Jak rozpocząć współpracę z agencją marketingową i na co warto zwrócić uwagę?

Jak rozpocząć współpracę z agencją marketingową i na co warto zwrócić uwagę?
Spis treści

Nie masz czasu lub możliwości samodzielnie prowadzić działań reklamowych w Internecie i chcesz zlecić tę kwestię profesjonalistom? To bardzo dobra decyzja. Agencje zajmujące się promocją stron w sieci często mają w tej dziedzinie duże doświadczenie, zatrudniają specjalistów i wiedzą, jaka strategia przynosi spodziewane rezultaty. Czy każda firma SEO zna się na rzeczy? Niekoniecznie. Dowiedz się jak nawiązać owocną współpracę z agencją marketingową i na co zwrócić szczególną uwagę przed podpisaniem umowy. 

W jaki sposób dotrzeć do agencji marketingowej? 

Za pośrednictwem wyszukiwarki Google 

Spora część firm zajmujących się marketingiem internetowym, sama inwestuje właśnie w tę formę reklamy. Niejednokrotnie, klienci chcący skorzystać z usług agencji wpisują odpowiednie frazy do wyszukiwarki Google. Jakich słów kluczowych najczęściej w tym celu używają? Zazwyczaj formułują zapytania takie jak np. „pozycjonowanie”, „pozycjonowanie stron”, „pozycjonowanie stron internetowych”, „pozycjonowanie sklepów internetowych”, czy w ujęciu lokalnym (z dopiskiem nazwy miasta) np. „pozycjonowanie Bydgoszcz”. Następnym krokiem jest bezpośredni kontakt z agencjami wyświetlającymi się wysoko w ramach kampanii Google Ads lub w naturalnych wynikach wyszukiwania. Znaczna większość klientów decyduje się na wysłanie wiadomości z prośbą o ofertę lub kontakt telefoniczny. 

Dzięki mediom społecznościowym 

Kolejną formą reklamy, z jakiej korzystają agencje marketingowe, są media społecznościowe. Często docierają do nowych klientów za pośrednictwem kampanii Facebook Ads lub poprzez aktywne uczestnictwo w grupach o tematyce SEO oraz SEM. Dzięki temu zwolennicy social mediów nie będą musieli ich opuszczać, aby złożyć zapytanie z prośbą o ofertę na pozycjonowanie lub kampanię Google Ads

Poprzez spotkania biznesowe lub targi 

Obecnie coraz częściej agencje zajmujące się pozycjonowaniem biorą udział w spotkaniach urządzanych przez organizacje biznesowe zrzeszające przedstawicieli różnych branż. Dzięki takim inicjatywom przedsiębiorcy mogą rozwijać swoje firmy i docierać do nowych odbiorców. Zazwyczaj uczestnicy spotkań korzystają wzajemnie ze swoich usług, dzięki czemu wspierają lokalne biznesy. Udział w takich meetingach może nie tylko pomóc w dotarciu do firmy SEO, ale również ułatwić pozyskiwanie nowych klientów.  

Wiele agencji marketingowych pojawia się również na licznie organizowanych targach branżowych. Podczas takiej, często kilkudniowej imprezy, można odwiedzić stanowiska różnych firm, zebrać broszury, porozmawiać o potencjalnej współpracy i nawiązać bezpośrednią relację. Często takie eventy wiążą się również z wystąpieniami na temat różnych zagadnień dotyczących reklamy w Internecie, co umożliwia poszerzenie wiedzy w tym zakresie i zwiększenie świadomości. 

Z polecenia 

To bez wątpienia najstarsza z wymienionych metod dotarcia do firmy SEO i niejednokrotnie najbardziej sprawdzona. W wielu dziedzinach życia bazujemy bowiem na tzw. poczcie pantoflowej, czyli bezpośrednich recenzjach innych ludzi. Gdy ktoś, kogo znamy, jest zadowolony z usług agencji, z którą współpracuje, nabieramy do niej zaufania i często bez wahania decydujemy się na nawiązanie kontaktu i skorzystanie z oferty. 

Na co zwrócić uwagę przy wyborze firmy do pozycjonowania? 

Pierwsza rozmowa 

Pierwsze wrażenie niewątpliwie ma znaczenie, również w przypadku branży SEO. Znaczna większość firm na zapytanie klienta odpowiada telefonicznie, co jest bardzo dobrą praktyką. Doradca klienta, jeśli jest profesjonalistą, podczas kilkuminutowej rozmowy, dowie się wszystkiego, co jest niezbędne do stworzenia indywidualnej propozycji.  Działasz lokalnie czy ogólnopolsko? Na sprzedaży jakich produktów szczególnie Ci zależy? Jakim budżetem dysponujesz? Czy strona była wcześniej pozycjonowana? Jeśli tak, to dlaczego zmieniasz firmę? Strona była na pozycjach, ale sprzedaż nie wzrosła, czy nigdy nie udało się wypozycjonować najważniejszych dla Ciebie słów kluczowych? Te wszystkie informacje mają ogromne znaczenie, dlatego porozmawiaj ze specjalistą w momencie, w którym faktycznie znajdziesz wolną chwilę i będziesz w stanie skoncentrować się na konwersacji. Od tej rozmowy wiele zależy – dobór strategii, oferta, co docelowo przełoży się na warunki całej współpracy. Jeśli handlowiec na bieżąco reaguje na otrzymane od Ciebie informacje i wie, co chce Ci zaproponować, to dobry znak. Gdy bez tzw. badania potrzeb, wyśle Ci szablonową ofertę, nie pytając o nic więcej, zastanów się, czy na pewno jesteś w dobrych rękach.  

