Google Voice Search – jak moda na wyszukiwanie głosowe wpływa na SEO?

  • Michał Gawlik
  • 5 min. czytania

Wielu internautów co najmniej raz dziennie korzysta z wyszukiwania głosowego. Czy wiesz, jak wykorzystać ten potencjał w działaniach SEO? Przeczytaj, czym jest GVS i dlaczego nie należy lekceważyć jego zasięgu! 

Otwórz swoje uszy na wyszukiwanie głosowe

Czy pamiętasz scenę z serialu Netflixa o Arsenie Lupinie, gdy skorumpowany komisarz Dumont prosi wirtualnego asystenta o piosenkę? Po chwili rewelacyjny Johnny Nash śpiewa „I can see clearly now…”

To moje pierwsze skojarzenie z wyszukiwaniem głosowym. Może nie do końca mieści się w kontekście SEO, ale pokazuje, że korzystanie z voice control staje się codziennością. A skoro głosem obsługujemy aplikacje, to równie dobrze w ten sam sposób możemy szukać informacji.

Jestem przekonany, że niejeden raz korzystałeś już z Google Voice Search, narzędzia zaimplementowanego w popularną wyszukiwarkę. W tym wpisie postaram się nieco zobrazować potencjał tego rozwiązania i podpowiedzieć, jak dostosować do niego swoją witrynę i publikowany content.

Zrzut Google
Wybieranie wyszukiwania głosowego w Google.

Drobna uwaga: jeśli używacie Safari, po otwarciu wyszukiwarki ikonki nie będzie. Możecie jedynie skorzystać z opcji dyktowania (dostępna m.in. z poziomu klawiatury ekranowej), ale wtedy mowę na tekst konwertuje oprogramowanie Apple, a nie GVS.

Kiedy sprawdza się GVS?

Kiedy najczęściej korzystamy z wyszukiwania głosowego? Użytkownik, który na co dzień pracuje na komputerze typu desktop, raczej woli wpisywać tekst. Jednak polecenia głosowe doskonale sprawdzają się w wielu codziennych sytuacjach poza biurem.

Kiedy głosowe wyszukiwanie
[źródło: https://www.blog.google/products/search/omg-mobile-voice-survey-reveals-teens/]

Jak pokazuje raport przygotowany przez Google, wyszukiwanie głosowe jest uruchamiane w czasie spotkań z przyjaciółmi, w łazience, w czasie gotowania, ćwiczeń i oglądania telewizji. Innymi słowy, gdy mamy zajęte ręce lub po prostu nie chce nam się wpisywać tekstu, wolimy coś podyktować. Wygodne, prawda?

Moda na wyszukiwanie głosowe

Moda na wyszukiwanie głosowe przyszła do nas zza oceanu. Pierwsza maszyna rozpoznająca mowę pojawiła się w latach 50. XX wieku, a dekadę później IBM zaprezentowało urządzenie, które rozumiało aż 16 słów! Uruchomienie GVS w maju 2021 było przełomem dla Google.

Jeśli chodzi o kompletnych asystentów wykorzystujących tę funkcję, najpierw pojawił się silnik Siri (2011), później Alexa (2013), a jako beniaminek Asystent Google (2016).

Na samym początku przetwarzanie mowy na tekst i wybór odpowiednich algorytmów były niedoskonałe i dostępne wyłącznie w językach z największą liczbą użytkowników (angielski, hiszpański, chiński). Jednak rozwiązanie okazało się strzałem w dziesiątkę.

Mobile Voice Study
[źródło: https://www.blog.google/products/search/omg-mobile-voice-survey-reveals-teens/]

Powyższe statystyki, prowadzone przez analityków z Mountain View pokazują, że w USA około 55% nastolatków i 41% dorosłych przynajmniej raz dziennie korzysta z wyszukiwania głosowego.

Według innych danych (thedigital.com) każdego dnia Google odpowiada na ponad 3,5 miliarda zapytań, z czego ok. 1/3 to wyszukiwania głosowe. Z kolei Google twierdzi, że ok. 20% wszystkich zapytań realizowanych jest przez GVS.

