Jak rozpocząć współpracę z agencją marketingową i na co warto zwrócić uwagę?

  • Zuzanna Przybysz
  • 5 min. czytania

Nie masz czasu lub możliwości samodzielnie prowadzić działań reklamowych w Internecie i chcesz zlecić tę kwestię profesjonalistom? To bardzo dobra decyzja. Agencje zajmujące się promocją stron w sieci często mają w tej dziedzinie duże doświadczenie, zatrudniają specjalistów i wiedzą, jaka strategia przynosi spodziewane rezultaty. Czy każda firma SEO zna się na rzeczy? Niekoniecznie. Dowiedz się jak nawiązać owocną współpracę z agencją marketingową i na co zwrócić szczególną uwagę przed podpisaniem umowy. 

W jaki sposób dotrzeć do agencji marketingowej? 

Za pośrednictwem wyszukiwarki Google

Spora część firm zajmujących się marketingiem internetowym, sama inwestuje właśnie w tę formę reklamy. Niejednokrotnie, klienci chcący skorzystać z usług agencji wpisują odpowiednie frazy do wyszukiwarki Google. Jakich słów kluczowych najczęściej w tym celu używają? Zazwyczaj formułują zapytania takie jak np. „pozycjonowanie”, „pozycjonowanie stron”, „pozycjonowanie stron internetowych”, „pozycjonowanie sklepów internetowych”, czy w ujęciu lokalnym (z dopiskiem nazwy miasta) np. „pozycjonowanie Bydgoszcz”. Następnym krokiem jest bezpośredni kontakt z agencjami wyświetlającymi się wysoko w ramach kampanii Google Ads lub w naturalnych wynikach wyszukiwania. Znaczna większość klientów decyduje się na wysłanie wiadomości z prośbą o ofertę lub kontakt telefoniczny.

Dzięki mediom społecznościowym 

Kolejną formą reklamy, z jakiej korzystają agencje marketingowe, są media społecznościowe. Często docierają do nowych klientów za pośrednictwem kampanii Facebook Ads lub poprzez aktywne uczestnictwo w grupach o tematyce SEO oraz SEM. Dzięki temu zwolennicy social mediów nie będą musieli ich opuszczać, aby złożyć zapytanie z prośbą o ofertę na pozycjonowanie lub kampanię Google Ads.

Poprzez spotkania biznesowe lub targi 

Obecnie coraz częściej agencje zajmujące się pozycjonowaniem biorą udział w spotkaniach urządzanych przez organizacje biznesowe zrzeszające przedstawicieli różnych branż. Dzięki takim inicjatywom przedsiębiorcy mogą rozwijać swoje firmy i docierać do nowych odbiorców. Zazwyczaj uczestnicy spotkań korzystają wzajemnie ze swoich usług, dzięki czemu wspierają lokalne biznesy. Udział w takich meetingach może nie tylko pomóc w dotarciu do firmy SEO, ale również ułatwić pozyskiwanie nowych klientów.  

Wiele agencji marketingowych pojawia się również na licznie organizowanych targach branżowych. Podczas takiej, często kilkudniowej imprezy, można odwiedzić stanowiska różnych firm, zebrać broszury, porozmawiać o potencjalnej współpracy i nawiązać bezpośrednią relację. Często takie eventy wiążą się również z wystąpieniami na temat różnych zagadnień dotyczących reklamy w Internecie, co umożliwia poszerzenie wiedzy w tym zakresie i zwiększenie świadomości.

Z polecenia

To bez wątpienia najstarsza z wymienionych metod dotarcia do firmy SEO i niejednokrotnie najbardziej sprawdzona. W wielu dziedzinach życia bazujemy bowiem na tzw. poczcie pantoflowej, czyli bezpośrednich recenzjach innych ludzi. Gdy ktoś, kogo znamy, jest zadowolony z usług agencji, z którą współpracuje, nabieramy do niej zaufania i często bez wahania decydujemy się na nawiązanie kontaktu i skorzystanie z oferty.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze firmy do pozycjonowania?

