Black Hat SEO. Pozycjonowanie, które wcale nie jest dobre

  • Redakcja Adboosters
  • 5 min. czytania

Pojawienie się na czołowych pozycjach w Google to marzenie niejednego przedsiębiorcy. Spełnić je można poprzez skuteczne pozycjonowanie strony internetowej firmy, które prowadzone jest przy użyciu różnorodnych działań. Jednak niektóre z nich, określane mianem Black Hat SEO, mogą wiązać się z dużym ryzykiem czy wręcz blokadą strony. W tym artykule dowiesz się, czym są takie działania oraz zapoznasz się z najpopularniejszymi przykładami.

Pozycjonowanie to szereg czynności, które należy wykonać, aby po wpisaniu w wyszukiwarkę jakiejś frazy na najlepszych pozycjach pojawiła się pożądana treść. Zwiększenie widoczności danej witryny możliwe jest dzięki różnym technikom. W branży SEO wyróżnia się White Hat SEO (WHS) oraz Black Hat SEO (BHS).

Pierwsze z wymienionych działań są skierowane na użytkownika i uznaje się je za w pełni zgodne ze wskazówkami, które wyszukiwarki dostarczają webmasterom. W przypadku Black Hat SEO jest odwrotnie – wykorzystuje się działania umożliwiające przechytrzenie algorytmów i skupiające się na robotach wyszukiwarek, bez zwracania uwagi na odbiorców. Właśnie dlatego takie pozycjonowanie często uważane jest za nieetyczne albo wręcz niebezpieczne dla funkcjonowania witryny.

Sama nazwa Black Hat SEO to zapożyczenie z języka angielskiego, które dosłownie można przetłumaczyć jako czarny kapelusz. Nawiązuje w ten sposób do westernów i wyglądu negatywnych bohaterów, którzy zwykle nosili właśnie czarne kapelusze. Podobnie jak idea BHS, bazowali na nieetycznych działaniach i rywalizowali z bohaterami w białych kapeluszach. A więc z White Hat Seo.

Negatywne skutki Black Hat SEO

Jedną z najczęstszych przyczyn korzystania z opisywanych działań jest chęć osiągnięcia błyskawicznych efektów. Rzeczywiście, dzięki Black Hat SEO można szybko odnieść korzyści, ale… takie pozycjonowanie nie potrwa długo. Aktualizacje algorytmów wyszukiwarek pozwalają na wykrycie zachowań sprzecznych z ich polityką i nałożenie kar. A te nie dość, że mogą być bardzo surową, to też będą doskwierać przez długi czas.

Przykładowe kary za Black Hat SEO to obniżenie pozycji strony w rankingu, zmniejszenie zaufania wyszukiwarki wobec witryny czy nawet jej całkowite wykluczenie z wyników wyszukiwania. Zresztą, nie zawsze informacja o nałożonej sankcji jest od razu zauważalna dla administratora strony. Google po wykryciu BHS stosuje kary ręcznie nakładane przez raterów lub filtry algorytmiczne. W pierwszym przypadku otrzymujemy oficjalną informację w Google Search Console, jednak działanie filtrów nie poskutkuje wydaniem żadnego komunikatu. Wprowadzenie sankcji sugerować może jedynie znaczny i często gwałtowny spadek widoczności w wynikach wyszukiwarki oraz pogorszenie statystyk odwiedzania witryny.

Przykłady działań Black Hat SEO

Cloaking, czyli maskowanie treści polega na tworzeniu dwóch różnych treści na stronie, by roboty wyszukiwarki widziały je inaczej niż użytkownicy odwiedzający witrynę. Najczęściej wykorzystuje się obrazki lub animacje flash, które są pokazywane w wersji dla internautów. Widoki przeznaczone dla robotów składają się z samych tekstów wypełnionych słowami kluczowymi. Cloackingiem określa się też wyświetlanie dodatkowych tekstów tylko robotom wyszukiwarek.

Często praktyką jest też ukrywanie treści i linków poprzez wprowadzanie w kodzie witryny elementów niewidocznych dla odbiorców, ale zauważanych przez roboty wyszukiwarki. Sposobem na oszukanie algorytmu może być na przykład umieszczenie tekstu w kolorze tła czy ustawienie czcionki o rozmiarze 0. Możliwe jest też umiejscowienie tekstów poza ekranem dzięki manipulacji stylami CSS lub ukrywanie linków pod bardzo małym, łatwym do przeoczenia znakiem.