Marketingowe strategie
[źródło: https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-strategies/app-and-mobile/voice-search-statistics/]

Jak wygląda sytuacja w Polsce? Nadal brakuje dokładnych szacunków. Wydaje się, że Polacy najczęściej klikają w „mikrofonik” na smartfonach, domowych centrach rozrywki, a także w czasie obsługi systemu Smart TV. Niektórzy wróżą szybki rozwój tej gałęzi i zapewniają, że odsetek wyszukiwań głosowych wzrośnie do 50%. Niezależnie od tego, jak spełnią się te prognozy, jedno jest pewne – wyszukiwanie przez GVS jest i będzie popularne. Jeśli chcesz pozycjonować stronę, nie powinieneś lekceważyć jego potencjału. Istnieje kilka prostych sposobów na to, żeby wykroić dla siebie część tortu i przyciągnąć potencjalnych klientów, którzy dyktują zapytania. Jak to zrobić?

SEO z myślą o wyszukiwaniu głosowym – 4 podpowiedzi

Poniżej znajdziesz kilka pomysłów na to, jak rozpocząć lub wzmocnić działania SEO, aby znaleźć się nieco wyżej w wynikach wyszukiwania głosowego. Jeśli regularnie dbasz o swoją witrynę, prawdopodobnie większość z tych działań już wdrożyłeś lub o nich słyszałeś.

 

1) Zoptymalizuj witrynę pod urządzenia mobilne

Dostosowanie serwisu pod wyszukiwanie głosowe zacznij od przyjrzenia się jego responsywności. Coraz więcej użytkowników przegląda sieć za pomocą smartfona, więc wersja dedykowana urządzeniom mobilnym to standard.

Zadbaj o to, by strona główna lub promowany landing szybko się wczytywały, na przykład stosując „lżejsze” grafiki. Dzięki temu z punktu widzenia Google będziesz „mobile friendly”.

Warto zaznaczyć, że algorytmy przykłada ogromną wagę do czasu ładowania witryny, szczególnie gdy chodzi o pokazywanie wyników z GVS. Na oficjalnym blogu giganta czytamy:

Webmaster Central blog
[źródło: https://backlinko.com/voice-search-seo-study]

To samo pokazuje zależność między wynikami wyszukiwania na różnych platformach a czasem TTFB:

Seo wyszukiwania głosowe
[źródło: https://backlinko.com/voice-search-seo-study]

Wniosek? Warto zainwestować w mobilną wersję strony, aby maksymalnie wykorzystać potencjał GVS.

2) Wzbogać teksty o frazy long tail

Wyszukiwanie tekstowe i głosowe różni się, jeśli chodzi o sposób formułowania zapytań. Użytkownik, który szuka dobrego fryzjera dla swojego pieska w Warszawie, na klawiaturze wpisze „dobry psi fryzjer Warszawa”. Podyktuje nieco inaczej: „Gdzie jest dobry psi fryzjer w Warszawie” z intencją lokalizacji lub „Jaki psi fryzjer w Warszawie jest dobry?”, jeśli chce porównać różne opcje.

Możesz uwzględnić tę specyfikę na etapie planowania i tworzenia contentu. Poniżej zobaczysz przykład różnicy w wynikach map dla zapytania „z klawiatury” i zapytania głosowego:

Frazy long tail
Wyniki wyszukiwarki Google dla zapytań lokalnych.

Optymalizując stronę pod GVS, warto więc nasycić teksty ofertowe frazami typu long tail. Dobrym miejscem na naturalne rozmieszczenie ich jest m.in. część FAQ. Zadbaj o to, aby najdłuższe słowa kluczowe pełniły rolę pytania i zaczynały się od co/gdzie/kiedy/jak/dlaczego/kto. Właśnie w taki sposób formułowanych jest wiele zapytań głosowych.

3) Jeśli możesz, zrezygnuj z formalnego języka

Od razu zaznaczę, że ten punkt dotyczy jedynie niektórych firm. Istnieją specjalizacje, które wymagają stosowania branżowego języka, żeby nie stracić renomy w oczach klienta.

Jednak w wielu wypadkach dobre efekty daje posługiwanie się swobodną polszczyzną, bez zbędnych ozdobników i formalności. Tym bardziej że – jak ukazano na jednej z wcześniejszych grafik – GVS jest wykorzystywane w czasie wykonywania codziennych czynności.

Jeśli content na stronie będzie naturalną odpowiedzią na pytanie, jakie zada użytkownik, istnieje większa szansa, że witryna pojawi się w wynikach.

