- E-commerce
- Konwersja i Lead Generation
- Marketing Internetowy
- Narzędzia marketingowe
- Reklama PPC
- SEO
- Trendy w Technologii
Google Merchant Center – jak z niego korzystać?
- Michał Gawlik
Gigant z Mountain View opisuje Merchant Center słowami: „Zdobywaj nowych klientów i bezpłatnie pokazuj swoje produkty w Google”. Brzmi jak przepis na sukces dla sklepu internetowego, prawda? GMC to rzeczywiście bardzo przydatne narzędzie i jeśli rozwijasz skrzydła w e-commerce, koniecznie powinieneś je poznać. W tym artykule znajdziesz kilka najważniejszych informacji i dowiesz się, jak zacząć.
Google Merchant Center – narzędzie dedykowane e-sklepom
Narzędzie Google Merchant Center jest bezpłatne i pozwala:
- promować towary w organicznych wynikach wyszukiwania oraz
- zarządzać kampaniami Google Shopping w ramach platformy, o której na pewno już słyszałeś – Google Ads.
Rejestrując się w GMC i dodając poszczególne produkty (ręcznie lub automatycznie – o tym nieco dalej), naprawdę wiele zyskasz. Klienci szukający fraz sprzedażowych w wyszukiwarce, mapach albo YouTube zobaczą Twoją ofertę i będą mogli kliknąć link prowadzący do strony e-sklepu. A jeśli sprzedajesz w lokalu stacjonarnym, użytkownicy otrzymają wskazówki dotarcia na miejsce.
Gdzie pojawiają się produkty dodane do Google Merchant Center?
Produkty dodane do GMC będą wyświetlane użytkownikom różnych platform Google. Na poniższych screenach zobaczysz, jak wygląda taka prezentacja.
Jak rozpocząć korzystanie z Google Merchant Center?
Możesz samodzielnie rozpocząć konfigurowanie Google Merchant Center lub skorzystać z pomocy specjalistów agencji SEO / Ads. Niezależnie od tego, którą opcję wybierzesz, zobacz, jak wygląda proces zakładania konta i dodawania produktów.
#1 Założenie konta Merchant Center
Do korzystania z GMC, podobnie jak przy innych usługach amerykańskiego giganta, potrzebne jest konto Google. Gdy już je założysz, wejdź na https://merchants.google.com/ i wybierz opcję „Zarejestruj się w Merchant Center”. Kreator konfiguracji poprosi o kilka danych. Należą do nich podstawowe informacje o Twojej firmie i opcje płatności, które oferujesz klientom.
#2 Stworzenie pliku produktowego
Plik produktowy (inaczej: feed produktowy) zawiera wszystkie informacje o asortymencie oferowanym w Twoim sklepie. Chodzi m.in. o nazwę (tytuł) produktu, jego opis, kategorię, cenę, dostępność, koszt dostawy, markę, nr katalogowy, adresy URL dla karty produktu i zdjęć itd.
GMC nie stawia przed użytkownikami wymagań dotyczących liczby produktów. Nawet jeśli masz bardzo, bardzo mały sklep z 1 lub 2 produktami, możesz stworzyć feed produktowy i używać GMC.
- Uwaga: Jeśli korzystasz z platformy e-commerce, takiej jak Shopify, BigCommerce, WooCommerce lub PrestaShop, warto skorzystać z automatycznej synchronizacji. Przeczytasz o niej w punkcie 5.
#3 Wgranie pliku produktowego
Po przygotowaniu pliku trzeba go wgrać do GMC:
- Zaloguj się na swoje konto Merchant Center.
- W lewej kolumnie wybierz zakładkę „Produkty”.
- Kliknij przycisk „Dodaj produkty”, a następnie Dodawaj produkty zbiorczo”
- Wybierz kraj sprzedaży i język.
- Wpisz nazwę pliku produktowego i metodę przesyłania.
- Ustaw konfigurację dla automatycznej synchronizacji z plikiem zbiorczym
Teraz pozostaje tylko czekać na akceptację ze strony Google, która trwa maksymalnie 3 dni robocze. Produkty czekające na decyzję oznaczone są kolorem niebieskim.
#4 Sprawdź plik po weryfikacji Google
Gdy otrzymasz informację o zakończeniu weryfikacji, sprawdź, czy wszystkie wpisy zostały zaakceptowane.
Jeśli Google odrzucił któryś z produktów, zostanie on zaznaczony na czerwono. Będziesz mógł poznać przyczynę odrzucenia, naprawić błędy i ponownie przesłać plik.
- Pamiętaj: Nie lekceważ żółtego komunikatu „Wygasające produkty”. Jeśli go zobaczysz, masz 3 dni na podjęcie działań dotyczących zaznaczonych wpisów. W przeciwnym wypadku produkty te wygasną, czyli Google przestanie je wyświetlać w wynikach wyszukiwania.
