Popularne wyszukiwarki internetowe – czy istnieje świat poza Google?
- Michał Gawlik
Mówisz: wyszukiwarka, myślisz: Google. Czy istnieje coś poza najsilniejszym kombajnem do przetwarzania informacji na świecie? Teoretycznie tak. Przeczytaj o kilku konkurentach, którzy z roku na rok rosną w siłę.
Detronizacja Google? Raczej niemożliwe
Niektórzy naukowcy zastanawiają się, czy istnieje życie poza ziemią. SEOwcy niekiedy sprawdzają, czy istnieje (jeszcze) świat poza Google. Gigant z Mountain View króluje na rynku wyszukiwarek internetowych. W końcu jak często używamy zwrotu „wygooglować”, zamiast „poszukać w sieci”?
Przewagę rynkową Google widać m.in. na poniższym wykresie GlobalStats:
W roku 2022 najpopularniejsza wyszukiwarka była wybierana jako główna przez ponad 92% użytkowników. Oczywiście konkurencja nie śpi i niejedna firma chciałaby przyciągnąć choć skromny odsetek tych internautów do siebie. W tym wpisie znajdziesz krótkie zestawienie wyszukiwarek innych niż Google, w tym ich najważniejsze zalety i wady.
Świat poza Google – popularne wyszukiwarki internetowe
Bing – ukochane dziecko Microsoftu
Microsoft od lat rozwija wyszukiwarkę Bing (podobnie jak przeglądarkę Edge) i próbuje dorównać Google, na razie bezskutecznie. Bing wyróżnia się designem przypominającym nieco tapetę z Windowsa.
Niestety Bing jest mocno zaśmiecony reklamami. Inaczej niż w Google działają też wyniki wyszukiwania. Przez długi czas były oparte przede wszystkim na temacie frazy, a nie na intencji użytkownika. Na przykład wpisując „najlepsza pizza”, lwią część wyników stanowiły przepisy na ciasto, a nie adresy lokali czy opinie o pizzeriach. Teraz MS zmienia strategię i próbuje nadążyć za rynkowymi tendencjami, choć – nie da się ukryć – wciąż jest dwa kroki z tyłu.
Microsoft uruchomił program lojalnościowy, co w tej branży jest dość nietypowym sposobem na przyciągnięcie użytkownika. W zamian za korzystanie z pakietu MS Edge + Bing można otrzymać karty podarunkowe do popularnych usług i platform.
Oczywiście właśnie ta wyszukiwarka jest promowana przez wszystkie urządzenia Microsoftu. Kompatybilna z nią jest Alexa, popularny wirtualny asystent stworzony przez Amazona.
Zalety: Program lojalnościowy i rozbudowany silnik wyszukiwania obrazów.
Wady: Brak prywatności (dane sprzedawane są reklamodawcom) i niezbyt przejrzysty interfejs.
Yahoo! – wyszukiwarka, której Polacy nie lubią
Yahoo! to wyszukiwarka i jednocześnie dostawca poczty. To trzecia największa wyszukiwarka internetowa na świecie. Polska z pewnością zaniża statystyki, ponieważ w naszym kraju Yahoo! z roku na rok staje się coraz mniej popularna. Wygląda tak:
Według danych Semrush (2021), Yahoo! radzi sobie całkiem nieźle w USA (8,36%) i Wielkiej Brytanii (5,12%). Największy sukces wyszukiwarka odniosła w Japonii. Raport Statcounter donosi, że w Japonii aż 21,23% internautów szukało informacji właśnie w Yahoo! Jeśli więc planujesz rozwijać biznes w Kraju Kwitnącej Wiśni, ta wyszukiwarka może okazać się ważna.
Zalety: Rozbudowany interfejs i popularność na niektórych rynkach (USA, UK, Japonia).
Wady: Słabe zabezpieczenia dotyczące prywatności; trudno odróżnić wyniki organiczne od reklam, a tych ostatnich jest naprawdę sporo.
DuckDuckGo – anonimowość na pierwszym miejscu
„Masz dość śledzenia w internecie?” – takim pytaniem przywitała mnie DuckDuckGo, gdy ją uruchomiłem. Sympatyczna kaczuszka powstała po to, by zapewnić użytkownikom maksymalną prywatność w czasie przeglądania internetu.
DuckDuckGo w ogóle nie śledzi działań użytkowników. Nie ma tu mowy o profilowaniu reklam, nagrywaniu (np. HotJarem) czy zbieraniu danych osobowych. Z tego samego powodu w wynikach nie znajdziesz lokalnych sklepów/lokali – po prostu przeglądarka nie interesuje się lokalizacją użytkownika, więc nazwę miasta lub regionu trzeba wpisywać ręcznie. Algorytm korzysta jedynie z przybliżonej lokalizacji, ustalanej na podstawie adresu IP.
DuckDuckGo ma sporo fanów. Według raportu Semrush, w roku 2020 obsługiwała ponad 23 tys. zapytań dziennie. Chociaż jej silnik nie jest tak dokładny jak w przypadku Google, wyraźnie widać, że kaczuszka ma potencjał. Przyznam się, że sam czasem z niej korzystam.
Zalety: Pełna prywatność, ciągły rozwój, możliwość dostosowania interfejsu.
Wada: Brak dostępu do wielu przydatnych opcji, które znamy z Google, a które wykorzystują profilowanie i historię wyszukiwania.