4) Umieść na stronie konkretne dane

Zadbaj, aby na stronie znalazły się wszystkie dane, o które może prosić użytkownik korzystający z GVS. Pamiętaj – zwykle mu się śpieszy, więc będzie pytał o dane kontaktowe, godziny otwarcia, lokalizację lub dostępność produktu.

Wszystkie te informacje powinny mieć swoje miejsce na stronie i być aktualne. To samo można powiedzieć o profilu w Google Moja Firma – warto zadbać o swoją wirtualną wizytówkę. Tylko tyle i aż tyle.

Przygotuj swoją firmę na wyszukiwanie mobilne

Jeśli chcesz, żeby Twój biznes dobrze się rozwijał, nie lekceważ potencjału wyszukiwania głosowego. Internauci coraz chętniej klikają w charakterystyczny mikrofonik GVS. Korzystają też z różnych asystentów głosowych.

Wszystko wskazuje na to, że ten trend będzie się umacniał. Dlatego w strategii SEO uwzględnij jego specyfikę. Mam nadzieję, że wykorzystasz powyższe podpowiedzi i zwiększysz swoją widzialność!

Michał Gawlik
Michał Gawlik

Szukasz wiedzy?

Przeczytaj artykuły
z naszego bloga
message ikona

Dowiedz się co możemy zrobić dla Twojej strony lub sklepu.
Wypełnij formularz i skorzystaj
z bezpłatnej konsultacji.

Tomasz Nawrocki

Co o nas mówią?

Poznaj opinie
naszych klientów

To, co o nas mówią to najlepsza
rekomendacja naszej pracy.

Doskonała
gwiazdki
Na podstawie 33 opinii
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Jestem bardzo zadowolona ze współpracy! Obsługa oraz wyniki pozycjonowania na bardzo wysokim poziomie! Wszystko przemyślane, raport na koniec każdego miesiąca, konkretna odpowiedź na jakiekolwiek pytania/wątpliwości 🙂 Polecam!

Sklep Julia logo

Magdalena Cieczko

sklep-julia.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Adboosters rozpoczęłam z polecenia znajomego. Pan Tomasz z którym miałam przyjemność rozmawiać okazał się bardzo profesjonalny, a przy tym otwarty i sympatyczny. Zajął się problemem z indeksacją, a do tego po przeprowadzonym audycie doradził i poprawił inne obszary. Bardzo na plus!

Danuta Organic Concept

Danuta Mierzejewska

Organic Concept
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Profesjonalna firma! Współpracuję już od 2 lat i oddałem im wszystkie moje serwisy. Wykonują wszystko zgodnie z planem i dają nawet więcej od siebie. Znają się na swoich zadaniach kontakt z pracownikami zawsze na najwyższym poziomie!

Adrian Serocki Sportpag

Adrian Serocki

Sportpag / Zezoon
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Współpracowałem z Adboosters i jestem zadowolony. Mnóstwo optymalizacji zostało wykonanych na mojej stronie. Pozycje wielu fraz kluczowych poszybowały do top10 a ogólna widoczność serwisu zwiększyła się. Kontakt z firmą bezproblemowy. Raporty zawsze na czas. Współpracowałem wcześniej z dużymi agencjami i nie byłem zadowolony, do adboosters zawsze można podjechać lub zadzwonić i zawsze otrzymałem merytoryczną odpowiedź na moje pytania.
Adrian Zadorecki Kursy Pierwszej pomocy

Adrian Zadorecki

Kursy pierwszej pomocy Adrian Zadorecki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Polecam współpracę z Adboosters. Wysoki poziom świadczenia usług. Po prawie dwuletniej współpracy z dużą i „znaną” firmą, odetchnęłam z ulgą. Świetny kontakt, dużo własnej inicjatywy. Dobro klienta na pierwszym miejscu. Polecam!
Anna Kmieć Grenbud

Anna Kmieć

Grenbud
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Działamy z naszym sklepem już od wielu miesięcy i widoczność wzrosła bardzo mocno. Jeszcze 2 lata temu sklepu nie było widać w Google prawie wcale, teraz wyświetla się na wysokich pozycjach na kilkaset fraz, co przełożyło się na ruch i liczbę zamówień. Przy pozycjonowaniu trzeba mieć trochę cierpliwości, ale przy tej współpracy od początku szło to w dobrym kierunku i to był dobrze zainwestowany czas.
logo darmaroffice

Mariusz Klosak

DarmarOffice.pl
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Pan Tomek to dobry fachowiec z dużym doświadczeniem w swojej branży. Dla mnie bardzo ważne było to, że sprawy o których nie miałam pojęcia zostały mi wytłumaczone zrozumiałym językiem. Indywidualne podejście do każdego klienta, rzetelność i zaangażowanie to największe atuty firmy Adboosters.