Pierwsza rozmowa

Pierwsze wrażenie niewątpliwie ma znaczenie, również w przypadku branży SEO. Znaczna większość firm na zapytanie klienta odpowiada telefonicznie, co jest bardzo dobrą praktyką. Doradca klienta, jeśli jest profesjonalistą, podczas kilkuminutowej rozmowy, dowie się wszystkiego, co jest niezbędne do stworzenia indywidualnej propozycji.  Działasz lokalnie czy ogólnopolsko? Na sprzedaży jakich produktów szczególnie Ci zależy? Jakim budżetem dysponujesz? Czy strona była wcześniej pozycjonowana? Jeśli tak, to dlaczego zmieniasz firmę? Strona była na pozycjach, ale sprzedaż nie wzrosła, czy nigdy nie udało się wypozycjonować najważniejszych dla Ciebie słów kluczowych? Te wszystkie informacje mają ogromne znaczenie, dlatego porozmawiaj ze specjalistą w momencie, w którym faktycznie znajdziesz wolną chwilę i będziesz w stanie skoncentrować się na konwersacji. Od tej rozmowy wiele zależy – dobór strategii, oferta, co docelowo przełoży się na warunki całej współpracy. Jeśli handlowiec na bieżąco reaguje na otrzymane od Ciebie informacje i wie, co chce Ci zaproponować, to dobry znak. Gdy bez tzw. badania potrzeb, wyśle Ci szablonową ofertę, nie pytając o nic więcej, zastanów się, czy na pewno jesteś w dobrych rękach.

Dedykowana oferta

Kolejną bardzo istotną kwestią jest to, czy informacje, które padły w rozmowie zostały wykorzystane w praktyce. Co to dokładnie oznacza? To, czy przygotowana dla Ciebie oferta faktycznie uwzględnia Twoje oczekiwania. Wysokość budżetu i długość umowy są zgodne z tym, co ustaliliście z doradcą? Świetnie. Oznacza to, że handlowiec, z którym prowadzisz rozmowy, aktywnie Cię słucha i bierze pod uwagę Twoje sugestie i potrzeby. W razie jakichkolwiek pytań na temat propozycji nie bój się pytać – wszystkie wątpliwości lub niejasności warto wyjaśnić już na tym etapie rozmów.

Terminowość 

To następny bardzo ważny aspekt, na który warto zwrócić uwagę. Firma, która nie dba o klienta przed podpisaniem umowy, po nawiązaniu współpracy może już całkowicie o nim zapomnieć. Doradca handlowy deklaruje się, że wyśle ofertę w dniu rozmowy, a ostatecznie nie wywiązuje się z obietnicy? Oczywiście, każdemu może wypaść nieplanowane spotkanie z klientem, ale warto wówczas znaleźć choćby chwilę na krótką wiadomość z informacją, że czas przygotowania propozycji może się wydłużyć. Jeśli niewywiązywanie się z terminów bywa nagminne, niewątpliwie nie jest to najlepsza wizytówka. Jeżeli natomiast Twój opiekun wywiązuje się ze złożonych deklaracji i zawsze dzwoni o ustalonych porach, kolejny plus dla niego.

Warunki umowy 

Jeśli chodzi o umowy z firmami SEO, to temat, o którym można niemal napisać książkę. Niestety, duża część agencji bazuje na nieświadomości klientów, przemycając bardzo niekorzystne zapisy, przejawiające się w przeróżny sposób. Umowa minimum na 3 lata, bo pozycjonowanie to proces? Konieczność zwrotu „opłaty aktywacyjnej”, która często wynosi kilka lub kilkanaście tysięcy złotych w przypadku chęci odstąpienia od umowy? Kontrakt na czas nieokreślony, ale z gwarancją współpracy na minimum rok, dwa lata lub dłużej? To prawdziwe przykłady wprost z branży SEO. Często, w przypadku złożenia wypowiedzenia, nawet z powodu całkowitego braku efektów, naliczane zostają kary, zapisane w umowie w tak zwiły sposób, że osoba niebędąca prawnikiem nie ma szans ich zrozumieć. Ponadto, warto wspomnieć o licznych paragrafach informujących o obowiązkach klienta i praktycznie zerowych, obligujących agencję do jakichkolwiek działań. W tym miejscu aż chciałoby się napisać drukowanymi literami – proszę, czytaj umowę, którą podpisujesz. W razie jakichkolwiek wątpliwości warto zainwestować kilkaset złotych w spotkanie z prawnikiem, aby skonsultować z nim wątpliwe zapisy. Jeśli agencja, z którą rozmawiasz, przedstawia krótką i klarowną umowę, dodatkowo na czas nieokreślony, to naprawdę ogromny i rzadko spotykany atut.

