Popularne wyszukiwarki internetowe – czy istnieje świat poza Google?

  • Michał Gawlik

Mówisz: wyszukiwarka, myślisz: Google. Czy istnieje coś poza najsilniejszym kombajnem do przetwarzania informacji na świecie? Teoretycznie tak. Przeczytaj o kilku konkurentach, którzy z roku na rok rosną w siłę.

Detronizacja Google? Raczej niemożliwe

Niektórzy naukowcy zastanawiają się, czy istnieje życie poza ziemią. SEOwcy niekiedy sprawdzają, czy istnieje (jeszcze) świat poza Google. Gigant z Mountain View króluje na rynku wyszukiwarek internetowych. W końcu jak często używamy zwrotu „wygooglować”, zamiast „poszukać w sieci”?

Przewagę rynkową Google widać m.in. na poniższym wykresie GlobalStats:

Wykres Google
[https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share#monthly-202201-202212-bar]

W roku 2022 najpopularniejsza wyszukiwarka była wybierana jako główna przez ponad 92% użytkowników. Oczywiście konkurencja nie śpi i niejedna firma chciałaby przyciągnąć choć skromny odsetek tych internautów do siebie. W tym wpisie znajdziesz krótkie zestawienie wyszukiwarek innych niż Google, w tym ich najważniejsze zalety i wady.

Świat poza Google – popularne wyszukiwarki internetowe

Bing – ukochane dziecko Microsoftu

Microsoft od lat rozwija wyszukiwarkę Bing (podobnie jak przeglądarkę Edge) i próbuje dorównać Google, na razie bezskutecznie. Bing wyróżnia się designem przypominającym nieco tapetę z Windowsa.

Bing wyszukiwarka
Strona główna wyszukiwarki Bing.

Niestety Bing jest mocno zaśmiecony reklamami. Inaczej niż w Google działają też wyniki wyszukiwania. Przez długi czas były oparte przede wszystkim na temacie frazy, a nie na intencji użytkownika. Na przykład wpisując „najlepsza pizza”, lwią część wyników stanowiły przepisy na ciasto, a nie adresy lokali czy opinie o pizzeriach. Teraz MS zmienia strategię i próbuje nadążyć za rynkowymi tendencjami, choć – nie da się ukryć – wciąż jest dwa kroki z tyłu.

Microsoft uruchomił program lojalnościowy, co w tej branży jest dość nietypowym sposobem na przyciągnięcie użytkownika. W zamian za korzystanie z pakietu MS Edge + Bing można otrzymać karty podarunkowe do popularnych usług i platform.

Karty podarunkowe Google
Karty podarunkowe od Microsoft.

Oczywiście właśnie ta wyszukiwarka jest promowana przez wszystkie urządzenia Microsoftu. Kompatybilna z nią jest Alexa, popularny wirtualny asystent stworzony przez Amazona.

Zalety: Program lojalnościowy i rozbudowany silnik wyszukiwania obrazów.

Wady: Brak prywatności (dane sprzedawane są reklamodawcom) i niezbyt przejrzysty interfejs.

Yahoo! – wyszukiwarka, której Polacy nie lubią

Yahoo! to wyszukiwarka i jednocześnie dostawca poczty. To trzecia największa wyszukiwarka internetowa na świecie. Polska z pewnością zaniża statystyki, ponieważ w naszym kraju Yahoo! z roku na rok staje się coraz mniej popularna. Wygląda tak:

Yahoo wyszukiwarka
Strona główna Yahoo!

Według danych Semrush (2021), Yahoo! radzi sobie całkiem nieźle w USA (8,36%) i Wielkiej Brytanii (5,12%). Największy sukces wyszukiwarka odniosła w Japonii. Raport Statcounter donosi, że w Japonii aż 21,23% internautów szukało informacji właśnie w Yahoo! Jeśli więc planujesz rozwijać biznes w Kraju Kwitnącej Wiśni, ta wyszukiwarka może okazać się ważna.