Euro Podatki

Anna Konwińska

Euro Podatki
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka
Sprawnie, szybko i fachowo. Potrzebowaliśmy pomocy w SEO, ponieważ ustawienia trochę się zapętliły. Problem został szybko usunięty i naprawiony i co najważniejsze firma nie kryła się ze swoją wiedzą. Odpowiadali na wszystkie pytania i tłumaczyli, to ważne w naszym przypadku, kiedy stronę prowadzimy sami i tylko w sytuacji alarmowej możemy liczyć na wsparcie. teraz wiele rzeczy wydaje się łatwiejsze. Polecamy,.
Grafy

Przemysław Graf

Grafy w Podróży
5.0GwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdkaGwiazdka

Współpracę z Panem Tomaszem uważam za bardzo udaną. Wiem za co płacę, otrzymuje miesięczne raporty z wykonanych czynności. Wszystkie moje oczekiwania zostały spełnione, wytyczne wzięte pod uwagę i zrealizowane krok po kroku z należytą starannością. Na uwagę zasługuję również bardzo dobry kontakt.

Wojciech Guła

Serwis GSM
Poprzednie Następne
Firmy, które nam zaufały
Fale Loki Koki Logo
Cortez
lokikoki logo
Miko Coffe
Spidweld
DPV Logistic Logo
maxmedia logo
Mrozbike
Mamakarmi

Co osiągnęliśmy?

Zobacz nasze case study
Poprzednie Następne
Łóżeczko dziecięce

Sklep-julia.pl

Jak działania SEO podniosły sprzedaż o 177% w sklepie internetowym? 
Cel był ambitny – prześcignąć nie tylko bezpośrednich konkurentów klienta, ale również takich gigantów, jak: Allegro, IKEA, Smyk, Ceneo czy OLX. Po wielu miesiącach intensywnych działań udało nam się osiągnąć wysokie i stabilne pozycje na szereg konkurencyjnych i trudnych wyrażeń kluczowych. 
dowiedz się więcej
Rower

Mrozbike

Imponujący wzrost ruchu organicznego o 558% w sklepie rowerowym.
Naszym wspólnym celem było podniesienie ogólnej widoczności sklepu zarówno jeśli chodzi o rowery jak również o części i akcesoria rowerowe wybranych producentów. Chcieliśmy także zwiększyć widoczność sklepu na rynku lokalnym w Bydgoszczy. Sprawdź jak to zrobiliśmy.
dowiedz się więcej
Cortez

Cortez

Wzrost liczby wyrażeń w TOP10 o 4400% - jak to możliwe?
Główne wyzwania, przed którymi stanęliśmy, obejmowały brak widoczności na kluczowe frazy dla potencjalnych franczyzobiorców, silną konkurencję ze strony dużych marek jak Żabka czy Carrefour, słaby profil linkowy oraz ograniczenia prawne w promocji. Jak sobie z tym poradziliśmy?
dowiedz się więcej
Materiały biurowe

DarmarOffice.pl

Droga od prawie zerowej widoczności do tysięcy użytkowników w sklepie internetowym.
Jak na trudność branży i budżet, jakim dysponowaliśmy osiągnęliśmy naprawdę imponujące rezultaty. Znaczna poprawa widoczności sklepu przyniosła wielu nowych użytkowników, których obecność z kolei przełożyła się na wzrost wyników sprzedażowych.
dowiedz się więcej
Poproś o wycenę i dowiedz się jak możemy zwiększyć widoczność
Twojej strony lub sklepu e-commerce.

Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami, podczas której wskażemy możliwości rozwoju związane z pozycjonowaniem i promowaniem Twojego sklepu lub strony.

    Michał Maliszewski