Opinie 

Niezwykle istotną kwestią, na którą należy zwrócić szczególną uwagę, są opinie dostępne w sieci. Najczęściej weryfikujemy je w wizytówce Google Moja Firma, bo to właśnie tam, swoimi spostrzeżeniami na temat współpracy dzielą się użytkownicy.  Czy są to tylko klienci? Niestety nie i w tej kwestii również należy wykazać się szczególną czujnością. Spora część firm, która cieszy się wątpliwą opinią, przysłania negatywne wpisy, licznymi pozytywami z fikcyjnych kont. Warto zatem poświęcić trochę więcej czasu na przeanalizowanie tego tematu. Jak więc dotrzeć do prawdy? Należy przejrzeć większość ocen na temat danej firmy wraz z komentarzami, a nie tylko średnią ilość gwiazdek i kilka najświeższych recenzji. W momencie, w którym spotkasz się z licznymi negatywnymi opiniami, przysłanianymi co jakiś czas pięcioma gwiazdkami z licznych kont z zerową historią, poważnie rozważ zakończenie dalszych rozmów na temat współpracy. Zdecydowanie lepiej zaufać firmie, która mniej recenzji, ale wiarygodnych, niż kilkaset wpisów wątpliwego pochodzenia.

Wybór agencji marketingowej niewątpliwie nie jest prosty. Na rynku działa wiele firm nastawionych wyłącznie na zysk, ale istnieją również te dbające o każdego klienta. Często dużym zaangażowaniem wyróżniają się małe przedsiębiorstwa, zatrudniające specjalistów z pasją, którzy rzetelnie podchodzą do każdego realizowanego projektu. Czas poświęcony na poszukiwanie firmy SEO to bezcenna inwestycja – znalezienie właściwej agencji to droga do owocnej współpracy na lata.

Zuzanna Trychoń
Zuzanna Przybysz
Dyrektor działu realizacji w Adboosters. Od prawie 10 lat zajmuje się zarówno obsługą klienta, jak i tworzeniem treści związanych z marketingiem internetowym. Dba o budowanie relacji z partnerami biznesowymi i koordynuje prowadzenie projektów, jednocześnie przekazując wiedzę na temat pozycjonowania. Stoi na czele działu wykonawczego i jako priorytet stawia wysoką jakość realizowanych usług oraz zadowolenie klientów. Nie zapomina przy tym o budowaniu dobrej atmosfery w zespole, bo wie, jak ważną rolę w pracy odgrywa zgrana załoga.

Szukasz wiedzy?

Przeczytaj artykuły
z naszego bloga
message ikona

Dowiedz się co możemy zrobić dla Twojej strony lub sklepu.
Wypełnij formularz i skorzystaj
z bezpłatnej konsultacji.

Tomasz Nawrocki

Co o nas mówią?

Poznaj opinie
naszych klientów

To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.

Doskonała
gwiazdki
Na podstawie 33 opinii
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!

Sklep Julia logo

Magdalena Cieczko

sklep-julia.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!

Danuta Organic Concept

Danuta Mierzejewska

Organic Concept
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Profesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!

Adrian Serocki Sportpag

Adrian Serocki

Sportpag / Zezoon
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Współpracowałem z Adboosters i jestem zadowolony. Mnóstwo optymalizacji zostało wykonanych na mojej stronie. Pozycje wielu fraz kluczowych poszybowały do top10 a ogólna widoczność serwisu zwiększyła się. Kontakt z firmą bezproblemowy. Raporty zawsze na czas. Współpracowałem wcześniej z dużymi agencjami i nie byłem zadowolony, do adboosters zawsze można podjechać lub zadzwonić i zawsze otrzymałem merytoryczną odpowiedź na moje pytania.
Adrian Zadorecki Kursy Pierwszej pomocy

