• Michał Gawlik

Gigant z Mountain View opisuje Merchant Center słowami: „Zdobywaj nowych klientów i bezpłatnie pokazuj swoje produkty w Google”. Brzmi jak przepis na sukces dla sklepu internetowego, prawda? GMC to rzeczywiście bardzo przydatne narzędzie i jeśli rozwijasz skrzydła w e-commerce, koniecznie powinieneś je poznać. W tym artykule znajdziesz kilka najważniejszych informacji i dowiesz się, jak zacząć.

Google Merchant Center – narzędzie dedykowane e-sklepom

Narzędzie Google Merchant Center jest bezpłatne i pozwala:

  • promować towary w organicznych wynikach wyszukiwania oraz
  • zarządzać kampaniami Google Shopping w ramach platformy, o której na pewno już słyszałeś – Google Ads.

Rejestrując się w GMC i dodając poszczególne produkty (ręcznie lub automatycznie – o tym nieco dalej), naprawdę wiele zyskasz. Klienci szukający fraz sprzedażowych w wyszukiwarce, mapach albo YouTube zobaczą Twoją ofertę i będą mogli kliknąć link prowadzący do strony e-sklepu. A jeśli sprzedajesz w lokalu stacjonarnym, użytkownicy otrzymają wskazówki dotarcia na miejsce.

Gdzie pojawiają się produkty dodane do Google Merchant Center?

Produkty dodane do GMC będą wyświetlane użytkownikom różnych platform Google. Na poniższych screenach zobaczysz, jak wygląda taka prezentacja.

Reklama produktu
(Reklama produktu w wyszukiwarce Google; źródło: google.com)
Zdjęcia produktu
(Reklama produktu w wyszukiwarce Google; źródło: google.com)
Reklama w mapach
(Reklama produktu w Mapach Google; źródło: google.com)
Reklama w youtue
(Reklama produktu w YouTube; źródło: google.com)
Reklama w karcie zakupy
(Reklama produktu na karcie Zakupy; źródło: google.com)
Reklama w karcie google
(Reklama produktu w karcie Grafika; źródło: google.com)

Jak rozpocząć korzystanie z Google Merchant Center?

Możesz samodzielnie rozpocząć konfigurowanie Google Merchant Center lub skorzystać z pomocy specjalistów agencji SEO / Ads. Niezależnie od tego, którą opcję wybierzesz, zobacz, jak wygląda proces zakładania konta i dodawania produktów.

#1 Założenie konta Merchant Center

Do korzystania z GMC, podobnie jak przy innych usługach amerykańskiego giganta, potrzebne jest konto Google. Gdy już je założysz, wejdź na https://merchants.google.com/ i wybierz opcję „Zarejestruj się w Merchant Center”. Kreator konfiguracji poprosi o kilka danych. Należą do nich podstawowe informacje o Twojej firmie i opcje płatności, które oferujesz klientom.

#2 Stworzenie pliku produktowego

Plik produktowy (inaczej: feed produktowy) zawiera wszystkie informacje o asortymencie oferowanym w Twoim sklepie. Chodzi m.in. o nazwę (tytuł) produktu, jego opis, kategorię, cenę, dostępność, koszt dostawy, markę, nr katalogowy, adresy URL dla karty produktu i zdjęć itd.

GMC nie stawia przed użytkownikami wymagań dotyczących liczby produktów. Nawet jeśli masz bardzo, bardzo mały sklep z 1 lub 2 produktami, możesz stworzyć feed produktowy i używać GMC.

  • Uwaga: Jeśli korzystasz z platformy e-commerce, takiej jak Shopify, BigCommerce, WooCommerce lub PrestaShop, warto skorzystać z automatycznej synchronizacji. Przeczytasz o niej w punkcie 5.

#3 Wgranie pliku produktowego

Po przygotowaniu pliku trzeba go wgrać do GMC:

  • Zaloguj się na swoje konto Merchant Center.
  • W lewej kolumnie wybierz zakładkę „Produkty”.
  • Kliknij przycisk „Dodaj produkty”, a następnie Dodawaj produkty zbiorczo”
  • Wybierz kraj sprzedaży i język.
  • Wpisz nazwę pliku produktowego i metodę przesyłania.
  • Ustaw konfigurację dla automatycznej synchronizacji z plikiem zbiorczym

Teraz pozostaje tylko czekać na akceptację ze strony Google, która trwa maksymalnie 3 dni robocze. Produkty czekające na decyzję oznaczone są kolorem niebieskim.

#4 Sprawdź plik po weryfikacji Google

Gdy otrzymasz informację o zakończeniu weryfikacji, sprawdź, czy wszystkie wpisy zostały zaakceptowane.

Plik po weryfikacji
(Na zdjęciu: Zielony komunikat o zaakceptowanych plikach produktowych)

Jeśli Google odrzucił któryś z produktów, zostanie on zaznaczony na czerwono. Będziesz mógł poznać przyczynę odrzucenia, naprawić błędy i ponownie przesłać plik.