#5 Zintegruj platformę e-commerce z GMC
Połączenie sklepu internetowego z Merchant Center to najwygodniejsza opcja. Pozwala automatycznie dodawać wszystkie produkty do GMC. Wszystkie zmiany stanów magazynowych i oferty będą synchronizowane bez konieczności ręcznej ingerencji użytkownika.
Każda platforma e-commerce współpracująca z Google przygotowała tutorial na temat zintegrowania sklepu. Przydatne linki znajdziesz poniżej:
Maksymalnie wykorzystaj potencjał Merchant Center dzięki reklamom
Chociaż za GMC nie zapłacisz nawet złotówki, bazowanie wyłącznie na wynikach organicznych może się okazać niewystarczające. Jak wiesz, konkurencja w sieci jest ogromna. Dlatego tak duże znaczenie ma precyzyjne skonfigurowanie kampanii reklamowych Google Ads. Dzięki temu zaczniesz skutecznie promować asortyment sklepu.
W przypadku kampanii Google Shopping płacisz wyłącznie za efekt. Systemy rozliczania reklam to: stałe CPC (za każde kliknięcie reklamy), dynamiczne eCPC (uwzględniające poziom konwersji) lub ROAS (gdzie kwota przeznaczona na Adsy jest skorelowana z kwotą rzeczywistego przychodu ze sprzedaży).
Jeśli dopiero rozpoczynasz działalność w e-commerce, wybór najkorzystniejszego sposobu rozliczeń może być niełatwy. Dlatego wszystkich początkujących w Google Ads zachęcam do skorzystania z pomocy specjalistów z agencji SEO / Ads. Współpraca z rzetelną i uczciwą agencją pomoże Ci uniknąć przepalania budżetu i połączyć działania reklamowe z innymi kwestiami, o których pisaliśmy na blogu, m.in. optymalizacją strony, rozbudową contentu lub poprawą UX.
Czy Google Merchant Center to coś dla Ciebie?
Skoro prowadzisz sklep internetowy lub stacjonarny i chcesz efektywnie reklamować się w szeroko pojętym świecie Google, konfiguracja GMC to nie opcja – to obowiązek!
Na szczęście założenie konta i zarządzanie nim jest proste, a użytkownicy mogą korzystać z praktycznych instrukcji przygotowanych przez Google. Jeśli jednak chcesz wykorzystać potencjał płatnych reklam, a nie masz dużego doświadczenia w ich konfigurowaniu płatnych reklam, skorzystaj z usług agencji Google Ads.
Google Merchant Center – najczęściej zadawane pytania
Tak. Google będzie prezentować Twoje produkty, adres www lub lokalizację sklepu stacjonarnego zupełnie bezpłatnie. Jednak warto w rozsądny sposób korzystać z płatnych reklam, żeby zwiększyć swoją widoczność w sieci i zwiększyć liczbę klientów.
Żeby reklamować się z GMC trzeba: 1) mieć konto Google, 2) zarejestrować konto Merchant Center i 3) dodać informacje o oferowanych produktach.
Użytkownicy Shopify, PrestaShop, WooCommerce, BigCommerce lub innej wspieranej platformy e-commerce mogą korzystać z automatycznej synchronizacji z GMC. Alternatywą jest ręczne wprowadzanie informacji o każdym produkcie lub dodanie zbiorczego arkusza kalkulacyjnego z danymi.
Produkty wyświetlają się we wszystkich miejscach, które Google określa mianem ekosystemu. Obejmuje to wyniki w wyszukiwarce, Mapy Google, YouTube oraz karty Zakupów i Grafiki.
Szukasz wiedzy?
z naszego bloga
- Konwersja i Lead Generation
- Marketing Internetowy
- SEO
Dlaczego współpraca z niewielką agencją SEO jest bardziej efektywna?
- Bezpieczeństwo w sieci
- E-commerce
- Narzędzia marketingowe
- Reklama PPC
- Tworzenie stron internetowych
CMP Partner Program – porównanie najlepszych rozwiązań [TOP 8]
- E-commerce
- Marketing Internetowy
- SEO
Dlaczego pozycjonowanie stron jest działaniem cyklicznym?
Co o nas mówią?
naszych klientów
To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.
Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!
Magdalena Cieczko
sklep-julia.plWspółpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!
Danuta Mierzejewska
Organic ConceptProfesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!
Adrian Serocki
Sportpag / ZezoonAdrian Zadorecki
Kursy pierwszej pomocy Adrian ZadoreckiAnna Kmieć
GrenbudMariusz Klosak
DarmarOffice.plPan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.
Anna Konwińska
Euro PodatkiPrzemysław Graf
Grafy w PodróżyWspółpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.
Wojciech Guła
Serwis GSMCo osiągnęliśmy?
Sklep-julia.pl
Mrozbike
Cortez
DarmarOffice.pl
Twojej strony lub sklepu e-commerce.
Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.