pomóc), ale bezpośrednio nie wpływa na SEO.

Niejednokrotnie klienci decydują się na kampanię Google Ads i pozycjonowanie jednocześnie. Do czasu osiągnięcia wysokich pozycji w wynikach organicznych, docierają do użytkowników dzięki linkom sponsorowanym. Gdy ruch z SEO jest już na satysfakcjonującym poziomie, często rezygnują z kampanii Google Ads lub zmniejszają budżet. Niektórzy pozostają przy obu formach reklamy, a jeszcze inni decydują się na linki sponsorowane jedynie okazyjnie, np. w sezonie, gdy ich branża cieszy się największym zainteresowaniem. Często firmy, które posiadają odpowiedni budżet, wykorzystują równocześnie mocno oba te kanały przez cały czas i przynosi to najlepsze efekty.

Jednorazowe pozycjonowanie wystarczy, aby raz na zawsze wyprzedzić konkurencję

Jeśli chodzi o działania, które nie bazują na stałej współpracy, można zlecić agencji wykonanie optymalizacji serwisu (w tym m.in. wdrożenie szyfrowania połączenia, poprawa linkowania wewnętrznego czy nagłówków) i to na pewno nie zaszkodzi wizerunkowi strony. Jednak jednorazowe pozycjonowanie zdecydowanie nie jest dobrym pomysłem i stanowczo je odradzamy. Tak, jak pisaliśmy powyżej – to proces ciągły, wymagający wprowadzania regularnych zmian i podejmowania kroków, adekwatnych do bieżącej sytuacji (np. do aktualizacji algorytmów wyszukiwarki).

Może zainteresować Cię również artykuł: Dlaczego pozycjonowanie stron jest działaniem cyklicznym?

Kolejna bardzo ważna kwestia, to zachowanie równowagi i umiaru we wprowadzanych modyfikacjach. Chodzi tu m.in. o intensywność linkowania, która ma odbywać się tak, aby wyglądała, jak najbardziej naturalnie. Jednorazowe podpięcie zbyt dużej ilości linków zewnętrznych może okazać się dla Google podejrzane i przynieść domenie więcej szkody niż pożytku.

Niezwykle ważne jest również pielęgnowanie osiągniętych już efektów. Wypozycjonowanie strony do TOP 10, to bez wątpienia trudna sztuka, ale utrzymanie wyników, to również spore przedsięwzięcie. W większości branż konkurencja nie śpi i intensywnie walczy o pozycje na pierwszej stronie. Przy zaprzestaniu regularnych prac, utrata wyników, pozostaje wyłącznie kwestią czasu.

Warto zatem zdecydować się na zaufaną agencję, cieszącą się dobrymi opiniami i postawić na długofalową współpracę. Tylko w takiej formie pozycjonowanie ma szansę przynieść Twojej firmie spodziewane rezultaty.

Można zagwarantować widoczność serwisu na konkretnych pozycjach

Wszystkie agencje zajmujące się pozycjonowaniem działają w środowisku zewnętrznym. Firmy SEO nie są właścicielami wyszukiwarki (i nie mają żadnej umowy z Google – bo takie mity również się pojawiają), dlatego zagwarantowanie konkretnej pozycji nie jest możliwe. Oczywiście duże doświadczenie, zaangażowanie, wiedza i umiejętności, to atrybuty, które bez wątpienia pomogą w osiągnięciu dobrych wyników, ale nigdy nie dają ich stuprocentowej pewności.

Tylko ilość linków zewnętrznych ma znaczenie

Ta informacja przekazywana z ust do ust już od wielu lat, kiedyś była prawdziwa. Dawniej właśnie w ten sposób zdobywano topowe pozycje w naturalnych wynikach wyszukiwania. Jakość linków nie miała wówczas znaczenia. Chodziło jedynie o to, aby pokazać robotom wyszukiwarki Google, że o domenie się mówi, kierując się mottem „nieważne, jak mówią, ważne, żeby mówili”. W ten sposób do domeny podpinane były linki z zagranicznych serwisów niskiej jakości, kupowane za kilkadziesiąt złotych na portalach ogłoszeniowych. Czy to działało? Tak. Strony pozycjonowane właśnie w tej sposób podbijały czołówki naturalnych wyników wyszukiwania.

