Cloaking – co to jest i dlaczego trzeba go unikać?
- Michał Gawlik
- 5 min. czytania
Cloaking zalicza się do nieetycznych działań określanych jako Black Hat SEO. Co zrobić, żeby nawet nieświadomie nie stosować wątpliwych metod pozycjonowania stron? Przeczytaj i dowiedz się więcej!
Czym jest cloaking i co o nim myśli Google?
Definicję cloakingu, czyli maskowania, można znaleźć w poradniku Google dla webmasterów. Czytamy tam:
„Maskowanie to działanie polegające na pokazywaniu użytkownikom treści innych niż te prezentowane wyszukiwarkom w celu manipulowania rankingami stron i wprowadzania użytkowników w błąd”.
Cloaking bezpośrednio wiąże się z publikowaniem na stronie ukrytego tekstu i ukrytych linków lub utrudnianiem użytkownikom dostępu do niewidocznych informacji.
Takie działania określane są mianem Black Hat SEO i uznawane za nielegalne i nieetyczne. Co więcej, ich stosowanie może zostać odczytane przez Google za spam i bardzo negatywnie odbić się na pozycji strony w wynikach organicznych.
Przykłady cloakingu
Treści na stronie publikowane są na podstawie adresu IP lub nagłówka HTTP użytkownika wysyłającego zapytanie. Nieuczciwi webmasterzy stosują skrypt, który identyfikuje na stronie robota wyszukiwarki, a następnie pokazuje mu inną wersję strony, niż to jest w rzeczywistości. Takie zachowanie to cloaking.
Inną praktyką uznawaną za maskowanie jest prezentowanie wyszukiwarce strony w języku HTML, a użytkownikom publikowanie tej samej treści jako grafika lub animacja.
Uwaga! W przypadku witryn, które wykorzystują technologie takie jak JavaScript lub Flash programiści i webmasterzy powinni trzymać się specjalnych zaleceń Google, żeby nie obciążyć się karą za cloaking.
Do technik manipulacji rankingiem witryn zalicza się również maskowanie tekstu i linków, w tym:
- publikowanie tekstu w kolorze identycznym z kolorem tła,
- umieszczanie tekstu poza obszarem odczytu („poza ekranem”),
- dążenie do tego, by czcionka stała się niewidoczna dla użytkownika,
- tworzenie linkowania za pomocą jednoznakowych anchorów, takich jak myślnik, kropka, przecinek, dywiz itp.
Warto przy tym zaznaczyć, że ukrywanie części contentu na potrzeby mobilnej wersji witryny jest jak najbardziej uzasadnione i nie jest traktowane przez Google jako cloaking.
Jak cloaking może wpłynąć na SEO Twojej strony?
Cloaking, podobnie jak inne działania Black Hat SEO, jest surowo karany przez algorytm wyszukiwarki. Pogląd, jakoby roboty Google można było łatwo oszukać, należy włożyć między bajki. Wysoki stopień zaawansowania wyszukiwarki i ciągłe prace nad jej udoskonalaniem sprawiły, że jakiekolwiek próby manipulacji nie przynoszą efektu lub opłacają się jedynie na krótką metę.
Takich działań unikaj jak ognia!
- Nie stosuj skryptów, które pokazują wyszukiwarce inną treść niż ta dostępna dla użytkownika.
- Nie pisz białego tekstu na białym tle.
- Nie ukrywaj tekstu za obrazem.
- Nie stosuj atrybutów CSS, żeby umieścić tekst poza ekranem.
- Nie ustawiaj rozmiaru lub nieprzezroczystości czcionki na 0.
- Nie ukrywaj linków pod jednym małym znakiem.
Jakie działania ukrywające treści nie są uznawane za cloaking?
- Możesz pokazywać lub ukrywać dodatkową treść za pomocą akordeonów, kart lub zakładek.
- Możesz stosować pokaz slajdów lub suwak, który naprzemiennie pokazuje różne treści lub obrazy.
- Możesz stosować etykiety lub widżety, które pokazują dodatkowy tekst, gdy użytkownik wchodzi w interakcję z elementem na stronie.
- Możesz stosować tekst dostępny tylko dla czytników ekranowych, jeśli jest on przeznaczony dla ich użytkowników.
Więcej na temat dozwolonych i zakazanych działań przeczytasz w oficjalnym poradniku Google dla webmasterów i deweloperów.
Nie stosuj cloakingu – świadomie ani nieświadomie!
Nie stosuj żadnej nieuczciwej techniki, takiej jak cloaking lub ukrywanie treści i linków. Pamiętaj, że doświadczone i profesjonalne agencje SEO nigdy nie sięgają po metody Black Hat SEO. Stopniowa optymalizacja witryny, obejmująca działania on-site i off-site, kosztuje więcej i trwa dłużej, ale daje najlepsze rezultaty.
Wniosek? Budując autorytet swojej witryny, podążaj za wskazówkami Google. Publikuj wartościowe dla użytkowników treści i dbaj o optymalizację pod kątem UX. Dzięki temu z każdym miesiącem będziesz coraz wyżej w wynikach wyszukiwania.
Cloaking – najczęściej zadawane pytania
Cloaking to nieetyczne i nielegalne działanie, polegające na pokazywaniu użytkownikom innych treści niż te, które są pokazywane robotom wyszukiwarki. Wprowadza to algorytmy Google i samych użytkowników w błąd i jest surowo karane.
Zaawansowane algorytmy Google szybko dostrzegają próby cloakingu i uznają je za spam. W efekcie strony wykorzystujące nielegalne metody SEO spadają w wynikach wyszukiwania, a niekiedy nawet są blokowane. Lepszym i bezpiecznym rozwiązaniem jest stopniowa optymalizacja witryny z pomocą uczciwej agencji SEO.
Szukasz wiedzy?
z naszego bloga
- Konwersja i Lead Generation
- Marketing Internetowy
- SEO
Dlaczego współpraca z niewielką agencją SEO jest bardziej efektywna?
- Bezpieczeństwo w sieci
- E-commerce
- Narzędzia marketingowe
- Reklama PPC
- Tworzenie stron internetowych
CMP Partner Program – porównanie najlepszych rozwiązań [TOP 8]
- E-commerce
- Marketing Internetowy
- SEO
Dlaczego pozycjonowanie stron jest działaniem cyklicznym?
Co o nas mówią?
naszych klientów
To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.
Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!
Magdalena Cieczko
sklep-julia.plWspółpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!
Danuta Mierzejewska
Organic ConceptProfesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!
Adrian Serocki
Sportpag / ZezoonAdrian Zadorecki
Kursy pierwszej pomocy Adrian ZadoreckiAnna Kmieć
GrenbudMariusz Klosak
DarmarOffice.plPan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.
Anna Konwińska
Euro PodatkiPrzemysław Graf
Grafy w PodróżyWspółpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.
Wojciech Guła
Serwis GSMCo osiągnęliśmy?
Sklep-julia.pl
Mrozbike
Cortez
DarmarOffice.pl
Twojej strony lub sklepu e-commerce.
Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.