Google Merchant Center – jak z niego korzystać?

Google Merchant Center
Spis treści

Gigant z Mountain View opisuje Merchant Center słowami: „Zdobywaj nowych klientów i bezpłatnie pokazuj swoje produkty w Google”. Brzmi jak przepis na sukces dla sklepu internetowego, prawda? GMC to rzeczywiście bardzo przydatne narzędzie i jeśli rozwijasz skrzydła w e-commerce, koniecznie powinieneś je poznać. W tym artykule znajdziesz kilka najważniejszych informacji i dowiesz się, jak zacząć.

Google Merchant Center – narzędzie dedykowane e-sklepom

Narzędzie Google Merchant Center jest bezpłatne i pozwala:

  • promować towary w organicznych wynikach wyszukiwania oraz 
  • zarządzać kampaniami Google Shopping w ramach platformy, o której na pewno już słyszałeś – Google Ads

Rejestrując się w GMC i dodając poszczególne produkty (ręcznie lub automatycznie – o tym nieco dalej), naprawdę wiele zyskasz. Klienci szukający fraz sprzedażowych w wyszukiwarce, mapach albo YouTube zobaczą Twoją ofertę i będą mogli kliknąć link prowadzący do strony e-sklepu. A jeśli sprzedajesz w lokalu stacjonarnym, użytkownicy otrzymają wskazówki dotarcia na miejsce.

Gdzie pojawiają się produkty dodane do Google Merchant Center?

Produkty dodane do GMC będą wyświetlane użytkownikom różnych platform Google. Na poniższych screenach zobaczysz, jak wygląda taka prezentacja.

Reklama produktu w wyszukiwarce Google
(Reklama produktu w wyszukiwarce Google; źródło: google.com)
Reklama produktu w Mapach Google
(Reklama produktu w Mapach Google; źródło: google.com)
Reklama produktu w YouTube
(Reklama produktu w YouTube; źródło: google.com)
Reklama produktu na karcie Zakupy
(Reklama produktu na karcie Zakupy; źródło: google.com)
Reklama produktu w karcie Grafika
(Reklama produktu w karcie Grafika; źródło: google.com)

Jak rozpocząć korzystanie z Google Merchant Center?

Możesz samodzielnie rozpocząć konfigurowanie Google Merchant Center lub skorzystać z pomocy specjalistów agencji SEO. Niezależnie od tego, którą opcję wybierzesz, zobacz, jak wygląda proces zakładania konta i dodawania produktów.

#1 Założenie konta Merchant Center

Do korzystania z GMC, podobnie jak przy innych usługach amerykańskiego giganta, potrzebne jest konto Google. Gdy już je założysz, wejdź na https://merchants.google.com/ i wybierz opcję „Zarejestruj się w Merchant Center”. Kreator konfiguracji poprosi o kilka danych. Należą do nich podstawowe informacje o Twojej firmie i opcje płatności, które oferujesz klientom.

#2 Stworzenie pliku produktowego

Plik produktowy (inaczej: feed produktowy) zawiera wszystkie informacje o asortymencie oferowanym w Twoim sklepie. Chodzi m.in. o nazwę (tytuł) produktu, jego opis, kategorię, cenę, dostępność, koszt dostawy, markę, nr katalogowy, adresy URL dla karty produktu i zdjęć itd.

GMC nie stawia przed użytkownikami wymagań dotyczących liczby produktów. Nawet jeśli masz bardzo, bardzo mały sklep z 1 lub 2 produktami, możesz stworzyć feed produktowy i używać GMC.

  • Uwaga: Jeśli korzystasz z platformy e-commerce, takiej jak Shopify, BigCommerce, WooCommerce lub PrestaShop, warto skorzystać z automatycznej synchronizacji. Przeczytasz o niej w punkcie 5.

#3 Wgranie pliku produktowego

Po przygotowaniu pliku trzeba go wgrać do GMC:

  • Zaloguj się na swoje konto Merchant Center.
  • W lewej kolumnie wybierz zakładkę „Produkty”.
  • Kliknij przycisk „Dodaj produkty”, a następnie Dodawaj produkty zbiorczo”
  • Wybierz kraj sprzedaży i język.
  • Wpisz nazwę pliku produktowego i metodę przesyłania.
  • Ustaw konfigurację dla automatycznej synchronizacji z plikiem zbiorczym

Teraz pozostaje tylko czekać na akceptację ze strony Google, która trwa maksymalnie 3 dni robocze. Produkty czekające na decyzję oznaczone są kolorem niebieskim.

#4 Sprawdź plik po weryfikacji Google

Gdy otrzymasz informację o zakończeniu weryfikacji, sprawdź, czy wszystkie wpisy zostały zaakceptowane. 