Obecnie jest zupełnie odwrotnie. Aktualnie największe znaczenie ma jakość linków, a ich ilość jest oczywiście istotna, ale to sprawa drugorzędna. Właśnie dlatego niezwykle ważny jest precyzyjny dobór np. katalogów oraz stworzenie dla klienta unikalnych tekstów (wizytówek) opisujących jego działalność.

Przy aktualnych wytycznych, linki prowadzące do domeny, to tylko jedna ze składowych sukcesu. Ogromne znaczenie w procesie pozycjonowania ma również szereg czynników, takich jak np.: wartościowe treści na stronie internetowej, właściwe linkowanie wewnętrzne, odpowiednia liczba produktów, optymalna szybkość ładowania się strony i wiele innych. 

Obecność w TOP 10 zawsze przekłada się na wzrost sprzedaży 

Kluczem do sukcesu jest dobór odpowiednich wyrażeń kluczowych. Widoczność w czołówce naturalnych wyników wyszukiwania na właściwe hasła daje ogromną szansę na dotarcie do nowych klientów. Problem pojawia się w momencie, w którym serwis jest pozycjonowany na frazy, które nie cieszą się zainteresowaniem wśród użytkowników. Obecność na pozycji pierwszej na listę wyrażeń kluczowych, których nikt nie wpisuje do wyszukiwarki, praktycznie nic nie daje. Podobnie jest w przypadku haseł nieadekwatnie dobranych do oferty – jeśli sprzedajesz ekskluzywne zegarki za kilka tysięcy złotych, widoczność na frazę „tani zegarek męski” najprawdopodobniej wygeneruje Ci jedynie wysoki współczynnik odrzuceń, czyli pustych odwiedzin, które nie przekładają się na sprzedaż.

Ogromny wpływ na konwersję ma również sama strona internetowa – m.in. jej intuicyjność czy ilość oferowanych produktów (Sprawdź wpis – SXO – co to jest?), bo jak wiemy, użytkownicy lubią mieć wybór. Finalizacja transakcji uzależniona jest również od poziomu obsługi klienta oraz konkurencyjności cenowej.

W tekście przedstawiliśmy tylko najpopularniejsze mity dotyczące pozycjonowania, choć bez wątpienia, można ich usłyszeć znacznie więcej. Warto na bieżąco aktualizować swoją wiedzę na temat SEO, aby łatwiej weryfikować nieprawdziwe informacje krążące po sieci. Rzetelnych i wiarygodnych źródeł jest coraz więcej, co cieszy, bo pomaga w zwiększeniu świadomości klientów.

Jeśli dopiero zaznajamiasz się z branżą i planujesz rozpoczęcie działań marketingowych, skontaktuj się z nami. Przygotujemy dla Ciebie dedykowaną propozycję współpracy w zakresie pozycjonowania, opartą na aktualnej wiedzy i najnowszych trendach. W razie jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu.

Zuzanna Trychoń
Zuzanna Przybysz
Dyrektor działu realizacji w Adboosters. Od prawie 10 lat zajmuje się zarówno obsługą klienta, jak i tworzeniem treści związanych z marketingiem internetowym. Dba o budowanie relacji z partnerami biznesowymi i koordynuje prowadzenie projektów, jednocześnie przekazując wiedzę na temat pozycjonowania. Stoi na czele działu wykonawczego i jako priorytet stawia wysoką jakość realizowanych usług oraz zadowolenie klientów. Nie zapomina przy tym o budowaniu dobrej atmosfery w zespole, bo wie, jak ważną rolę w pracy odgrywa zgrana załoga.

Szukasz wiedzy?

Przeczytaj artykuły
z naszego bloga
message ikona

Dowiedz się co możemy zrobić dla Twojej strony lub sklepu.
Wypełnij formularz i skorzystaj
z bezpłatnej konsultacji.

Tomasz Nawrocki

Co o nas mówią?

Poznaj opinie
naszych klientów

To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.

Doskonała
gwiazdki
Na podstawie 33 opinii
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!

Sklep Julia logo

Magdalena Cieczko

sklep-julia.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!

Danuta Organic Concept

Danuta Mierzejewska

Organic Concept
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Profesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!

