• Michał Gawlik
  • 5 min. czytania

Interesuje Cię adres www, który jest już zajęty? A może chcesz zacząć działania SEO na domenie, która była wcześniej użytkowana przez innego abonenta? W każdej z tych sytuacji warto sprawdzić podstawowe informacje o domenie oraz jej historię. W tym artykule przeczytasz, dlaczego i jak weryfikować domeny z popularnymi rozszerzeniami.

Kiedy warto sprawdzić informacje o domenie?

W jakim celu weryfikuje się informacje o domenie i jej historii? Niekiedy sprawdzają to użytkownicy, którzy zostali oszukani przez jakiś sklep internetowy i chcą dochodzić swoich praw. Jednak najczęściej dane dotyczące abonenta lub aktywności witryny są potrzebne, gdy:

  • Interesuje Cię domena, która jest już zajęta. Możesz wtedy czekać, aż upłynie data ważności (abonament wygaśnie) lub – co bardziej prawdopodobne – skontaktować się z właścicielem, aby zaproponować wykupienie domeny;
  • Zamierzasz zainwestować w SEO na domenie, która wcześniej była użytkowana przez kogoś innego. W takiej sytuacji znajomość jej historii jest bardzo ważna, ponieważ może ułatwić lub utrudnić pozycjonowanie strony.

Informacje o domenie – jawne czy ukryte?

Informacje o abonencie domeny mogą mieć charakter jawny lub utajony. Zależy to m.in. od obowiązujących w danym kraju przepisów i wewnętrznych regulacji rejestrów. Niekiedy właściciel domeny zamawia usługę ochrony prywatności i wtedy jego dane zostaną podmienione na dane podmiotu, który świadczy taką usługę.

Sprawdzając polskie domeny, które zostały zarejestrowane na osoby fizyczne, zauważysz, że dane abonentów są utajnione z powodu przepisów ustawy o RODO. Jeśli jednak domena jest zarejestrowana na podmiot prowadzący działalność gospodarczą, operator musi zapewnić jawność danych.

Baza WHOIS – podstawowe źródło informacji o domenie

Jeśli chcesz zdobyć informacje o domenie i aktualnym abonencie, przede wszystkim musisz odwiedzić tzw. bazę WHOIS. WHOIS to baza danych, która wykorzystuje ogólnodostępny protokół TCP. Może wysyłać zapytania do różnych baz DNS, aby poznać:

  • Stan domeny (np. aktywna w DNS, wygasła itd.)
  • Dane abonenta, w tym jego nazwę, e-mail i dane teleadresowe (o ile zostały udostępnione)
  • Datę zarejestrowania/utworzenia domeny
  • Datę ostatniej aktywności/modyfikacji
  • Datę wygaśnięcia domeny lub zakończenia okresu rozliczeniowego
  • Nazwy serwerów DNS, na których występuje domena
  • Informacje o podmiocie, który zarejestrował domenę

Do bazy WHOIS mają dostęp serwisy rejestratorów nadrzędnych, czyli dostawców domen. Korzystając z nich, możesz łatwo wysłać zapytanie o domenę do DNS. Najczęściej wystarczy wpisać URL domeny i przejść weryfikację typu captcha, aby od razu otrzymać wynik.

Lista najpopularniejszych baz WHOIS

Dane domeny najlepiej jest sprawdzać bezpośrednio na stronach rejestratorów nadrzędnych. W tym celu skorzystaj z jednego z poniższych adresów:

Zobacz na przykładach, jak można uzyskać informacje o domenach z rozszerzeniami .pl, .eu i .com.

Jak sprawdzić informacje o domenie .pl?

Jeśli chcesz sprawdzić informacje o domenie z rozszerzeniem .pl, odwiedź stronę https://www.dns.pl/whois, a następnie podaj nazwę domeny (bez przedrostków www, http itp.) i potwierdź zabezpieczenie reCAPTCHA. Tak wygląda wynik dla domeny onet.pl:

Wyniki poszukiwań
Zrzut ekranu pokazujący wyniki wyszukiwania informacji o domenie na stronie dns.pl/whois dla zapytania onet.pl

W ten sposób uzyskasz szereg istotnych informacji. Jeśli domena została zarejestrowana na osobę fizyczną, dane w wierszu “Abonent” będą całkowicie ukryte z uwagi na RODO. Bardzo ważny jest wiersz “Stan”. Domeny mogą być aktywne, zarezerwowane, w okresie wygasania lub zwalniane do puli nazw wolnych. Ta informacja podpowie Ci, czy warto czekać, żeby wykupić interesującą Cię domenę.

Jak sprawdzić informacje o domenie .eu?