Zielony komunikat o zaakceptowanych plikach produktowych
(Na zdjęciu: Zielony komunikat o zaakceptowanych plikach produktowych)

Jeśli Google odrzucił któryś z produktów, zostanie on zaznaczony na czerwono. Będziesz mógł poznać przyczynę odrzucenia, naprawić błędy i ponownie przesłać plik.

  • Pamiętaj: Nie lekceważ żółtego komunikatu „Wygasające produkty”. Jeśli go zobaczysz, masz 3 dni na podjęcie działań dotyczących zaznaczonych wpisów. W przeciwnym wypadku produkty te wygasną, czyli Google przestanie je wyświetlać w wynikach wyszukiwania.

#5 Zintegruj platformę e-commerce z GMC

Połączenie sklepu internetowego z Merchant Center to najwygodniejsza opcja. Pozwala automatycznie dodawać wszystkie produkty do GMC. Wszystkie zmiany stanów magazynowych i oferty będą synchronizowane bez konieczności ręcznej ingerencji użytkownika.

Każda platforma e-commerce współpracująca z Google przygotowała tutorial na temat zintegrowania sklepu. Przydatne linki znajdziesz poniżej:

Maksymalnie wykorzystaj potencjał Merchant Center dzięki reklamom

Chociaż za GMC nie zapłacisz nawet złotówki, bazowanie wyłącznie na wynikach organicznych może się okazać niewystarczające. Jak wiesz, konkurencja w sieci jest ogromna. Dlatego tak duże znaczenie ma precyzyjne skonfigurowanie kampanii reklamowych Google Ads. Dzięki temu zaczniesz skutecznie promować asortyment sklepu.

Wykorzystanie Google Ads pozwala wyświetlać promowane produkty nad listą wyników organicznych
(Na zdjęciu: Wykorzystanie Google Ads pozwala wyświetlać promowane produkty nad listą wyników organicznych; źródło: google.com)

W przypadku kampanii Google Shopping płacisz wyłącznie za efekt. Systemy rozliczania reklam to: stałe CPC (za każde kliknięcie reklamy), dynamiczne eCPC (uwzględniające poziom konwersji) lub ROAS (gdzie kwota przeznaczona na Adsy jest skorelowana z kwotą rzeczywistego przychodu ze sprzedaży).

Jeśli dopiero rozpoczynasz działalność w e-commerce, wybór najkorzystniejszego sposobu rozliczeń może być niełatwy. Dlatego wszystkich początkujących w Google Ads zachęcam do skorzystania z pomocy specjalistów z agencji SEO. Współpraca z rzetelną i uczciwą agencją pomoże Ci uniknąć przepalania budżetu i połączyć działania reklamowe z innymi kwestiami, o których pisaliśmy na blogu, m.in. optymalizacją strony, rozbudową contentu lub poprawą UX.

Czy Google Merchant Center to coś dla Ciebie?

Skoro prowadzisz sklep internetowy lub stacjonarny i chcesz efektywnie reklamować się w szeroko pojętym świecie Google, konfiguracja GMC to nie opcja – to obowiązek! 

Na szczęście założenie konta i zarządzanie nim jest proste, a użytkownicy mogą korzystać z praktycznych instrukcji przygotowanych przez Google. Jeśli jednak chcesz wykorzystać potencjał płatnych reklam, a nie masz dużego doświadczenia w ich konfigurowaniu płatnych reklam, skorzystaj z usług agencji SEO.

Google Merchant Center – najczęściej zadawane pytania

Czy usługa Merchant Center jest bezpłatna?

Tak. Google będzie prezentować Twoje produkty, adres www lub lokalizację sklepu stacjonarnego zupełnie bezpłatnie. Jednak warto w rozsądny sposób korzystać z płatnych reklam, żeby zwiększyć swoją widoczność w sieci i zwiększyć liczbę klientów.

Jak zarejestrować się w Google Merchant Center?

Żeby reklamować się z GMC trzeba: 1) mieć konto Google, 2) zarejestrować konto Merchant Center i 3) dodać informacje o oferowanych produktach.

Jak przesłać produkty do GMC?

Użytkownicy Shopify, PrestaShop, WooCommerce, BigCommerce lub innej wspieranej platformy e-commerce mogą korzystać z automatycznej synchronizacji z GMC. Alternatywą jest ręczne wprowadzanie informacji o każdym produkcie lub dodanie zbiorczego arkusza kalkulacyjnego z danymi.

Gdzie wyświetlają się reklamy produktów?

Produkty wyświetlają się we wszystkich miejscach, które Google określa mianem ekosystemu. Obejmuje to wyniki w wyszukiwarce, Mapy Google, YouTube oraz karty Zakupów i Grafiki.

Michał Gawlik

Michał Gawlik

Zostaw komentarz.

Bezpłatny audyt SEO + konsultacja

Nie czekaj, zacznij działać.