Dedykowana oferta 

Kolejną bardzo istotną kwestią jest to, czy informacje, które padły w rozmowie zostały wykorzystane w praktyce. Co to dokładnie oznacza? To, czy przygotowana dla Ciebie oferta faktycznie uwzględnia Twoje oczekiwania. Wysokość budżetu i długość umowy są zgodne z tym, co ustaliliście z doradcą? Świetnie. Oznacza to, że handlowiec, z którym prowadzisz rozmowy, aktywnie Cię słucha i bierze pod uwagę Twoje sugestie i potrzeby. W razie jakichkolwiek pytań na temat propozycji nie bój się pytać – wszystkie wątpliwości lub niejasności warto wyjaśnić już na tym etapie rozmów. 

Terminowość 

To następny bardzo ważny aspekt, na który warto zwrócić uwagę. Firma, która nie dba o klienta przed podpisaniem umowy, po nawiązaniu współpracy może już całkowicie o nim zapomnieć. Doradca handlowy deklaruje się, że wyśle ofertę w dniu rozmowy, a ostatecznie nie wywiązuje się z obietnicy? Oczywiście, każdemu może wypaść nieplanowane spotkanie z klientem, ale warto wówczas znaleźć choćby chwilę na krótką wiadomość z informacją, że czas przygotowania propozycji może się wydłużyć. Jeśli niewywiązywanie się z terminów bywa nagminne, niewątpliwie nie jest to najlepsza wizytówka. Jeżeli natomiast Twój opiekun wywiązuje się ze złożonych deklaracji i zawsze dzwoni o ustalonych porach, kolejny plus dla niego. 

Warunki umowy 

Jeśli chodzi o umowy z firmami SEO, to temat, o którym można niemal napisać książkę. Niestety, duża część agencji bazuje na nieświadomości klientów, przemycając bardzo niekorzystne zapisy, przejawiające się w przeróżny sposób. Umowa minimum na 3 lata, bo pozycjonowanie to proces? Konieczność zwrotu „opłaty aktywacyjnej”, która często wynosi kilka lub kilkanaście tysięcy złotych w przypadku chęci odstąpienia od umowy? Kontrakt na czas nieokreślony, ale z gwarancją współpracy na minimum rok, dwa lata lub dłużej? To prawdziwe przykłady wprost z branży SEO. Często, w przypadku złożenia wypowiedzenia, nawet z powodu całkowitego braku efektów, naliczane zostają kary, zapisane w umowie w tak zwiły sposób, że osoba niebędąca prawnikiem nie ma szans ich zrozumieć. Ponadto, warto wspomnieć o licznych paragrafach informujących o obowiązkach klienta i praktycznie zerowych, obligujących agencję do jakichkolwiek działań. W tym miejscu aż chciałoby się napisać drukowanymi literami – proszę, czytaj umowę, którą podpisujesz. W razie jakichkolwiek wątpliwości warto zainwestować kilkaset złotych w spotkanie z prawnikiem, aby skonsultować z nim wątpliwe zapisy. Jeśli agencja, z którą rozmawiasz, przedstawia krótką i klarowną umowę, dodatkowo na czas nieokreślony, to naprawdę ogromny i rzadko spotykany atut. 

Opinie 

Niezwykle istotną kwestią, na którą należy zwrócić szczególną uwagę, są opinie dostępne w sieci. Najczęściej weryfikujemy je w wizytówce Google Moja Firma, bo to właśnie tam, swoimi spostrzeżeniami na temat współpracy dzielą się użytkownicy.  Czy są to tylko klienci? Niestety nie i w tej kwestii również należy wykazać się szczególną czujnością. Spora część firm, która cieszy się wątpliwą opinią, przysłania negatywne wpisy, licznymi pozytywami z fikcyjnych kont. Warto zatem poświęcić trochę więcej czasu na przeanalizowanie tego tematu. Jak więc dotrzeć do prawdy? Należy przejrzeć większość ocen na temat danej firmy wraz z komentarzami, a nie tylko średnią ilość gwiazdek i kilka najświeższych recenzji. W momencie, w którym spotkasz się z licznymi negatywnymi opiniami, przysłanianymi co jakiś czas pięcioma gwiazdkami z licznych kont z zerową historią, poważnie rozważ zakończenie dalszych rozmów na temat współpracy. Zdecydowanie lepiej zaufać firmie, która mniej recenzji, ale wiarygodnych, niż kilkaset wpisów wątpliwego pochodzenia. 

Wybór agencji marketingowej niewątpliwie nie jest prosty. Na rynku działa wiele firm nastawionych wyłącznie na zysk, ale istnieją również te dbające o każdego klienta. Często dużym zaangażowaniem wyróżniają się małe przedsiębiorstwa, zatrudniające specjalistów z pasją, którzy rzetelnie podchodzą do każdego realizowanego projektu. Czas poświęcony na poszukiwanie firmy SEO to bezcenna inwestycja – znalezienie właściwej agencji to droga do owocnej współpracy na lata. 

Zuzanna Trychoń

Zuzanna Trychoń

Key Account Manager w Adboosters. Od ponad 8 lat zajmuje się zarówno obsługą klienta, jak i tworzeniem treści związanych z marketingiem internetowym. Dba o budowanie relacji z klientami i koordynuje prowadzenie projektów, jednocześnie przekazując wiedzę na temat pozycjonowania.

Zostaw komentarz.

Bezpłatny audyt SEO + konsultacja

Nie czekaj, zacznij działać.