Jeśli chcesz sprawdzić informacje o domenie europejskiej (z rozszerzeniem .eu), odwiedź serwis https://whois.eurid.eu/pl/. Za jego pośrednictwem uzyskasz bardzo podstawowe dane, pokazane na poniższym przykładzie dla domeny lublin.eu:

Dane z WHOIS
Zrzut ekranu pokazujący wynik wyszukiwania w portalu whois.eurid.eu/pl/ dla zapytania lublin.eu

Oprócz informacji ogólnych (nazwa, status, data rejestracji, operator), otrzymasz dane kontaktowe do abonenta, w tym przypadku jego adres e-mail. Dla rozszerzeń .eu adres e-mail jest wyświetlany zawsze, nawet jeśli domena została opłacona przez osobę fizyczną.

Jak sprawdzić informację o domenie .com?

Szczegółowe informacje o domenie z rozszerzeniem .com (oraz .net., .org i innych domenach globalnych) uzyskasz, odwiedzając https://lookup.icann.org/. Na przykładzie domeny amazon.com zobacz, jak wiele można się dowiedzieć na stronie dostawcy:

Domain information
Zrzut ekranu pokazujący wynik wyszukiwania w portalu lookup.icann.org dla zapytania amazon.com

Zwrotną informację podzielono na kilka sekcji. Znajdziesz tam m.in. rozbudowane dane kontaktowe, niekiedy z dodatkowym adresem sekcji technicznej, która opiekuje się daną domeną.

Historia domeny – zawsze warto ją sprawdzić

Planujesz wykupić lub na nowo zarezerwować domenę, która była wcześniej używana? W takim razie warto sprawdzić jej historię. To samo można powiedzieć o pozycjonowaniu stron internetowych. Domenę z pozytywną historią znacznie łatwiej wykorzystać do działań SEO. Starsze domeny mają w oczach algorytmów Google większy autorytet, więc szybciej osiągają lepsze pozycje w wynikach organicznych.

Jak sprawdzić historię domeny?

Możesz wykorzystać różne narzędzia do sprawdzenia historii domeny. Najczęściej uzyskanie miarodajnych informacji polega na zestawieniu ze sobą danych z różnych źródeł. Godna polecenia jest na przykład Wayback Machine, która zapisuje kopie stron internetowych i pokazuje, jak dana witryna prezentowała się w przeszłości. Spójrz, jak wygląda wykres dla domeny interia.pl:

Historia domeny
Zrzut ekranu z web archive, wayback machine dla zapytania interia.pl

Szczegółowe okresy aktywności możesz zobaczyć również w zakładce „Changes”:

Interia changes
Zrzut ekranu z web archive, wayback machine dla zapytania interia.pl i po wybraniu zakładki Changes.

Dzięki temu zobaczysz, czy poprzedni właściciel na bieżąco aktualizował domenę. Jeszcze więcej detali poznasz, odwiedzając zakładki „Summary” i „Site Map”.

Jakie linki prowadzą do domeny?

Zanim zainwestujesz w domenę, dowiedz się, jakie linki do niej prowadzą. Odnośniki ze słabych, mało wiarygodnych źródeł, to kiepskie zaplecze, ponieważ znacznie utrudniają pozycjonowanie. Do sprawdzania backlinków specjaliści SEO wykorzystują płatne narzędzia, takie jak Ahrefs lub Majestic.

Czy domena ma filtr ręczny od Google?

Trzecią kwestią, na jaką warto zwrócić uwagę, jest filtr algorytmiczny nakładany przez Google. To rodzaj kary za działania niezgodne z ich przepisami. Żeby sprawdzić, czy domena go nie otrzymała, potrzebujesz dostępu do Google Search Console. W GSC wejdź w sekcję Bezpieczeństwo i ręczne działania > Ręczne działania. Jeśli zobaczysz taki komunikat, oznacza to, że wszystko jest OK:

Ręczne filtry
Zrzut ekranu z narzędzia Google Search Console, zakładka ręczne działania.

Informacje o domenie i jej historia – nabierz zwyczaju sprawdzania

Zanim zdecydujesz się złożyć ofertę odkupienia domeny, która wydaje się idealna, poświęć czas, żeby zdobyć niezbędne informacje. Od podstawowych danych, takich jak data rejestracji i jej stan, aż po historię domeny, backlinki i filtry Google – wszystko jest warte sprawdzenia. Choć znalezienie wiarygodnej domeny z chwytliwym adresem wymaga czasu, pomaga szybciej rozwijać się w sieci.

Michał Gawlik
Michał Gawlik

Szukasz wiedzy?

Przeczytaj artykuły
z naszego bloga
message ikona

Dowiedz się co możemy zrobić dla Twojej strony lub sklepu.
Wypełnij formularz i skorzystaj
z bezpłatnej konsultacji.

Tomasz Nawrocki

Co o nas mówią?

Poznaj opinie
naszych klientów

To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.

Doskonała
gwiazdki
Na podstawie 33 opinii
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!

Sklep Julia logo

Magdalena Cieczko

sklep-julia.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!

Danuta Organic Concept

Danuta Mierzejewska

Organic Concept
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Profesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!

