

Interesuje Cię adres www, który jest już zajęty? A może chcesz zacząć działania SEO na domenie, która była wcześniej użytkowana przez innego abonenta? W każdej z tych sytuacji warto sprawdzić podstawowe informacje o domenie oraz jej historię. W tym artykule przeczytasz, dlaczego i jak weryfikować domeny z popularnymi rozszerzeniami.
Może również zainteresować Cię artykuł: Co to jest domena, z czego się składa i jak ją wybrać? Kompleksowy poradnik!
W jakim celu weryfikuje się informacje o domenie i jej historii? Niekiedy sprawdzają to użytkownicy, którzy zostali oszukani przez jakiś sklep internetowy i chcą dochodzić swoich praw. Jednak najczęściej dane dotyczące abonenta lub aktywności witryny są potrzebne, gdy:
Informacje o abonencie domeny mogą mieć charakter jawny lub utajony. Zależy to m.in. od obowiązujących w danym kraju przepisów i wewnętrznych regulacji rejestrów. Niekiedy właściciel domeny zamawia usługę ochrony prywatności i wtedy jego dane zostaną podmienione na dane podmiotu, który świadczy taką usługę.
Sprawdzając polskie domeny, które zostały zarejestrowane na osoby fizyczne, zauważysz, że dane abonentów są utajnione z powodu przepisów ustawy o RODO. Jeśli jednak domena jest zarejestrowana na podmiot prowadzący działalność gospodarczą, operator musi zapewnić jawność danych.
Jeśli chcesz zdobyć informacje o domenie i aktualnym abonencie, przede wszystkim musisz odwiedzić tzw. bazę WHOIS. WHOIS to baza danych, która wykorzystuje ogólnodostępny protokół TCP. Może wysyłać zapytania do różnych baz DNS, aby poznać:
Do bazy WHOIS mają dostęp serwisy rejestratorów nadrzędnych, czyli dostawców domen. Korzystając z nich, możesz łatwo wysłać zapytanie o domenę do DNS. Najczęściej wystarczy wpisać URL domeny i przejść weryfikację typu captcha, aby od razu otrzymać wynik.
Dane domeny najlepiej jest sprawdzać bezpośrednio na stronach rejestratorów nadrzędnych. W tym celu skorzystaj z jednego z poniższych adresów:
Zobacz na przykładach, jak można uzyskać informacje o domenach z rozszerzeniami .pl, .eu i .com.
Jeśli chcesz sprawdzić informacje o domenie z rozszerzeniem .pl, odwiedź stronę https://www.dns.pl/whois, a następnie podaj nazwę domeny (bez przedrostków www, http itp.) i potwierdź zabezpieczenie reCAPTCHA. Tak wygląda wynik dla domeny onet.pl:
W ten sposób uzyskasz szereg istotnych informacji. Jeśli domena została zarejestrowana na osobę fizyczną, dane w wierszu “Abonent” będą całkowicie ukryte z uwagi na RODO. Bardzo ważny jest wiersz “Stan”. Domeny mogą być aktywne, zarezerwowane, w okresie wygasania lub zwalniane do puli nazw wolnych. Ta informacja podpowie Ci, czy warto czekać, żeby wykupić interesującą Cię domenę.
Jeśli chcesz sprawdzić informacje o domenie europejskiej (z rozszerzeniem .eu), odwiedź serwis https://whois.eurid.eu/pl/. Za jego pośrednictwem uzyskasz bardzo podstawowe dane, pokazane na poniższym przykładzie dla domeny lublin.eu:
Oprócz informacji ogólnych (nazwa, status, data rejestracji, operator), otrzymasz dane kontaktowe do abonenta, w tym przypadku jego adres e-mail. Dla rozszerzeń .eu adres e-mail jest wyświetlany zawsze, nawet jeśli domena została opłacona przez osobę fizyczną.
Szczegółowe informacje o domenie z rozszerzeniem .com (oraz .net., .org i innych domenach globalnych) uzyskasz, odwiedzając https://lookup.icann.org/. Na przykładzie domeny amazon.com zobacz, jak wiele można się dowiedzieć na stronie dostawcy:
Zwrotną informację podzielono na kilka sekcji. Znajdziesz tam m.in. rozbudowane dane kontaktowe, niekiedy z dodatkowym adresem sekcji technicznej, która opiekuje się daną domeną.
Planujesz wykupić lub na nowo zarezerwować domenę, która była wcześniej używana? W takim razie warto sprawdzić jej historię. To samo można powiedzieć o pozycjonowaniu stron internetowych. Domenę z pozytywną historią znacznie łatwiej wykorzystać do działań SEO. Starsze domeny mają w oczach algorytmów Google większy autorytet, więc szybciej osiągają lepsze pozycje w wynikach organicznych.
Możesz wykorzystać różne narzędzia do sprawdzenia historii domeny. Najczęściej uzyskanie miarodajnych informacji polega na zestawieniu ze sobą danych z różnych źródeł. Godna polecenia jest na przykład Wayback Machine, która zapisuje kopie stron internetowych i pokazuje, jak dana witryna prezentowała się w przeszłości. Spójrz, jak wygląda wykres dla domeny interia.pl:
Szczegółowe okresy aktywności możesz zobaczyć również w zakładce „Changes”:
Dzięki temu zobaczysz, czy poprzedni właściciel na bieżąco aktualizował domenę. Jeszcze więcej detali poznasz, odwiedzając zakładki „Summary” i „Site Map”.
Zanim zainwestujesz w domenę, dowiedz się, jakie linki do niej prowadzą. Odnośniki ze słabych, mało wiarygodnych źródeł, to kiepskie zaplecze, ponieważ znacznie utrudniają pozycjonowanie. Do sprawdzania backlinków specjaliści SEO wykorzystują płatne narzędzia, takie jak Ahrefs lub Majestic.
Trzecią kwestią, na jaką warto zwrócić uwagę, jest filtr algorytmiczny nakładany przez Google. To rodzaj kary za działania niezgodne z ich przepisami. Żeby sprawdzić, czy domena go nie otrzymała, potrzebujesz dostępu do Google Search Console. W GSC wejdź w sekcję Bezpieczeństwo i ręczne działania > Ręczne działania. Jeśli zobaczysz taki komunikat, oznacza to, że wszystko jest OK:
Zanim zdecydujesz się złożyć ofertę odkupienia domeny, która wydaje się idealna, poświęć czas, żeby zdobyć niezbędne informacje. Od podstawowych danych, takich jak data rejestracji i jej stan, aż po historię domeny, backlinki i filtry Google – wszystko jest warte sprawdzenia. Choć znalezienie wiarygodnej domeny z chwytliwym adresem wymaga czasu, pomaga szybciej rozwijać się w sieci.
To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.
Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!
Współpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!
Profesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!
Pan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.
Współpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.
Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.