Adrian Zadorecki

Kursy pierwszej pomocy Adrian Zadorecki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Polecam współpracę z Adboosters. Wysoki poziom świadczenia usług. Po prawie dwuletniej współpracy z dużą i „znaną” firmą, odetchnęłam z ulgą. Świetny kontakt, dużo własnej inicjatywy. Dobro klienta na pierwszym miejscu. Polecam!
Anna Kmieć Grenbud

Anna Kmieć

Grenbud
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Działamy z naszym sklepem już od wielu miesięcy i widoczność wzrosła bardzo mocno. Jeszcze 2 lata temu sklepu nie było widać w Google prawie wcale, teraz wyświetla się na wysokich pozycjach na kilkaset fraz, co przełożyło się na ruch i liczbę zamówień. Przy pozycjonowaniu trzeba mieć trochę cierpliwości, ale przy tej współpracy od początku szło to w dobrym kierunku i to był dobrze zainwestowany czas.
logo darmaroffice

Mariusz Klosak

DarmarOffice.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Pan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.

Euro Podatki

Anna Konwińska

Euro Podatki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Sprawnie, szybko i fachowo. Potrzebowaliśmy pomocy w SEO, ponieważ ustawienia trochę się zapętliły. Problem został szybko usunięty i naprawiony i co najważniejsze firma nie kryła się ze swoją wiedzą. Odpowiadali na wszystkie pytania i tłumaczyli, to ważne w naszym przypadku, kiedy stronę prowadzimy sami i tylko w sytuacji alarmowej możemy liczyć na wsparcie. teraz wiele rzeczy wydaje się łatwiejsze. Polecamy,.
Grafy

Przemysław Graf

Grafy w Podróży
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.

Wojciech Guła

Serwis GSM
Poprzednie Następne
Firmy, które nam zaufały
Fale Loki Koki Logo
Cortez
lokikoki logo
Miko Coffe
Spidweld
DPV Logistic Logo
maxmedia logo
Mrozbike
Mamakarmi

Co osiągnęliśmy?

Zobacz nasze case study
Poprzednie Następne
Łóżeczko dziecięce

Sklep-julia.pl

Jak działania SEO podniosły sprzedaż o 177% w sklepie internetowym? 
Cel był ambitny – prześcignąć nie tylko bezpośrednich konkurentów klienta, ale również takich gigantów, jak: Allegro, IKEA, Smyk, Ceneo czy OLX. Po wielu miesiącach intensywnych działań udało nam się osiągnąć wysokie i stabilne pozycje na szereg konkurencyjnych i trudnych wyrażeń kluczowych. 
dowiedz się więcej
Rower

Mrozbike

Imponujący wzrost ruchu organicznego o 558% w sklepie rowerowym.
Naszym wspólnym celem było podniesienie ogólnej widoczności sklepu zarówno jeśli chodzi o rowery jak również o części i akcesoria rowerowe wybranych producentów. Chcieliśmy także zwiększyć widoczność sklepu na rynku lokalnym w Bydgoszczy. Sprawdź jak to zrobiliśmy.
dowiedz się więcej
Cortez

Cortez

Wzrost liczby wyrażeń w TOP10 o 4400% - jak to możliwe?
Główne wyzwania, przed którymi stanęliśmy, obejmowały brak widoczności na kluczowe frazy dla potencjalnych franczyzobiorców, silną konkurencję ze strony dużych marek jak Żabka czy Carrefour, słaby profil linkowy oraz ograniczenia prawne w promocji. Jak sobie z tym poradziliśmy?
dowiedz się więcej
Materiały biurowe

DarmarOffice.pl

Droga od prawie zerowej widoczności do tysięcy użytkowników w sklepie internetowym.
Jak na trudność branży i budżet, jakim dysponowaliśmy osiągnęliśmy naprawdę imponujące rezultaty. Znaczna poprawa widoczności sklepu przyniosła wielu nowych użytkowników, których obecność z kolei przełożyła się na wzrost wyników sprzedażowych.
dowiedz się więcej
Poproś o wycenę i dowiedz się jak możemy zwiększyć widoczność
Twojej strony lub sklepu e-commerce.

Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.

    Michał Maliszewski