  • Pamiętaj: Nie lekceważ żółtego komunikatu „Wygasające produkty”. Jeśli go zobaczysz, masz 3 dni na podjęcie działań dotyczących zaznaczonych wpisów. W przeciwnym wypadku produkty te wygasną, czyli Google przestanie je wyświetlać w wynikach wyszukiwania.

#5 Zintegruj platformę e-commerce z GMC

Połączenie sklepu internetowego z Merchant Center to najwygodniejsza opcja. Pozwala automatycznie dodawać wszystkie produkty do GMC. Wszystkie zmiany stanów magazynowych i oferty będą synchronizowane bez konieczności ręcznej ingerencji użytkownika.

Każda platforma e-commerce współpracująca z Google przygotowała tutorial na temat zintegrowania sklepu. Przydatne linki znajdziesz poniżej:

Maksymalnie wykorzystaj potencjał Merchant Center dzięki reklamom

Chociaż za GMC nie zapłacisz nawet złotówki, bazowanie wyłącznie na wynikach organicznych może się okazać niewystarczające. Jak wiesz, konkurencja w sieci jest ogromna. Dlatego tak duże znaczenie ma precyzyjne skonfigurowanie kampanii reklamowych Google Ads. Dzięki temu zaczniesz skutecznie promować asortyment sklepu.

Wykorzystanie google
(Na zdjęciu: Wykorzystanie Google Ads pozwala wyświetlać promowane produkty nad listą wyników organicznych; źródło: google.com)

W przypadku kampanii Google Shopping płacisz wyłącznie za efekt. Systemy rozliczania reklam to: stałe CPC (za każde kliknięcie reklamy), dynamiczne eCPC (uwzględniające poziom konwersji) lub ROAS (gdzie kwota przeznaczona na Adsy jest skorelowana z kwotą rzeczywistego przychodu ze sprzedaży).

Jeśli dopiero rozpoczynasz działalność w e-commerce, wybór najkorzystniejszego sposobu rozliczeń może być niełatwy. Dlatego wszystkich początkujących w Google Ads zachęcam do skorzystania z pomocy specjalistów z agencji SEO / Ads. Współpraca z rzetelną i uczciwą agencją pomoże Ci uniknąć przepalania budżetu i połączyć działania reklamowe z innymi kwestiami, o których pisaliśmy na blogu, m.in. optymalizacją strony, rozbudową contentu lub poprawą UX.

Czy Google Merchant Center to coś dla Ciebie?

Skoro prowadzisz sklep internetowy lub stacjonarny i chcesz efektywnie reklamować się w szeroko pojętym świecie Google, konfiguracja GMC to nie opcja – to obowiązek! 

Na szczęście założenie konta i zarządzanie nim jest proste, a użytkownicy mogą korzystać z praktycznych instrukcji przygotowanych przez Google. Jeśli jednak chcesz wykorzystać potencjał płatnych reklam, a nie masz dużego doświadczenia w ich konfigurowaniu płatnych reklam, skorzystaj z usług agencji Google Ads.

Google Merchant Center – najczęściej zadawane pytania

Czy usługa Merchant Center jest bezpłatna?

Tak. Google będzie prezentować Twoje produkty, adres www lub lokalizację sklepu stacjonarnego zupełnie bezpłatnie. Jednak warto w rozsądny sposób korzystać z płatnych reklam, żeby zwiększyć swoją widoczność w sieci i zwiększyć liczbę klientów.

Jak zarejestrować się w Google Merchant Center?

Żeby reklamować się z GMC trzeba: 1) mieć konto Google, 2) zarejestrować konto Merchant Center i 3) dodać informacje o oferowanych produktach.

Jak przesłać produkty do GMC?

Użytkownicy Shopify, PrestaShop, WooCommerce, BigCommerce lub innej wspieranej platformy e-commerce mogą korzystać z automatycznej synchronizacji z GMC. Alternatywą jest ręczne wprowadzanie informacji o każdym produkcie lub dodanie zbiorczego arkusza kalkulacyjnego z danymi.

Gdzie wyświetlają się reklamy produktów?

Produkty wyświetlają się we wszystkich miejscach, które Google określa mianem ekosystemu. Obejmuje to wyniki w wyszukiwarce, Mapy Google, YouTube oraz karty Zakupów i Grafiki.

Michał Gawlik
Michał Gawlik

Szukasz wiedzy?

Przeczytaj artykuły
z naszego bloga
message ikona

Dowiedz się co możemy zrobić dla Twojej strony lub sklepu.
Wypełnij formularz i skorzystaj
z bezpłatnej konsultacji.

Tomasz Nawrocki

Co o nas mówią?

Poznaj opinie
naszych klientów

To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.

Doskonała
gwiazdki
Na podstawie 33 opinii
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!

Sklep Julia logo

Magdalena Cieczko

sklep-julia.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!