Zalety: Rozbudowany interfejs i popularność na niektórych rynkach (USA, UK, Japonia).

Wady: Słabe zabezpieczenia dotyczące prywatności; trudno odróżnić wyniki organiczne od reklam, a tych ostatnich jest naprawdę sporo.

DuckDuckGo – anonimowość na pierwszym miejscu

„Masz dość śledzenia w internecie?” – takim pytaniem przywitała mnie DuckDuckGo, gdy ją uruchomiłem. Sympatyczna kaczuszka powstała po to, by zapewnić użytkownikom maksymalną prywatność w czasie przeglądania internetu.

Duckduckgo wyszukiwarka
Strona główna wyszukiwarki DuckDuckGo

DuckDuckGo w ogóle nie śledzi działań użytkowników. Nie ma tu mowy o profilowaniu reklam, nagrywaniu (np. HotJarem) czy zbieraniu danych osobowych. Z tego samego powodu w wynikach nie znajdziesz lokalnych sklepów/lokali – po prostu przeglądarka nie interesuje się lokalizacją użytkownika, więc nazwę miasta lub regionu trzeba wpisywać ręcznie. Algorytm korzysta jedynie z przybliżonej lokalizacji, ustalanej na podstawie adresu IP.

DuckDuckGo ma sporo fanów. Według raportu Semrush, w roku 2020 obsługiwała ponad 23 tys. zapytań dziennie. Chociaż jej silnik nie jest tak dokładny jak w przypadku Google, wyraźnie widać, że kaczuszka ma potencjał. Przyznam się, że sam czasem z niej korzystam.

Zalety: Pełna prywatność, ciągły rozwój, możliwość dostosowania interfejsu.

Wada: Brak dostępu do wielu przydatnych opcji, które znamy z Google, a które wykorzystują profilowanie i historię wyszukiwania.

Baidu – chiński Google

Chiny to jeden z niewielu krajów, w których prym wiedzie inna wyszukiwarka niż Google. Mimo wysiłków amerykańskich speców googluje tu zaledwie 2,47% użytkowników. Powód jest prosty – chiński rząd zablokował swobodny dostęp do Google’a, ponieważ firma nie dostosowała się do jego restrykcyjnych zasad. Dlatego 83,97% chińskich internautów codziennie szuka wiadomości w Baidu.

Baidu wyszukiwarka
Wyszukiwarka Baidu.

Wyświetlane w Baidu treści są mocno ocenzurowane, a i nie wszystko można opublikować. Ciekawe przykłady czyszczenia wpisów można znaleźć w książce „Chiny bez makijażu” Marcina Jacoby. Tych, którzy po godzinach lubią poczytać reportaże, serdecznie zachęcam. A jeśli na razie nie planujesz handlować w Chinach, Baidu nie jest dla Ciebie.

Zalety: Baidu to brama do chińskiego rynku. Podobnie jak Google, wyniki wyszukiwania bazują na SERP-ach i łatwo się jej używa.

Wady: Jest dostępna wyłącznie w języku chińskim, a w dodatku cenzurowana i w pełni kontrolowana przez władze.

Yandex – wyszukiwarka zza wschodniej granicy

Yandex to rosyjska wyszukiwarka i korzysta z niej ponad połowa Rosjan, a także część obywateli Ukrainy, Kazachstanu, Białorusi i Turcji. Próby wdrożenia wyszukiwarki na rynek polski zakończyły się niepowodzeniem. Yandex mocno wzoruje się na Google, w swoim zespole zebrali nawet kilku byłych pracowników giganta z USA.

Yandex wyszukiwarka
Wyszukiwarka Yandex.

Zalety: Możliwość przechowywania plików w chmurze (Yandex Disk) oraz dostęp do darmowego narzędzia Yandex Metrica (zbiera dane analityczne podobnie jak GA).