Do masowej wymiany linków służą systemy wymiany linków (SWL), czyli platformy, za pomocą których można kupować lub sprzedawać odnośniki, wymieniać się w formie „link za link” czy pozycjonować za pomocą publikowania artykułów sponsorowanych nastawionych tylko na zamieszczenie jak największej liczby hiperłączy. Do katalogu nieuczciwych praktyk zalicza się też zautomatyzowane działania prowadzące do pozyskania linków i zmiany pozycji w wynikach wyszukiwania oraz poprawy wartości PageRank domeny.

W celu masowego generowania backlinków, a więc odsyłaczy do pozycjonowanej strony, powstały farmy linków. Zazwyczaj są to witryny niskiej jakości, które nie wyróżniają się unikalną treścią, ale manipulują indeksem Google. Dzieje się tak w wyniku dużej liczby linków odsyłających do pozycjonowanej witryny.

Następnym działaniem wpisującym się w Black Hat SEO jest kreowanie Doorway Pages, a więc stron przejściowych.  Pozycjonowanie z wykorzystaniem tej techniki zakłada użycie wielu nazw domenowych, które przekierowują na jedną i tę samą stronę. Szczególnie zauważalne może to być w przypadku zakładania podstron dla określonych regionów czy miast, by zwiększyć częstotliwość zapytań przekierowujących do jednego serwisu i w ten sposób podnieść jego pozycję. Dotyczy to również podobnych stron zbliżonych do siebie wynikami wyszukiwania.

Poprawienie pozycji witryny dla konkretnej frazy w wyszukiwarce jest też możliwe dzięki keyword stuffing, czyli upychaniu słów kluczowych. Jest to kolejny przykład pozycjonowania na zasadach Black Hat SEO. Charakteryzuje się zapełnieniem strony słowami kluczowymi w nienaturalny sposób – na przykład umieszczając na pozycjonowanej witrynie treści składające się z niemal samych słów kluczowych wymienionych po przecinku.

Najważniejsze frazy powinny być naturalnie wplecione w tekst i występować w ograniczonej liczbie. Bezpiecznie jest stosować jedno, nadrzędne słowo kluczowe na jednej podstronie, a przy dogłębniejszym opisie zagadnienia stosować jego synonimy.

Thin content (treści niskiej jakości) to umieszczanie na stronie tekstów nastawionych na robota wyszukiwarki, a bez wartości dla użytkownika. Przykładami takich treści są krótkie materiały, które zawierają błędy ortograficzne, stylistyczne lub merytoryczne, a także teksty skopiowane z innego serwisu czy z innej podstrony tej samej witryny. Strony nieposiadające wartości dla użytkownika nienaturalnie zwiększają pozycję domeny i mogą zostać uznane za próbę manipulacji rankingiem.

Dlaczego niektórzy decydują się na Black Hat SEO?

Szybki, choć krótkotrwały efekt to częsty powód korzystania z prób oszukania algorytmów wyszukiwarek. Jednak oprócz intensyfikacji działań za tą techniką może przemawiać również brak większego zaangażowania ze strony klienta. Nie musi on bowiem dostarczać dodatkowych materiałów albo wytycznych do ich stworzenia. Przy działaniach Black Hat SEO nie wprowadza się większych zmian na stronie lub są one widoczne jedynie dla robotów wyszukiwarki, a nie dla użytkowników. Ponadto, w znacznej mierze są to procesy zautomatyzowane.

Pozycjonowanie z wykorzystaniem Black Hat SEO może wydawać się prostsze, lecz związane z tym ryzyko jest nieporównywalnie większe. White Hat SEO to znacznie lepsza metoda, która – choć bardziej czasochłonna i angażująca – pozwala na osiągnięcie długofalowych efektów. Myśląc poważnie o rozwoju firmy, warto zatem postawić na sprawdzone, a przede wszystkim bezpieczne rozwiązania.

Adboosters logo sygnet
Redakcja Adboosters
Dzielimy się wiedzą. Sprawdź najnowsze wpisy napisane przez naszą redakcję na naszym blogu. Piszemy o marketingu internetowym z naciskiem na SEO.
Zastanawiasz się czy
to rozwiązanie dla
Twojej firmy?
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji

Szukasz wiedzy?

Przeczytaj artykuły
z naszego bloga
message ikona

Dowiedz się co możemy zrobić dla Twojej strony lub sklepu.
Wypełnij formularz i skorzystaj
z bezpłatnej konsultacji.

Tomasz Nawrocki

Co o nas mówią?

Poznaj opinie
naszych klientów

To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.

Doskonała
gwiazdki
Na podstawie 33 opinii
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!

Sklep Julia logo

Magdalena Cieczko

sklep-julia.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!

Danuta Organic Concept

Danuta Mierzejewska

Organic Concept
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Profesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!