Danuta Organic Concept

Danuta Mierzejewska

Organic Concept
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Profesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!

Adrian Serocki Sportpag

Adrian Serocki

Sportpag / Zezoon
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Współpracowałem z Adboosters i jestem zadowolony. Mnóstwo optymalizacji zostało wykonanych na mojej stronie. Pozycje wielu fraz kluczowych poszybowały do top10 a ogólna widoczność serwisu zwiększyła się. Kontakt z firmą bezproblemowy. Raporty zawsze na czas. Współpracowałem wcześniej z dużymi agencjami i nie byłem zadowolony, do adboosters zawsze można podjechać lub zadzwonić i zawsze otrzymałem merytoryczną odpowiedź na moje pytania.
Adrian Zadorecki Kursy Pierwszej pomocy

Adrian Zadorecki

Kursy pierwszej pomocy Adrian Zadorecki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Polecam współpracę z Adboosters. Wysoki poziom świadczenia usług. Po prawie dwuletniej współpracy z dużą i „znaną” firmą, odetchnęłam z ulgą. Świetny kontakt, dużo własnej inicjatywy. Dobro klienta na pierwszym miejscu. Polecam!
Anna Kmieć Grenbud

Anna Kmieć

Grenbud
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Działamy z naszym sklepem już od wielu miesięcy i widoczność wzrosła bardzo mocno. Jeszcze 2 lata temu sklepu nie było widać w Google prawie wcale, teraz wyświetla się na wysokich pozycjach na kilkaset fraz, co przełożyło się na ruch i liczbę zamówień. Przy pozycjonowaniu trzeba mieć trochę cierpliwości, ale przy tej współpracy od początku szło to w dobrym kierunku i to był dobrze zainwestowany czas.
logo darmaroffice

Mariusz Klosak

DarmarOffice.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Pan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.

Euro Podatki

Anna Konwińska

Euro Podatki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Sprawnie, szybko i fachowo. Potrzebowaliśmy pomocy w SEO, ponieważ ustawienia trochę się zapętliły. Problem został szybko usunięty i naprawiony i co najważniejsze firma nie kryła się ze swoją wiedzą. Odpowiadali na wszystkie pytania i tłumaczyli, to ważne w naszym przypadku, kiedy stronę prowadzimy sami i tylko w sytuacji alarmowej możemy liczyć na wsparcie. teraz wiele rzeczy wydaje się łatwiejsze. Polecamy,.
Grafy

Przemysław Graf

Grafy w Podróży
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.

Wojciech Guła

Serwis GSM
Poprzednie Następne
Firmy, które nam zaufały
Fale Loki Koki Logo
Cortez
lokikoki logo
Miko Coffe
Spidweld
DPV Logistic Logo
maxmedia logo
Mrozbike
Mamakarmi

Co osiągnęliśmy?

Zobacz nasze case study
Poprzednie Następne
Łóżeczko dziecięce

Sklep-julia.pl

Jak działania SEO podniosły sprzedaż o 177% w sklepie internetowym? 
Cel był ambitny – prześcignąć nie tylko bezpośrednich konkurentów klienta, ale również takich gigantów, jak: Allegro, IKEA, Smyk, Ceneo czy OLX. Po wielu miesiącach intensywnych działań udało nam się osiągnąć wysokie i stabilne pozycje na szereg konkurencyjnych i trudnych wyrażeń kluczowych. 
dowiedz się więcej
Rower

Mrozbike

Imponujący wzrost ruchu organicznego o 558% w sklepie rowerowym.
Naszym wspólnym celem było podniesienie ogólnej widoczności sklepu zarówno jeśli chodzi o rowery jak również o części i akcesoria rowerowe wybranych producentów. Chcieliśmy także zwiększyć widoczność sklepu na rynku lokalnym w Bydgoszczy. Sprawdź jak to zrobiliśmy.
dowiedz się więcej
Cortez

Cortez

Wzrost liczby wyrażeń w TOP10 o 4400% - jak to możliwe?
Główne wyzwania, przed którymi stanęliśmy, obejmowały brak widoczności na kluczowe frazy dla potencjalnych franczyzobiorców, silną konkurencję ze strony dużych marek jak Żabka czy Carrefour, słaby profil linkowy oraz ograniczenia prawne w promocji. Jak sobie z tym poradziliśmy?
dowiedz się więcej
Materiały biurowe

DarmarOffice.pl

Droga od prawie zerowej widoczności do tysięcy użytkowników w sklepie internetowym.
Jak na trudność branży i budżet, jakim dysponowaliśmy osiągnęliśmy naprawdę imponujące rezultaty. Znaczna poprawa widoczności sklepu przyniosła wielu nowych użytkowników, których obecność z kolei przełożyła się na wzrost wyników sprzedażowych.
dowiedz się więcej
Poproś o wycenę i dowiedz się jak możemy zwiększyć widoczność
Twojej strony lub sklepu e-commerce.

Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.

    Michał Maliszewski