Wady: Wyniki organiczne, reklamy i ogólna koncepcja dostosowana jest do rynku rosyjskiego.

Ask. com – zapytaj i zobacz, co będzie

Ask.com to wyszukiwarka, która obsługuje zapytania w języku angielskim. W samym tylko wrześniu 2021 zanotowała 38,3 mln wizyt. Jej algorytm bazuje na tzw. inteligentnych podpowiedziach i promuje zapytania, które są całymi zdaniami.

Ask wyszukiwarka
Wyszukiwarka Ask.

Zalety: Możliwość wyszukiwania powiązanych fraz (wyświetlają się w formie listy), a także liczne narzędzia dodatkowe, m.in. słownik czy łatwo dostępna prognoza pogody.

Wady: Strona główna jest zaśmiecona reklamami, podobnie jak pierwsze wyniki w SERP-ach. Poza tym dokładność algorytmu mocno szwankuje.

Czy alternatywne wyszukiwarki mają znaczenie dla SEO?

Okazuje się, że niezależnie od rodzaju wyszukiwarki, w skutecznym pozycjonowaniu strony pomaga trzymanie się podstawowych zasad SEO. Największe znaczenie mają:

  • Wiarygodność i historia domeny (np. Bing bardzo promuje domeny .gov i .edu)
  • Jakość pozyskanych backlinków (Yandex, Bing i Baidu patrzą raczej na ich ilość)
  • Tagi meta keywords (dla Google nieistotne, dla innych ważne)
  • Ciekawy i bogaty w kluczowe frazy content
  • Celowe linkowanie wewnętrzne

Jak widać, fundamenty SEO nie zmieniają się, nawet jeśli użytkownik sięgnie po inną wyszukiwarkę niż Google.

Świat poza Google – wnioski

  1. Cokolwiek robisz on-site i off-site, optymalizuj to pod wymagania Google. To zawsze się opłaca!
  2. Jeśli chcesz sprzedawać na rynku chińskim, koniecznie zaprzyjaźnij się z Baidu i traktuj tę wyszukiwarkę z jeszcze większą starannością niż Google.
  3. Na bieżąco sprawdzaj trendy, żeby wiedzieć, która wyszukiwarka zyskuje popularność.
  4. Dbaj o witrynę, aby utrzymać jej widoczność w wyszukiwarce, która dla Twojego biznesu ma największe znaczenie.
Michał Gawlik
Michał Gawlik

Szukasz wiedzy?

Przeczytaj artykuły
z naszego bloga
message ikona

Dowiedz się co możemy zrobić dla Twojej strony lub sklepu.
Wypełnij formularz i skorzystaj
z bezpłatnej konsultacji.

Tomasz Nawrocki

Co o nas mówią?

Poznaj opinie
naszych klientów

To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.

Doskonała
gwiazdki
Na podstawie 33 opinii
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!

Sklep Julia logo

Magdalena Cieczko

sklep-julia.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!

Danuta Organic Concept

Danuta Mierzejewska

Organic Concept
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Profesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!

Adrian Serocki Sportpag

Adrian Serocki

Sportpag / Zezoon
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Współpracowałem z Adboosters i jestem zadowolony. Mnóstwo optymalizacji zostało wykonanych na mojej stronie. Pozycje wielu fraz kluczowych poszybowały do top10 a ogólna widoczność serwisu zwiększyła się. Kontakt z firmą bezproblemowy. Raporty zawsze na czas. Współpracowałem wcześniej z dużymi agencjami i nie byłem zadowolony, do adboosters zawsze można podjechać lub zadzwonić i zawsze otrzymałem merytoryczną odpowiedź na moje pytania.
Adrian Zadorecki Kursy Pierwszej pomocy

Adrian Zadorecki

Kursy pierwszej pomocy Adrian Zadorecki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Polecam współpracę z Adboosters. Wysoki poziom świadczenia usług. Po prawie dwuletniej współpracy z dużą i „znaną” firmą, odetchnęłam z ulgą. Świetny kontakt, dużo własnej inicjatywy. Dobro klienta na pierwszym miejscu. Polecam!
Anna Kmieć Grenbud