Baidu – chiński Google
Chiny to jeden z niewielu krajów, w których prym wiedzie inna wyszukiwarka niż Google. Mimo wysiłków amerykańskich speców googluje tu zaledwie 2,47% użytkowników. Powód jest prosty – chiński rząd zablokował swobodny dostęp do Google’a, ponieważ firma nie dostosowała się do jego restrykcyjnych zasad. Dlatego 83,97% chińskich internautów codziennie szuka wiadomości w Baidu.
Wyświetlane w Baidu treści są mocno ocenzurowane, a i nie wszystko można opublikować. Ciekawe przykłady czyszczenia wpisów można znaleźć w książce „Chiny bez makijażu” Marcina Jacoby. Tych, którzy po godzinach lubią poczytać reportaże, serdecznie zachęcam. A jeśli na razie nie planujesz handlować w Chinach, Baidu nie jest dla Ciebie.
Zalety: Baidu to brama do chińskiego rynku. Podobnie jak Google, wyniki wyszukiwania bazują na SERP-ach i łatwo się jej używa.
Wady: Jest dostępna wyłącznie w języku chińskim, a w dodatku cenzurowana i w pełni kontrolowana przez władze.
Yandex – wyszukiwarka zza wschodniej granicy
Yandex to rosyjska wyszukiwarka i korzysta z niej ponad połowa Rosjan, a także część obywateli Ukrainy, Kazachstanu, Białorusi i Turcji. Próby wdrożenia wyszukiwarki na rynek polski zakończyły się niepowodzeniem. Yandex mocno wzoruje się na Google, w swoim zespole zebrali nawet kilku byłych pracowników giganta z USA.
Zalety: Możliwość przechowywania plików w chmurze (Yandex Disk) oraz dostęp do darmowego narzędzia Yandex Metrica (zbiera dane analityczne podobnie jak GA).
Wady: Wyniki organiczne, reklamy i ogólna koncepcja dostosowana jest do rynku rosyjskiego.
Ask. com – zapytaj i zobacz, co będzie
Ask.com to wyszukiwarka, która obsługuje zapytania w języku angielskim. W samym tylko wrześniu 2021 zanotowała 38,3 mln wizyt. Jej algorytm bazuje na tzw. inteligentnych podpowiedziach i promuje zapytania, które są całymi zdaniami.
Zalety: Możliwość wyszukiwania powiązanych fraz (wyświetlają się w formie listy), a także liczne narzędzia dodatkowe, m.in. słownik czy łatwo dostępna prognoza pogody.
Wady: Strona główna jest zaśmiecona reklamami, podobnie jak pierwsze wyniki w SERP-ach. Poza tym dokładność algorytmu mocno szwankuje.
Czy alternatywne wyszukiwarki mają znaczenie dla SEO?
Okazuje się, że niezależnie od rodzaju wyszukiwarki, w skutecznym pozycjonowaniu strony pomaga trzymanie się podstawowych zasad SEO. Największe znaczenie mają:
- Wiarygodność i historia domeny (np. Bing bardzo promuje domeny .gov i .edu)
- Jakość pozyskanych backlinków (Yandex, Bing i Baidu patrzą raczej na ich ilość)
- Tagi meta keywords (dla Google nieistotne, dla innych ważne)
- Ciekawy i bogaty w kluczowe frazy content
- Celowe linkowanie wewnętrzne
Jak widać, fundamenty SEO nie zmieniają się, nawet jeśli użytkownik sięgnie po inną wyszukiwarkę niż Google.
Świat poza Google – wnioski
- Cokolwiek robisz on-site i off-site, optymalizuj to pod wymagania Google. To zawsze się opłaca!
- Jeśli chcesz sprzedawać na rynku chińskim, koniecznie zaprzyjaźnij się z Baidu i traktuj tę wyszukiwarkę z jeszcze większą starannością niż Google.
- Na bieżąco sprawdzaj trendy, żeby wiedzieć, która wyszukiwarka zyskuje popularność.
- Dbaj o witrynę, aby utrzymać jej widoczność w wyszukiwarce, która dla Twojego biznesu ma największe znaczenie.
Szukasz wiedzy?
z naszego bloga
- Konwersja i Lead Generation
- Marketing Internetowy
- SEO
Dlaczego współpraca z niewielką agencją SEO jest bardziej efektywna?
- Bezpieczeństwo w sieci
- E-commerce
- Narzędzia marketingowe
- Reklama PPC
- Tworzenie stron internetowych
CMP Partner Program – porównanie najlepszych rozwiązań [TOP 8]
- E-commerce
- Marketing Internetowy
- SEO
Dlaczego pozycjonowanie stron jest działaniem cyklicznym?
Co o nas mówią?
naszych klientów
To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.
Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!
Magdalena Cieczko
sklep-julia.plWspółpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!
Danuta Mierzejewska
Organic ConceptProfesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!
Adrian Serocki
Sportpag / ZezoonAdrian Zadorecki
Kursy pierwszej pomocy Adrian ZadoreckiAnna Kmieć
GrenbudMariusz Klosak
DarmarOffice.plPan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.
Anna Konwińska
Euro PodatkiPrzemysław Graf
Grafy w PodróżyWspółpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.
Wojciech Guła
Serwis GSMCo osiągnęliśmy?
Sklep-julia.pl
Mrozbike
Cortez
DarmarOffice.pl
Twojej strony lub sklepu e-commerce.
Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.