Adrian Serocki Sportpag

Adrian Serocki

Sportpag / Zezoon
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Współpracowałem z Adboosters i jestem zadowolony. Mnóstwo optymalizacji zostało wykonanych na mojej stronie. Pozycje wielu fraz kluczowych poszybowały do top10 a ogólna widoczność serwisu zwiększyła się. Kontakt z firmą bezproblemowy. Raporty zawsze na czas. Współpracowałem wcześniej z dużymi agencjami i nie byłem zadowolony, do adboosters zawsze można podjechać lub zadzwonić i zawsze otrzymałem merytoryczną odpowiedź na moje pytania.
Adrian Zadorecki Kursy Pierwszej pomocy

Adrian Zadorecki

Kursy pierwszej pomocy Adrian Zadorecki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Polecam współpracę z Adboosters. Wysoki poziom świadczenia usług. Po prawie dwuletniej współpracy z dużą i „znaną” firmą, odetchnęłam z ulgą. Świetny kontakt, dużo własnej inicjatywy. Dobro klienta na pierwszym miejscu. Polecam!
Anna Kmieć Grenbud

Anna Kmieć

Grenbud
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Działamy z naszym sklepem już od wielu miesięcy i widoczność wzrosła bardzo mocno. Jeszcze 2 lata temu sklepu nie było widać w Google prawie wcale, teraz wyświetla się na wysokich pozycjach na kilkaset fraz, co przełożyło się na ruch i liczbę zamówień. Przy pozycjonowaniu trzeba mieć trochę cierpliwości, ale przy tej współpracy od początku szło to w dobrym kierunku i to był dobrze zainwestowany czas.
logo darmaroffice

Mariusz Klosak

DarmarOffice.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Pan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.

Euro Podatki

Anna Konwińska

Euro Podatki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Sprawnie, szybko i fachowo. Potrzebowaliśmy pomocy w SEO, ponieważ ustawienia trochę się zapętliły. Problem został szybko usunięty i naprawiony i co najważniejsze firma nie kryła się ze swoją wiedzą. Odpowiadali na wszystkie pytania i tłumaczyli, to ważne w naszym przypadku, kiedy stronę prowadzimy sami i tylko w sytuacji alarmowej możemy liczyć na wsparcie. teraz wiele rzeczy wydaje się łatwiejsze. Polecamy,.
Grafy

Przemysław Graf

Grafy w Podróży
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.

Wojciech Guła

Serwis GSM
Poprzednie Następne
Firmy, które nam zaufały
Fale Loki Koki Logo
Cortez
lokikoki logo
Miko Coffe
Spidweld
DPV Logistic Logo
maxmedia logo
Mrozbike
Mamakarmi

Co osiągnęliśmy?

Zobacz nasze case study
Poprzednie Następne
Łóżeczko dziecięce

Sklep-julia.pl

Jak działania SEO podniosły sprzedaż o 177% w sklepie internetowym? 
Cel był ambitny – prześcignąć nie tylko bezpośrednich konkurentów klienta, ale również takich gigantów, jak: Allegro, IKEA, Smyk, Ceneo czy OLX. Po wielu miesiącach intensywnych działań udało nam się osiągnąć wysokie i stabilne pozycje na szereg konkurencyjnych i trudnych wyrażeń kluczowych. 
dowiedz się więcej
Rower

Mrozbike

Imponujący wzrost ruchu organicznego o 558% w sklepie rowerowym.
Naszym wspólnym celem było podniesienie ogólnej widoczności sklepu zarówno jeśli chodzi o rowery jak również o części i akcesoria rowerowe wybranych producentów. Chcieliśmy także zwiększyć widoczność sklepu na rynku lokalnym w Bydgoszczy. Sprawdź jak to zrobiliśmy.
dowiedz się więcej
Cortez

Cortez

Wzrost liczby wyrażeń w TOP10 o 4400% - jak to możliwe?
Główne wyzwania, przed którymi stanęliśmy, obejmowały brak widoczności na kluczowe frazy dla potencjalnych franczyzobiorców, silną konkurencję ze strony dużych marek jak Żabka czy Carrefour, słaby profil linkowy oraz ograniczenia prawne w promocji. Jak sobie z tym poradziliśmy?
dowiedz się więcej
Materiały biurowe

DarmarOffice.pl

Droga od prawie zerowej widoczności do tysięcy użytkowników w sklepie internetowym.
Jak na trudność branży i budżet, jakim dysponowaliśmy osiągnęliśmy naprawdę imponujące rezultaty. Znaczna poprawa widoczności sklepu przyniosła wielu nowych użytkowników, których obecność z kolei przełożyła się na wzrost wyników sprzedażowych.
dowiedz się więcej
Poproś o wycenę i dowiedz się jak możemy zwiększyć widoczność
Twojej strony lub sklepu e-commerce.

Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.

    Michał Maliszewski