Anna Kmieć

Grenbud
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Działamy z naszym sklepem już od wielu miesięcy i widoczność wzrosła bardzo mocno. Jeszcze 2 lata temu sklepu nie było widać w Google prawie wcale, teraz wyświetla się na wysokich pozycjach na kilkaset fraz, co przełożyło się na ruch i liczbę zamówień. Przy pozycjonowaniu trzeba mieć trochę cierpliwości, ale przy tej współpracy od początku szło to w dobrym kierunku i to był dobrze zainwestowany czas.
logo darmaroffice

Mariusz Klosak

DarmarOffice.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Pan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.

Euro Podatki

Anna Konwińska

Euro Podatki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Sprawnie, szybko i fachowo. Potrzebowaliśmy pomocy w SEO, ponieważ ustawienia trochę się zapętliły. Problem został szybko usunięty i naprawiony i co najważniejsze firma nie kryła się ze swoją wiedzą. Odpowiadali na wszystkie pytania i tłumaczyli, to ważne w naszym przypadku, kiedy stronę prowadzimy sami i tylko w sytuacji alarmowej możemy liczyć na wsparcie. teraz wiele rzeczy wydaje się łatwiejsze. Polecamy,.
Grafy

Przemysław Graf

Grafy w Podróży
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.

Wojciech Guła

Serwis GSM
Poprzednie Następne
Firmy, które nam zaufały
Fale Loki Koki Logo
Cortez
lokikoki logo
Miko Coffe
Spidweld
DPV Logistic Logo
maxmedia logo
Mrozbike
Mamakarmi

Co osiągnęliśmy?

Zobacz nasze case study
Poprzednie Następne
Łóżeczko dziecięce

Sklep-julia.pl

Jak działania SEO podniosły sprzedaż o 177% w sklepie internetowym? 
Cel był ambitny – prześcignąć nie tylko bezpośrednich konkurentów klienta, ale również takich gigantów, jak: Allegro, IKEA, Smyk, Ceneo czy OLX. Po wielu miesiącach intensywnych działań udało nam się osiągnąć wysokie i stabilne pozycje na szereg konkurencyjnych i trudnych wyrażeń kluczowych. 
dowiedz się więcej
Rower

Mrozbike

Imponujący wzrost ruchu organicznego o 558% w sklepie rowerowym.
Naszym wspólnym celem było podniesienie ogólnej widoczności sklepu zarówno jeśli chodzi o rowery jak również o części i akcesoria rowerowe wybranych producentów. Chcieliśmy także zwiększyć widoczność sklepu na rynku lokalnym w Bydgoszczy. Sprawdź jak to zrobiliśmy.
dowiedz się więcej
Cortez

Cortez

Wzrost liczby wyrażeń w TOP10 o 4400% - jak to możliwe?
Główne wyzwania, przed którymi stanęliśmy, obejmowały brak widoczności na kluczowe frazy dla potencjalnych franczyzobiorców, silną konkurencję ze strony dużych marek jak Żabka czy Carrefour, słaby profil linkowy oraz ograniczenia prawne w promocji. Jak sobie z tym poradziliśmy?
dowiedz się więcej
Materiały biurowe

DarmarOffice.pl

Droga od prawie zerowej widoczności do tysięcy użytkowników w sklepie internetowym.
Jak na trudność branży i budżet, jakim dysponowaliśmy osiągnęliśmy naprawdę imponujące rezultaty. Znaczna poprawa widoczności sklepu przyniosła wielu nowych użytkowników, których obecność z kolei przełożyła się na wzrost wyników sprzedażowych.
dowiedz się więcej
Poproś o wycenę i dowiedz się jak możemy zwiększyć widoczność
Twojej strony lub sklepu e-commerce.

Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.

    Michał Maliszewski