Adrian Serocki Sportpag

Adrian Serocki

Sportpag / Zezoon
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Współpracowałem z Adboosters i jestem zadowolony. Mnóstwo optymalizacji zostało wykonanych na mojej stronie. Pozycje wielu fraz kluczowych poszybowały do top10 a ogólna widoczność serwisu zwiększyła się. Kontakt z firmą bezproblemowy. Raporty zawsze na czas. Współpracowałem wcześniej z dużymi agencjami i nie byłem zadowolony, do adboosters zawsze można podjechać lub zadzwonić i zawsze otrzymałem merytoryczną odpowiedź na moje pytania.
Adrian Zadorecki Kursy Pierwszej pomocy

Adrian Zadorecki

Kursy pierwszej pomocy Adrian Zadorecki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Polecam współpracę z Adboosters. Wysoki poziom świadczenia usług. Po prawie dwuletniej współpracy z dużą i „znaną” firmą, odetchnęłam z ulgą. Świetny kontakt, dużo własnej inicjatywy. Dobro klienta na pierwszym miejscu. Polecam!
Anna Kmieć Grenbud

Anna Kmieć

Grenbud
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Działamy z naszym sklepem już od wielu miesięcy i widoczność wzrosła bardzo mocno. Jeszcze 2 lata temu sklepu nie było widać w Google prawie wcale, teraz wyświetla się na wysokich pozycjach na kilkaset fraz, co przełożyło się na ruch i liczbę zamówień. Przy pozycjonowaniu trzeba mieć trochę cierpliwości, ale przy tej współpracy od początku szło to w dobrym kierunku i to był dobrze zainwestowany czas.
logo darmaroffice

Mariusz Klosak

DarmarOffice.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Pan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.

Euro Podatki

Anna Konwińska

Euro Podatki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Sprawnie, szybko i fachowo. Potrzebowaliśmy pomocy w SEO, ponieważ ustawienia trochę się zapętliły. Problem został szybko usunięty i naprawiony i co najważniejsze firma nie kryła się ze swoją wiedzą. Odpowiadali na wszystkie pytania i tłumaczyli, to ważne w naszym przypadku, kiedy stronę prowadzimy sami i tylko w sytuacji alarmowej możemy liczyć na wsparcie. teraz wiele rzeczy wydaje się łatwiejsze. Polecamy,.
Grafy

Przemysław Graf

Grafy w Podróży
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.

Wojciech Guła

Serwis GSM
Poprzednie Następne
Firmy, które nam zaufały
Fale Loki Koki Logo
Cortez
lokikoki logo
Miko Coffe
Spidweld
DPV Logistic Logo
maxmedia logo
Mrozbike
Mamakarmi

Co osiągnęliśmy?

Zobacz nasze case study
Poprzednie Następne
Łóżeczko dziecięce

Sklep-julia.pl

Jak działania SEO podniosły sprzedaż o 177% w sklepie internetowym? 
Cel był ambitny – prześcignąć nie tylko bezpośrednich konkurentów klienta, ale również takich gigantów, jak: Allegro, IKEA, Smyk, Ceneo czy OLX. Po wielu miesiącach intensywnych działań udało nam się osiągnąć wysokie i stabilne pozycje na szereg konkurencyjnych i trudnych wyrażeń kluczowych. 
dowiedz się więcej
Rower

Mrozbike

Imponujący wzrost ruchu organicznego o 558% w sklepie rowerowym.
Naszym wspólnym celem było podniesienie ogólnej widoczności sklepu zarówno jeśli chodzi o rowery jak również o części i akcesoria rowerowe wybranych producentów. Chcieliśmy także zwiększyć widoczność sklepu na rynku lokalnym w Bydgoszczy. Sprawdź jak to zrobiliśmy.
dowiedz się więcej
Cortez

Cortez

Wzrost liczby wyrażeń w TOP10 o 4400% - jak to możliwe?
Główne wyzwania, przed którymi stanęliśmy, obejmowały brak widoczności na kluczowe frazy dla potencjalnych franczyzobiorców, silną konkurencję ze strony dużych marek jak Żabka czy Carrefour, słaby profil linkowy oraz ograniczenia prawne w promocji. Jak sobie z tym poradziliśmy?
dowiedz się więcej
Materiały biurowe

DarmarOffice.pl

Droga od prawie zerowej widoczności do tysięcy użytkowników w sklepie internetowym.
Jak na trudność branży i budżet, jakim dysponowaliśmy osiągnęliśmy naprawdę imponujące rezultaty. Znaczna poprawa widoczności sklepu przyniosła wielu nowych użytkowników, których obecność z kolei przełożyła się na wzrost wyników sprzedażowych.
dowiedz się więcej
Poproś o wycenę i dowiedz się jak możemy zwiększyć widoczność
Twojej strony lub sklepu e-commerce.

Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.

    Michał Maliszewski