Adrian Serocki Sportpag

Adrian Serocki

Sportpag / Zezoon
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Współpracowałem z Adboosters i jestem zadowolony. Mnóstwo optymalizacji zostało wykonanych na mojej stronie. Pozycje wielu fraz kluczowych poszybowały do top10 a ogólna widoczność serwisu zwiększyła się. Kontakt z firmą bezproblemowy. Raporty zawsze na czas. Współpracowałem wcześniej z dużymi agencjami i nie byłem zadowolony, do adboosters zawsze można podjechać lub zadzwonić i zawsze otrzymałem merytoryczną odpowiedź na moje pytania.
Adrian Zadorecki Kursy Pierwszej pomocy

Adrian Zadorecki

Kursy pierwszej pomocy Adrian Zadorecki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Polecam współpracę z Adboosters. Wysoki poziom świadczenia usług. Po prawie dwuletniej współpracy z dużą i „znaną” firmą, odetchnęłam z ulgą. Świetny kontakt, dużo własnej inicjatywy. Dobro klienta na pierwszym miejscu. Polecam!
Anna Kmieć Grenbud

Anna Kmieć

Grenbud
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Działamy z naszym sklepem już od wielu miesięcy i widoczność wzrosła bardzo mocno. Jeszcze 2 lata temu sklepu nie było widać w Google prawie wcale, teraz wyświetla się na wysokich pozycjach na kilkaset fraz, co przełożyło się na ruch i liczbę zamówień. Przy pozycjonowaniu trzeba mieć trochę cierpliwości, ale przy tej współpracy od początku szło to w dobrym kierunku i to był dobrze zainwestowany czas.
logo darmaroffice

Mariusz Klosak

DarmarOffice.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Pan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.

Euro Podatki

Anna Konwińska

Euro Podatki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Sprawnie, szybko i fachowo. Potrzebowaliśmy pomocy w SEO, ponieważ ustawienia trochę się zapętliły. Problem został szybko usunięty i naprawiony i co najważniejsze firma nie kryła się ze swoją wiedzą. Odpowiadali na wszystkie pytania i tłumaczyli, to ważne w naszym przypadku, kiedy stronę prowadzimy sami i tylko w sytuacji alarmowej możemy liczyć na wsparcie. teraz wiele rzeczy wydaje się łatwiejsze. Polecamy,.
Grafy

Przemysław Graf

Grafy w Podróży
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.

Wojciech Guła

Serwis GSM
Poprzednie Następne
Firmy, które nam zaufały
Fale Loki Koki Logo
Cortez
lokikoki logo
Miko Coffe
Spidweld
DPV Logistic Logo
maxmedia logo
Mrozbike
Mamakarmi

Co osiągnęliśmy?

Zobacz nasze case study
Poprzednie Następne
Łóżeczko dziecięce

Sklep-julia.pl

Jak działania SEO podniosły sprzedaż o 177% w sklepie internetowym? 
Cel był ambitny – prześcignąć nie tylko bezpośrednich konkurentów klienta, ale również takich gigantów, jak: Allegro, IKEA, Smyk, Ceneo czy OLX. Po wielu miesiącach intensywnych działań udało nam się osiągnąć wysokie i stabilne pozycje na szereg konkurencyjnych i trudnych wyrażeń kluczowych. 
dowiedz się więcej
Rower

Mrozbike

Imponujący wzrost ruchu organicznego o 558% w sklepie rowerowym.
Naszym wspólnym celem było podniesienie ogólnej widoczności sklepu zarówno jeśli chodzi o rowery jak również o części i akcesoria rowerowe wybranych producentów. Chcieliśmy także zwiększyć widoczność sklepu na rynku lokalnym w Bydgoszczy. Sprawdź jak to zrobiliśmy.
dowiedz się więcej
Cortez

Cortez

Wzrost liczby wyrażeń w TOP10 o 4400% - jak to możliwe?
Główne wyzwania, przed którymi stanęliśmy, obejmowały brak widoczności na kluczowe frazy dla potencjalnych franczyzobiorców, silną konkurencję ze strony dużych marek jak Żabka czy Carrefour, słaby profil linkowy oraz ograniczenia prawne w promocji. Jak sobie z tym poradziliśmy?
dowiedz się więcej
Materiały biurowe

DarmarOffice.pl

Droga od prawie zerowej widoczności do tysięcy użytkowników w sklepie internetowym.
Jak na trudność branży i budżet, jakim dysponowaliśmy osiągnęliśmy naprawdę imponujące rezultaty. Znaczna poprawa widoczności sklepu przyniosła wielu nowych użytkowników, których obecność z kolei przełożyła się na wzrost wyników sprzedażowych.
dowiedz się więcej
Poproś o wycenę i dowiedz się jak możemy zwiększyć widoczność
Twojej strony lub sklepu e-commerce.

Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.

    Michał Maliszewski